Alaselkäsärky kuukautisten aikana?

Hjälp

Onko kenelläkään teistä alaselkäsärkyjä kuukautisten aikana?? Mulla menkat kestää n.6 vrk ja särky n.1-4- vrk ensimmäisestä vuotopäivästä.
Olo säryn aikana todella tukala. Et voi istua, seistä, makaa kunnolla, mikään ei tunnu hyvältä!
Säryn saa hetkellisesti pois särkylääkkeellä(burana/Paratabs) mutta se palaa aina lääkkeen vaikutuksen hälvennettyä... Liikunta auttaa myös jos vaikka lähtee kävelemään mutta en jaksa olla liikkeessä 24/7 ja koulun ja työn vuoksi pitäisi kyetä olla myös paikallaan. Ajoittain myös alavatsaan sattuu saman aikaisesti ja kerran kuukautisten aikana nousi kuume ja oksensin. Vuoto välillä runsasta, puolen tunnin/tunnin välein pitää vaihtaa sidettä ja välillä taas ns. normaalia vuotoa, parikin tuntia pärjää samalla siteellä. Ennen särkyä ei ole tuntunut, nykyään puolen vuoden aikana särky tulee joka kerta.
Olen neitsyt ja normaalisti liikkua, hyvä kuntoinen nuori nainen.
Onko kenelläkään samoja oireita tai hyviä helpotuskeinoja TAI IHAN MITÄ TAHANSA?!?!
Kiitos!

19

16453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikimi

      kylmägeeliä alavatsaan ja alaselkäään.
      Itselläni on sama mutta en voi sillon kyllä urheilla kun sattuu mutta kylmägeeliä sitten buranaa esim 400 ja sitä on otettava vaan kuuden tunnin välein niin kauan kun sattuu

    • liikettä lantioon

      Tuttu juttu.
      Sitä buranaa kannattaa käyttää ihan kuurina silloin kuukautisten aikaan, että kipu pysyy poissa.

      Ilmeisesti taaksepäin kallistunut kohtu on herkempi tuollaisille kivuille. Taaksepäin kallistunut kohtu ei ole mikään vika, vaan se on ominaisuus, kuten silmien väri tai ihmisen pituus.

      Pari niksiä. Venyttele selkäsi. Esimerkiksi seisaaltaan rullaat pääsi lähelle nilkkoja ja annat selän venytä, muista kannattaa vatsalihaksilla. Tai mene kontilleen ja köyristele selkääsi. Selän venyttelyn jälkeen venytät lonkankoukistajat.

      Kipua vähentäviä lajeja: tanssit, joissa lantiota liikutetaan paljon, kuten itämainen tanssi. Melonta tekee hyvää myös, koska siinä on lantiolla myötäiltävä. Ei muuta kuin zumbailemaan!

      Pilates ja jooga voivat myös vähentää kipuja, kun keholle löytyy oikea asento.

      Parhaan avun olen saanut e-pillereistä.

    • Zonsku

      Mulla on kanssa alaselkäsärky ja mulla auttaa se mm että kuumavesipullo alaselän alle vaikka sängyssä maatessa ja myös kuuma suihku ja oot sellaisessa sikiöasennossa lattialla selkä ylöspäin ja kuumaa vettä alaselälle suihkusta ja myös särkylääkkeet mukana.

    • nopain

      nykyään syön e-pillereitä jotka on huomattavasti auttanut menkkakipuihin, mutta terkkari sanoi mulle ennen pilsuja kun kävin kuukautiskivuista valittamassa, että paras teho on kun otat sekä särkylääkkeen että tulehduskipulääkkeen. otin siis panadolin sekä buranan, burana enemmän tulehduskipulääke ja panadol särkylääke. tai jomminkummin päin :D mutta siis ne tehostaa toisiaan menkkakipujen aikaan. mulla ainakin se auttoi :)

      • neitikevät

        Olen ollut apteekissa töissä (en tosin väitä olevani mikään ammattilainen) ja olen saanut sellaisen käsityksen, että ibuprofeenia (esim. Burana) ei pitäisi ottaa samaan aikaan parasetamolin (esim. Panadol) kanssa. Ne on molemmat särkylääkkeitä, mutta ibuprofeenissa on myös tulehdukseen vaikuttavaa ainetta (siitä siis nimi tulehduskipulääke).

        Jos en ole ehtinyt ottaa särkylääkettä ajoissa, tuntuu, että selkäranka tulee persiistä läpi. Kyllä kipu onneksi lähtee särkylääkkeellä. Liikunta auttaa yleensä. Tosin kauheiden kipujen aikana ei pysty juuri liikkumaan. Lämpöhaude tms. selällä/vatsalla tuntuu myös mukavalta. Toki kannattaa puhua lääkärille, jos on ihan hirveitä kipuja, joihin eivät lääkkeetkään meinaa tepsiä. Sitten voisi olla esim. e-pillereistä apua.


      • Hieroja pks
        neitikevät kirjoitti:

        Olen ollut apteekissa töissä (en tosin väitä olevani mikään ammattilainen) ja olen saanut sellaisen käsityksen, että ibuprofeenia (esim. Burana) ei pitäisi ottaa samaan aikaan parasetamolin (esim. Panadol) kanssa. Ne on molemmat särkylääkkeitä, mutta ibuprofeenissa on myös tulehdukseen vaikuttavaa ainetta (siitä siis nimi tulehduskipulääke).

        Jos en ole ehtinyt ottaa särkylääkettä ajoissa, tuntuu, että selkäranka tulee persiistä läpi. Kyllä kipu onneksi lähtee särkylääkkeellä. Liikunta auttaa yleensä. Tosin kauheiden kipujen aikana ei pysty juuri liikkumaan. Lämpöhaude tms. selällä/vatsalla tuntuu myös mukavalta. Toki kannattaa puhua lääkärille, jos on ihan hirveitä kipuja, joihin eivät lääkkeetkään meinaa tepsiä. Sitten voisi olla esim. e-pillereistä apua.

        viikko ennen menkkuja ottaa hierontaa, tiet. ammatilaiselta ja osavalta hierojalta.
        JOs kenellä alaselkäkipuja ota yht. rohkeasti, neuvon lisää.
        [email protected]


    • huivi

      mulle on auttanut todella paljon tollanen magneettitukivyö!! ostin sellasen luontaistuotekaupasta, kun olin kuullut, että magneetit vähentää kipuja! mun kuukautisten aikana alaselkä kivut on ollu aina ihan älyttömän kovat, en oo pystyny lähtee edes kouluun. Mut nyt laitan sen tuen heti kun kivut alkaa ja se auttaa heti. Oon ollu koulus ilman sitä, mut ennen kouluu aamul ja koulun jälkeen oon pitäny sitä kotona.

      • gaussi

        Minkä vahvuiset magneetit siinä on?


      • huivi
        gaussi kirjoitti:

        Minkä vahvuiset magneetit siinä on?

        Siin on 16 kappaletta magneettei ja ne on kaikki 800 gaussia. Eli aikas voimakkaat. Ihan älyttömän hyvä vyö!! Mul oli eilen niska kipee ku tulin koulust ja laitoin sen vyön niskaan, sieltäki kipu hellitti!!


      • gaussi
        huivi kirjoitti:

        Siin on 16 kappaletta magneettei ja ne on kaikki 800 gaussia. Eli aikas voimakkaat. Ihan älyttömän hyvä vyö!! Mul oli eilen niska kipee ku tulin koulust ja laitoin sen vyön niskaan, sieltäki kipu hellitti!!

        No jaa... Mulla koruissa väh. 1200 gaussia ja tuossa magneettinapissakin 2200gaussia. Mutta hyvä, jos tuollakin jo helpottaa. Tosin tuon vyön valtti on, että niitä magneetteja on paljon enemmän, joten pienempikin gaussimäärä riittää, koska se hoitaa laaja-alaisemmin ja useampaa pistettä kerralla.


    • huivi

      Joo, täs vyös on tosiaan noit 800gaussin magneettei 16 kipaletta, niinku sanoit ni tää auttaa laajalta alueelta!! Mä luin jostain tutkimuksest, että englannin kela, (oli joku muu nimi), maksaa osan kuukautiskipuihin määrätyistä magneettituista!! Eli siäl ne on ihan oikeesti huomattu auttavan!
      Mä oon kyl tosi tyytyväinen ku kivut on pois!!

      • gaussi

        Juu ja jenkeissä magneettiterpia on ihan maan lääkintöhallituksen, vai mikä se korkein instanssi siellä lienee, hyväksymä virallinen vaihtoehtoinen terapiamuoto. Täällä nyt ollaan muutenkin noiden vaihtoehtoisten hoitomuotojen kanssa vielä aivan lapsen kengissä, kun lääketehtaat saa pidettyä noita lääkäreitä niin hyppysissään, että "vanahan ajan" hyvät apukeinot jää vallan unohduksiin "nappikaupan" rehottaessa. Mutta onneksi suomessakin on jo joitain fyssareita, sairaanhoitajia jne, jotka ovat tätäkin hoitomuotoa opiskelleet mm. muun kiinalaisen lääketieteen opiskelujen (esim. akupunktuurin) ohessa.


    • huivi

      sä oot niin oikeessa Gaussi!! Mä olen ite harkinnu opiskelevani fyssariks ja mua kiinnostaa kovasti toi kiinalainen lääketiede!! Suomes pitkälti lekurit määrää aina vaan lisää lääkkeitä, tutkimatta mistä syystä ihminen on kipee.. Eläinlääkärit toisaalta tutkii miks eläin on sairastunu ja yrittää poistaa syyn...eikä vaan anna lääkkei vuosiksi..

    • Hjälp

      Mitäs sellanen vyö maksaa?

    • Vanha kikka

      Rauno, älä ny viitti noin näkyväst mainostaa ja käydä vuoropuhelua ittes kanssa :)
      !!

    • MirandaUusi

      On mulla ainakin. En tiiä onks tää enää ketään mut kuitenki mull on ihan, turhankin kovat kivut. Oon 12vee noin 2-viikon päästä 13wee, ja nää ollu sitten 3v. Ei muuta...

      Et moi vaa kaikille!!!

    • kuumehörhö

      hei minulla on kuukautiset ja kuumetta ja alaselkä tosi kipeä enkä tied

    • Random13

      On ja on tosi kipeä.. sattuu vaikka olisin missä asennossa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe