Vuoden jatkunut sairaskierre, nyt kilpirauhasen kyhmy jne...

Miuku**

Harvemmin avaudun missään nettipalstalla, mutta nyt tarvitsisin kaikki vinkit ja neuvot, joita ikinä kellään on vaan antaa.

Pohjatiedot: Olen kohta 24-vuotias nuori nainen, joka alkoi viime syksynä sairastella jatkuvasti. Ensin olin jatkuvasti kuumeessa. Tuomio oli flunssakierre, johon itsekin tyydyin, vaikka kahden-kolmen viikon välein viimeistään aloitin uuden viikon kuumeen. Lopulta kuumeilu alkoi saada lisäoireita (sairastin pahan nielutulehduksen, sain myös ruusun molempiin sääriini, joka uusi kerran, ja meinasi vielä kolmannesti lähteä käyntiin), sydänoireita, pahoinvointikohtauksia, ekg-muutoksia. Otettiin vaan peruslabroja ja todettiin, että flunssakierre, mene lepäämään.

Keväällä tilanteeni eteni lopulta siihen pisteeseen, että edellä mainittujen oireiden lisäksi nivelsärky, jatkuva päänsärky ja kohtauksittainen erittäin voimakas hikoilu ivalidisoi minut niin, että jouduin jättäytymään kokonaan pois työelämästä. Kroppaani myös turvotti todella rajusti, tämä turvotus tuli vuodenaikana, vaikka liikunta lisääntyi ja ruokavalio muuttui entistä terveellisempään suuntaan. En myöskään juo kovin paljoa alkoholia, en ole koskaan tupakoinut...

Sisätautipoliklinikka otti minulta joitakin laboratorio-testejä, mutta jätti asian sitten siihen (en käynyt edes vastaanotolla). Minulla aloitettiin lopulta kilpirauhasen vajaatoimintaan koelääkitys (labra-arvot eivät antaneet vastausta vajaatoiminnasta, mutta eiväthän ne läheskään aina ilmeisesti annakaan), ja annostus on nyt 3x25mikrog/vrk. Sydänoireet ja etenkin tuo elämää hankaloittavimpana ilmennyt hikoilu talttui, mutta on alkanut nyt uudelleen palata.

Nyt kuitenkin pari viikkoa sitten hakeuduin päivystykseen päivässä kehittyneen voimakkaan kuristuksen ja ahdistuksen tunteen takia. Tuntui siltä, kuin kurkun päällä olisi ollut jotain, joka olisi pitänyt kyetä ottamaan pois. Minulle tarjottiin vain rauhoittavia (kaula tunnusteltiin mutta lääkäri ei palpoiden löytänyt mitään), kyse oli kuulema psyykkisistä ahdistusoireista, vaikka yritin vakuuttaa, että vanhalla paniikkihäiriö-diagnoosillani ei nyt ole tässä osaa eikä arpaa, ja että voisin kyllä melkein vannoa, että minä jos joku tiedän, miltä henkinen ahdistus tuntuu. :-/ Lähdin kotiin ilman rauhoittavia. (Koneelle lääkäri oli kuitenkin kirjannut käyntini syyksi "normaali hengitystieinfektio-oire"?)

Nyt useita viikkoja myöhemmin hakeuduin terveyskeskukseeni, koska olo kuristuksen kanssa paheni, toispuoleinen puutumisen ja pistelyn tunne sekä jatkuva pistelevä tunne kaulalla alkoi haitata elämääni ja mielenrauhaani niin paljon.Lääkäri ei edelleen löytänyt palpoiden mitään, mutta laittoi silti joitakin labroja sekä lähetteen ultraan.

Ultran tulokset tulivat, ja kilpirauhasessani on kyhmy, sekä kaulan, soliskuoppien ja sylkirauhasten alueella on 7 tai 8 turvonnutta imusolmuketta. Asialle ei kuitenkaan tehdä mitään, ne voivat kuulema kadotakin. "Jäädään seuraamaan", kuten on tehty kohta vuoden tämän tilanteeni kanssa.

Olenko vaan hankala potilas, jos nostan kissan pöydälle, ja sanon, että nyt haluaisin kyllä, että tämä asia tutkitaan? Minulla ei kuitenkaan ole välttämättä vajaatoimintaa, siihen en saa ikinä diagnoosia kilpirauhasarvoillani ja kyseessä on vaan kokeilulääkitys. Tällä sairastushistorialla alkaa voimat kohta loppua, ja nyt näiden uutisten kanssa henkinen hyvinvointi kärsii, ja kohta taidan oikeasti tarvita sittenkin ne rauhoittavat...

Kysyin vastaanotosta tänä aamuna, ja minulle sanottiin, ettei minulla ole oikeutta toisen lääkärin (edes sen, joka tuon ultran muut määräsi, koska kyseessä ei ollut omalääkärini hänen vuosilomansa takia, nyt kuitenkin ultran tulokset jälleen totesi omalääkärini) mielipiteeseen. Omalääkärini on myöskin kokeneimpia lääkäreitä tässä tk:ssa joten senkään vuoksi ei ole toinen mielipide asiaan tarpeen. Minua vaan harmittaa, koska tämä kyseinen omalääkäri nosti kohdallani kädet jo loppuvuodesta pystyyn, ja sanoi, ettei valitettavasti osaa ammattitaidollaan kertoa, mikä minua vaivaa. Kaikkea on vaan "jääty seuraamaan".

KIITOS, helpotti!

Saa kommentoida vapaasti. :-)

9

2270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain.
      • Kilpirauhassyöpäpoti

        Pyydä koko sairaushistoriasi ja kaikki labra-arvot ja kaikki sinua koskeva tieto kopiona itselleni (voi mennä muutama päivä aikaa)... Lue ja tarkista, mitä lääkärit ovat kirjoittaneet - joskus voi mennä ohi asioita, mitä sinä olet kertonut...

        Kuka ultrasi kaulan? Oliko kokenut röntgenlääkäri, joka olisi voinut ottaa ohutneulanäytteen, jos sellaista olisi ollut? Milloin uusintaultra tehdään?

        Kilpirauhasissa voi olla myös jotain autoimmuunisairauksia (omat labrakokeensa), jos ei haluta tehdä, niin pyydä lähete endokrinologille, joka tietää parhaiten kilpirauhasesta.

        Pyydä joka kerta lääkärissä käydessäsi *diagnoosinumero* ja diagnoosin nimi (ja kansankielinen nimi, jos ei ole selvä nimitys)... kysy myös, *milloin* sinun pitäisi tulla seuraavan kerran kontrolliin, missä ajassa lääkkeen / hoidon / hoitamattomuuden pitäisi vaikuttaa.

        Tee asiallinen lista tärkeimmistä asioista ja merkitse listaan, kun asia on käsitelty. Pyydä joku mukaasi lääkäriin - sellainen fiksu ja asiallisen tuntuinen kaveri - lääkärit selittävät paljon enemmän, kun kuulumassa onkin neljät korvat...

        Tsemppiä seuraavaan lääkärissäkäyntiin.

        Jos epäillään jotain "henkisiä oireita", niin pyydä lähete psykiatrille, mutta sano, että et usko vaivan olevan sillä puolella, jos et niin usko... parissa kuukaudessa saat sen rulianssin käyntiin / loppumaan tms. ja jos saat "lievän" tai poissulkevan diagnoosin psykan puolelta, niin on pakko tutkia fyysisiä ongelmia... kärsivällisyyttä....


    • apuja.

      Varaa aika yksityiselle endokrinologille.

      Ehdottomasti kokeilla kannattaa seuraavaa dieettiä: Hermesetas aspertaami makeutusaine ruokalusikallinen kerrallaan 2 tabelttia Zyrtec allergialääkettä (reseptivapaa) ja Regulat entsyymivalmistetta yksi mitallinen/ruokalusikallinen, esimerkiksi kaksi kertaa päivässä.

      Lisäksi jos saisit jostakin ostettua hilloja (lakkoja), se olisi hyväksi ja piristäisi terveyttä. Toreilla myydään täällä päin n 24 e/kilo. Vatsan murinoihin ja kipuihin sekä pahoinvointioloon coca colaa!

      • apuja.

        Niin saat tietenkin syödä muutakin, ettei pelkillä noilla. Vähentää voisit kuitenkin liha- ja kalatuotteita. En siis tarkoittanut pelkkiä noita asioita dieettiin, vaan nuo asiat jokapäiväisiksi. Voisit ainakin kokeilla kuukauden päivät, onko noista mitään apua.


      • Anonyymi

        Tämä pitäis poistaa. Myrkyttää.


    • seleeni on pop

      Yksi tuttavani sai kilpirauhassyövän häviämään seleenillä. Toinen, läheinen ystäväni kokeili samaa rintasyöpään. Syöpäsolut hävisivät hänen kasvaimestaan ja jäljelle jäi vain kasvain.

      Molemmat edm. ehtivät syödä seleeniä vain n. 3 viikkoa ennen leikkausta heti syöpä diagnoosin jälkeen. sytostaatteja tai muita hoitoja eivät olleet vielä aloittaneet ennen leikkausta.
      Kun leikattu kasvain oltiin lähetetty jatkotutkimuksiin, ei siitä enää syöpäsoluja löytynyt.


      Kannattaa googlettaa seleenistä tietoa! mm. Suomen maaperä ei sisällä enää seleeniä ja se on yksi syy, miksi syöpä on lisääntynyt kovasti. Seleeni tuhoaa ja poistaa syöpäsoluja yms kuona-aineita elimistöstämme.

      • Kilpirauhassyöpäpoti

        Seleenillä parantamisesta....

        Mikähän niistä 3-4 kilpirauhassyövästä oli kyseessä? Oliko syöpä siis varmistettu esim. ohutneulanäytteellä? Mikä oli solujen "ärhäkkyysaste"?

        Rintasyövästä en tiedä mitään, kun ei ole koskettanut itsäni...

        Maallikkokäsitykseni mukaan ainakin minulla oli hyvänlaatuinen kasvain, josta patolotisissa tutkimuksissa vasta saatiin muutamasta paikkaa kiinni itse syöpäsoluja - kirurgin mukaan jokaisessa laboratoriossa ei edes oltaisiin löydetty niin vähäistä määrää syöpäsoluja. Ja kasvain oli "koteloitunut, joten siitä ei ilmeisimmin ollut päässyt syöpä leviämään...

        Minkälaisia määriä he söivät seleeniä? Itsellä on monivalmiste, jota syön yhden muun ainesosan vuoksi, mutta seleeni tulee normiannoksella siinä sivussa...

        Syöpiä on tuhottomasti erilaisia, jotka käyttäytyvät erilailla - vaikea uskoa, että niihin olisi jotain "ihmelääkettä", kun ihmisiä kuitenkin vielä nykyäänkin kuolee syöpään - jopa lääkäreitä ja popikoneita, joilla olisi varaa vaikka mihinkä hoitoihin...

        Mutta jos seleenistä on puutetta, niin toki sen lisääminen elimistöön on viisasta... Onkohan seleenin jotain laboratorionäytettä ja viitearvoja, jotta tietäisi, että onko sitä tarpeeksi itse kullakin kehossa?


      • seleenionPOP
        Kilpirauhassyöpäpoti kirjoitti:

        Seleenillä parantamisesta....

        Mikähän niistä 3-4 kilpirauhassyövästä oli kyseessä? Oliko syöpä siis varmistettu esim. ohutneulanäytteellä? Mikä oli solujen "ärhäkkyysaste"?

        Rintasyövästä en tiedä mitään, kun ei ole koskettanut itsäni...

        Maallikkokäsitykseni mukaan ainakin minulla oli hyvänlaatuinen kasvain, josta patolotisissa tutkimuksissa vasta saatiin muutamasta paikkaa kiinni itse syöpäsoluja - kirurgin mukaan jokaisessa laboratoriossa ei edes oltaisiin löydetty niin vähäistä määrää syöpäsoluja. Ja kasvain oli "koteloitunut, joten siitä ei ilmeisimmin ollut päässyt syöpä leviämään...

        Minkälaisia määriä he söivät seleeniä? Itsellä on monivalmiste, jota syön yhden muun ainesosan vuoksi, mutta seleeni tulee normiannoksella siinä sivussa...

        Syöpiä on tuhottomasti erilaisia, jotka käyttäytyvät erilailla - vaikea uskoa, että niihin olisi jotain "ihmelääkettä", kun ihmisiä kuitenkin vielä nykyäänkin kuolee syöpään - jopa lääkäreitä ja popikoneita, joilla olisi varaa vaikka mihinkä hoitoihin...

        Mutta jos seleenistä on puutetta, niin toki sen lisääminen elimistöön on viisasta... Onkohan seleenin jotain laboratorionäytettä ja viitearvoja, jotta tietäisi, että onko sitä tarpeeksi itse kullakin kehossa?

        Tällä kilpirauhassyöpää sairastavalla oli ärhäkkää laatua. Itse en tiedä sen paremmin määritelmää. Neulänäytteellä oli otettu. Hän söi 100-200mq/vrk seleeniä

        Rintasyöpää sairastavalla oli ärhäkkyys aste 4. 5 on kuulemma se pahin siinä? Olisivat leikanneet koko rinnan pois, mut ystävä ei antanut. Leikkasivat sitten vain möykyn. Söi n. 100mq/vrk seleeniä.

        Antti Heikkilä on joissain kirjoituksissa suositellut turvalliseksi määräksi tuon 100-200mq/vrk.

        Hiusanalyysillä saa tutkittua omat hivenainen puutteet ja myös, jos elimistössä on jotain ylimääräistä esim alumiini näkyy niissä, joita saamme deodoranteista ja on yksi rintasyövän aiheuttaja. Kaikilla ei tietenkään aiheuta, jos elimistö osaa poistaa ylijäämiä.

        Hiusanalyysiä ei tehdä yleisessä terveydenhuollossa. Sen saa hivenaineklinikoilta tilattua tai vastaavalta hoitajalta (esim Elon valo Oy). He sitten lähettevät näytteen amerikkaan. Meidän näyte maksoi n. 180e. Mutta pistetäänhän autonkin huoltoon paljon enemmin rahaa vuodessa.


    • kohtalotoveri...

      Täällä on yksi 30-vuotias nainen joka löysi tuosta aloittajan tekstistä paljon samaa.
      Jospa tämä tarina auttaisi sinua?

      Viime keväänä sain veritulpan jalkaani. Asiaa ei sen kummemmin tutkittu, todettiin vaan että kun sulla on ylipainoa ja tupakoit niin sepä se. Samoihin aikoihin alkoivat JÄYTÄVÄT nivelkivut ja luustokivut, ne rupesivat hallitsemaan elämää niin että kaikki alkoi jäämään toissijaiseksi. Olo alkoi muutenkin olemaan invalidin luokkaa, tuntui että voimat ovat poissa, mitään ei jaksa ja alkoi ilmetä kovaa hikoilua, vapinaa käsissä, jopa kordinatio-ongelmia. Lihakset jumissa ja paha olo.

      Silloin keväällä satunnaislöydös kilppariarvoissa oli lievä liikatoiminta, ei sille mitään tehty.

      Nyt alkukesästä huomasin että kaulan alaosa alkoi turpoilemaan, ollen kuitenkin joinain päivinä parempi. Heinäkuussa se turvotus sitten yhtäkkiä paheni niin että alkoi tosissaan kuristaa, kilpirauhasen lohkot kasvoivat isoiksi. Kävin ensin yksityisellä joka antoi diagnoosin Struuma, mutta vaihtoi sen Hashimoton taudiksi niveloireiden ja kilpirauhas-arvojen normaaliuden takia. Arvoissa ei siis mitään poikkeavaa. Sain Kortisonikuurin joka jo samana päivänä aloituksesta pienensi kilpirauhasen ja olo oli hyvä. Myös kivut katosivat.

      Mentiin muutama päivä kunnes tapahtui jotain ja kaula turposi niin että tunsin todella tukehtuvani. Päivystykseen ja adrealiinia. Siellä lääkäri totesi lohkot suuriksi ja painoivat ( tai jokin painoi) henkitorvea, pulssit heittelivät ja saturaatio kans.

      Lähete ultraan, eka rtgn lääkäri totesi lohkot normaaleiksi mutta toisessa lohkossa kyhmyn alku.

      Uusi ultra jonka teki erikoislääkäri. Samalla ohutneulanäyte. Toisessa lohkossa kiinteä kyhmy, ei kuulemma struumakyhmyyn sopiva ja piirtyy kiinteänä massana. Kysyi kivuista, ehkä kyseessä onkin syöpä?

      Kuulostaa hullulta , mutta se olisi toisaalta helpotus, löytyisi selitys.

      Nyt odottelen vastauksia.

      Kortisoni on jatkunut, mutta sivuvaikutukset alkavat olla aika karmeita..rytmihäiriöitä, vapisuttaa, jostain syystä suu on ihan sairaan kipeä???

      Noh, ehkä tämä alkaa selviämään. Toivotaan että aloittajalla myös :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe