Saako petunioista siemeniä kylvettäväksi seuraavana keväänä?

dsfdsfsd

Eli mulla on parvekkeella petunioita ja aloin tuossa miettiä, että tuottavatkohan ne siemeniä jotka voisin säästää ja pistää keväällä multaan... Joku kova kartiohan siihen jää, kun kukka kuivuu.

7

1085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • winks winks

Siemenet tippuvat itsestään kun ovat kypsiä. Kuivatettava ja säilytetään talven yli kuivassa .

Suosittelen Puutarha.net -sivustoja ja siellä keskustelupalstoja. Hyviä neuvoja saa kokeneilta.

• dsfdsfsd

Kiitos vastauksesta.

Joo olen itse asiassa tuonne puutarha.netiin rekisteröitynytkin, siinä sivustossa vaan tökkii se ettei siellä voi moniinkaan paikkoihin tehdä uusia viestiketjuja ellei ole kirjoittanut 200 viestiä ennestään... Yritinkin sieltä etsiä tietoa tuosta mutta en löytänyt ja kysyä en itse voi tuosta edellämainitusta syystä.

Aukeaako se kova "kartio" jossakin vaiheessa ja sieltä tulee siemenet ulos vai? Mitenkähän tuohon osaisi varautua? Tai ehkä asia selviää jos vaan seurailen mitä tapahtuu. Olisi vaan mielenkiintoista kokeilla säästää siemeniä jos vaikka ensi kesänä olisinkin omavarainen parvekekukkien suhteen. Asun kyllä kerrostalossa, joten kylvötilaa ei hirveästi ole. Mutta luulisi, että yksi parvekelaatikollinen kukkia johonkin mahtuisi kasvamaan sisätiloissakin.

• aivan
        dsfdsfsd kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Joo olen itse asiassa tuonne puutarha.netiin rekisteröitynytkin, siinä sivustossa vaan tökkii se ettei siellä voi moniinkaan paikkoihin tehdä uusia viestiketjuja ellei ole kirjoittanut 200 viestiä ennestään... Yritinkin sieltä etsiä tietoa tuosta mutta en löytänyt ja kysyä en itse voi tuosta edellämainitusta syystä.

Aukeaako se kova "kartio" jossakin vaiheessa ja sieltä tulee siemenet ulos vai? Mitenkähän tuohon osaisi varautua? Tai ehkä asia selviää jos vaan seurailen mitä tapahtuu. Olisi vaan mielenkiintoista kokeilla säästää siemeniä jos vaikka ensi kesänä olisinkin omavarainen parvekekukkien suhteen. Asun kyllä kerrostalossa, joten kylvötilaa ei hirveästi ole. Mutta luulisi, että yksi parvekelaatikollinen kukkia johonkin mahtuisi kasvamaan sisätiloissakin.

ekan vastauksen antaja tässä.

Itse asiassa minä löysin sen siementen keruujutun ihan sieltä puutarha.netistä.
        Toisaalta jos petuniat hinnaltaan ovat luokkaa alta euron kesän alussa, niin kannattaako vaiva nähdä. Tietysti isot ja komeat amppelit ovat asia erikseen. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, jokainen toki tekee niin kuin itse haluaa.

Eipä ole täälläkään kovin vilkasta keskustelua.

Puutarhamyymälässä varmaan osaavat auttaa ja neuvoa.

• ap
        aivan kirjoitti:

ekan vastauksen antaja tässä.

Itse asiassa minä löysin sen siementen keruujutun ihan sieltä puutarha.netistä.
        Toisaalta jos petuniat hinnaltaan ovat luokkaa alta euron kesän alussa, niin kannattaako vaiva nähdä. Tietysti isot ja komeat amppelit ovat asia erikseen. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, jokainen toki tekee niin kuin itse haluaa.

Eipä ole täälläkään kovin vilkasta keskustelua.

Puutarhamyymälässä varmaan osaavat auttaa ja neuvoa.

Joo se on kyllä totta, että halpojahan nuo ovat kesän alussa. Lähinnä se on vain harrastus ja hauskaa kokeilua yrittää kasvattaa erilaisia kasveja.

• kasvattaja

Olen kylvänyt siemenistä , jotka olen ottanut omista petunioistani.
      Kun se on kukkinut, pitää vaan odottaa että siemenkota tuleentuu, väri muuttuu vihreästä tummaksi.
      Kaikkiin kukkapesiin ei tule siemeniä, joten pitää olla tarkkana missä on ja koska tuleentuvat. Siemenet olen laittanut talveksi paperipussiin tai suodatinpussiin, en muovipussiin.
      Kannattaa vielä antaa kuivua rauhassa sisällä, kun on ottanut sen siemenkodan.

Viimeksi mulla oli kasvamassa vaaleanpunaisesta kerrotusta petunista ja kauniisti kasvoi ja nyt kukkii.

• marja-liisa..

Petunian siemenkodat kasvavat pulleiksi. Kerää niitä pallukoita sisälle kuivamaan.Ne aukenevat kuivaessaan ja valtava määrä pikkuriikkisiä siemeniä tulee ulos. Niissä vain on se, että jos lajike on jalostettu, niin väri ei pysy samana.Saattaa olla, että viittäkin eri väriä tulee samasta siemenestä. Kylvän silti niitä joka vuosi. Voihan värit sitten valita, kun tulevat kukkaan, tai kasvattaa sekaväreinä.

• ketjun aloittaja

Kiitos! täytyypä siis kerätä vähän siemeniä talteen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe