Olen lueskellut netistä ja kirjoista kalsiumin tarpeesta ihmisellä ja olen saanut ristiriitaista tietoa. Toiset väittävät, että kalsium ei ole ollenkaan tärkeä luiden kannalta (siis ettei tule osteoporoosia) ja toiset taas sanovat, että kalsiumia tarvii, että luut pysyy vahvana. Esim. kuulemma Suomessa on todella paljon luunmurtumia tai osteoporoosia vaikka täällä juodaan paljon maitoa.
Olen itse jättämässä ruokavaliostani pois maidon ja juustot (jogurttia ja maitorahkaa syön), joten en ehdi päivässä saada pelkästä jogurtista ja maitorahkasta suositusten mukaista kalsium määrää. Onko siitä edes haittaa, vaikka en saakaan sitä suositeltua määrää?? Pitääkö siirtyä purkkikalsiumiin?
Tarvitseeko ihminen suositusten mukaisen määrän kalsiumia?
1234554321
2
162
Vastaukset
- maalaispoika.
Maitoa ja D3-vitamiinia
- kalkkia.
Suomen suositukset perustuvat maidon maksimaaliseen myyntiin EI terveyteen.
Suomaalisten heikko luu johtuu D-vitamiinin puutteesta.
Aikuisten tarve on vähintäään 100µg/vrk.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232