Purjeveneessä on Volvo Penta 2030B (makeavesijäähdytteinen), S-vetolaitteella, vuodelta 1997. Kone on pelannut hienosti 15 vuotta, mutta tänä kesänä on ollut parikin ongelmaa:
1.) Kone täristää. Keväällä heti ensimmäisellä purjehduksella havaittiin koneen hiukan ravistavan, tällaista ei ole aiempina kesinä ilmennyt. Vaihde vapaalla kaasutellessa ongelmaa ei juuri ilmene, ei myöskään aivan pienillä kierroksilla. Matkanopeudella tai satamamanoveereissä eteen/taakse kone täristää niin että sen tuntee kannella, kaiteet tärisee ja takila kilisee. Kun kaasun lyö aivan pohjaan, tärinä tuntuu jostain syystä vähenevän.
Koneen tassut on tarkistettu ja vaikuttaisivat olevan kunnossa. Vene nostettiin myös ylös ja potkuri sinkki olivat ihan kunnossa eli sieltä ei löytynyt syytä.
2.) Kone imaisee välillä vedet sisäänsä. Ongelma ilmenee siten, että kone ei käynnisty: startti ei jaksa pyörittää yhtään, vesipuristus on vastassa. Tässä vaiheessa mittatikun öljy on vielä puhdasta, mutta öljypinnan taso on hieman noussut. Kun veden liruttaa ulos pakoputkesta ja saa koneen taas käyntiin, öljy muuttuu tietysti harmaaksi.
Ongelma on ilmaantunut nyt muutaman kerran satunnaisesti. Kerran tätä edelsi kovassa aallokossa ajaminen, kerran taas ongelma uusiutui satamassa: olin juuri vaihtanut öljyt ja yön yli nukuttua vettä olikin tullut taas koneeseen.
Tähän mennessä vahvin veikkaus on se, että koneen pysäytyksessä se imaisee vedet sisään. Tätä varten meriveden ottoon asennettiin merivesipumpun jälkeen lappoventtiili. Aiemmin vesiletku meni suoraan lämmönvaihtimeen, nyt kiertää 50 cm ylöspäin lappoventtiilille ja sieltä takaisin. Volvon ohjeen mukaan venttiili pitäisi olla, koska kone on niin alhaalla / lähellä vesilinjaa. Lappoventtiili on nyt ollut paikallaan 2 viikkoa ja sinä aikana ongelma ei ole enää uusiutunut.
Jos kyse olisi pelkästään koneen asennuspaikasta tai pakoputken liian matalasta joutsenkaulasta, luulisi että vika olisi ilmennyt aiemminkin 15 v aikana? Tuntuu, että jotain olisi pitänyt muuttua / mennä rikki / tms. koska ongelma ilmeni eka kertaa vasta nyt.
---
Asioita on ihmetelty lomapurjehduksen aikana ohimennen muutamallakin pajalla, toistaiseksi ratkaisua/juurisyytä ei ole löytynyt.
Löytyykö täältä hyviä veikkauksia?
Samalla saa suositella luotettavaa ja ammattitaitoista Volvo-korjaamoa Turun seudulla.
Volvo Penta 2030 ongelmia
10
3240
Vastaukset
- VP2002
Melko varmasti moottorin vaimennuskumeista toinen on rikki. Ei välttämättä huomaa ilman irroittamista. Näin itsellä oli MD 2002, kone tietyillä kierroksilla heilui rajusti...
Lappoaminen on metka jos mitään muutoksia pakoletkuun tai veden otoon et ole tehnyt.
Se on varmaan kiinni veneen kallistuskulmasta...
Ei siinä mitään Volvo korjaamoa tarvi purat vaan osan joka tarvii koneistaa. Vaikka moottorihiontaan. Häkkinen korjaa suuttimet, tekniikka centteristä saat stefat ja laakerit...?
S120 potkuriakselin stefat kannattaa vaihtaa... Niiden väliin menee näkkiä ja muuta paskaa ja sitten syövät akselin uralle ja ihmetelään mistä vettä pääsee öljyn joukoon. Toi on jo sen ikänen kone et pitää tai olisi pitänyt jo tehdä. - bmssr
Ihme, että sitä lappoventtiiliä ei ole alunperin ollut ?? Miksiköhän ei.
Kun sanoit, että on imenyt vettä sisään, ei käynnisty koska vesi vastassa. Mielestäni jos niin pääsee käymään on erittäin suuri vaara, että jotain hajoaa
esim. kiertokanki voi taipua. Voisiko tärinä aiheutua tämmöisestä vauriosta ?
Ite laitoin vielä äänenvaimentajaan tyhjennyspumpun, aina kun sammutan koneen pumppaan samanaikaisesti pakoputken tyhjäksi.
Entäpä ruiskuttimien kunto, jospa vaikka yksi kärki leikannut hieman eikä ruiskuta
kunnolla.. no silloin kyllä pitäis savuttaakin erilailla. Muuten, ruskuttimien kärkiä
saa mukavasti n. 25 eur kpl, ainakin JA-Elektrolta Treelta.- MD2002
:) Ruiskuttimet... Et oikeesti pumppaa vettä pois pakoputkesta, nyt on jekutuksen makua. Suuttimista joutuu maksaan hieman enemmän joten kannattaa tarkistaa jos sattuis olemaan ruiskuttimet, pääsee halvemmalla.
- bmssr
MD2002 kirjoitti:
:) Ruiskuttimet... Et oikeesti pumppaa vettä pois pakoputkesta, nyt on jekutuksen makua. Suuttimista joutuu maksaan hieman enemmän joten kannattaa tarkistaa jos sattuis olemaan ruiskuttimet, pääsee halvemmalla.
no nyt en kyllä ymmärtänny virkettä ? "suuttimista joutuu maksaan hieman enemmän joten kannattaa tarkistaa ruiskuttimet, pääsee halvemmalla"
selitä vähän
- 28 jalkaa
Saman ongelman kanssa painittu. Eipäilin ensin että vettä tulisi pakoputkesta ulkoa, vaikka riittävän korkea joutsenkaula olikin. Ajattelin että jos tyhjäkäynnillä ennen sammutusta vettä kertyisi pakosarjan ja joutsenkaulan väliin niin paljon että sitä kautta... Vaihdoin äänenvaimentimen/vesilukon suurempaan ja sijoitin sen alemmaksi, ei auttanut.
Lopulta selvisi. Merivesipumpun kansi oli edellisen omistajan jäljiltä kiinni tiivisteliimalla, värkkäsin siihen talven aikana tiivistepaperista (joku 0.7 mm) paperitiivisteen, huomattavasti mukavampi jos täytyy kesken reissun vaihtaa impelleri. No koneessa ei ole laponestoventtiiliä, sammuttamisen jälkeen kun kone ja pakosarja jäähtyi niin kehitti ilmeisesti jonkun alipaineen sinne tms.. ja alkoi pikku hiljaa lapolla imeä impellerin siipien sivusta vettä lämmönvaihtimen kautta pakosarja täyteen. Useamman tunnin purjehduksen jälkeen olikin sitten käynnistys kovin vaivalloista kun vedet männän päällä...
Eli onko merivesipumpussa mitään muutosta? Paksumpi tiiviste? Millin osia kapeampi impelleri vaihdettu kuin alkuperäinen? Ei välttämättä muuta tarvitse.
Nyt kun laponestoventtiili sulla niin varmasti ok jatkossa.- Koneongelmia
No peijakas sentään, tuosta voisikin olla kyse! Olin jo sanomassa, että ei merivesipuolelle ole tehty mitään muutoksia, mutta onpas sittenkin. Merivesipumpusta katkesi keväällä siipipyörän vaihdossa yksi kannen kiinnitysruuvi. Otin koko pumpun irti ja vein pajalle, jossa porasivat ruuvin pois ja vaihdettiin kokonaan uudet ruuvit tilalle. Luultavasti hökötys on nyt tiiviimpi kuin ennen. Luulin alunperin että pari pisaraa olisi aiempina kesinä tihkunut letkun liitoksesta, mutta onkin varmaan tullut kannen välistä, kun nyt ruuvien vaihdon jälkeen on ollut ihan kuiva.
Ehkä merivesipumppu on itsessään toiminut lappoventtiilinä aiemmin...? Nyt kun se on täysin tiivis, muodostui kuvaamasi alipaine. Voisiko se syntyä lämpötilaerosta, vai tapahtuuko koneen sammutuksessa jotain? Ainakin uusi lappoventtiili pihisee kiukkuisesti pysäytyksen yhteydessä.
Meillä vedet muuten ei tullut useammankaan tunnin purjehduksen aikana, vaan aina yön yli nukkuessa. Nyt kolmatta viikkoa homma OK, joten ehkä se siitä.
Tärinä vielä vaivaa, mutta täytynee ottaa nuo suuttimet tms. tarkasteluun syksyllä. Raision venesatamassa toimiva huolto ehdotti muuten samaa, Iniön pojat sen sijaan eivät uskoneet tämän vaikuttavan.
Kiitos asiallisista vastauksista kaikille! - Anonyymi
Koneongelmia kirjoitti:
No peijakas sentään, tuosta voisikin olla kyse! Olin jo sanomassa, että ei merivesipuolelle ole tehty mitään muutoksia, mutta onpas sittenkin. Merivesipumpusta katkesi keväällä siipipyörän vaihdossa yksi kannen kiinnitysruuvi. Otin koko pumpun irti ja vein pajalle, jossa porasivat ruuvin pois ja vaihdettiin kokonaan uudet ruuvit tilalle. Luultavasti hökötys on nyt tiiviimpi kuin ennen. Luulin alunperin että pari pisaraa olisi aiempina kesinä tihkunut letkun liitoksesta, mutta onkin varmaan tullut kannen välistä, kun nyt ruuvien vaihdon jälkeen on ollut ihan kuiva.
Ehkä merivesipumppu on itsessään toiminut lappoventtiilinä aiemmin...? Nyt kun se on täysin tiivis, muodostui kuvaamasi alipaine. Voisiko se syntyä lämpötilaerosta, vai tapahtuuko koneen sammutuksessa jotain? Ainakin uusi lappoventtiili pihisee kiukkuisesti pysäytyksen yhteydessä.
Meillä vedet muuten ei tullut useammankaan tunnin purjehduksen aikana, vaan aina yön yli nukkuessa. Nyt kolmatta viikkoa homma OK, joten ehkä se siitä.
Tärinä vielä vaivaa, mutta täytynee ottaa nuo suuttimet tms. tarkasteluun syksyllä. Raision venesatamassa toimiva huolto ehdotti muuten samaa, Iniön pojat sen sijaan eivät uskoneet tämän vaikuttavan.
Kiitos asiallisista vastauksista kaikille!Volvo huoltaja Övesti Hannu Nousiainen, VAHVA suositus
- 9
Niiden tassujen kuntoa ei välttämättä näe irrottamatta.
- ikävä kone
vaihda VP2003 kone uuteen ja muuhun merkkiin. Minä tein niin enkä kadu. Pysyy perälippukin puhtaana.
- Uusiako kone
No mikä merkki olisi luotettava?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 263478
- 801708
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa821188Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1561142- 45971
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.52957Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe179906- 61902
- 42856
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis139795