iaurwen puun ja kuoren välissä

ei oikein selviä

Väität kiven kovaan olevasi ateisti. Suorastan suutut, jos sitä suvaitsee epäillä.
Sitten kuitenkin syytät uskovia siitä, että olet joutunut heittämään uskosi ja Jumalan syrjään.
Kumpaako nyt todellisuudessa sitten olet.

Ateisti vai uskoasi ja Jumalaa kaipaileva kipuileva sivusta seuraava.

32

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on totuus

Lähinnä vahvistat sitä olettamusta, mihin itse uskon. Todelliset ateistit ovat erittäin harvassa. Suurin osa ateisteiksi itseään mainostavista on vain ihmisiin tai kirkkokuntiin pettyneitä. Ja Jumalaa etsiviä.
      Tällä palstalla en usko kirjoittelevan yhdenkään todellisen ateistin.
      He eivät vaivaituisi roikkumaan tälläisellä palstalla.

• zyrt

Jahhah. Ehkä sinulle pettymys, mutta minä olen ateisti. En usko yhteenkään jumalaan, en kuolemanjäkeiseen elämään, en enkuloihin tai menninkäisiinkään. Olen siis ihan oikea a-teisti. Miksi muuten itsellesi vastailet. Noloa minun mielestäni.

• Kyllä tällä palstalla kirjoittelee aika moni ihan oikea ateisti. Emme ole Jumalaa emmekä uskontoa vailla, vaan usein tahdomme vain rakentaa yhteisymmärrystä niin että maailmassa voisi elää monenlaisia ihmisiä toisilleen tilaa antaen ja ilman turhia ennakkoluuloja. Uskontokritiikki liittyy usein ateismiin, mutta ei toki aina.

• ei oikein onnistu
        iaurwen kirjoitti:

Kyllä tällä palstalla kirjoittelee aika moni ihan oikea ateisti. Emme ole Jumalaa emmekä uskontoa vailla, vaan usein tahdomme vain rakentaa yhteisymmärrystä niin että maailmassa voisi elää monenlaisia ihmisiä toisilleen tilaa antaen ja ilman turhia ennakkoluuloja. Uskontokritiikki liittyy usein ateismiin, mutta ei toki aina.

Yhteisymmärystä haukkumalla toisia. Hyvin menee .......heh

• ei oikein onnistu kirjoitti:

Yhteisymmärystä haukkumalla toisia. Hyvin menee .......heh

Missä olen haukkunut toisia?

• "ei oikein selviä"

Koetan selvittää sinulle. Ihan hyvä että kysyt, koska ihan eri suunnista asiaa lähestyvät ihmiset saattavat ajautua väärinkäsityksiin joskus turhankin takia.

Olen ollut kristitty nuoruudessani, mutta menetin uskoni. Kirjoittelen tällä palstalla siksi, että haluan kertoa ajatuksistani ja myös joissakin asioissa kritisoida kirkkoa.

Oikeastaan haluaisin kirjoittaa Ateismi-palstalla, mutta siellä on vuodesta toiseen häiriköinyt kirjoittaja, joka postaa sinne kaikenlaisia rivouksia joissa ei ole päätä eikä häntää. Anteeksi siis että oleskelen täällä.

Kun kerron, miten koen Jumalaan uskomisen ristiriitaiseksi, kerron siis samalla syitä siihen, miksi en pysty enää uskomaan. Haluan herättää ihmisiä ajattelemaan. Kristittynä ollessani koin usein olevani puun ja kuoren välissä juuri niistä syistä, jotka kyseisessä ketjussa kerroin. Minä en yksinkertaisesti saanut enää selvää Raamatusta enkä siitä mitä minun oikein olisi pitänyt tehdä. Kristilliset opettajat ja paimenet kehottivat rukoilemaan johdatusta, mutta mitään vastausta ei koskaan tullut. Ja erilaisten kristittyjen näkemykset tuntuivat olevan niin kaukana toisistann, että tulin siihen tulokseen, että jokainen on tehnyt itselleen oman uskon ja oman Jumalan. Tosiaankin vain Raamatun kannet tuntuivat olevan yhteiset.

Miten Kaikkivaltiaan Pyhä Henki voisi antaa niin ristiriitaisia ohjeita eri kristityille? Selkein selitys on se, että Jumalaa ei ole.

Koetan kirjoittaa aika sovinnollisesti ja asiallisesti enkä hauku ketään. En oikein tideä missä olen "suuttunut", kuten kerrot käyneen. Olen suuttunut vain siitä, että kirkko ei hoida yhden jäsenryhmänsä (vanhoillislestasiolaisten naisten) ihmisoikeusasioita kuntoon (ja siitä joutuvat monin tavoin kärsimään myös lapset) eikä taida edes tosissaan yrittää.

Olen ateisti.

• vaikea uskoa -

Kenelle sinä ateistipalstalla sitten kirjoittaisit. ja eikö ateisteilla nyt ole missään muualla palstaa kuin tässä kätyisessä trollin täyttämässä suomi24.ssä.
        Ja oletko niin naivi, että ajattelet ateistipalstasi trollin edustavan jotain kristittyjä. Hoh hoijaa.

• en usko -

Ratsastat vain lestadiollaisilla. Ei ne sinua oikeasti kiinnosta.

• vaikea uskoa - kirjoitti:

Kenelle sinä ateistipalstalla sitten kirjoittaisit. ja eikö ateisteilla nyt ole missään muualla palstaa kuin tässä kätyisessä trollin täyttämässä suomi24.ssä.
        Ja oletko niin naivi, että ajattelet ateistipalstasi trollin edustavan jotain kristittyjä. Hoh hoijaa.

Missään kohden en sanonut, että ajattelen a-palstan trollin edustavan kristittyjä. Suomi24-palstoille kirjoitteluun en tarvitse sinun lupaasi, ymmärräthän sen. Nyt täällä ukkostaa, joten palataan asiaan myöhemmin!

• zyrt
        en usko - kirjoitti:

Kuinka vaikeaa sinun on käyttää edes yhdessä ketjussa samaa nikkiä? Onko liian vaikeaa?

• enkä sinunkaan
        iaurwen kirjoitti:

Missään kohden en sanonut, että ajattelen a-palstan trollin edustavan kristittyjä. Suomi24-palstoille kirjoitteluun en tarvitse sinun lupaasi, ymmärräthän sen. Nyt täällä ukkostaa, joten palataan asiaan myöhemmin!

Tasoissa ollaan. Minäkään en usko tämän palstan trollien edustavan ateisteja ...HEH

• tättärää
        zyrt kirjoitti:

Kuinka vaikeaa sinun on käyttää edes yhdessä ketjussa samaa nikkiä? Onko liian vaikeaa?

sama vika sulla

• zyrt
        tättärää kirjoitti:

sama vika sulla

Tättis, minä käytän rekisteröityä nimimerkkiäni. Sinä et, vaan vastailet jopa itsellesi. Säälittävää ja läpinäkyvää.

• 20
        zyrt kirjoitti:

Tättis, minä käytän rekisteröityä nimimerkkiäni. Sinä et, vaan vastailet jopa itsellesi. Säälittävää ja läpinäkyvää.

"käytän rekisteröityä nimimerkkiäni"

Eikö paremminkin näin: "käytän rekisteröityjä nimimerkkejäni"...

• 20

" Minä en yksinkertaisesti saanut enää selvää Raamatusta enkä siitä mitä minun oikein olisi pitänyt tehdä. "

Kunpa jaksasit joskus selostaa tota tarkemmin. Musta kun tuntuu, että ihmiset tosi monesti eksyy just siinä, kun ne alkaa aattelemaan, että niitten pitää tehä jotain. Oiskohan sullekin käyny niin? Jospa ei oliskaan pitänyt tehä mitään?

• enkä sinunkaan kirjoitti:

Tasoissa ollaan. Minäkään en usko tämän palstan trollien edustavan ateisteja ...HEH

Ei olla kuule ollenkaan tasoissa: minä en väittänyt sinun luulevan, että tämän palstan trollit ovat ateisteja :)

• en usko - kirjoitti:

Kuule, "en usko -"

Mitä sinä luulet minun saavuttavan lestadiolaisilla "ratsastamalla"? Luuletko, että saan siitä palkkaa tai jotain muuta etua?

Minun käy sääliksi naisia jotka joutuvat joka vuosi repeämään, venymään, kestämään synnytyskivut, valvomaan, vuotamaan verta, kärsimään närästyksestä ja kipeistä nivelistä.

Minun käy sääliksi tyttöjä, jotka ovat teräväpäisiä ja lahjakkaita mutta eivät pääse kasvamaan täyteen mittaansa opillisesti ja älyllisesti, koska he joutuvat naimisiin mentyään jatkamaan synnyttämistä aina hengenvaaraan saakka.

Minun käy hirveästi sääliksi niitä valtavien perheiden pieniä lapsia jotka tarvitsisivat syliä ja hellyyttä, mutta kukaan ei ehdi sitä heille antaa; pahinta on että he ovat siten vaarassa tulla seksuaalisesti hyväksikäytetyiksi.

Kerropa minulle, miksi kirjoitit yllä olevan viestisi. Mikä minua sitten kiinnostaa sinun mielestäsi?

Onko sinun vaikea uskoa, että ateisti tuntee myötätuntoa tuntemattomia ihmisiä kohtaan vai mistä lienee kysymys?

• siitä kysymys
        iaurwen kirjoitti:

Kuule, "en usko -"

Mitä sinä luulet minun saavuttavan lestadiolaisilla "ratsastamalla"? Luuletko, että saan siitä palkkaa tai jotain muuta etua?

Minun käy sääliksi naisia jotka joutuvat joka vuosi repeämään, venymään, kestämään synnytyskivut, valvomaan, vuotamaan verta, kärsimään närästyksestä ja kipeistä nivelistä.

Minun käy sääliksi tyttöjä, jotka ovat teräväpäisiä ja lahjakkaita mutta eivät pääse kasvamaan täyteen mittaansa opillisesti ja älyllisesti, koska he joutuvat naimisiin mentyään jatkamaan synnyttämistä aina hengenvaaraan saakka.

Minun käy hirveästi sääliksi niitä valtavien perheiden pieniä lapsia jotka tarvitsisivat syliä ja hellyyttä, mutta kukaan ei ehdi sitä heille antaa; pahinta on että he ovat siten vaarassa tulla seksuaalisesti hyväksikäytetyiksi.

Kerropa minulle, miksi kirjoitit yllä olevan viestisi. Mikä minua sitten kiinnostaa sinun mielestäsi?

Onko sinun vaikea uskoa, että ateisti tuntee myötätuntoa tuntemattomia ihmisiä kohtaan vai mistä lienee kysymys?

paljastuit kerran mirkaksi.

• 20 kirjoitti:

" Minä en yksinkertaisesti saanut enää selvää Raamatusta enkä siitä mitä minun oikein olisi pitänyt tehdä. "

Kunpa jaksasit joskus selostaa tota tarkemmin. Musta kun tuntuu, että ihmiset tosi monesti eksyy just siinä, kun ne alkaa aattelemaan, että niitten pitää tehä jotain. Oiskohan sullekin käyny niin? Jospa ei oliskaan pitänyt tehä mitään?

Hyvä 20

En saanut uskovaisena ollessani selvää Raamatusta. Kun vertasin sitä eri uskonsuuntien toisistaan poikkeaviin käsityksiin, sekamelska oli lopulta niin järjetön, että tulin siihen tulokseen että ihmiset ovat itse kehittäneet koko asian.

Minua ihmetytti, että eri suuntaukset riitelivät keskenään verisesti esimerkiksi siitä, milloin on oikea aika kastaa kristitty, vauvanako vai uskoontulon jälkeen, ja samaan aikaan maailmassa on valtavan paljon suurempia ongelmia.

Kun vielä otetaan huomioon, miten uskontoa on käytetty köyhän kansan köyhänä pitämiseen, kapinoinnin nujertamiseen ja pelotteluun sekä erilaisuuden (esimerkiksi homoseksuaalisuuden) tuomitsemiseen, koko rakennelma kaatui mielessäni. Ja niin minusta tuli ateisti.

• siitä kysymys kirjoitti:

paljastuit kerran mirkaksi.

En ole mirka. Mirka puhuu mielestäni usein asiaakin, mutta en kannata hänen tapaansa käsitellä asiaa vastapuolta halventaen ja rumaa kieltä käyttäen.

• et silleen-
        iaurwen kirjoitti:

Hyvä 20

En saanut uskovaisena ollessani selvää Raamatusta. Kun vertasin sitä eri uskonsuuntien toisistaan poikkeaviin käsityksiin, sekamelska oli lopulta niin järjetön, että tulin siihen tulokseen että ihmiset ovat itse kehittäneet koko asian.

Minua ihmetytti, että eri suuntaukset riitelivät keskenään verisesti esimerkiksi siitä, milloin on oikea aika kastaa kristitty, vauvanako vai uskoontulon jälkeen, ja samaan aikaan maailmassa on valtavan paljon suurempia ongelmia.

Kun vielä otetaan huomioon, miten uskontoa on käytetty köyhän kansan köyhänä pitämiseen, kapinoinnin nujertamiseen ja pelotteluun sekä erilaisuuden (esimerkiksi homoseksuaalisuuden) tuomitsemiseen, koko rakennelma kaatui mielessäni. Ja niin minusta tuli ateisti.

No sinä et ymmärtänyt.!! Joku muu on ymmärtänyt. Piste.
        Miksi et anna toisten ymmärtää ja menen rayhassa omaan ymmärtämättömyyteesi.
        Koska et ole ateisti ja sinuä olet rauhaton.

• noin se menee
        iaurwen kirjoitti:

En ole mirka. Mirka puhuu mielestäni usein asiaakin, mutta en kannata hänen tapaansa käsitellä asiaa vastapuolta halventaen ja rumaa kieltä käyttäen.

Nettipalstoilla on aivan tuttu ilmiö, että sama henkilö kirjoittaa hyvin erilaisissa rooleissa. Hajoita ja hallitse.

• et silleen- kirjoitti:

No sinä et ymmärtänyt.!! Joku muu on ymmärtänyt. Piste.
        Miksi et anna toisten ymmärtää ja menen rayhassa omaan ymmärtämättömyyteesi.
        Koska et ole ateisti ja sinuä olet rauhaton.

Minä en usko Jumalaan, olen ateisti, kritisoin uskontoja, mutta haluan elää rauhassa ja lain rajoissa kaikkien ihmisten kanssa. Väität minua rauhattomaksi vastoin parempaa tietoasi. Asiat eivät ole noin yksinkertaisia. Minulle ei riitä se että perääntyisin ymmärtämättömyyteen ja antaisin jonkun toisen ymärtää. Miksi sen pitäisi riittää minulle? Riittääkö sellainen sinulle?

Voisitko pysyttäytyä yhdessä nimimerkissä, että tietäisin oletko kirjoittanut tässä ketjussa jo aiemminkin? Oletko sinä täysi-ikäinen? Haluatko vain huomiota viesteilläsi?

• noin se menee kirjoitti:

Nettipalstoilla on aivan tuttu ilmiö, että sama henkilö kirjoittaa hyvin erilaisissa rooleissa. Hajoita ja hallitse.

Olkoonpa vain tuttu ilmiö, mutta tässä kohden ei asia ole niin. Enempää ei kannattane tähän aiheeseen aikaa käyttää.

• edesa
        iaurwen kirjoitti:

Kuule, "en usko -"

Osallistun keskusteluun tässä vaiheessa.

- "Minun käy sääliksi naisia"
        - "Minun käy sääliksi tyttöjä"
        - "Minun käy hirveästi sääliksi niitä valtavien perheiden pieniä lapsia"

Kirkon palstalla voi yrittää edistää tällaista hanketta vaikka ilmoittautuisi ateistiksi. Sitä kohtaan en aio esittää kritiikkiä.

Kysyn kuitenkin eikö tässä aktiivisuudessasi tapahdu melkoinen mittakaavavirhe. Olet varmaan tietoinen rahan tyhjästä luomisen mekanismista, samoin EVM-sopimuksen rikosluonteisuudesta, sekä miten nämä polkaisevat käyntiin valtavan paljon suuremman tapahtumaketjun tragedioineen päivineen kuin se mihin pureudut.

Samoin hämmästelen miten et puutu kirkon islamia kohtaan osoittamaan myötämielisyyteen, vaikka näet mitä islam saa aikaan päästessään valtauskonnon asemaan.

Väkisinkin jää se vaikutelma selityksistäsi huolimatta, että mikään tärkeä vaikuttaminen ei ole pontimenasi, vaan ainoastaan jokin kaunaperäinen motiivi kirkkoa ja kristinuskoa kohtaan. Et edelleenkään altista näkemyksiäsi toisten tarkasteltavaksi siten, että kykenisit omaksumaan mitään mitä sinulle on kirjoitettu.

Kai muuten ymmärrät, että kestomökötyksesi tukee arveluja taipumuksestasi kaunailuun.

• heps kukkuuti
        iaurwen kirjoitti:

Minä en usko Jumalaan, olen ateisti, kritisoin uskontoja, mutta haluan elää rauhassa ja lain rajoissa kaikkien ihmisten kanssa. Väität minua rauhattomaksi vastoin parempaa tietoasi. Asiat eivät ole noin yksinkertaisia. Minulle ei riitä se että perääntyisin ymmärtämättömyyteen ja antaisin jonkun toisen ymärtää. Miksi sen pitäisi riittää minulle? Riittääkö sellainen sinulle?

Voisitko pysyttäytyä yhdessä nimimerkissä, että tietäisin oletko kirjoittanut tässä ketjussa jo aiemminkin? Oletko sinä täysi-ikäinen? Haluatko vain huomiota viesteilläsi?

Eli et anna toisten ymmärtää.
        Oletko muka niin varma, että juuri sinä olet oikeassa omassa ymmärtämättömyydessäsi, että voit väittää toisten olevan väärässä.
        Sitä paitsi harrastat naivia yleistämistä.

Öitä minun puolestani.

Nuku raahallisesti ja sikkeesti.

• olet olet.
        iaurwen kirjoitti:

Olkoonpa vain tuttu ilmiö, mutta tässä kohden ei asia ole niin. Enempää ei kannattane tähän aiheeseen aikaa käyttää.

olet.

• zyrt
        20 kirjoitti:

"käytän rekisteröityä nimimerkkiäni"

Eikö paremminkin näin: "käytän rekisteröityjä nimimerkkejäni"...

Ei ole kuin tämä yksi. Sinulla ei ainuttakaan, vaan vastailet itsellesikin multinikkinä. Säälittävää.

• heps kukkuuti kirjoitti:

Eli et anna toisten ymmärtää.
        Oletko muka niin varma, että juuri sinä olet oikeassa omassa ymmärtämättömyydessäsi, että voit väittää toisten olevan väärässä.
        Sitä paitsi harrastat naivia yleistämistä.

Öitä minun puolestani.

Nuku raahallisesti ja sikkeesti.

Minulle ei siis riitä, että antaisin jonkun toisen ymmärtää puolestani.

En ole varma siitä että olisin oikeassa: muutan mieltäni jos aihetta ilmenee.

Hyvää yötä sinullekin!

• taktus
        iaurwen kirjoitti:

Minulle ei siis riitä, että antaisin jonkun toisen ymmärtää puolestani.

En ole varma siitä että olisin oikeassa: muutan mieltäni jos aihetta ilmenee.

Hyvää yötä sinullekin!

Eikö sinulla ole muita vaihtoehtoja kuin että joku toinen ihminen (tai toiset ihmiset) ymmärtää puolestasi, tai että ymmärrät itse järjelläsi pähkäilemällä?

Minusta tuntuu että olet sen vanki, että luotat järjellä ymmärtämiseen. Onhan ihmisellä olemassa sellainenkin kuin alitajunta. Mikset kuuntele sitä? Et sinä järjelläsi tule koskaan ymmärtämään mitään oleellista.

• iaurwen kirjoitti:

Hyvä 20

Lueskelin jostain samantapaista. Ateistiksi tullaan usein kun petytään ja rankasti siihen uskonyhteisöön mihin on aluksi menty täysin vilpittömin mielin. Siinä samalla menee ”lapsi pesuveden mukana” eli hylätään Jumalakin.

Ensin kaikki näyttää seesteiseltä ja todella hyvältä. Sitten kuvioon astuu nämä opilliset näkemykset, jotka riitelevät kaikkea sitä vastaan, mihin aiemmin on uskonut. Moni joutuu jopa riitoihin, ja ellei alistu autoritäärisiin otteisiin, hänet erotetaan, ellei kerkeä ensin itse lähteä. Tässä moni suuntaus tekee sen virheet, että liian jyrkkinä oikeastaan sysäävätkin Jumalasta poispäin. Siinä missä he ehkä pelastavat yhden, he hylkäävät kolme muuta. Pelkään pahoin että jyrkistä liikkeistä tulee enemmän jyrkkiä ateisteja kuin nimikristillisistä ikinä. En tiedä – tuo oli vain heitto.

Aivan samankaltainen on oma historiani. Kun sai kuunnella armotonta evankeliumia, se suisti melkoiseen ahdistukseen. Lopulta oli pakko riistäytyä irti kaikesta siitä, ja lopulta olin ateisti. Koin totta tosiaan aivan samoin, mikä sekamelskaa uskon asiat olivatkaan.

Jostain syystä tielleni kuitenkin on tullut monia uskontoja sekä suuntauksia. Kohta kohdalta olen pureskellut, miettinyt kritisoinut kaikkea uskoon liittyvää. Ateistin näkökulmasta miettiä, kuinka toiselle saa vakuutettua sen, että hänen uskonsa on väärä.

Kiistämätön tosiaasia on , että uskon varjolla on tehty paljon pahaa. Ehkä siksi en nosta uskovia yhtään sen korkeammalle moraalisesti? Mielestäni tulee aina muistaa myös se musta menneisyys, ja edes yrittää oppia siitä jotain. Siitä olisikin mukavaa keskustella – muutoinkin kuin vahvalla paatoksella kuten mm. nimimerkki ”edesa” tekee. Samoin siitä, kuinka uskonnot ovat vaikuttaneet yhteiskuntiin ylipäätään.

Sillä olikin aikamoinen ”jytky” kun tuli se uskon elämys. Koska oli rohkeutta lähteä lukemaan Raamattua ja sanaa aivan toiselta pohjalta, Raamattu alkoi aueta aivan toisin kuin ennen. Mielessäni vilisi kaikki ne määritelmät, joita olin kuullut. Siinä vaiheessa kun etsin (ja ehkä edelleen etsin?) sitä omaa uskonnollista kotia, kävin monen monta keskustelua.

Vaatii aika tavalla vaivaa koettaa hahmottaa kaikista näistä suuntauksista, että mitä ne todella pitävät sisällään. Ymmärrettävästi melkein kaikki markkinoivat itseään sillä, että ”meiltä löytyy oikea vastaus ja usko”. Toiset vieläpä laittavat siihen lisää ”eikä tässä kaikki, sinä paranet, koet ihmeitä ja suuri taloudellinen onni tulee kohtaamaan sinua” jne. Kuinka vakuuttavaa se onkaan! Tosin se aina vaatii jotain mikä sinun tulee tehdä, ennen kuin saat kelpoisuuden.

Liityin luterilaiseen kirkkoon, koska se oli ainoa, joka ei ”himoinnut” minua. Toinen vaihtoehto olisi ollut ortodoksinen kirkko, mutta jotkut vanhakantaiset jutut eivät oikein tuntuneet oikeilta.

• edesa kirjoitti:

Osallistun keskusteluun tässä vaiheessa.

- "Minun käy sääliksi naisia"
        - "Minun käy sääliksi tyttöjä"
        - "Minun käy hirveästi sääliksi niitä valtavien perheiden pieniä lapsia"

Kirkon palstalla voi yrittää edistää tällaista hanketta vaikka ilmoittautuisi ateistiksi. Sitä kohtaan en aio esittää kritiikkiä.

Kysyn kuitenkin eikö tässä aktiivisuudessasi tapahdu melkoinen mittakaavavirhe. Olet varmaan tietoinen rahan tyhjästä luomisen mekanismista, samoin EVM-sopimuksen rikosluonteisuudesta, sekä miten nämä polkaisevat käyntiin valtavan paljon suuremman tapahtumaketjun tragedioineen päivineen kuin se mihin pureudut.

Samoin hämmästelen miten et puutu kirkon islamia kohtaan osoittamaan myötämielisyyteen, vaikka näet mitä islam saa aikaan päästessään valtauskonnon asemaan.

Väkisinkin jää se vaikutelma selityksistäsi huolimatta, että mikään tärkeä vaikuttaminen ei ole pontimenasi, vaan ainoastaan jokin kaunaperäinen motiivi kirkkoa ja kristinuskoa kohtaan. Et edelleenkään altista näkemyksiäsi toisten tarkasteltavaksi siten, että kykenisit omaksumaan mitään mitä sinulle on kirjoitettu.

Kai muuten ymmärrät, että kestomökötyksesi tukee arveluja taipumuksestasi kaunailuun.

Ei se nyt niin mene, että pienempiin ongelmiin ei ole syytä puuttua siksi, että suurempiakin on.

Ja kumman luulet olevan suurempi tragedia lapselle itselleen: hyväksikäyttö vaiko tämä taantuma joka menee ohitsekin joskus.

Kummaa valittamista muutoinkin, köyhyys maailmalla on esimerkiksi kriisiämme suurempi ongelma. Vaikka kuinka syvälle putoaisimme niin 90% maailman ihmisistä kadehtisi vaurauttamme vieläkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5420
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      2727
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2531
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2409
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1884
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      233
      1593
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      56
      1201
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1123
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1105
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90