Minulla on tällainen tilanne jota on jatkunut jo useamman vuoden ja se pahenee vaan. Vanhemmistani vain äiti on edes työnhaussa ja isä on maanviljelijä, jolla ei kuitenkaan ole kuin pieni määrä viljapeltoa. Olemme pahasti velassa ja isä ottaa jatkuvasti lisää velkaa maksaakseen entisiä pois. En ymmärrä miten hän edes ylipäänsä saa sitä tilanteessaan, mutta tätä velkaa on kertynyt jo yli 70000€. Kuulin tästä velasta ensimmäisen kerran noin 1-2v sitten kun äiti siitä möläytti. En aluksi ollut uskoa korviani, mutta tarkkailtuani perheemme rahankäyttöä tajusin että tilanne on tosi.
Tämä velkakierre alkoi luultavasti noin 10v sitten kun sain pikkuveljen. Ongelma on etteivät vanhemmat osaa sanoa ei ja äitikin on varsinainen tuhluri. Joka kauppareissulta tarttuu limsoja, grilliruokia, leluja, mattoja ja vaikka mitä rihkamaa mukaan. Tämä ei ole hyväksi myöskään veljeni terveydelle, koska hän on ikäisekseen jo nyt todella ylipainoinen, viime mittauksella 85kg. Kaupassa täytyy myös käydä joka päivä, joskus useampiakin kertoja, vaikka asumme 15km päässä kaupungista. Kauppareissuihin menee rahaa kuukausittain noin 1500-2000€ ja siihen vielä tietysti ne bensat päälle. Olen yrittänyt sanoa heille tästä vaikka kuinka monta kertaa ja monet huudotkin on käyty läpi, mutta he eivät millään ymmärrä että meillä ei ole varaa tähän.
Olen sanonut heille myös pikkuveljeni painosta ja siitä ettei hänellä ole mitään harrastuksia. Vastaus on ollut tyly "sinäkös sitä siellä harrastuksissa sitten alat käyttämään". Sosiaalisen kanssakäymisen puutteen takia veljelläni on myös todella paha käyttäytymisongelma ja hän käyttää jatkuvasti kovia kirosanoja, huutaa sekä hakkaa toisia. Huutaminen on tarttunut selkeästi isältä ja kiroilu äidiltä, hakkaamisella hän luultavasti purkaa pahaa oloaan, vähän niin kuin myös syömällä. Olen sanonut heille heidän käyttäytymisestään jo siitä asti kun pikkuveli oli vasta vajaat viisi vuotias, mutta turhaan. Muutama vuosi sitten pikkuveljeni otettiin jopa huostaan, mutta vanhempani onnistuivat keplottelemaan hänet sieltä pois. Mielestäni hänellä olisi ollut parempi tulevaisuus siellä.
Olen itse pian 20v ja ilmoitin itseni juuri jonkin aikaa sitten työnhakijaksi. En ole ilmoittautunut aiemmin, koska olen vasta jonkin aikaa sitten toipunut vakavaksi diagnosoidusta masennuksesta, jota on kestänyt monta vuotta, peruskoulun lopulta lähtien. Minulle kuitenkin sanottiin työkkärissä aivan suoraan päin pläsiä että tällä paikkakunnalla on aivan mahdoton työllistyä ilman edes jonkin näköistä koulutusta. Kuulemma jopa paikallinen pikaruokatehdas ja puhelinmyyntilafka vaativat että on edes jonkin näköinen koulutus käyty, oli se sitten merkonomi tai mikä tahansa.
Miten siis saisin heille järkeä päähän? Olisiko vaikka mitään keinoa pyytää ulkopuolista apua, ilman että menee välit vanhempien kanssa? Toistan vielä, ett velkaa on jo yli 70000€ ja kasvaa vaan. Isä on jopa tokaissut jättävänsä velkansa minulle ja pikkuveljelleni! Olen lukenut aiheesta netistä ja kuulemma suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa velat eivät periydy jos hakee kuolinpesän konkurssiin. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Meneekö talo? Entä tavarat? Jos kaikki menee, miten osoitan mikä on itse ostamaani ilman kuitteja?
Pieni avautuminen, vanhempien velkakierre ja perheen rahankäyttö
145
9916
Vastaukset
- -
Muuta pois, haet kämppää jostain pk-seudulla, töitä saa melko helposti varsinkin varastoilla on helppoa työtä ja palkka ok, kokemusta ei tarvitse lainkaan.
Sossu maksaa takuuvuokran ja kela/sossu maksaa vuokran kunnes saat töitä.
Jos on luottotiedot kunnossa ja olet työntakia hakemassa asuntoa niin saat sen varmaan helposti.- minä tääällä
Et sinä aloitaja joudu maksamaan vanhempiesi velkoja. Tosin talot ja muu omaisuus saattaa mennä velkojen maksuun et sulle ei jää perintöä sitten mut omasta pussista et joudu niitä velkoja maksamaan.
- minä tääällä
minä tääällä kirjoitti:
Et sinä aloitaja joudu maksamaan vanhempiesi velkoja. Tosin talot ja muu omaisuus saattaa mennä velkojen maksuun et sulle ei jää perintöä sitten mut omasta pussista et joudu niitä velkoja maksamaan.
Niin just kans. Älä mene takaajaksi mihinkään velkoihin äläkä laita nimeesi mihinkään papereihin. Katso myös ettei vanhempasi ole väärentänyt sun nimmariasi ja laittanut sun nimeesi mihinkään lainoihin tai velka papereihin.
- velkapaperi
minä tääällä kirjoitti:
Niin just kans. Älä mene takaajaksi mihinkään velkoihin äläkä laita nimeesi mihinkään papereihin. Katso myös ettei vanhempasi ole väärentänyt sun nimmariasi ja laittanut sun nimeesi mihinkään lainoihin tai velka papereihin.
Juuri noin, ei nimiä papereihin, muutoin kuin siihen että kieltäydyt perinnöstä (jos velat suuremmat kuin omaisuus). Sitä ennen on askel on katkoa suhteet perheeseesi, sillä turhaan moista mieliharmia mukanasi kannat. Muutat jonnekin mistä saat töitä ilman koulutusta tai vaihtoehtoisesti oppisopimuksella työmaailmaan kiinni. Muutama vuosi ja huomaat kuinka elämä onkin elämisen arvoista.
"kaverinsa voi valita, vanhempiaan ei"
Paskat. Mikä pakko nykymaailmassa on pitää yhteyksiä sukulaisiinsa? - GoofyDoodle
Pirun hankalasti sossu maksaa työttömälle raittiille työnhakijalle mitään! Kertokaas mulle kuin se käy kun aina tulee hylky!
- muotoseikkoja
velkapaperi kirjoitti:
Juuri noin, ei nimiä papereihin, muutoin kuin siihen että kieltäydyt perinnöstä (jos velat suuremmat kuin omaisuus). Sitä ennen on askel on katkoa suhteet perheeseesi, sillä turhaan moista mieliharmia mukanasi kannat. Muutat jonnekin mistä saat töitä ilman koulutusta tai vaihtoehtoisesti oppisopimuksella työmaailmaan kiinni. Muutama vuosi ja huomaat kuinka elämä onkin elämisen arvoista.
"kaverinsa voi valita, vanhempiaan ei"
Paskat. Mikä pakko nykymaailmassa on pitää yhteyksiä sukulaisiinsa?Perinnöstä kieltäytymisen sanamuoto on tarkka: " En ryhdy perintöön "
- selventäjä
No johan vitsin murjaisit. PK- seudulta ei asuntoa heru, ellei ole vakiduuni. Kaupungille, VVO:lle jen on tuhansien asuntojono, eikä sieltä ole toivoakaan saada asuntoa jos ei jo ole asunut paikkakunnalla vuosien ajan. Ulkopaikkakuntalaiset eivät pääse jonojen o9hi edes työpaikan vuoksi.
Yklsityiseltäkään on vaikea saada asuntoa ellei ole antaa monen kuukauden vakuus, paitsi jos on eritt hyväpalkkainen duuni.
Kolmannekseen, sossu ei kyllä maksa mitään vuokravakuuksia, jos muuttaa toiselle paikkakunnalle. Poikkeuksena ehkä se, jos hakijan pärstävärkki sattuu erityisen paljon sossutätiä miellyttämään ja hakijalla on jo osoittaa että hänellä on vakityö siellä PK- seudulla. Tällöinkin se toimeentulotuki täytyy anoa sieltä entiseltä kotipaikkakunnalta. PK- seudun kunnat eivät ota sinne vastaan uusia sossuelättejä oikein varata vasten maksamalla vuokravakuudet ja vuokrat etukäteen. Silloinhan kaikki muuttaisivat sinne. Jos ei töitä löydy heti, voi surutta asua PK- seudulla sossun elättinä - ei onnistu.
Kehoittaisin ap kirjoittajaa unohtamaan vanhempiensa rahaa-siat ja varmistamaan etteivät he ole ottaneet/ aio ottaa velkaa tai osamaksuja lastensa nimiin. Sen jälkeen kannattaa hakea toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hakea opiskelija-asuntoa.
Velat eivät periydy, kun hakee kuolinpesän konkurssiin. Omat tavarasi saat mukaasi, ulosottomies ei nykyisin vie irtaimistosta kuin arvohuonekalut ja erittäin kalliin elektroniikan. - 3+11
selventäjä kirjoitti:
No johan vitsin murjaisit. PK- seudulta ei asuntoa heru, ellei ole vakiduuni. Kaupungille, VVO:lle jen on tuhansien asuntojono, eikä sieltä ole toivoakaan saada asuntoa jos ei jo ole asunut paikkakunnalla vuosien ajan. Ulkopaikkakuntalaiset eivät pääse jonojen o9hi edes työpaikan vuoksi.
Yklsityiseltäkään on vaikea saada asuntoa ellei ole antaa monen kuukauden vakuus, paitsi jos on eritt hyväpalkkainen duuni.
Kolmannekseen, sossu ei kyllä maksa mitään vuokravakuuksia, jos muuttaa toiselle paikkakunnalle. Poikkeuksena ehkä se, jos hakijan pärstävärkki sattuu erityisen paljon sossutätiä miellyttämään ja hakijalla on jo osoittaa että hänellä on vakityö siellä PK- seudulla. Tällöinkin se toimeentulotuki täytyy anoa sieltä entiseltä kotipaikkakunnalta. PK- seudun kunnat eivät ota sinne vastaan uusia sossuelättejä oikein varata vasten maksamalla vuokravakuudet ja vuokrat etukäteen. Silloinhan kaikki muuttaisivat sinne. Jos ei töitä löydy heti, voi surutta asua PK- seudulla sossun elättinä - ei onnistu.
Kehoittaisin ap kirjoittajaa unohtamaan vanhempiensa rahaa-siat ja varmistamaan etteivät he ole ottaneet/ aio ottaa velkaa tai osamaksuja lastensa nimiin. Sen jälkeen kannattaa hakea toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hakea opiskelija-asuntoa.
Velat eivät periydy, kun hakee kuolinpesän konkurssiin. Omat tavarasi saat mukaasi, ulosottomies ei nykyisin vie irtaimistosta kuin arvohuonekalut ja erittäin kalliin elektroniikan.Ei ne periydy, vaikka konkurssiin ei hakeutuisikaan. Jos viivan alle ei jää mitään, niin pesä on tyhjä ja velkojat jäävät nuolemaan näppejään.
- Seurannut
GoofyDoodle kirjoitti:
Pirun hankalasti sossu maksaa työttömälle raittiille työnhakijalle mitään! Kertokaas mulle kuin se käy kun aina tulee hylky!
Sossu tukee vain niitä pahimpia luusereita jotka eivät enää yritä edes. Ei muutakun deekikselle ja elämä risaseks niin johan rahaa löytyy.
- asunnoton mies
selventäjä kirjoitti:
Velat eivät periydy, kun hakee kuolinpesän konkurssiin. Omat tavarasi saat mukaasi, ulosottomies ei nykyisin vie irtaimistosta kuin arvohuonekalut ja erittäin kalliin elektroniikan.Pääkaupunkiseudulta ei saa asuntoa, koska ne kaikki jaetaan ohi suomalaisten veronmaksajien afrikkalaisille ym muslimimamuille.
Jos ette äänestä perussuomalaisia niin sama jatkuu edelleen.
Olin 4 vuotta asuntojonossa 4 paikkakunnalla ja asuntotoimiston väki tunnusti tuon mainitsemani asian. On kuulemma sosiaaliministeriön määräys olemassa, millä syrjitään suomalaisia ja maahanmuuttajat pitää panna etusijalle.
Sen siitä saatte kun valitsette demari- ja punaviherkukkahattuja päättäjiksi!
Suomalaiset ovat maailmanloppuun saakka ilman vuokra-asuntoa, jos nykyisenlainen akka-valta saa jatkua! - Tsemppiä_
GoofyDoodle kirjoitti:
Ei pääkaupunkiseudulla makseta helposti edes toimeentulotukea, vaikka sitä pitäisi maksaa, jos muita tuloja ei ole. Toimeentulotuen voisi kokonaan lakkauttaa, koska sitä saavat vain narkkarit tai pahasti alkoholisoituneet työttömät eli sellaiset jotka eivät edes halua tehdä töitä tai yrittää. Silti heidän on pakko tunkea pääkaupunkiseudulle asumaan.
Alkuperäiselle kirjoittajalle sanon vain, että katkaise välisi vanhempiisi, koska he tuottavat sinulle vain tuskaa. Muuta pois kotoa ja siirry paikkakunnalle, jossa on mahdollista löytää kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja sekä jonkinlainen työpaikka. Ilman koulutusta, et saa kuitenkaan juuri muuta kuin siivous, myynti- ja varastotyötä. Aktiivisuus kannattaa. Toinen vaihtoehto on opiskelupaikan hankkiminen. Nyt vielä syksylläkin saattaa löytyä joku peruutuspaikka ammattikoulusta tms. oppilaitoksesta. Opiskeluun ja asumiseen saat tukia.
Toivon vielä, että jonain päivänä lapset otetaan pysyvästi pois tällaisilta vanhemmilta, koska heistä ei ole lapsilleen mitään iloa. - Että näin
asunnoton mies kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulta ei saa asuntoa, koska ne kaikki jaetaan ohi suomalaisten veronmaksajien afrikkalaisille ym muslimimamuille.
Olin 4 vuotta asuntojonossa 4 paikkakunnalla ja asuntotoimiston väki tunnusti tuon mainitsemani asian. On kuulemma sosiaaliministeriön määräys olemassa, millä syrjitään suomalaisia ja maahanmuuttajat pitää panna etusijalle.
Suomalaiset ovat maailmanloppuun saakka ilman vuokra-asuntoa, jos nykyisenlainen akka-valta saa jatkua!Kaupungin asuntoihin pitäisi olla täysin läpinäkyvä pisteytys- ja jonotusjärjestelmä, jossa jokainen näkisi, minkälaisilla pisteillä asuntoja saadaan ja jokainen näkisi oman sijoituksensa jonossa asiakasnumeronsa perusteella.
Jos pluspisteitä saisi esimerkiksi asunnottomuudesta, työssäkäymisestä ja miinuspisteitä itseaiheutetusta häädöstä, suurituloisuudesta, työn vieroksumisesta ja huumeiden käytöstä, meillä olisi aivan erinäköiset ihmiset asumassa kaupungin vuokrataloissa. Eli juuri ne oikeat ihmiset, pienipalkkaiset ja kunnolliset, joita tarvitaan kuitenkin kaupungin toimivuuden kannalta. Tällainen netissä näkyvä systeemi ei olisi vaikea järjestää, mutta siihen ei ole halua, koska silloin ei voida tarjota kavereille asuntoja tiskin alta tai suosia tiettyjä ryhmiä. - xxyyybb
selventäjä kirjoitti:
Velat eivät periydy, kun hakee kuolinpesän konkurssiin. Omat tavarasi saat mukaasi, ulosottomies ei nykyisin vie irtaimistosta kuin arvohuonekalut ja erittäin kalliin elektroniikan.Pakolaisia kyllä ottavat. Myös suominaisten nneeeker sulhoja.
- Ämmät kuriin!
Seurannut kirjoitti:
Sossu tukee vain niitä pahimpia luusereita jotka eivät enää yritä edes. Ei muutakun deekikselle ja elämä risaseks niin johan rahaa löytyy.
Totta kuin kusinen potta. Mamujen hyysäyksen tietää koko Suomi ja onhan se vahvistettu moneen kertaan TV:ssä ja sanomalehdissä. Toinen kategorinen ryhmä jolle suorastaan työnnetään sosiaalista rahaa on nämä looserit, jotka ovat tykästyneet helppoon rahaan ja lakanneet yrittämästä. Aina sitä sen verran on tautia päällä että ei viitsi hakea töitä, vaikka asuu työtiheimmällä alueella ja on täysin työkykyinen.
Moni ei uskoisi jos näkisi mitä kaikkea sosiaalitoimi suomessa voi kustantaa loosereille. Minut saa kivittää heti paikalla jos ei pidä paikkaansa että suomessa sosiaalitoimistot täysin tieten tahtoen tukevat harkinnanvaraisesti mm moottoripyöräilyä ja muita erityisen kalliita harrastuslajeja. Työni puolesta tiedän ja tunnen tapauksia, mutta vaitiolovelvollisuuteni estää puuttumasta tilanteisiin. Ja mitäpä minun puuttumiseni mitään auttaisi koska sosiaali maksaa täysin tietoisena rahan käyttökohteesta. Ei hiljaisella suostumuksella vaan suoraan ja rehellisesti käyttökohteen tietäen. Normierotus maksetaan terveelle, eikä aina riitelyittä sitäkään. Sosiaalitantan reppanoiksi mieltämille tarjotaan rahaa ja pyydettäessä voidaan maksaa ihan minkä tyyppisiä menoja tahansa. Reppana tuplaa normin helposti jos pääsee sosiaalitantan suosioon.
Tätä vuodatusta ei pidä tulkita niin että olisin kateellinen sosiaalista elantonsa hakevalle. Tarkoitukseni on osoittaa että sosiaalitoimi kohtelee räikeän eriarvoisesti erilaisia asiakasryhmiä, joiden menot ovat keskenään vertailukelpoisia. Tämä tuhlailevan rahanjakotoiminta pitäisi lopettaa heti paikalla. Normien tulee olla samat kaikille ja normin ylimenevä osa vain terveydenhoitoon. - Valde hoitaa!
minä tääällä kirjoitti:
Olette erikoisasemassa, perinnöllisesti olette oikeutettuja siihen, että palkansaajat ja muut veronmaksajat hoitavat velkanne kaikissa tapauksissa, ei huolta huomisesta!
- Mmöö!
3+11 kirjoitti:
Ei ne periydy, vaikka konkurssiin ei hakeutuisikaan. Jos viivan alle ei jää mitään, niin pesä on tyhjä ja velkojat jäävät nuolemaan näppejään.
Maanviljelijät ovat erikoisihmisiä, joille kaikki maksetaan valtion eli veronmaksajien pussista, joten otahan rauhallisesti siellä laitumilla.
- Swimming
Alkaa tuntumaan että tää on tsoukki juttu. Mutta jos ei ole muuta pois kotoa ja hommaa pesänselvittäjä sossusta.
- Velkarahalla...
Itse kun muutin omilleni, ilman muuta perse auki... Ja pyysin sossusta avustusta takuuvuokran kanssa, niin tarjottiin vain ja ainoastaan velkarahaa....
En käsitä puheita että joku muu maksaa elämisen? Miksi pitäisi? - 4 seinää
asunnoton mies kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulta ei saa asuntoa, koska ne kaikki jaetaan ohi suomalaisten veronmaksajien afrikkalaisille ym muslimimamuille.
Suomalaiset ovat maailmanloppuun saakka ilman vuokra-asuntoa, jos nykyisenlainen akka-valta saa jatkua!totta.tiedän monta tapausta jossa ulkomaalaistaustainen nuori on saanut asunnon parissa viikossa ja omani kituutti jonossa monta vuotta.lisäksi uusi trendi näyttää olevan se että nuoret(lukioikäiset)tytöt hakevat asuntoa yhdessä ja sellainen napsahti tuttuni tytölle ja tämän kaverille viikossa.
- 753442
Ensinnäkin on todella rohkea ja suuri teko, että yrität etsiä apua ja keinoja tilanteen selvittämiseen. Muista kuitenkin, että ongalmat ovat vanhempasi aikaansaannoksia - ei sinun. Voit varmaankin ottaa yhteyttä paikkakuntasi velkaneuvontaan ja kysyä mitä asialle on tehtävissä.Jos puhe ei auta ja he eivät itse osaa hakea tarvitsemaansa apua ei ole sinun tehtävä jäädä murehtimaan miten heidän käy. Sinulla on oma elämä ja kaikki sen tuomat mahdollisuudet edessäsi.
Tsemppiä! - Menestystä maailmaan
Velat eivät periydy. Kunhat et mene allekirjoittamaan mitään takauksia tai muita sitoumuksia, voit olla siinä suhteessa huoletta. Tosin ilmeisesti et tule myöskään saamaan vanhemmiltasi perintöä, kun kaikki menee velkoihin, mutta tyhjin käsin on monen muunkin pitänyt lähteä maailmalle.
Tuskin sinulla tuossa iässä on vielä mitään merkittävää itse hankittua omaisuuttakaan, joten ota lähtiessäsi tärkeimmät kassiin ja se siitä. - Mies länsirannikolta
Olet fiksu kaveri ja kirjoitat todella selkeästi. Sinulla näyttää olevan jalat maassa ja tiedät hyvin perheesi tilanteen. Olet tehnyt tilanteen parantamiseksi enemmän kuin on kohtuullista.
Mutta nyt sinun täytyy ajatella itseäsi. Huolehdi kunnostasi. Mieti tulevaisuuttasi.
Muuta paikkakunnalle jossa saat töitä ja hae esim. yhteishaussa opiskelemaan. Oppisopimus on yksi vaihtoehto. Pidä oma talous kunnossa. Kelalta saat tukeja.
Veljesi tilanne on ikävä. Yritä ajan kanssa oman esimerkkisi avulla saada veljesi hankkimaan ammatti opiskelemalla. Peruskoulu ei riitä missään tapauksessa.
Älkää missään nimessä pistäkö nimeänne mihinkään papereihin joista tulee teille vastuita. Vanhemiltanne on näköjään homma karannut käsistä. Onko sukulaisista apua?
Pää pystyyn ja omat asiat ekas kuntoon. - ploploploplplldlflkf
Et varmaa ole ainoa joka on miettinyt tuollaista.... mutta minkäs sille voi kun pankit eivät tee mitää joillekin velkojakerääville..... pankeissa se vika on
- Porsasjuhlija
Niinpä tietysti. Ja Alkossa on vika kun joku juo itsensä hengiltä.
- 4+3
Porsasjuhlija kirjoitti:
Niinpä tietysti. Ja Alkossa on vika kun joku juo itsensä hengiltä.
Silloin se on, jos ovat päihtyneelle myyneet.
- köökkijuristi
Edellämainittujen hyvien vastausten lisäksi vielä tämä: vanhempasi tarvitsisivat lukemani perusteella edunvalvojan. Eli toinen ihminen tahi viranomainen (virkaholhooja) hoitaa vanhempiesi raha-asiat ja hoitelee mahdollisen velkajärjestelyn sun muut.
Kysy asiaa lähimmästä maistraatista joka toimii holhousviranomiasena. - Turha syyttää pankke
Suomessa ei ole positiivista luottorekisteriä, josta esimerkiksi pankki A katsoisi paljonko lainaa hakevalla asiakkaalla on velkaa pankeissa B,C, D ja E sekä paljonko henkilöllä on kulutusluottoja ja osamaksusitoumuksia.
Vika ei siis ole pankeissa vaan viranomaisissa. - lakiakin lukenut 65v
köökkijuristi kirjoitti:
Edellämainittujen hyvien vastausten lisäksi vielä tämä: vanhempasi tarvitsisivat lukemani perusteella edunvalvojan. Eli toinen ihminen tahi viranomainen (virkaholhooja) hoitaa vanhempiesi raha-asiat ja hoitelee mahdollisen velkajärjestelyn sun muut.
Kysy asiaa lähimmästä maistraatista joka toimii holhousviranomiasena.Edunvalvojat ovat kokemuksieni mukaan pahimpia rosvoja, jotka putsaavat vanhempiesi pesästä kaiken, ennenkuin edes velkojat pääsevät mihinkään kiinni! Välttäkää siis näitä polittisin perustein virkaansa nimitettyjä oman edun valvojia niin paljon kuin mahdollista!
- vanha piiika
Olet jo aikuinen 20 vuotias...ja asut kotona....paljonko sun kulut maksaa vanhemmille ?
paljonko avustat vanhempiasi noiss kuluissa ?
hyvä että olet tarkkana noissa asioissa ja vanhempasi on liiian kilttejä sanoakseen sen sulle suoraan....- mummo
No niin just noin. Suomessa 20-vuotias kotona asuja on ihan outo. Itse kylläkin muutin pois kotoa 16-vuotiaana opintojen takia. Silti vanhemmat avustivat jotain lainan, opintotuen lisäksi. Muualla maailmassa asutaan huomattavasti vanhemmiksi kotona ja kyllä osallistutaankin kuluihin kykyjen mukaan. Tämä aika on ihan käsittämätöntä. Ensin lapset, suurin osa, hemmotellaan pilalle kaikella kyllä meidän lapselle ja sitten pitäisi täysin tietämättömänä lähteä maailmalle. Jotain on todella ja pahasti pielessä.
- Rude bitch
Heh hassua että tämä vanha piika ottaa hepulin tuommoisesta.
Kumminkin kun on keski-ikäisiäkin jotka asuvat vanhemmillaan, ihan Suomessakin.
Saatika omat vanhat vanhemmat joiden omahoitaja olet. (: - mk
mummo kirjoitti:
No niin just noin. Suomessa 20-vuotias kotona asuja on ihan outo. Itse kylläkin muutin pois kotoa 16-vuotiaana opintojen takia. Silti vanhemmat avustivat jotain lainan, opintotuen lisäksi. Muualla maailmassa asutaan huomattavasti vanhemmiksi kotona ja kyllä osallistutaankin kuluihin kykyjen mukaan. Tämä aika on ihan käsittämätöntä. Ensin lapset, suurin osa, hemmotellaan pilalle kaikella kyllä meidän lapselle ja sitten pitäisi täysin tietämättömänä lähteä maailmalle. Jotain on todella ja pahasti pielessä.
Yleisin ikä kun muutetaan omilleen on sata silloin kun on duunua millä makstaan eläminen ja moni lapsi asuu opiskeluajankin joa mahdollista. Omasta nuoruudestani se oli monella yli 20v kun muutettiiin ja joku muutti nuorempana mutta oli laittanut tyttöystävän paksuksi niin piti muttaa omilleen.
- uscomatonta
85-kiloinen 10-vuotias ???????
- Aivan...
...saman huomion tein itsekin laskiessa...
Liekö tässäkin ihan elävä kaupungilegenda vaan, vai olisiko totta mikään... - herkkuperse
Ongelmalihavat 10-vuotiaat lapset painavat 150- 260 kg. 85-kilonen suomalainen poika alkaa olla normipaino suomalaisella 10-vuotiaalla.
- oolo
herkkuperse kirjoitti:
Ongelmalihavat 10-vuotiaat lapset painavat 150- 260 kg. 85-kilonen suomalainen poika alkaa olla normipaino suomalaisella 10-vuotiaalla.
http://www.sairaslapsi.com/lapsen-kasvu/pojat-6-18-v
Älä nyt viitsi.
Paino
ikä =10 v pieni 26.0kg keskikoko 31.0 kg iso 39.0kg
Pituus
ikä =10 v pieni 128cm keskikoko 138cm suuri 150cm
joten ihan on yli tupla paino... - dfgdgd
oolo kirjoitti:
http://www.sairaslapsi.com/lapsen-kasvu/pojat-6-18-v
Älä nyt viitsi.
Paino
ikä =10 v pieni 26.0kg keskikoko 31.0 kg iso 39.0kg
Pituus
ikä =10 v pieni 128cm keskikoko 138cm suuri 150cm
joten ihan on yli tupla paino...Nuo ovat normaalipainoisten lasten mittoja. Esimerkiksi 150 cm lapsi painaa 39 kg. Ylipainoisen lapsen painolla ei ole mitään ylärajaa.
- Kokista naamaan
" 85-kiloinen 10-vuotias ??????? "
Ei mitenkään mahdoton jos limpparia kuluu.
- pelasta itsesi
Hei,
sosiaalitoimi voisi auttaa sinua saamaan oman asunnon. He voisivat myös neuvoa eteenpäin muuten.
Miksi sinulla ei ole koulutusta? Nyt sinun pitää hankkia sellainen. Sinuna hankkisin suoraan kaksoistutkinnon, sekä ammatillisenkoulutuksen että lukion: siksi, että kun asiat paranevat saatat haluta hakea vaikka korkeakoulutukseenkin myöhemmin. Kaksoistutkinto myös taatusti kertoo ahkeruudesta ja työnantajat arvostavat sitä.
Tarvitset sen. Nyt vaaditaan sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä, jokatapauksessa, sekä pitkän tähtäimen suunnitelmaa. Joko töihin tai kouluun, mutta vaikka menisit töihin, sinun pitää saada tutkinto.
Nettilukion voi suorittaa siis kokonaisuudessaan netissä! Otavanopisto tarjoaa tämän mahdollisuuden, jos siis onnistut saamaan töitä.
Älä usko pelotteluja työkkäristä, he ovat liian usein negatiivisia ja elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä, jotka neuvovat väärin. Ota aina itse selvää, tiedä aina itse, muista että sinä olet ainoa oman elämäsi oikeusturva ja se jonka pitää tietää. Työkkärin vääränlainenkaan työntekijä ei ole minkäänlaisessa vastuussa "neuvoistaan". Ota aina itse selvää.
Siis: puhelinmyyntifirmat eivät ole kiinnostuneita menneisyydestä, vaan siitä, haluatko oppia, oletko uskalias, kestätkö sitkeästi palautetta ja torjuntoja ja jaksatko raataa. Puhelinmyynti on todella rankkaa työtä: henkisesti. Siinä pitää tahtokota 2-3 kk ennenkuin sen oppii, olla aina ystävällinen vaikka tulisi luuria korvaan jne. jne. Mutta puhelinmyynnissä on se hyvä puoli, että sinne pääsee ilman koulutusta, ja sen voi oppia lähes kaikki. Kaikkein kärsimättömimmät ei.
Tehtaisiin pääset, kun soitat, kysyt keneltä voisit kysyä töitä.
Sitten soitat tälle, esittelet itsesi. Kerrot että tarvitset töitä. Sanot ettei sinulla ole koulutusta, kun olet tehnyt töitä maatilallanne, auttanut velven hoidossa äitiäsi, ja näin. Nyt haluaisit töitä, että voisit osa-aikaisena käydä koulua. Kerro että olet kyllä halukas oppimaan, olet ahkera ja innostunut (ja ole sitä myös) sekä sinulla on nyt tosiaankin tässä pitkäntähtäimen suunnitelma jne. jne.
TAI: hae oppisopimuspaikkaa. Oppisopimuksella saat ammatin ja työn sekä palkkaa.
Velat eivät periydy jos kuolinpesä haetaan konkurssiin. Kyllä, siinä menee kaikki, sitä konkurssi nimenomaan tarkoittaa. Mutta kumpaa sinä haluat: roikkua tavaroissa vai elää eteenpäin? Maksaa vanhempiesi velat vai roikkua jossain talossa?
Itse ostamasi sinä voisit viedä muuttokuormassa omaan taloosi. Kaiken muut tulet menettämään.
Älä anna omaisuutesi koskaan omistaa sinua: luovu siitä, mistä pitää.
Vanhempiasi et voi kasvattaa, se on fakta. Veljesi voi huonosti, hänelle voit yrittää puhua ja kirjoittaa, ja pyytää sosiaalihuollolta apua.
Vanhempasi ovat aikuisia ihmisiä, heistä et ole vastuussa. Sinä et voi olla, etkä voi heitä muuttaa etkä voi heidän talousasioistaan päättää. Sinä voit sen sijaan pelastaa itsesi ja oman elämäsi. Muista se.
Isäsi voi tokaista mitä vaan, ja sinä voit tokaista siihen, että senkus jätät, kuolinpesä lähtee konkkaan ja se siitä. Muista se, että sinulla on ensisijainen vastuu itsestäsi, omasta elämästäsi, koulutuksestasi, eteenpäin menostasi. Tilanne on oikeasti vanhempiesi ja heidän typeryytensä on heidän, aina tilanne ei ole mitä toivoisimme. Mutta silti.
Sinä voit auttaa pikkuveljeäsi parhaimmiten kasvamalla itse, näyttämällä hyvää esimerkkiä, ja hankkimalla 10 vuodessa olosuhteet, mitkä oikeasti haluat. Se on pitkä tie ja tarvitset siihen ammatin, oman kämpän ja oman elämän, mutta onnistuu kyllä.- 9+8
Hassu juttu. Minua kyllä avittivat kaikin mahdollisin keinoin kun muutin paikkakunnalta toiselle työn perässä. Vuokratakuu taattiin, puoli vuotta maksoivat tukea, ja sairaskuluissakin auttoivat.
Tietysti Kela hoiti oman osuutensa asumistuesta.
Sossu on ihmisiä varten, jotka tarvitsevat apua. Kaikki omilla verorahoillaan turvaavat huonossa jamassa olevien ihmisten elämän vähäksi aikaa eteenpäin.
MUTTA! Niitä afrikkalaisia. Jos ei opetella suomenkieltä eikä mennä töihin, ei niitä pidä auttaa. Ei sossu auta suomalaisiakaan jos et ole työnhakija. - Mä.
Tämä on hyvä vastaus ja onhan näitä muutama muukin saman suuntainen jo tullut. Ota näistä onkeesi, mutta älä välitä noista negatiivisista huutajista.
Jos muutat kotoa pois, niin muista käyttäytyä kunnolla ja pidä itsesi ruodussa. Tarkoitan, että älä ala hullutella vaikka yht´äkkinen vapauden tunne huumaisikin. Varo ajautumista rikoksiin tai alkoholin liialliseen käyttöön huumeista puhumattakaan. Itsekuria tarvitaan.
Uskon sinun onnistuvan, kun pidät mielessäsi aijemman tilanteen. Haluatko takaisin siihen vai hyvään lopputulokseen? Mieti sitä aina, kun tulee vastuksia tai houkutuksia.
Ulkoilu, liikunta ja hyvät harrastukset auttavat myös yllättävän paljon. Ja yhteydet ystäviin myös.
Tsemppiä ja tarmoa. - 2. kokenut
9+8 kirjoitti:
Hassu juttu. Minua kyllä avittivat kaikin mahdollisin keinoin kun muutin paikkakunnalta toiselle työn perässä. Vuokratakuu taattiin, puoli vuotta maksoivat tukea, ja sairaskuluissakin auttoivat.
Tietysti Kela hoiti oman osuutensa asumistuesta.
Sossu on ihmisiä varten, jotka tarvitsevat apua. Kaikki omilla verorahoillaan turvaavat huonossa jamassa olevien ihmisten elämän vähäksi aikaa eteenpäin.
MUTTA! Niitä afrikkalaisia. Jos ei opetella suomenkieltä eikä mennä töihin, ei niitä pidä auttaa. Ei sossu auta suomalaisiakaan jos et ole työnhakija.Joo, kyllä sossu autta suomalaistakin, jos hän on nainen, mutta raittiille suomalaismiehille sieltä ei heru muuta kuin vihaisia sanoja ja uhkailuja!
- 13+7
2. kokenut kirjoitti:
Joo, kyllä sossu autta suomalaistakin, jos hän on nainen, mutta raittiille suomalaismiehille sieltä ei heru muuta kuin vihaisia sanoja ja uhkailuja!
Ilmeisesti en olekaan sukupuoleltani nainen siinä tapauksessa, sillä ihmeen nihkeää kohtelua on sieltä suunnalta tullut. :-) Kiitos tästäkin tiedosta.
- sama oikeus
2. kokenut kirjoitti:
Joo, kyllä sossu autta suomalaistakin, jos hän on nainen, mutta raittiille suomalaismiehille sieltä ei heru muuta kuin vihaisia sanoja ja uhkailuja!
kyllä kuuluu auttaa kaikkia sukupuoleen tai muuhun katsomatta.Jos olet täysi-ikäinen ,ilman tuloja,on velvollisuus auttaa asunto ja ruokakuluissa,siis toimeentulossa.Jos saa työttömyysrahaa se otetaan tietenkin tuloiksi huomioon,mutta se ei yksistään riitä vuokraan ja ruokaan.Vuokran jälkeen pitää yksiasuvalle jäädä n.450 e .
Myös asumistuki haettava itse,joka otetaan tuloina huomioon.
Jos ei apua tipu,on oikeus tehdä valitus.päätöksen mukana yleensä lappu valitusoikeutta varten.
Tämä AP.Soita aika soskuun ja käy puhumassa siellä taikka työvomatoimistossa,siellä tietävät opiskelumahdollisuudet ym.
Voit hakea myös netistä.
- kuka maksaa ?
Itselläni oikein hyppäsi silmille ikäsi ja se, että edelleen asut vanhempiesi luona / kustannuksella itsekin !
Mitä, jos alkuun ottaisit vastuun itsestäsi ja lakkaisit olemasta vanhempiesi elätettävänä - tuossa iässä ! Ei ole vanhemmillesikaan helppoa aikuista lastaan elättää ! Minkälaisella tulolla / summalla olet osallistunut omiin elinkustannuksiisi ? Vaate- ja ruokahankintoihin ? Asumiskuluihisi ( sinäkin käytät sitä sähköä ja vettä yms...) ? Ei hyvänen aika vanhempiesi ole tarkoitus maksaa tuollaisia kuluja YKSIN - samalla kun aikuinen lapsi asuu taloudessa !! Sinulle kuuluisi varmasti ainakin liki kolmannes noista menoista - vähintään neljännes (onhan teitä neljä henkeäkin perheessä). Olisi kiva, kun selventäisit myös nämä asiat.
Muuten, totta on että velat eivät periydy, jos hakee kuolinpesän konkurssiin. Sitten se perinnöttä jääminen - sitäkö nyt jo odotat, että vanhempasi veivin heittävät ja perintö on huolenasi ?
Anteeksi vaan, mutta ala elää omillasi, äläkä perintöjä odotellessa...
Kouluun olisi pitänyt lähteä myös jo aikaa sitten - jos et edelleenkään lähde, vaikka tiedostat tilanteesi jollakin tasolla, se on oma asiasi myös, eikä täällä uikuttamalla parane. Ja asenteesi eri ammatteja kohtaan kannattaisi myös päivittää, varsinkin, kun itselläsi ei ole ammattia minkäänlaista...
Ajattele tulevaisuuttasi, kun kerran olet masennuksesta selvinnyt. Älä syytä kaikesta vanhempiasi, asia tuskin on niin mustavalkoinen. Tai jos olet kantanut vastuuta omasta elämisestäsi ja sen kustannuksista, ehkä sitten heissä se vika on, mutta selvitäpä ensin nämä asiat...- Hedonistibotti
Ei herran jestas...
20-vuotias ei ole mikään vanha taikka aikuinen, monet suomalaiset elävät vuosia pidempäänkin vanhempiensa luona, ja sekin on ihan ok!
Plus jos henkilöllä on todettu VAKAVA masennus, se voi ihan oikeasti viedä työ- ja opiskelukyvyn täysin! Et tosiaan taida tietää millainen sairaus oikea depressio on. Ei siinä paljoa työpaikkoja saada, jos lisäksi asuu niin korvessa ettei siellä edes ole mitään paikkaa mihin huolittaisiin töihin.
Millähän ihmeen perusteella aloittajalle kuuluisi jopa kolmannes perheen kuluista? Itse sain ainakin aloituksesta sen kuvan, että aloittaja osaa elää suht halvasti, ei tuhlaile tms, toisin kuin vanhempansa, joten miksi aloittajan pitäisi maksaa vanhempiensa tuhlailut?
Väitätkö ettei lapsi saisi olla huolissaan myös omasta tilanteestaan jos vanhemmat elävät selkeästi yli varojensa velkataakan kasvaessa? Eiköhän meitä kaikkia normaaleja ihmisiä huolestuttaisi tuossa tilanteessa myös oma tilanteemme, varsinkin jos vanhemmat ovat jo vanhoja ja huonokuntoisia. Se ei ole itsekkyyttä, se on tervettä itsesuojeluvaistoa, joka alottajan vanhemmilta selkeästi puuttuu.
Ap ei myöskään dissannut ko ammatteja, mainitsi vain ettei hänellä ole edes niihin pääsyä. Kiinnostusta olisi siis selkeästi ollut, eli missä kohtaa kuulit "uikuttamista"?
Taidat olla yksi epäempaattisimmista ihmisistä joihin olen vähään aikaan törmännyt. Menisit itseesi.
Aloittajalle kaikkea hyvää, vaikutat sen verran fiksulta että kun pidät pään kylmänä uudelle paikkakunnalle muuttaessasi, uskon sun pärjäävän kyllä. - :0))
ai pitäis mutsille ja faijalle bungata jotain?? ja mikähän sitten olis mielestäsi sopiva summa??
Alottajan taloudessa on neljä henkee?? Ni eiks sillon neljäs osa olis ihan jees???
Pystyt varmaan samaan jokunlaisen kuvan summasta ja jos pystyt samaan oikeanlaisen kuvan, huomaat et se ei ole kun kymppejä.
Ni ihan tosi!!!!!
Ja ikävä näin tuntuu olevan et noi fattamammat jakaa avustutkset ja kämpät suurinmakseen osakseen erimuotosille maahanmuuttajille, vai millon oottee nähny omismistus asunto talossa somppua vuokralla?? kyl ne on stadien kämpissä, repikää siitä - kaikkea sitä
"Kuka maksaa" Oletko ihan viisas? Mikä sinä olet tuomitsemaan ketään vaikka asuisi loppuikänsä kotonaan.Luuletko että pienillä paikkakunnilla on töitä jaella jokaiselle.Sitäpaitsi sairastaminen ei ole mitään leikkiä.
pidä' mölyt mahassasi kun et ymmärrä yhtään mitään.
Et näytä ymmärtävän tämän ihmisen huolta vanhemmistaan.
Kyllä se on vanhempien vika jos velalla maksetaan velkoja,mutta ei ymmärretä hakea apua velkaantumiseen.
Ei se tämän nuoren vika ole jos vanhemmat ovat tuhlareita.
- ononon kokemmusta
Noo älä huolestu. Velat ei periydy.
Ne nollautuvat kun isäsi kuolee. Tietenkin velat lyhennetään ensix varoista.
Häviäjä on velan antaja, joka maksaa miinus merkkisen tuloksen..
Älä koskaan takaa mitään, äläkä koskaan osta lomaosakkeita.
Mutta ota velkaa, se kannattaa.
Et semmmooosta...- Kenen luulet
takaavan velkoja ihmiselle jonka taustat ovat aivan sekaisin. Isänsäkö vai äitinsä? Aloittaja vaikuttaa reppanaluuserilta joka ei tule pärjäämään elämässään kun ei ole tähänkään saakka saanut yhtään mitään aikaan.
- kouluun kouluun
Vanhempiesi velat eivät ole sinun velkojasi. Älä takaa heidän velkojaan.
Olet nyt pitkälle toipunut masennuksesta ja sinun on aika hankkia itsellesi koulutuspaikka. Tähän aikaan vuodesta niitä on vielä jäljellä, kun kaikki eivät ota vastaan saamaansa koulutuspaikkaa. Työvoimatoimistosta sinua pitäisi ensisijaisesti ohjata toisen asteen koulutukseen.
Jos veljesi tilanne sinua huolestuttaa, niin ota yhteyttä sosiaalityöntekijöihin. Heidän tehtävänsä on tarkastaa tilanne ja auttaa vanhempiasi veljesi kasvatuksessa. Myös veljesi koulun terveydenhoitaja ja koulukuraattori voivat olla yhteyshenkilöitä.
Ihmiset muuttavat eri ikäisinä pois kotoa. Monet esimerkiksi hankkivat sen lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen kotona asuen, jos koulu on riittävän lähellä. Harva nuorimies hankkii omaa asuntoa ennen kuin asevelvollisuus on suoritettu, mikä onkin järkevää. - Omat asiat
Älä puutu vanhempiesi asioihin, eivät ne kuulu sinulle!
- velkavolvo1
Velat ei periydy. Jokainen vastaa itse omista veloistaan.
- 88000 €
Velat ei periydy, Kuolinpesä asetetaan kponkurssiin perunkirjoitusten jälkeen.
- Psykokraatti
Raha asiat on helposti ratkaistavissa kun jättää vain velat maksamatta ja odottelee karhua. ei maksa karhua eikä seuraavaankaan niin ei loppupeleissä maksa yhtään mitään. järjestelet raha asiat ystäväsuhteilla niin, että saat nostettua tienaamaasi rahat käteisellä ystävien kautta, niin ei pääse oikeuslaitoskaan rahojesi väliin, tai teet pimeää duunia, myyt huumeita jne. pilven kasvattaminen on helppoa ja 10 kasvin sadosta saa 10-20 tonnia näitä kuuluisia euroja niin tekee miljoonat ihmiset tällä pallonpuoliskolla ja melkeen kaikki väittävät elävänsä hauskaa elämää, kun ei rahahuolet yksinkertaisesti kiinnosta. rahakkaat sanovat pummeiksi, loisiksi ja vaikka miksi, mutta me voidaan sanoa takaisin snobi homoksi ja heittää punaviinit kauluksille jos ne niin tulee sanomaan, ja ketä se muutenkaan tässä maailmassa kiinnostaa pummitko rahaa kun maailmassa on Anders Breivik, Barack Obama vanha ystävämme niinistön saukko, ja monia muita jotka keksii kaikkea ilkeää päivätyökseen.
- byrokraatti
Muutenkin kansan asenteissa jo huomaa että harva sitä pankin kirjettä odottaa innolla. Miksei vaan nostaa kädet ilmaan ja ajaa koko talous konkkaan, materiaalinen omaisuus ja ystävyys kuitenkin jää, mikä on ainoa mikä täälä merkitsee.
- isurvive
Kaikesta selviää kyllä, jotenkin...
Ensinnäkin vanhempiesi talous on heidän ja heidän hoidettava; älä sinä edes sitä mieti tällä hetkellä. Ja ne velat eivät periydy; kaikkeen kuolinpesän asioihin saa ulkopuolista tukea, apua ja neuvoja; niitäkään ei tarvitse itse tulevaisuudessa sinun /veljesi tehtä....
Veljesi tilanne on huolestuttava...Käyttäytyminen, paino jne. Kuten aiemmassa viestissä kirjoitettiin; kouluterveydenhuolto, sosiaalihuolto jne ovat hänen kohdallaan tahot jotka auttavat ja näiden tahojen pitäisi huolehtia veljesi hyvinvoinnista. Ja yhdelle epäilijälle; kyllä 10-vuotias voi painaa 85kg - oma veljeni painoin saman.
Omaan tilanteesesi saat apua myös sosiaalihuollosta; varaa aika ja keskustele; he auttavat tai ohjaavat edelleen. Jokaisen kunnan on myös tarjottava nuorille "etsivän nuorisotyöntekijän" palveluja; eli nuorisotyöntekijä joka auttaa nuoria eteenpäin, kertoo mahdollisuuksista, ohjaa paikkoihin...Sinä tarvitset ohjausta hieman vain eteenpäin - selviät kyllä tulevaisuudesta.
Työvoimatoimistot pienellä paikkakunnalla (ja muuallakin) saattavat käyttää sellaista kieltä joka pelästyttää työnhakijoita, aikuisempiakin. Älä välitä. Mutta se että olet about 20v, asut vanhempien luona, et varmaankaan ole valmistunut? Alta 25-vuotiaat eivät niin vain saakkaan avustuksia, korvauksia...Sinun täytyy työvoimatoimistossa varata aika...taas...ja pyytää apua; he voivat auttaa sinua etsimään sopivaa koulutuspaikkaa (koulutus on aina hyväksi) - työvoimatoimiston palveluihin kuuluu myös ammatinvalita-testit - kysy sellaisesta?
Täytyy uskaltaa kysyä jotta pääsee eteenpäin. Ja meidän jotka olemme jo aikuisia, tietäväisiä, aikuistuneet; täytyy osata neuvoa suuntaa miten edetä.
Kaikkea hyvää sinulle! - Velkuri
Ei hätää, velka ei periydy. Velka jää pesään ja jos pesän varat eivät riitä velkomiseen niin sinun ei niitä tarvitse maksaa - eikä niitä sinulta tulla perimään. Tosin perittävääkään ei välttämättä jää kovin paljon - en tiedä mikä on maatilan arvo.
Perittävä ei kuitenkaan peri vanhempiensa velkoja. - Viljan ostoasiamies
Muuta pois, aloita oma elämä.
Jutussasi on monta epäloogisuutta, eli et ilmeisesti tiedä koko totuutta.
Se on selvää, ettei pienen viljatilan tuloilla kateta läheskään edes 1500-2000€ kuukausiostoja. Jos velkaantuminen olisi alkanut noin 10v takaperin, niin noilla menoilla velkaa on paljon enemmän kuin se 70000€
Ilmeisesti vanhempasi ovat voimakkaan masennuksen vallassa, ivätkä jaksa uskoa enää tulevaisuuteen. Jos se vilja on ainoa tulolähde niin viljan tuottajahinta on laskenut tasaisesti useita vuosia. Nimellishinta on laskenut lähes puoleen. Kustannusten nousun ja inflaation takia lähes neljännekseen. Aika moni tavallinen ihminen olisi pulassa jos hänen ansioistaan leikattaisiin pois 75%. Isäsi on epätoivoinen. Mitään toivoa ei ole näkyvissä. Jos hänellä on ase, niin tuhoa se tai muuta pois heti. Tämä on pientilojen tätä päivää. Varmaan siitä tilasta tällä hetkellä vielä saisi yli 70000.
Olisi järkevämpää myydä tila pois, kun se on vielä myytävässä kunnossa. Loppu omaisuus jäisi silloin itselle, auto yms.
Vanhempasi voisivat muuttaa kunnan vuokra-asuntoon ja sosialituen varaan.
Tietysti, jos jostain saisi töitä vanhemmillesikin, niin aina parempi. Maanviljelyksellä ei ole mitään tulevaisuutta. Markkinat pitävät tuottajahinnat alhaalla, lisäksi ruoan hintaa pidetään keinotekoisen alhaalla. Kauppiaat ja teollisuus ottavat vähintään omansa.
Miten olet voinut ostaa jotain siihen talouteen? Ethän ole ollut edes töissä. Ilmeisesti olet ostanut isäsi rahoilla sen minkä olet. Omistuksen osoittamiseksi on tietysti pidettävä kuitit tallessa. Se on muutenkin oikea tapa elämässä. totuus itää siinä, etttei kenkään tarvitse maksaa toisen velkoja jos ei ole pankissa takaajaana. Ei edes lapsien tarvitse maksaa vahempiensa velkoja.
- raukkapieni
Voi sinua "pientä raukka ploista" hanki ite omat rahasi äläkä perinnön haaveissa typerys ... mikäli on maanviljelijä on velkojen vakuutena varmaankin talo ja maat ja mammut ... ne ovat heidän ja saavat tehdä niillä niinkuin itse haluavat, laitat reppana talon ja viljapellot myyntiin niin menee plus miinus nolla HANKI ITSE OMA OMASUUTESI JA TIENESTISI, et taida edes viitsiä käydä töissä itse
- Ed.daaa
Hei!
Tulen huonoista oloista myös itse, vaikka velka ei olekaan se suurin asia. On todella tärkeää (ja tätä en voi painottaa liikaa) että ymmärrät oman hyvinvointisi ylläpitämiseen. Ihminen voi yrittää auttaa toista vain tietyssä määrin, mutta jos toiselta osapuolelta ei löydy vastaanottavaisuutta, niin omaa itseäsi ajatellen on tärkeintä keskittyä tulevaisuudessa vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiin.
Kaikki ihmiset tekevät loppujen lopuksi omat valintansa niin kuin itsekin. Olet kestänyt sairauden vahvasti ja kuulostaa, että seisot tukevasti omilla jaloillasi ja pidät itsestäsi tänä päivänä. Onnea siitä saavutuksesta, pidä kynsin hampain siitä kiinni. Katse määrätietoisesti tulevaisuuteen ja omaa elämää rakentamaan. Saat elämältä ihan mitä haluat, jos vain haluat ja teet kaiken sen eteen. Tämä kolahti itselleni vasta hiljattain.
Olen itse kolmekymppinen ja vanhempieni luona on sama agressiivinen, negatiivinen ja myrkyllinen ilmapiiri mitä silloin kun vielä siellä asuin. Käyn siellä kerran, pari vuodessa. 2 päivää on maksimi-aika, muuten alkaa itse voimaan pahoin. Ja joka reissun jälkeen omassa kodissa täytyy päästä siitä 'myrkystä' irti kuuntelemalla positiivista musiikkia, ulkoilemalla, unohtaa koko reissu ja keskittyä oman arjen kivoihin touhuihin.
Kaikkea hyvää sinulle ja oman positiivisen ja määrätietoisen elämän rakentamiseen =)Olipa viisas ja realistinen kommentti. Erityisesti:
"jos toiselta osapuolelta ei löydy vastaanottavaisuutta, niin omaa itseäsi ajatellen on tärkeintä keskittyä tulevaisuudessa vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiin."
Mutta, mutta:
"Olen itse kolmekymppinen ja vanhempieni luona on sama agressiivinen, negatiivinen ja myrkyllinen ilmapiiri mitä silloin kun vielä siellä asuin..."
Itse en tekisi noin. Onhan se tietysti henkisesti vaikeaa nuorelle ihmiselle noin vain jättää entinen elämä kokonaisuudessaan taakseen mutta joskus se vain on parempi ratkaisu kuin jäädä roikkumaan ihmissuhteisiin jotka ovat pahasti sivuraiteella. Kun maito on hapanta se on arvotonta VAIKKA se olisi joskus ollut miten hyvää tahansa. Kannattaa vain jättää vanha paska taakseen ja mennä elämässään eteenpäin. Oma elämä on paljon arvokkaampi asia kuin joku omaisuus. Raha tulee ja raha menee. Ajatteleppa vaikka Karjalan evakoita jotka aloittivat sotien jälkeen uuden elämän ja mitä saivatkaan aikaan.
Kun nuori lopulta pääsee vanhasta paskasta irti hän ikäänkuin puhkeaa kukkaan. Sellaisen näkeminen on minulle syy elää.
- Nauraja12
Jälleen ylläpidon omakeksimä hauska tarina. Kirjoitusasu on siisti, aihe on typerä ja lapsellinen. Myöskään faktoja ei ole selvitelty. Upeaa.
Eihän sitä koskaan tiedä kirjoittaako joku tosissaan vai ei. Tämän palstan kirjoittajat ovat anonyymejä. On tietysti mahdollista että tuollaistakin on tapahtunut, todennäköisyydestä en sano mitään. Joskus "Totuus on taruakin ihmeellisempää". Tämä nyt vain on realiteetti tälläisillä palstoilla ja näillä mennään. Toivoisin kuitenkin että näillä palstoilla ei trollattaisi.
Sanoppa minulle yksikin nettipalstayritys joka pystyy tarkastamaan kaikkien palstalle tulleitten kirjoitusten sisältämät väitteet. Suomi24:lle tulee päivittäin tuhansia tai kymmeniätuhansia viestejä. Jos kaikki ne tarkastettaisiin huolellisesti niin se vaatisi aivan tolkuttomasti työvoimaa, ei taitaisi koko Suomen työvoima riittää. Tämän vuoksi Suomi24 ei ota mitään vastuuta viesteissä esitetyistä väitteistä (palstan säännöt).
"Mitä vitun urputusta, eihän se nyt noin voi olla koska musta tuntuu...", sanoisi esson baarin ukko. Mutu riittää kyllä esson baarissa mutta ei riitä enää oikeuden edessä. Maailmassa on paljon väitteitä joista ei koskaan saada selville lopullista totuutta. Mutta siihen vain ei pidä jumittua.
- Sossutantta
Velat ei periydy, mutta muuta pois; hae ammattikoulun josta voit mennä työelämään tai jatkokouluttaa (AMK) itsesi. Ammattikouluissa on vielä vapaita paikkoja joillakin paikkakunnilla ja linjoilla, vaihdat linjaa sitten jos ei kiinnosta -> Saat opiskeija-asunnon,-tukea ja toimeentulotukea. Hanki samalla veljellesi apua esim. lastensuojelun kautta, 85-kiloinen ala-asteikäinen tarvitsee nopeasti apua ennen kuin kuolee sydän-yms-tauteihin. Tuttavani lapsi painoi 65 kiloa tuon ikäisenä ja ohjattiin oitis tutkimuksiin, joissa löytyi sokeritaudin lisäksi korkea verenpaine. Jos kynnys sosiaalihuoltoon on liian korkea voit ottaa yhteyttä myös omaan lääkäriin tai lastenneuvolaan veljesi asiassa. Vanhempasi kärsivät ilmeisemmin hamstrauksesta sekä mielenterveysongelmista ja pärjäävät kyllän kun ovat tähänkin asti niin tehneet.
- ÄLLITÄLLLI
Oletko pistänyt nimiäsi heidän velkapapereihin? Jos et (äläkä missään nimessä pistä), ongelma on heidän. Et ole vastuussa heidän veloistaan, ja ennen kun he kuolevat (oletan etteivät oel kovin vanhoja), on heiltä mennyt mökki ja maat vasaran alle. Muut taitanee jääsdä velkojien tappioksi. Käsittääkseni ette saa sisarusten kanssa velkaperintöä, mutta selvitä tämä hyvissä ajoin. Nyt tarvitset tuomariapua. Perheessäsi on todella suuri ongelma, hae rohkeasti apua ulkopuolelta, jos välit vanhempiin katkeavat, eivät he teistä ole sitten koskaan välittäneetkään, tai sitten heillä oikeasti silmät aukenevat tilanteeseen. Ykkösasiana sinun ottaisin nyt pikkuveljen "kainaloon" ja painuisin sossuun hakemaan apua, heiltä (toivon mukaan) saa apua. Rahat ja velat voi aina odottaa, se on maallista, mutta teidän asianne on ykkönen. Olet täysi-ikäinen, joten toimi itsesi ja veljesi parhaaksi ja vähän äkkiä!
- qwertr
Olin itse samantyyppisessä tilanteessa, pelkäsin että velat kaatuvat perinnössä minun niskaani. Otin selvää asiasta. Ne olisivat tosiaan tulleet minun maksettavakseni, mutta ikusub sselvinnyt niistä ilmoittamalla että kieltäydyn koko perinnöstä. Tämä täytyy tehdä ennen perinnönjakoa. Silloin tietysti menetän myös muun perinnön. Jos perinnössä on sinun ostamia tavaroita, niiden omistusoikeus voi tietysti olla vaikea todistaa. Itselläni kävi onneksi niin että velka, jota pelkäsin, selvitettiinkin ennen perittävän kuolemaa.
Tämä saattaa olla osittain vanhentunutta tietoa, kannattaa tarkistaa asia ainakin ennen perunkirjoitusta. Joka tapauksessa, velat eivät periydy, jos toimit oikein. Jos olet taannut jotakin velkaa, asia on hankalampi.
Olettaisin, että kuolinpesän arvo on enemmän kuin mainitsemasi noin 70000 euroa. Siinä tapauksessa perinnöstä kieltäytyminen tuskin kannattaa. Kysymys on siksi suurista summista, että kannattaa kysyä ajoissa asiantuntijalta.
Mitä tulee kysymykseesi, miten saisin isäsi järkiinsä raha-asioissa. Jos siihen osaisin vastata, olisinkin tosi viisas! - Velkaperintö
Näet asiat valitettavasti kovin musta-valkoisena.
On yleistä että ihmisillä on velkaa ja kuollessaan ne jäävät perillisille. Jos vanhemmat ovat velattomia asia on toinen.
Sinun pitää kuitenkin tietää tämä tosiasia että velkojen ottaminen omille harteille ei ole pakko. Voit pestä kätesi koko perinnöstä. Näin moni on tehnyt. Yhtään ei ole velkaa jäänyt, ei ole myöskään perintöä tullut. - kokenutkinsenkin
Velkoja ei peritä kunhan hoitaa asiat oikein perunkirj. yhteydessä.
- malk
Tuntuu, että kotonasi on paljon vaikeuksia jopa henkisisä. Jotta et itse sairastuisi pahemmin, ota ja muuta pois. Työkkärin kautta voit hakeutua koulutukseen jos et muuten saa työtä. Sosiaalihuolto auttaa varmaan vuokrassa. Et ole vastuussa piittaamattomista vanhemmistasi, sääli vaan veljeäsi. Puhu tilanteestasi sosiaalitoimistossa, ehkä veljellesi oloisi parempi se huostaanotto. Hän voisi tervehtyä normaalissa kodissa. Jätä vanhempasi vaan velkoineen ja ongelmineen itse he on sen aiheuttaneet, Ala tekemään asiat omaksi parhaaksesi. Varmasti onnistut vaikka alussa olisi vaikeeta.
- save yourself
Kannattaa selvittää yksi asia kerrallaan. Jos haluat jäädä kotipaikkakunnallesi, niin selvitä, että mitä koulutusmahdollisuuksia siellä on tarjolla. Pienellä paikkakunnalla saattaisi olla töitä esim. maatalouslomittajana, kengittäjänä/satulaseppänä tai lähihoitajana. Kummassakaan palkka ei ole kummoinen, mutta tärkeintä tietysti on, että töitä löytyy.
Jos lukuintoa riittää, voit suorittaa esim. lukion lähihoitajatutkinnon 3,5 vuodessa kaksoistutkintona.
Jos vanhempiesi tilanne ahdistaa, niin ehkä irtiotto olisi paras vaihtoehto. Muuta toiselle paikkakunnalle ja ala tosissasi etsiä töitä. Alkuvaiheessa puhelinmyynti on varmasti paras vaihtoehto, johon pääsee ilman koulutusta. Selviät kyllä, kunhan otat yhden askeleen kerrallaan ja selvittelet asioita Kelassa ja sossussa.
Vanhempiesi raha-asioihin et voi puuttua. He ovat omat virheensä tehneet ja koska eivät ole sinua kuunnelleet tähänkään asti, niin miksi tekisivät sitä jatkossakaan. Vaikuttaisi siltä, että sekä sinulla että veljelläsi on mielenterveysongelmia kuten masennusta vanhemmistasi johtuen. He keskittyvät ihan liikaa tavaraan sen sijaan, että keskittyisivät ihmisiin. Ehkäpä jossain vaiheessa voisit ottaa veljesi luoksesi asumaan, niin hänkin pääsisi paremman elämän alkuun esim. yläasteen alkaessa. - vinkki sulle
Ostakaa kuntopyörä. sillä kun polkee tarpeeksi tai tunnin päivässä niin laihtuu ja veljesi pääsee kuntoon. ottakaa mallia vaikka suuri pudottajasta ja syötä sille terveellistä ruokaa
- pläää....
Kyllä on taas huonosti keksitty tarina, oikein Salatut elämät!
- Säälimätön pankki
Avaa kultalusikka jo silmät ja kohtaa maailma. Kaikki ei synny valtikka käsissään...Tämä on varsin yleinen elämäntarina, valitettavasti. Raha ja materia on huume, siinä missä ruoka, seksi ja alkoholi.
- JussiJuu001
Ei velkoja peritä.
Kun aika vanhemmista jättää, niin pesäselvittäjä toteaa tilanteen.
Jos jää velkaa niin pesä konkurssiin eikä omaiset ole vastuussa ko. henkilön veloista tätä pitempään. - hyym..
Eipä tämä uusi asia! Suurinosa maatiloista on ajettu ylivelkaisiksi, koska MTK on ollut se, joka härskisti ajanut tilakokoja suuremmaksi ja keskusliikkeet saaneet kalliita koneita myytyä. Kierre on jatkunut vuosikymmeniä, ja loppua ei näy! Toinen ryhmä joka tulee on asuntovelalliset jatkossa.............
- siirrä omat tavarasi
Ei kuulu lapsille miten vanhemmat rahaa käyttävät, ole iloinen että heillä on mukavaa. lasten ei tarvitse vanhempien velkoja maksaa. Jos odotat ahneuttasi perintöä niin hassusti käy. Ei ole edes oikein että lapset odottavat saavansa vanhempiensa rahoja - parempi, että kaikki käyttävät omat rahansa omaan mukavuuteensa ja lapset saavat luodan oman elämänsä omin avuin.
- elätyrinyt
kaikuna vastaan sinulle : vanhempasi velat eivät periydy.. sellainen on laki suomen maassa..tosin tila ym. menee perunkirjoituksessa velkojille ..toivottavasti et ole takaamassa mitään heidän veloistaan, silloin joudut takaamisien lainojen maksjaksi..
Haluan tässä nyt tuoda esiin erään seikan, josta ei ole suoraan kaiketi mainittu: kuolinpesä pitää hakea konkurssiin. Hakemus tehdään käräjäoikeudelle. Kun siis velkaisista vanhemmista aika jättää, tämä seikka pitää tietää ja hoitaa aktiivisesti. Jos asialle ei itse (tai perintöä hoitavan lakimiehen avulla) tee mitään, velat periytyvät. Arvelen, että tämä kannattaa huomioida siinäkin tapauksessa, että vanhemmat ovat päätyneet oikeuden päätöksellä perintään, mutta perintä on määrävuosien kuluttua päättynyt. Käsittääkseni järjestys on sellainen, että vaikka perintä päättyisi, velka on kuitenkin voimassa velallisen kuolemaan ja kuolinpesän konkurssiin asti. Huolestunut_nuori, muista olla tässä asiassa tarkkana sitten aikanaan!
Ja muutoinpa toivotan reippaita vuosia. Olet vielä nuori, joten ei muuta kuin ammatin hankintaan jaksamisesi mukaan! Pistä rima korkealle, mutta tavoittele sitä kohtuullisin osatavoittein. Vaikutat fiksulta, joten sinun kannattaa odottaa elämältä myös paljon hyvää.- uskokaa jo
Ei lapset maksa velkoja,vaan omaisuus myydään velkoja vastaan jos on ja mitä jää lapset perivät,mutta EI VELKOJA!
- hyvä näin
olishan se kauheaa jos lapset joutus maksamaan vanhempien velat, onneksi on laki joka suojaa lapsia näin, sillä kaikilla oma elämä ja eihän aikuisten lasten kanssa eletä yhteistaloudessa enää..
- ...
Ei velat periydy.
- Rotli.
Trolli, trolli.
- Live and learn
Hyvä huolestunut nuori.
Jos aiot hakea koulutukseen hae työvoimakoulutukseen tai aikuiskoulutukseen.
Jos haet vaan normiamiskaan saat pelkästään 200e opintotukea, kun taas jos menet kouluttautumaan tyovoimakoulutuksena saat työmarkkinatukea joka on isompi summa (500-700e?). Myöskin normiasmiskan kautta mennessä opinnot kestävät puolet pidempään koska siellä opetellaan vielä peruskoulun aineita (ruotsia, englantia, matematiikkaa jne). Työvoimakoulutus on suurimmaksi osaksi työntekoa ja vain hieman opiskelua koulun penkillä. Lukioon ei kannata mennä koska koulutuksen saanti venyy. Eikä kaksoiskoulutus ole yhtään parempi kun olet vasta parantunut masennuksesta, älä ota liikaa taakkaa. Kokemusta on. :) Minä sairastuin jo vaikeaan masennukseen seiskaluokalla ja joka jatkui 18-vuotiaaksi asti. Pari vuotta ollut oireetonta joten uskallan itsekin jo opiskella ilman että tarvii pelätä omia ajatuksia rekan alle hyppäämisestä tai että saisi paniikkikohtauksia tai itkukohtauksia.
Ainiin aikuiskoulutuksiin on vaikea päästä ellei ole joltain alalta 2-3 vuotta kokemusta. Kouluttavat vain kouluttamattomia jotka ovat olleet jollain alalla. :/ Normiasmiskaan ei kehtaa mennä sinne peruskouluikäisten sekaan jos on yli 20v, se on noloa ja se kestää pidempään kuin muut koulutukset. - vieras.....
Kyllä sä vaatteet ja omat henkilökohtaiset tavarata saat pitää. Velat eivät periydy niin kuin olit todennutkin, mutta isälläsi on myös ilmeisesti omaisuutta? Talo ja maat? Perunkirjoituksessa lasketaan yhteen omaisuuden arvo ja velkojen määrä. Sitten on joko myytävä omaisuutta / omaisuus niin että velat saadaan maksettua. Jos omaisuuden myynnistä saatu raha ei riitä velkojen maksuun, niin loppu velka jää velkoijien tappioksi. Jos taa omaisuudesta saadaan enemmän rahaa kuin on velkoja niin silloin loppu raha jää sinulle ja veljellesi.
Sinulla on nyt mahdollisuus hankkia koulutus ja kunnon työpaikka jonka jälkeen alkaa säästää rahaa niin että vanhempiesi kuoltua voit ostaa kuolinpesältä talon ja maat jos niitä haluat. - masennusrusina
Hassua kun jotkut ihmiset alkavat heri maarittelemaan ap:n iästä ja siitä että hän asuu vielä kotona. Ja mitä väliä jos hänellä ei ole vielä koulutusta? Koko elämä on aikaa opiskella! Ap halusi apua ihan muuhun aiheeseen kuin minne kannattaa mennä opiskelemaan tms. :O
- Prru
Selvennyksen vuoksi tiedoksi, että perunkirjoitus on eräänlainen kuolinpesän inventaario, missä todetaan vainajan omaisuus- ja velkatilanne, Jos velkoja on enemmän kuin varallisuutta, voi kuolinpesän luovutta velkojille.
Jos vanhemmat eivät osaa taikka halua antaa lapselleen asianmukaista hoitoa, voi kyseessä olla lapsen heitteillejättö. Tällöin on syytä ilmoittaa asiasta kunnan sosiaaliviranomaisille, joilla on velvollisuus ottaa selvää tilanteesta ja tarvittaessa jopa ottaa lapsi huostaan ja toimittaa turvalliseen ja lapsen edun mukaiseen hoito- /kasvatuspaikkaan. Joka tapaukseessa kunnan viranomaiset antavat tarpeen todettuaan ohjeita ja tukea lapsen kasvattamisessa - se on siis kunnan sosiaaliviranomaisten velvollisuus ja lapselle se on tietysti yhteiskunnan tarjoama oikeus. - hööpöhööpö
Ei velat periydy ikinä otit sitten vastaan perinnön tai et. Velat vaan vähennetään ensin kuolinpesän varallisuudesta ja loput mitä jää jaetaan perillisille. Jos ei jää kuin velkaa, nii se on velkojien harmina , ei sinun. Siksihän veloille yleensä onkin takaajat taikka omaisuutta pantattu niiden vakuudeksi. Jos velat periytyis niin luulisin, että tulevat perilliset olis aika tarkkoina valvomassa vanhempiensa rahankäyttöä ...
Ja siksi toisekseen ... ei oo perillisiä ennenkuin kukaan on kuollutkaan. - ei tarvitse
Velat eivät periydy kun pidetään perunkirjoitus, jossa vainajan omaisuus selvitetään. Velkojat ottavat oman osansa, ja jos velkaa jää yli, se on velkojien tappiota.
Jos perunkirjoitus jätetään tekemättä, velat joutuu maksamaan, koska kuolinpesästä on tällöin voitu varastaa velkojille kuuluvaa omaisuutta. - hopoalotuksetkuriin
Ihan höpöaloitus - trolli paistaa suoraan läpi. Ja ylipäätään mitä on 70k velka tänä päivänä? Molemmilla vanhemmillani on ERIKSEEN 300-500k velkaa.
- aikuisopiskelija.
Velat ei periydy jos sinulla ei ole mitään lappua allekirjoitettuna ja älä sitä teekkään.
Myöskään et takaa mitään veljesi kanssa.
Jos vaikka lähdet siitä liikkeelle että istut kaikkien kanssa kahvipöytään. Sanot rauhallisesti mitä mieltä olet.
Kerrot myöskin että työkkärissä sanoivat että töitä ei löydy ja olet ajatellut muuttavasi toiselle paikkakunnalle.
Jos joku niin nuoren muuttaminen kotoa pois on jokaiselle vanhemmalle huolenaihe ja ehkä siinä vaiheessa vanhemmat alkavat miettimään pitäisikö tehdä muutosta.
Niin ja tosiaan vielä alkuun että velat ei periydy,mutta talo ja omaisuus luultavimmin menee kokonaan. Silloin se muutto tulee jokatapauksessa. - höpö höpö
Osta sinäkin kunnon traktori150tuhatta euroa ja siihen perään noukinvaunu 120tuhatta....siinä isä haukkoo pian henkeään että kyllä lähti rehu pellolta äkkiä.
Nii ja kadehtiihan ne naapuritkin että mistä niillä riittää,van tiiätpähän mitä teet seuraavat 20 vuotta......etkä tarte miettiä koulutusta.. - 15v muuttanut pois
Aloittaja...
Olet 20 asut kotona?
Näet vaivaa vanhempien 70 tuhanne lainasta kun yleensä velkaa on 350 tuhatta?
Onko perintö jo kiiltokuvana silmissä?
Hei haloo, olet 20 ja asut kotona vanhempien elätettävänä. Yleensä kotoa naispuoleiset lähtee siinä 17-18 vuoden iässä.
Jos eivät lähde niin alkaa maksamaan yleensä 17-18v iässä omat ruoka, sähkö, vesi ja bensakulut. Tekee noin 550€ kuussa sinulle. Maksatko noin 550€ vanhemmillesi joka kuukausi?
Miksi oletat että vanhemmat maksaa sinulle kaiken?- mk
Semmoiset vanhemmat jotka rupeavat peimään lapsilta maksua elämiseen ovat rahattomia tai muuten pihiä koska itse ainakin elätän lapseni niin kauan kun kotona asuu ja millä omanikin maksaa mitään kun on lukion viimesellä ja pidetään kunnon juhlat kun ensi keväänä ylioppilaslakin saa.
- Hedonistibotti
Olisi melko mulk kua vanhemmilta alkaa periä lapseltaan rahaa, jos lapsi on masennuksen takia työkyvytön ja vanhemmat ovat vielä omalla käytöksellään saaneet masennuksen aikaan. Eiköhän jokainen vähänkin omaatuntoa omistava vanhempi siinä tapauksessa maksaisi mielellään lapsensa ruoan.
Rupeatko sä erottelemaan sukupuolen perusteella milloin pitäisi muuttaa pois kotoa? Että tyttöjen tulisi lähteä vaikka kolme vuotta poikia aiemmin? Ja millähän perusteella?
Taisi sulla jäädä toi aivojen empatiakeskuksen ja loogisen päättelykyvyn kehitys vähän vaiheeseen, ehkä ei olis kannattanutkaan muuttaa vielä pikkuteininä pois kotoa ;) - pohjosessa asuva
mk kirjoitti:
Semmoiset vanhemmat jotka rupeavat peimään lapsilta maksua elämiseen ovat rahattomia tai muuten pihiä koska itse ainakin elätän lapseni niin kauan kun kotona asuu ja millä omanikin maksaa mitään kun on lukion viimesellä ja pidetään kunnon juhlat kun ensi keväänä ylioppilaslakin saa.
Tässä on suuri ero etelän ja pohjoisen välillä. Etelässä lapset asuu kotona siihen asti kun lukio tai ammattikoulu käyty. Joskus viel pari vuotta sen jälkeenkin.
Pohjoisessa itsellänikin oli peruskouluun matkaa 62km suunta. 124km päivässä. Söi muuten aikalailla aikaa ja kun kotiin pääsi oli täysin väsynyt. Hyvä kun jaksoi läksyt tehdä ja samantien nukkumaan. yläaste meni miten meni kun aamulla 5.30 herätys, nopeesti aamupala ja bussiin. Kotona takas iltasella 17.15 aikaan. Yleensä tuli tehtyä bussissa läksyjä sen mitä jaksoi.
Kun lukio alkoi oli matkaa 78km. Ammattikouluun reipas 100km suunta. Helppo oli muuttaa 15v pois kotoa. - äly hoi!
Yleensä on väärä sana .Jokainen on oma yksilö.Olen joutunut auttamaan monta kertaa näitä nuoria jotka ovat lähteneet aikaisin omiin nurkkiinsa aumaan,käytös on niin lapsellista kuin olla voi.Ei mitään tajua rahan käytöllä,monet velkakierteessä heti alkuunsa,kun rahat juodaan ja juhlitaan heti saatuaan.
Kyllä moni nuori on maatilalla töissä,jos ei muuta sillä hetekellä.ja hyvä asia että tämäkin nuori hoiti itsensä kuntoon,ennenkuin lähtee vieraalle töihin.
Italiassa miehetkin muuttaa kotoaan vasta n.30 v ikäsienä,eivä'tkä ole ainakaan tyhmempiä kuin suomalais miehet.He ymmärtävät auttaa myös vanhempiaan,mitä suomalaiset eivät halua tehdä.
- parhaasi ajatteleva
ota adoptio vanhemmat
- mk
Olet aivan oikeassa että velat eivät periydy ja kuolinpesä konkurssiin niin sillä niistä pääsee. Tarkista myös ettei sinua ole ilman lupaa laitettu takajaksi tai sinun nimellä otettu mitään luottoja ja kaikkein paras kun lähdet mahdollisimman kauas kotoasi. Ainoa keino millä saat vanhempien velanoton kataksitua on saada heidät holhouksen alaisisksi mutta se voi olla vaikeaa kun on jo noin paljon ongelmia. Se että veljellesi pitäsisi saada harrastus olet täysin oikeassa ja patoutumat kasvavat veljelläsi kun ei ole kunnollisia sosiaalisia kontaksteja eikä kevereria. Kun kuolinpesä laitetaan konkurssiin niin ensin lasketaan varat ja siitä vähennetään velät ja jos velkoja on enemmän niin ne jäävät joko takaajien jos on tai velkojien luottotappioiksi. Ehdota työkkärissä on mahdollista päästä oppisopimuskoulutukseen ja siitä saa heti palkkaa.
Hiihohohohho, täytyy olla trolli!! seitkyt tonnia maksaa normaali työssäkäyvä paris vuodes pois, ellei oo työtön/sossutuki-ihminen... Jokaisessa maatalossa velkaa kymmenen kertaa enemmän sillä eihän mitään yritystä, kuten ei maatilaakaan johdeta ilman velkaa. Konehankinnat yms. isot ostot pakko rahoittaa noin, veikkaampa vaan että ne pellot ja muut ylittää kyl tuon summan reippaasti.
- Voi pientä
Koskas olet itse ajatellut työelämän aloitella?Ai,niin noille alle 16v on olluna nuo kesätyöpaikat tiukissa tänäkin kesänä.
- muka lääkäri
Kuuleppas lekuri.Taitaa jäädä sinunkin tonnit maksamatta kahdessa vuodessa.tiedätkö että veloissa on myös korko maksettaessa.
- Jepsistä niin
Tee lastensuojeluilmoitus vanhemmistasi. Veljesi olo ja hoito ei ole oikeanlaista.
Sitä kautta hän voi välttyä tulevalta pahemmalta häiriökäyttäytymiseltä, masennukselta etc.
Muuta omillesi, sinulla tuntuu menevät hyvin. Jokaisella meistä on vain yksi elämä.
Tsemppiä! - ei velkojaperinnöksi
Ei Suomessa toisten velkoja perinnöksi saa, mutta velat on maksettava kuolinpesän varallisuudesta. Niinpä perintöä ei mahdollisesti jää yli lainkaan. Mutta siis omasta pussista ei kenenkään velkoja joudu maksamaan.
Tämä ei sinänsä ole mikään ihme juttu; Suomessa on muutenkin paljon ihmisiä, joilta ei jää mitään perittävää. - En neuvo, mutta
minä kävisin kertomassa koko jutun vaikka päivystävälle sos. työnkekijälle, hoitavat
perheen ongelmat ihan virkansa puolesta ja valtion, eli asiansa hoitavien piikkiin.
Sitten voit soittaa vaikka Hentun Liisana rulettia eniten rahoittaneen pankin, vaikka konttorinjohtajalle, loppu luototus siihen kaikista pankeista, ainakin sillä paikkakunnalla ja todennäkoisesti koko kotimaassa, kyllä pankeista löytyy kollegiallisuutta toisilleen ns "blacklist".
Jos nimesi väärennetty takaukseen se on rikos, josta et vastaa.
Jos olet allekirjoittanut takauksen se tyhmyyttä josta saat maksaa.
Velkaa et peri, etkä varmaan muutakaan.
Ennenkaikkea on tärkeintä, että painut helvetin kauas koko kuvioista ja alat
elämään omaa elämääsi. - Ei huolta
Velat ei periinny. Ainoastaan varat. Joten huonoin mahdollinen perintö on 0e.
- daa
Ei varmaan kannata ottaa vastaan velkaista kuolinpesää ?
- ELMERIELOPERÄ
KUOLINPESÄ VOIDAAN TOSIAAN HAKEA KONKURSSIIN....
ET PERI VELKOJA JOS ET OTA NIITÄ VASTAAN
LÄHDE POIS KOTOA JA HANKI PERUSKOULUTUS - ikävä asia
moi! ihan liikaa tressiä sulla ja jos sulla on muutenkin masennus tausta. hae kaupungin tai kunnan vuokra asuntoa sieltä missä asut jos et tahdo nykyiseltä paikkakunnaltasi muuttaa pois. myös joillakin seurakunnilla on omia vuokra asuntoja eli soitteleppa heille ja kysy asiaa. sosku pystyy myös auttamaan ne maksavat yleensä vuokra takuun ja kannattaa myös kysyä muutto apua jos ei ole omasta takaa ihmisiä siihen. yksin asuvalla pitää jäädä käteen vuokran jälkeen kuukaudessa 461e ja jotain senttejä päälle. soskussa ne ainakin ottavat huomioon sähkön, lääkekulut, kotivakuutuksen ainakin osittain, terveyskeskus maksun, kunnan hammaslääkärillä käynnin ja ehkä bussi korttiin. nämä kyllä kaikki selviävät kun soitat ja varaat ajan paikkakuntasi sosiaalityöntekijälle. muista myös hakea heti asumistukea kun muutat omillesi. vanhempasi velat eivät jää sinulle maksettavaksi jos et ole niissä takaajana, velat siis ovat henkilökohtaisia vaikka he jättäisivät maksamatta ne tai kuolevat, perintöä te lapset, ette välttämättä saa jos vaikka vanhempasi kuolevat. sä voit myös veljestäsi puhua sosiaalityöntekijälle ja ehkä voisi olla hyväkin asia, että menisit itsekkin puhumaan asioista vaikka paikkakuntasi terveyskeskukseen. voimia sulle!
Niin kyllä se peruna kilo ja leipä kilo maksaa saman verran kaupungissa kuin maalla. Maalla kun ei ole edes parveketta, jossa voisi viljellä sitä ruuan jatketta, kaikki on haettava kaupasta.
Moni tuloton hakee sieniä ja luonnon marjoja leipoo itse ja on todella tarkka taloudessa ei se maalla onnistu ei.
Saatte toimeentulotukea ihan vain ruokaa jo 16 € 95 senttiä/ päivä joten älkää kursailko ei todella onnistu tuo itseviljely eikä kerääminen..- "Pilkunviilaaja"
Nimimerkille "Ikävä asia": tekstisi korjattuna :)vastaamaan suomenkielen kielioppisääntöjä
Moi! Ihan liikaa stressiä sulla, ja jos sulla on muutenkin masennustausta. Hae kaupungin tai kunnan vuokra-asuntoa sieltä missä asut jos et tahdo nykyiseltä paikkakunnaltasi muuttaa pois. Myös joillakin seurakunnilla on omia vuokra-asuntoja eli soittelepa heille ja kysy asiaa. Sosku pystyy myös auttamaan. Ne maksavat yleensä vuokratakuun ja kannattaa myös kysyä muuttoapua jos ei ole omasta takaa ihmisiä siihen. Yksinasuvalla pitää jäädä käteen vuokran jälkeen kuukaudessa 461e ja jotain senttejä päälle. Soskussa ne ainakin ottavat huomioon sähkön, lääkekulut, kotivakuutuksen- ainakin osittain - terveyskeskusmaksun, kunnan hammaslääkärillä käynnin ja ehkä bussikorttiin. Nämä kyllä kaikki selviävät, kun soitat ja varaat ajan paikkakuntasi sosiaalityöntekijälle. Muista myös hakea heti asumistukea, kun muutat omillesi. Vanhempasi velat eivät jää sinulle maksettavaksi jos et ole niissä takaajana, velat siis ovat henkilökohtaisia vaikka he jättäisivät maksamatta ne tai kuolevat, Perintöä, te lapset, ette välttämättä saa jos vaikka vanhempasi kuolevat. Sä voit myös veljestäsi puhua sosiaalityöntekijälle ja ehkä voisi olla hyväkin asia, että menisit itsekin puhumaan asioista vaikka paikkakuntasi terveyskeskukseen. Voimia sulle! - aikuinen mies
Jos perheen jäsenillä on pissaa päässä, niin sille ei voi mitään. Velat eivät periydy, mutta perintöä ei tule.
Tuskin omat tavarasi vanhemmillasi ovat juuri minkään arvoisia, joten haet ne vain pois. Eli kuitteja ei tarvi ihmetellä. Jos ajattelit ninjata kuolinpesästä jotain, niin se on rikollista toimintaa. Veljelläsi on oikeus myös kuolinpesään.
Aina ei perintöä tule, mutta sellaista on elämä. Mieluummin on terve kuin rikas. - kovalla kovaa vasten
maksa vähän virolaisille niin ne opettavat rahankäytössä.
- Ansaitset parempaa
Linkki siihen yllä mainittuun nettilukioon. Vaikutat sen verran älykkäältä että lukio olisi se paras vaihtoehto.
http://www.nettilukio.fi/fi/sisalto/ - Ette peri velkaa
Nykyisin ei enää voi periä velkaa. Velka katkeaa velallisen kuolemaan ja sitä lyhennetään kuolleen omaisuudella, mutta perillet eivät jäljelle jäävää velkaa peri!
- Juntta Urpokäteinen
Tässä hyvinvointivaltiossa kukaan ei ole velkaa kenellekään, vaan rahaa sataa ikkunoista ja ovista.
- Idi Ootti
velat eivät periydy :)
- M34-TRE
Senkus vaan viitsit hakea siivoojan töitä. Kyllä sinne aina pääsee ja pystyt maksamaan velkasi. Se on sitten eri asia kelpaako ne siivojan työt. Turha valittaa jos on itse niin ylpeä!
Velat ja työttömyys on aina oma vika. Joku isi on vaan tekosyy. - toisen velka ei ole
Perinnöksi ei tarvi velkoja ottaa. Kun velkainen perinnönjättäjä kuolee, pitää kuolinpesä laittaa konkurssiin tai julistaa varattomaksi. Äitini kuoli velkaisena ja kun velat ei niin kauhean suuria olleet, julistettiin kuolinpesä varattomaksi ja velkojille ilmoitettiin asiasta sekä verottajalle. Eipä ole kukaan perään soitellut ja äitikin ollut kuolleena 20 vuotta.
Tähän kannattaa ottaa sitten aikanaan apua oikeusaputoimistosta. - ytrewq44
Taas S24:n oma provo.
JOO NIIN OH JA VITUN TYHMÄ.JA TOSI TUMPELOITA NE JOTKA NÄIHIN TOSISSAAN VASTAILEE JA "YRITTÄÄ AUTTAA".
- nojoontaas...
Kiinteistö ja muu mahdollinen omaisuus, jolla lainat on taattu menee velkojen hoitoon.
Velka ei periydy.- Hei :)
Perintöä ei tarvitse ottaa vastaan.silloin ei saa kumpiakaan.ei omaisuutta.ei velkoja.
Tai jos otat vastaan otat kaiken ..
Eli älä ota! Äläkä vain laita nimiä mihinkään jos et halua:)
Kyllä kaikki järjestyy jos haluaa!! Nyt vaan askel kerrallaan kohti sitä mitä itse haluat!
- ongelmat pois
Jos ei mitään muuta ole tehtävissä, niin uohda velat ja karkaa siperiaan. Ei varmana tule verokarhu etsimään.
- ota härkää sarvista
Mee töihin tai kouluun. Eikö ne maksakaan sun löhöilyä kotona? Vai eikö ole kylällä sen verran hyvää autoa , jonka kyytiin viitsisi istua?
Vittuako sä siitä velkaisesta talosta? Ja muu tavara? Sulla varmaan cd-sotin ja meikkiä laatikko täyttä ja päiväkirja.
Eli kuten sanoin: Mee töihin ja osta talo. Loppuu murheet. Vanhemmat muuttaa kirkolle osakkeeseen, omaan, ja sä saat mitä nyt haikailet? - hallava_hevonen
Olen tunnettu suomalainen selvänäkijä, ja tahdon kertoa sinulle että tämän hetkinen elämän raskas ja huolestuttava elämäntilanteesi on sinulle ainoastaan vahvistava tekijä, sillä koet raskasta vastuuta asioista, ja kieltämättä se on varsin perusteltua, ja varsin todellisen tuntuista. Niinpä sinä kehityt vahvemmaksi henkilöksi tässä raskaassa vaiheessa, ja se on muokkaava sinusta vahvemman ja järkevästi suhtautuvan ihmisen. Olet siis parhaillaan hyvin vaativassa elämän koulutuksessa oleva aikuistuva nuori nainen, ja sinulla on kieltämättä juuri oikeanlainen asenne perheenne tilanteeseen, mutta jokainen henkilö joka kuuluu tuohon sinun perheeseen katsoo kuitenkin ettei sinulla pitäisi olla mitään sanomista asioihin. Tämä on sinun ainoa tosi koettelemus elämässäsi tällä hetkellä, ja toki kauhistut tulevaisuutta, kun isäsikin on tiuskaissut sinulle vihaisena jättävänsä kaiken velan maksettavaksenne. Niin ota tämä kaikki kestävyyden kannalta, ja säilytä ehdottomasti luottamuksesi omaan tulevaisuuteesi, sillä sinulla on oma kohtalo joka ei tule koskaan vanhempana olemaan kielteisesti sidottuna perheesi jäseniin, tai heidän edesottamuksiinsa. Ymmärrätkö että saat varmuudella oman elämäsi sujumaan tasapainoisesti ja hallitusti, vaikka nyt tuntuu että joudut kantamaan perheesi vastuuttomuutta omilla harteillasi.
- Espoolainen
Hohhoijjaa... Ei ole ihan suuruusluokat hanskassa. 70 000 € :han on pieni laina hyvänen aika! Espoossa on erittäin harvinaista että olisi noin pieni laina. Monilla on 300-400 tuhannen asuntolaina.
- Tyypillinen maajussi
Pienehköllä maatilalla tulot (siis puhdastulo jolla esim.lainoja lyhennellään) jäävät monissa tapauksissa alhaisemmaksi kuin peruspäivärahaa nauttivilla jotka saavat sossusta massia lisää tarpeen mukaan.
Maatiloilta taas ei kannata sosiaalitoimistoissa paljon poikkeilla paitti jos ohikulkeissaan käy lämmittelemässä talvipakkasilla.YHTÄÄN MITÄÄN on tuolta turha kysellä.
Moniko peruspäivärahamies makselee Espoossa 300-400 k€ asuntolainoja?
Villi arvaus on ,että ei ainakaan kauaa maksele siitä pitää pankki huolen.
- rohkeesti ulos pesä
käy työkkärissä katsomassa / kysymässä mihin kaikkiin ammattiin voi opiskella oppisopimuksella. Eli työskentelet ja opiskelet samaan aikaan ja saat palkkaa.
- yksimiesvaan++++----
No velathan eivät siirryy vanhemmilta lapsille, toki perinnössä voi olla velkaa mutta perintöä ei tarvitse ottaa vastaan ja sen mukava olevaa velkaa ja kun perintöä ei ota vastaan niin ei sitä velkaa voi kukaan teille siirtää ja velka kuitataan siitä omaisuudesta mitä isällänne ja äitillänne on.
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan.
Teidän henkilökohtaiset tavarathan eivät ole teidän vanhempien omaisuutta ja ne tietysti eritytetään pois mutta tästä teidän kannattaa oikeasti kysästä oikeusaputoimiston veroasioihin perehtyneeltä lakimieheltä.
Oikeusaputoimiston palveluista ei tarvitse teidän maksaa mitään, sieltä juurikin tavallinen ihminen saa apua erillaisia tilanteissa. Toki jos perinnön jako on ja sen tekee lakimies niin siitä maksetaan palkkiota mutta itse oikeusapu veroasioissakin on ilmasta.
Eipä tuo kivalta kuulosta mutta toivottavasti hommat selviävät ja elämä jatkossa hymyilee sinulle. - Vastaannotolleko?
Olisikohan jotenkin päässä vikaa jollakin,mitä luulet?
- kokeiltu on
Pitää kieltäytyä perinnöstä. Silloin velatkaan eivät periydy. Jos ryhtyy perintöön, velat periytyvät. Kuolinpesän asettaminen konkurssiin on kuitenkin pesään sekaantumista. Kuolinpesän voi laittaa konkurssiin, jos se osoittautuu konkurssiin päteväksi mutta sitten joutuu vataamaan perinnöstä. Joku muu asettaa konkurssin ja istaimisto huutokautapaan. Vain lähipiiri huutokauppaan ja hinta pieneksi jo etukäteen jaettuna.. Mahdollinen jäämistö voi myös jakaa ennen kuolinpesän selvitystä ilman että ilmoittaa siitä ennen pesänselvitystä.
- kysymättä ei saa
70 tonnia? Eihän se ole paljon. Perinnöstä voi myös kieltäytyä ja näin kannattaa tehdä, jos velat ylittää perittävän omaisuuden arvon. Eli siinä mielessä ei ole hättä, ette joudu velkoihin isänne kuoltua.
Hehtaari peltoa maksaa yli 10 tunatta euroa. paljonkos sitä viljeltävää alaa on? Jos on hyvältä paikalta niin tonteiksi kaavoittamalla saa vielä paljon paljon enemmän.
Mites aloittaja on osallitunut aikuisen perheensä elatukseen? Sairauden ajalta saa sairauspäivärahaa yms. Vai etkö viitsinyt hakea?- Ikä opettaa
Ei 20-set vielä tuommoisista jutuista mitä selität mitään oikeasti ymmärrä.
Eli turha on kohkailla
- ...
http://oppisopimus.net/html/yleista.html
"Yleensä opiskelija hankkii oppisopimustyöpaikan itse ottamalla yhteyttä työnantajiin. Oppisopimuskoulutukseen liittyvissä asioissa sinua palvelee oman alueesi oppisopimustoimisto ja oppisopimuskoulutusta järjestävät oppilaitokset."
Eli lähdet vain ottamaan rohkeasti soitoin, sähköpostein ja käynnein yhteyttä sen alueen yrityksiin, jonne tahdot asettua.
Teet itsellesi modernin, hyvän CV:n, jossa kerrot vahvuuksistasi, osaamisestasi ja työkokemuksestasi. Pistät siistit vaatteet päälle, korut korviin, ja hymyilet kun menet yritykseen. Kerrot, kuinka PALJON tahdot oppisopimukseen ja että se olisi sulle tosi tärkeää.
Oppisopimuskoulutus on myös tuettua, eli saat oppisopimuksen mukaista palkkaa siltä ajalta, jolla pärjäät kyllä.
Sitten vain kauppoihin, yrityksiin, liikkeisiin yhteyttä.. TSEMPPIÄ :))- Näin on
Työkkäriin vaan käymään ja sopimaan oppisopimuskoulutuksesta. Mol:lista katsot vapaanaolevia työpaikkoja, haet niitä KOKO AJAN. Kaupan kassalle, varastolle, jne, niihin pääsee usein ilman koulutustakin.
Hyvä asenne, hymy ja siisti olemus vie sut jo PITKÄLLE!!
Kysele sukulaisilta, tutuilta, kavereilta, että tietäisikö he missä tarvittaisiin työvoimaa.. Koska siinä on sulle samalla sitten suosittelija (se kaveri tai sukulainen).
Tai sitten nyt syksyn yhteishaussa http://www.opiskelupaikka.fi/Koulutus/Yhteishaku haet johonkin kouluun. Saat KELAlta tukea sen verran että vuokran saat maksettua ja siinä samalla sitten teet vähän ilta/vklp-töitä, niin kyllä pärjäät!! Sosiaalitoimistokin auttaa hädän tullessa rahallisesti.
Pitääkö sinun koko ajan hössöttää ja pistää nokkaasi joka paikkaan? Mitä olet ITSE tehnyt pikkuveljesi hyväsi? Vaatinut että MUUT hoitavat kaiken sinun mielesi mukaan.
Kyllä. Pikkuveljesi on ylipainoinen mutta se ei ole mitenkään tavatonta tänä päivänä. Etkös sinä jo voi hoitaa pikkuveljesi harrastukset ohi vanhempiesi, kun hän on jo 10 v. Seuralle lienee sama hoitaako asiat isä vai isoveli, mutta taitaa sekin asia olla seuralle vaikeaa kun olet niiiin yli-innokas.
Mutta hei, pitääkö kaiken liikunnan olla niin ohjattua? Tiesitkö että Brasiliassa josta tulee maailman kovimpia jalkapalloilijoita junnuvalmennus on varsin vapaamuotoista, lähinnä nahkakuulan pyörittelyä.
Oletko uskovainen? Kiroilu ja huutaminen eivät nekään ole mitenkään harvinaista tämän päivän lapsilla ja nuorilla. Tiedäthän nuorison v-kielen. Itse pienenä opin rivosuiseksi 9 v. pikkukakaraksi nimenomaan laitoksessa. Mutta se on jäänyt taakse, katso vaikka viestihistoriaani. Kylläpä oli kurjat olot siellä laitoksessa, miten paljon parempi paikka maailma olisikaan ilman psykologiaa.
Hakkaaminen johtuu kurin puutteesta ja siitä että hän kuvittelee olevansa maailman napa. Onko vanhempanne reaktio kurinpitoyrityksiin: "Antaa lapsen leikkiä, niin hänelle ei tole mitään traumoja". Itsehän olet kuin sosiaalivirastomarinadissa syntynyt ja kasvanut.
Maaseudulla tosiaankin on vähän lapsia. Sinähän voisit olla se isokaveri joka leikittää häntä ja opettaa siinä sivussa ihmisten tapoja. Se voisi olla antoisaa molemmin puolin.- Naakija
Älä ihmeessä katso näitä kaikkia viestejä ei tule kuin vain pahempi olo vaikean tlanteen vuoksi, pyydä vanhempia rauhoittumaan ensin ja kysy heiltä että selviävätkö he, jos eivät niin hakevat apuja, eikä velkaa. Ei sinun varmaan tarvi edes miettiä että jääkö sinulle velkaa vai perintöä,
ota oma elemä itsellesi ja mene eteenpäin, kyllä vanhemmat siitä selviävät he ovat jo jotain oppineet kun ovat saaneet sinut ja veljesi.
Pää pystyyn ja kohti tulevaisuutta. - ei laumaeläin
..ja kuka selväjärkinen haluaa pk-seudulle?
- fallah
Tämän täytyy olla vitsi. Jos ei niin kotoa pois ja sossusta pesänselvittäjä. apua saa tänäpäivänä kun vaan pyytää. liiankin kanssa.
Vitun tyhmä provo!
- 547673
AP: olet siis 4 VUOTTA JÄTTÄNYT HAKEMATTA SINULLE KUULUVIA ETUuKSIA, TYÖTTÖMYYSKORVAUS, JA toimeentulotuki.Ja maksattanut vanhemmillasi elatuksesi? Tai ainakin 18-v. lähtien. MIKSI?Ole itse syypää vanhempiesi velanottoon. Miksi olet jättänyt opiskelusi kesken. Se sinua masensi. Mene opiskelemaan, armeijaaan, ja jatka vaikka yk-sotilaaksi. Aloita oma elämäsi.
- jo taas...
Ei ole syypää. Jos ei aikuiset vanhemmat osaa hoitaa raha-asioita ,ei ole nuoren syy.Tuhlaamalla enemmän kuin tienaa,on päivän selvää miten käy.
Älä syyttele jos et ymmärrä ap:n kertomusta.
- 20vuotiasjamppa
Neuvon suoraa ja ilman hienouksia.
Painu helvettiin kotoa. Etsi duuni toisesta kaupungista ja muuta sinne. Aloita oma elämä. Et tule katumaan tätä tekoa.
Ota yhteyttä viranomaisiin ja kerro vanhempiesi tilanne. Älä tee tätä ennen kuin olet poissa kotoa.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712350En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831031Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581021- 108990
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81941- 44861
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21848Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67756- 33697
Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299694