Volvo Penta 2030 ongelmia

Koneongelmia

Purjeveneessä on Volvo Penta 2030B (makeavesijäähdytteinen), S-vetolaitteella, vuodelta 1997. Kone on pelannut hienosti 15 vuotta, mutta tänä kesänä on ollut parikin ongelmaa:

1.) Kone täristää. Keväällä heti ensimmäisellä purjehduksella havaittiin koneen hiukan ravistavan, tällaista ei ole aiempina kesinä ilmennyt. Vaihde vapaalla kaasutellessa ongelmaa ei juuri ilmene, ei myöskään aivan pienillä kierroksilla. Matkanopeudella tai satamamanoveereissä eteen/taakse kone täristää niin että sen tuntee kannella, kaiteet tärisee ja takila kilisee. Kun kaasun lyö aivan pohjaan, tärinä tuntuu jostain syystä vähenevän.

Koneen tassut on tarkistettu ja vaikuttaisivat olevan kunnossa. Vene nostettiin myös ylös ja potkuri sinkki olivat ihan kunnossa eli sieltä ei löytynyt syytä.

2.) Kone imaisee välillä vedet sisäänsä. Ongelma ilmenee siten, että kone ei käynnisty: startti ei jaksa pyörittää yhtään, vesipuristus on vastassa. Tässä vaiheessa mittatikun öljy on vielä puhdasta, mutta öljypinnan taso on hieman noussut. Kun veden liruttaa ulos pakoputkesta ja saa koneen taas käyntiin, öljy muuttuu tietysti harmaaksi.

Ongelma on ilmaantunut nyt muutaman kerran satunnaisesti. Kerran tätä edelsi kovassa aallokossa ajaminen, kerran taas ongelma uusiutui satamassa: olin juuri vaihtanut öljyt ja yön yli nukuttua vettä olikin tullut taas koneeseen.

Tähän mennessä vahvin veikkaus on se, että koneen pysäytyksessä se imaisee vedet sisään. Tätä varten meriveden ottoon asennettiin merivesipumpun jälkeen lappoventtiili. Aiemmin vesiletku meni suoraan lämmönvaihtimeen, nyt kiertää 50 cm ylöspäin lappoventtiilille ja sieltä takaisin. Volvon ohjeen mukaan venttiili pitäisi olla, koska kone on niin alhaalla / lähellä vesilinjaa. Lappoventtiili on nyt ollut paikallaan 2 viikkoa ja sinä aikana ongelma ei ole enää uusiutunut.

Jos kyse olisi pelkästään koneen asennuspaikasta tai pakoputken liian matalasta joutsenkaulasta, luulisi että vika olisi ilmennyt aiemminkin 15 v aikana? Tuntuu, että jotain olisi pitänyt muuttua / mennä rikki / tms. koska ongelma ilmeni eka kertaa vasta nyt.

---

Asioita on ihmetelty lomapurjehduksen aikana ohimennen muutamallakin pajalla, toistaiseksi ratkaisua/juurisyytä ei ole löytynyt.

Löytyykö täältä hyviä veikkauksia?

Samalla saa suositella luotettavaa ja ammattitaitoista Volvo-korjaamoa Turun seudulla.

10

3437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VP2002

      Melko varmasti moottorin vaimennuskumeista toinen on rikki. Ei välttämättä huomaa ilman irroittamista. Näin itsellä oli MD 2002, kone tietyillä kierroksilla heilui rajusti...

      Lappoaminen on metka jos mitään muutoksia pakoletkuun tai veden otoon et ole tehnyt.
      Se on varmaan kiinni veneen kallistuskulmasta...

      Ei siinä mitään Volvo korjaamoa tarvi purat vaan osan joka tarvii koneistaa. Vaikka moottorihiontaan. Häkkinen korjaa suuttimet, tekniikka centteristä saat stefat ja laakerit...?
      S120 potkuriakselin stefat kannattaa vaihtaa... Niiden väliin menee näkkiä ja muuta paskaa ja sitten syövät akselin uralle ja ihmetelään mistä vettä pääsee öljyn joukoon. Toi on jo sen ikänen kone et pitää tai olisi pitänyt jo tehdä.

    • bmssr

      Ihme, että sitä lappoventtiiliä ei ole alunperin ollut ?? Miksiköhän ei.

      Kun sanoit, että on imenyt vettä sisään, ei käynnisty koska vesi vastassa. Mielestäni jos niin pääsee käymään on erittäin suuri vaara, että jotain hajoaa
      esim. kiertokanki voi taipua. Voisiko tärinä aiheutua tämmöisestä vauriosta ?
      Ite laitoin vielä äänenvaimentajaan tyhjennyspumpun, aina kun sammutan koneen pumppaan samanaikaisesti pakoputken tyhjäksi.
      Entäpä ruiskuttimien kunto, jospa vaikka yksi kärki leikannut hieman eikä ruiskuta
      kunnolla.. no silloin kyllä pitäis savuttaakin erilailla. Muuten, ruskuttimien kärkiä
      saa mukavasti n. 25 eur kpl, ainakin JA-Elektrolta Treelta.

      • MD2002

        :) Ruiskuttimet... Et oikeesti pumppaa vettä pois pakoputkesta, nyt on jekutuksen makua. Suuttimista joutuu maksaan hieman enemmän joten kannattaa tarkistaa jos sattuis olemaan ruiskuttimet, pääsee halvemmalla.


      • bmssr
        MD2002 kirjoitti:

        :) Ruiskuttimet... Et oikeesti pumppaa vettä pois pakoputkesta, nyt on jekutuksen makua. Suuttimista joutuu maksaan hieman enemmän joten kannattaa tarkistaa jos sattuis olemaan ruiskuttimet, pääsee halvemmalla.

        no nyt en kyllä ymmärtänny virkettä ? "suuttimista joutuu maksaan hieman enemmän joten kannattaa tarkistaa ruiskuttimet, pääsee halvemmalla"
        selitä vähän


    • 28 jalkaa

      Saman ongelman kanssa painittu. Eipäilin ensin että vettä tulisi pakoputkesta ulkoa, vaikka riittävän korkea joutsenkaula olikin. Ajattelin että jos tyhjäkäynnillä ennen sammutusta vettä kertyisi pakosarjan ja joutsenkaulan väliin niin paljon että sitä kautta... Vaihdoin äänenvaimentimen/vesilukon suurempaan ja sijoitin sen alemmaksi, ei auttanut.

      Lopulta selvisi. Merivesipumpun kansi oli edellisen omistajan jäljiltä kiinni tiivisteliimalla, värkkäsin siihen talven aikana tiivistepaperista (joku 0.7 mm) paperitiivisteen, huomattavasti mukavampi jos täytyy kesken reissun vaihtaa impelleri. No koneessa ei ole laponestoventtiiliä, sammuttamisen jälkeen kun kone ja pakosarja jäähtyi niin kehitti ilmeisesti jonkun alipaineen sinne tms.. ja alkoi pikku hiljaa lapolla imeä impellerin siipien sivusta vettä lämmönvaihtimen kautta pakosarja täyteen. Useamman tunnin purjehduksen jälkeen olikin sitten käynnistys kovin vaivalloista kun vedet männän päällä...

      Eli onko merivesipumpussa mitään muutosta? Paksumpi tiiviste? Millin osia kapeampi impelleri vaihdettu kuin alkuperäinen? Ei välttämättä muuta tarvitse.
      Nyt kun laponestoventtiili sulla niin varmasti ok jatkossa.

      • Koneongelmia

        No peijakas sentään, tuosta voisikin olla kyse! Olin jo sanomassa, että ei merivesipuolelle ole tehty mitään muutoksia, mutta onpas sittenkin. Merivesipumpusta katkesi keväällä siipipyörän vaihdossa yksi kannen kiinnitysruuvi. Otin koko pumpun irti ja vein pajalle, jossa porasivat ruuvin pois ja vaihdettiin kokonaan uudet ruuvit tilalle. Luultavasti hökötys on nyt tiiviimpi kuin ennen. Luulin alunperin että pari pisaraa olisi aiempina kesinä tihkunut letkun liitoksesta, mutta onkin varmaan tullut kannen välistä, kun nyt ruuvien vaihdon jälkeen on ollut ihan kuiva.

        Ehkä merivesipumppu on itsessään toiminut lappoventtiilinä aiemmin...? Nyt kun se on täysin tiivis, muodostui kuvaamasi alipaine. Voisiko se syntyä lämpötilaerosta, vai tapahtuuko koneen sammutuksessa jotain? Ainakin uusi lappoventtiili pihisee kiukkuisesti pysäytyksen yhteydessä.

        Meillä vedet muuten ei tullut useammankaan tunnin purjehduksen aikana, vaan aina yön yli nukkuessa. Nyt kolmatta viikkoa homma OK, joten ehkä se siitä.

        Tärinä vielä vaivaa, mutta täytynee ottaa nuo suuttimet tms. tarkasteluun syksyllä. Raision venesatamassa toimiva huolto ehdotti muuten samaa, Iniön pojat sen sijaan eivät uskoneet tämän vaikuttavan.

        Kiitos asiallisista vastauksista kaikille!


      • Anonyymi
        Koneongelmia kirjoitti:

        No peijakas sentään, tuosta voisikin olla kyse! Olin jo sanomassa, että ei merivesipuolelle ole tehty mitään muutoksia, mutta onpas sittenkin. Merivesipumpusta katkesi keväällä siipipyörän vaihdossa yksi kannen kiinnitysruuvi. Otin koko pumpun irti ja vein pajalle, jossa porasivat ruuvin pois ja vaihdettiin kokonaan uudet ruuvit tilalle. Luultavasti hökötys on nyt tiiviimpi kuin ennen. Luulin alunperin että pari pisaraa olisi aiempina kesinä tihkunut letkun liitoksesta, mutta onkin varmaan tullut kannen välistä, kun nyt ruuvien vaihdon jälkeen on ollut ihan kuiva.

        Ehkä merivesipumppu on itsessään toiminut lappoventtiilinä aiemmin...? Nyt kun se on täysin tiivis, muodostui kuvaamasi alipaine. Voisiko se syntyä lämpötilaerosta, vai tapahtuuko koneen sammutuksessa jotain? Ainakin uusi lappoventtiili pihisee kiukkuisesti pysäytyksen yhteydessä.

        Meillä vedet muuten ei tullut useammankaan tunnin purjehduksen aikana, vaan aina yön yli nukkuessa. Nyt kolmatta viikkoa homma OK, joten ehkä se siitä.

        Tärinä vielä vaivaa, mutta täytynee ottaa nuo suuttimet tms. tarkasteluun syksyllä. Raision venesatamassa toimiva huolto ehdotti muuten samaa, Iniön pojat sen sijaan eivät uskoneet tämän vaikuttavan.

        Kiitos asiallisista vastauksista kaikille!

        Volvo huoltaja Övesti Hannu Nousiainen, VAHVA suositus


    • 9

      Niiden tassujen kuntoa ei välttämättä näe irrottamatta.

    • ikävä kone

      vaihda VP2003 kone uuteen ja muuhun merkkiin. Minä tein niin enkä kadu. Pysyy perälippukin puhtaana.

      • Uusiako kone

        No mikä merkki olisi luotettava?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5286
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3671
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3253
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2465
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2072
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1977
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163
      1856
    8. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1342
    9. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      14
      1268
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1144
    Aihe