Vinkkejä synnytykseen?

Rv 39 + 5

Olisiko jo synnyttäneillä antaa ensikertalaiselle jonkinlaisia vinkkejä / suosituksia synnytykseen?

Minkälaisia kivunlievityksiä suosittelette? Pää on pyörällä eri vaihtoehdoista. Juuri kun on ajatellut jonkun kivunlievityksen olevan hyvä ja toisen huono, niin jostakin saa lukea juuri päinvastaisia kokemuksia. Eri ihmisillä auttavat tietysti eri kivunlievitykset, mutta ehdottomat ei:t ja kyllä:t olisi mukava kuulla etukäteen. Haluaisin välttää huumejohdannaisia kivunlievityksiä, jotta kivunlievityksistä olisi mahdollisimman vähän ikäviä seurauksia vauvalle, vaikka toisaalta olenkin monesti lukenut huumausaine johdannaisten kivunlevitysten olevan tehokkaita. Toisaalta en myöskään halua synnyttää luomuna pelkän hieronnan ja lämpöpussin tms. avulla. Epidulaaria olen kovasti miettinyt, vaikka toisaalta ajatuskin jo puistattaa.

Lisäksi mikäli löytyy vinkkejä repeämien välttämiseen tai mitä tahansa muuta hyödyllistä, mitä olisi hyvä tietää etukäteen, niin kertokaa ihmeessä.

13

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen..

      ettei kannata suunnitella sitä synnytystä juurikaan etukäteen, vaan kannattaa antaa tilanteen viedä ja jos kivut alkavat tuntua sietämättömiltä niin mieti sitten mitä kivunlievitystä haluaisit. Itse synnytin ensimmäisen ilman kivunlievityksiä alle tunnissa. En siis ehtinyt edes sellaista ajatella. Toisessa synnytyksessä käytin ilokaasua synnytyksen viimeisen tunnin aikana ennen ponnistusta.

      Kaksi tosi erilaista, mutta hyvin onnistunutta synnytystä.

    • juuri synnyttänyt

      Etukäteen et voi paljon tehdä, muuta kuin valmistautua henkisesti luottamaan omaan kehoosi ja heittäytymään synnytykseen.
      Välilihaa voi öljytä..siitä koen olleen hyötyä omalla kohdallani. Imukupilla jouduttiin lopulta vauva auttamaan maailmaan tunnin ponnistamisen jälkeen, mutta muutamalla tikillä selvisin, ei välilihan leikkausta ja toipuminen alakerrassa oli nopeaa. Istua pystyin heti synnytyksen jälkeen. Itse otin kipuun akupunktiota sekä ilokaasua..ne toimi minulla hyvin. Niin ja ammeessa on ihanaa olla avautumisvaiheessa, jos se on mahdollista.
      Tsemppiä!

    • kolmesti synnyttänyt

      Minä suosittelisin synnytykseen tutustumista vaikka jonkun hyvän kirjan tai ylimääräisen synnytysvalmennuksen avulla. Vaikka synnytystä ei mitenkään voi etukäteen suunnitella, siihen voi ja kannattaa kyllä valmistautua. Tieto siitä mitä synnytyksessä tapahtuu auttaa ymmärtämään omaa synnytystä ja siinä koettavia tuntemuksia, auttaa tekemään valintoja kivunlievityskeinoista, vähentää pelkoa ja helpottaa rentoutumista. Rentous olisi synnytyksessä oikein hyvä tila, se tukee kehon omaa hormonitoimintaa joka edistää synnytystä ja lievittää kipua. Sehän noissa lämpöpusseissa ja hieronnoissakin on ideana, eihän pelkkä hieronta koviin kipuihin auta, vaan se edistää synnyttäjän rentoutta ja aktivoi kehon omaa kivunlievitysjärjestelmää joka kyllä on optimaalisesti toimiessaan tosi tehokas!

    • epiduraali

      Epiduraalia ei tarvitse pelätä, jos pelkää sitä selkärankaan pistämistä. Se toimenpide oli yllättävän lälly, jos vertaa esim. vaikkapa hammaslääkärin puudutuspiikkiin. Sanoisin, että epiduraalin laitto oli taitavasti otetun verikokeen kaltainen pistos. Siinä vaan se koko juttu ajatuksen tasolla iljettää, että selkään työnnetään jotain, mutta silmät kiinni vaan ja sano, että LAALAALAALAA ...

      :)

      Aina ne siellä ensimmäiseksi ajattelee vauvan hyvinvointia. Jos vauvan sydänäänissä on häikkää, et saa mömmöjä.

      Ei synnytykseen voi valmentautua muuten, kuin koettamalla olla rauhallinen.

      Aina supistusten välissä kannattaa yrittää koota itsensä ja keskittyä olemaan rento seuraavan supistuksen aikana. Itseäni auttoi lämpöpussi alaselällä. Sain epiduraalin vasta 6-7 cm auki ollessani. Sairaalaan menin, kun olin 5 cm auki. Siihen asti pärjäsin sellaisella viljapussilla, joka lämmitetään mikrossa.

    • Helppoa

      Moi !

      Mä otin kaikki "mömmöt" eli epiduraalin ennen kuin alkoi edes olla tuskaista... : ) Oli todella hienoa jutella miehen kanssa ja syödä eväitä ihan muitta mutkitta kun ei tuntenut supistuksia... Sitten n. 6 h päästä (sinä aikana olin ottanut 2 h tirsat täysissä supistuksissa) kätilö sanoi, että pää näkyy (en edelleenkään tuntenut mitään) ja 2 min niin lapsi pihalla ! Miksi rääkätä itseään koska ihmiskunta on keksinyt tavan, miten synnyttää kivuttomasti?? : ) En edes kehtaa monesti jutella synnytys"tuskista" kavereille, koska kuulen aina niin JÄRKYTTÄVIÄ synnytystarinoita muilta... muka... Kunhan ei liikaa mieti, niin kaikki menee hyvin. Ei ne sinne sisälle oo kait ikinä jääny... : )

      Nim. 3 lapsen äiti

      • lievityksetön

        Tuohon kysymykseesi voisin vastata, että itse en ottanut kivunlievityksiä, koaka minuata synnytyskipu oli niin erilaista kipua kuin muu kipu ja halusin kokea koko prosessin sellaisena, kuin se luonnostaan on. Synnytys oli hieno kokemus ja halusin tuntea, millä lailla kroppani hoitaa homman. Onnistuin rentoutumaan aika hyvin, joten kipu tosiaan tuntui ns. hyvältä kivulta. Hienoa, että sinulla kivunlievitys on toiminut noin hyvin, kun olet sitä toivonut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikilla se ei toimi ihanteellisesti, vaikka ottaisikin "kaikki mömmöt". Sen takia joillekin synnytys voi olla kivulias kokemus kivunlievityksestä huolimatta.


      • lievityksetön
        lievityksetön kirjoitti:

        Tuohon kysymykseesi voisin vastata, että itse en ottanut kivunlievityksiä, koaka minuata synnytyskipu oli niin erilaista kipua kuin muu kipu ja halusin kokea koko prosessin sellaisena, kuin se luonnostaan on. Synnytys oli hieno kokemus ja halusin tuntea, millä lailla kroppani hoitaa homman. Onnistuin rentoutumaan aika hyvin, joten kipu tosiaan tuntui ns. hyvältä kivulta. Hienoa, että sinulla kivunlievitys on toiminut noin hyvin, kun olet sitä toivonut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikilla se ei toimi ihanteellisesti, vaikka ottaisikin "kaikki mömmöt". Sen takia joillekin synnytys voi olla kivulias kokemus kivunlievityksestä huolimatta.

        Ja lisätäänpä vielä, että kaikissa lääkkeellisissä kivunlievityskeinoissa on omat pienet riskinsä. Sait vain tuon kuulostamaan siltä, että kaikille vaan epiduraali, niin synnytys on yhtä helppo kuin sinulla on ollut, mutta ei se valitettavasti ihan niin mene. :)


      • epiduraalin puolesta
        lievityksetön kirjoitti:

        Ja lisätäänpä vielä, että kaikissa lääkkeellisissä kivunlievityskeinoissa on omat pienet riskinsä. Sait vain tuon kuulostamaan siltä, että kaikille vaan epiduraali, niin synnytys on yhtä helppo kuin sinulla on ollut, mutta ei se valitettavasti ihan niin mene. :)

        Minä suosittelen lähtemään synnyttämään avoimin mielin. Mikään kilpailu synnytys ei ole siitä, kuka pystyy synnyttämään ilman lääkeellistä kivunlievitystä. Etukäteen ei voi tietää, miten kivulias synnytys on. Toisilla se on niin helppo luonnostaan ettei esim. epiduraalia tarvita. 80 % naisista synnytys on elämän kovin kipukokemus ja on hienoa, että nykyään tätä kipua pystytään lievittämään tehokkaasti. Eli suosittelen rohkeasti sitä pyytämään, kun kipu on tulossa kovaksi. Pienelle osalle sen vaikutus jää vajaavaiseksi, mutta muitakin varsin tehokkaita hoitoja kipuun on.


      • lievityksetön
        epiduraalin puolesta kirjoitti:

        Minä suosittelen lähtemään synnyttämään avoimin mielin. Mikään kilpailu synnytys ei ole siitä, kuka pystyy synnyttämään ilman lääkeellistä kivunlievitystä. Etukäteen ei voi tietää, miten kivulias synnytys on. Toisilla se on niin helppo luonnostaan ettei esim. epiduraalia tarvita. 80 % naisista synnytys on elämän kovin kipukokemus ja on hienoa, että nykyään tätä kipua pystytään lievittämään tehokkaasti. Eli suosittelen rohkeasti sitä pyytämään, kun kipu on tulossa kovaksi. Pienelle osalle sen vaikutus jää vajaavaiseksi, mutta muitakin varsin tehokkaita hoitoja kipuun on.

        Tarkoitukseni ei todellakaan ollut usuttaa ihmisiä synnyttämään ilman kivunlievitystä, vaan huomauttaa, että epiduraalikaan ei KAIKILLE ole mikään taivaanlahja. Kirjoittaja kun tuntui ihmettelevän sitä, että miten joillekin synnytys voi olla niin kivulias kokemus, niin halusin tuoda esiin sen tosiasian, että vaikka ottaisikin "kaikki mömmöt", ne tehoavat ihmisillä eri tavoin. Samalla tietysti kerroin vain toisen näkökannan siihen, miksi kaikki eivät halua lääkkeellistä kivunlievitystä. Uskon myös, että supistukset ovat toisilla kivuliaampia, kuin toisilla. Jos minun supistukseni olisivat olleet kovempia, niin tietenkin olisin kivunlievitystä toivonut. JA tuosta juuri olen samaa mieltä, että avoimin mielin. Ennen synnytystä ei kannata tehdä päätöksiä kivunlievityksestä, vaan menee sitten omien tuntojen mukaan niin, että synnytyksestä muotoutuu mahdollisimman hyvä kokemus.


    • tammimamma

      Minä suosittelen, että jos jokin asiaa vaivaa sinua, niin kysy esim. hoitohenkilökunnalta. Tämä siis sekä synnytystä ennen, synnytyksessä sekä synnytyksen jälkeen. On inhottavaa, jos jokin asia jää vaivaamaan.

      Kivunlievityksestä jokainen puhuu oman kokemuksensa kautta eikä se päde samalla tavalla muiden kohdalla. Itse ajattelin ensin, että haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Vähitellen synnytyksen lähestyessä aloin miettiä, että pyh, katsotaan miten pärjään ja otetaan puudutuksia sit jos tarvii. Avoimin mielin siis. Lopulta synnytin ilokaasun ja kauratyynyn voimin ja ponnistusvaiheessa välilihaan laitettiin paikallispuudute. Enkä koe mitenkään kärsineeni. Oli ihanaa nousta heti ylös kun mikään paikka ei ollut puuduksissa. Näin ajattelin kokeilla seuraavassakin synnytyksessä, mutta sen näkee vasta sitten h-hetkellä että miten käy. Aina voi suunnitella ja esittää toiveita, mutta ei pidä pettyä, jos asiat ei menekään niin kuin on suunnitellut.

    • .............

      Repeämien välttämisestä, itse öljysin välilihaa säännöllisesti usean viikon ajan ennen synnytystä. Ei repeämiä tai episiotomiaa ja olen ensisynnyttäjä. Liekö tuosta öljyämisestä/hieronnasta ollut apua. Myös ponnistusvaiheen alussa kätilö suihkutti öljyä tuonne alapäähän. Ponnistusvaihe oli rauhallinen, kun vauva oli syntymässä kätilö käski pysäyttää ponnistamisen ja odotettiin hetki ettei synny liian vauhdilla. Myös tämä auttaa välttämään repeämät.

      • tammimamma

        Tuskin öljyämisestä mitään haittaa on, mutta itse epäilen, että suurempi merkitys on kudosten venyvyydellä. Mä en mitään öljyillyt, mutta niin vain tyttö syntyi kaksin kerroin peppu edellä eikä mulle tullut repeämiä eikä tehty epparia. Ja ensisynnyttäjä olin. Tosin vauvan peppu on pehmeämpi kuin pää, niin ei niin repinyt.


    • hmmm..

      Minusta ainoa oikeasti kivulias vaihe synnytyksessä oli ponnistusvaihe. Supistukset kestää vaikka kyllähän nekin tuntuu mutta ponnistusvaiheessa teki mieli perääntyä koko hommasta. Siltikään en sanoisi ettenkö ole pahempaa kipua kokenut, varmasti olen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe