Oletteko käyneet sopeutumisvalmennuskursseilla tms. ja onko niistä ollut hyötyä? Itse en pysty hyväksymään ajatusta vähitellen tapahtuvasta näön (ja itsenäisyyden) menetyksestä. Tunnen häpeääkin, vaikka en itse ole syyllinen asiaan.
Miten sopeutua näön hitaaseen menetykseen?
59
4815
Vastaukset
- hyötyä on
Eiköhän siellä sopeutumisvalmennuksessa auteta sillä hyväksymisen tiellä. Samalla saa saman kokevia tuttuja ja oppii, miten ihan käytännön toimin voi varautua tulevaan.
Oli tosi karmeeta, kun naapuri ei hyväksynyt näkönsä hidasta menetystä, vaan ajeli autolla, vaikka ei enää kunnolla tiellä pysynyt, saati että olisi havainnut muut tielläliikkujat.- Oikeus-Valtio.
Jos laki sallii lähes sokeankin ajavan autoa taikka epilepsiaa sairastavan saatte olla onnellisia verrattuna sairasryhmiin joitka ovat viettäneet ikänsä viellä vankilaakin ankeammissa tiloissa.Kunpa tietäisitte?
- Näköalaton
Tulkitsit väärin tai kirjoitin epäselvästi. Kohdallani hyväksyminen on vaikeaa siten, että en halua olla näkövammainen (käytännössä pian sokea), riippuvainen muista monissa asioissa ja tulla kohdelluksi eri tavoin kuin ennen. En todellakaan vaaranna muita esimerkiksi autoilemalla, mutta joudun luopumaan monesta paljon tärkeämmästä asiasta kuin autoilu.
Onko sinulla 'hyötyä on' siis omakohtaista kokemusta sopeutumisesta???- näkkäri1
Minäkin olen näkövammainen ja ehkä joku päivä täysin sokea, en tiedä. Luulen, että jokaisella on vaikeuksia hyväksyä oma näkövammaisuus. Toiset onnistuu siinä paremmin, toiset eivät hyväksy koskaan.
Ehkä ensimmäinen askel ainakin yrittää hyväksyä tilanne on osallistua näille kuntoutus- ja sopeutumiskursseille, mitä Näkövammaisten keskusliitto järjestää. Ainakin itse olen kokenut helpottavana huomata, että on muitakin, joilla on sama näkötilanne tai jopa vielä heikompi. Huomaa, että sokeuskaan ei estä itsenäistä elämää. Useat sokeat käyvät työssä, opiskelevat, asuvat yksin tai perheensä kanssa, harrastavat, matkustelevat jne.
Kuntoutuksessa saa myös tietoa apuvälineistä ja esim. vammaispalveluista. Voit löytää uuden harrastuksen tai saada uusia ystäviä.
Tuskin menetät mitään, jos osallistut kokeeksi jollekin sopeutumiskurssille. Mikään hokkuspokkus-konsti hyväksymisen tielle se ei ole, mutta uskoisin kuitenkin jotain hyötyä siitä sinullekin olevan. - Pörrönpää
Se on henkilökohtainen asia. En pidä, ettei enää voi lähteä ovesta asioilleen niinkuin ennen. Pitää olla tukena joku tai jokin ettei kaadu, sauvat on hyvä keksintö vaikkei korjaakkaan tasapainoa. Kaksi asiaa tasapaino ja näön heiketyminen ovat kuin yksinäisen ahdistuksen selli. Sopeutuminen vaikeaa, kun on tottunut kaiken tekmään aina itse,. Nyt tuntee olevansa hyödytön, pitäisi muuttaa toiseen ulottuvuuteen ja äkkiä.
- jelppiä
Seurasin sokeutuvaa äitiäni vuosia. Hän selviytyi miltei täysin sokeana kotioloissaan, mutta oli avuton vieraassa ympäristössä. Olen itsekin kokenut, että kädet näkevät. Minulle kasvoi nopeasti kaihit molempiin silmiin ja ennen leikkausta olin miltei sokea. En esim. erottanut lähellä olevan ihmisen kasvoista silmia jne. Onneksi oma näköni korjaantui leikkauksella, mutta koin joitakin kuukausia kestäneen sokeuden. Kyllähän se rajoitti elämää, mutta tulin sentään itsenäisesti toimeen, paitsi sain apua ystäviltä näkemistä vaativissa asioissa (esim. kaavakkeet) . Sokeuteni aikana laitoin vireille avioeroni, muutin ja järjestelin uutta kotia. Kaikkea en voinut tehdä. Viimeiset muuttolaatikot odottivat kaksi vuotta varastossa, että oli voimia ja kykyä käydä paperit läpi.
Tottakai uutinen sokeuttavasta sairaudesta on shokki, mutta siitäkin selviää. Näkövammaisilla on hyvää järjestö- ja yhdistystoimintaa. Kannattaa ottaa yhteyttä nyt vielä näkevänä lähimpään yhdistykseen. Voit löytää itsestäsi uusia ulottuvuuksia, kunhan ensin selviät alkujärkytyksestäsi! - Elämä on raakaa
Itselläni ei vielä tilanne ole noin voimakkaasti päällä, mutta näkökyky kyllä huononee vuosi vuodelta. Silmälekurin mukaan väistämätön tosiasia vanhetessa. Kai siihenkin ajan kanssa tottuu, pakkohan se on. Elämä toisinaan, siis useimmiten on kuin paska reissu. Tulipahan tehtyä kun ei muuta voi.
Mitä tulee eri sopeutumiskursseihin ja valmennuksiin, jos ne joitakin auttavat niin hyvä juttu. Fakta on kuitenkin se, että aika "invaksi" sitä itsensä tuntee, jos esim. 35 vuotta on nähnyt ihan ok ja sitten on toisten "vietävissä" taakkana. Ei sovi mulle.
Mutta aloittajalle: Tsemppiä vaan, kyllä se siitä. - Provo?
Tähän aiheeseen ei moni voi ottaa kantaa, miksi tämä on etusivulla?
Onko tässä perkele joku provo taas haudattuna?- provosointiako?
Saa oikeasti jo riittää nämä "Tää on taas provo!" hommat täällä. Tarvii tulla jokaseen keskustelunavaukseen sitä viljelemään ja moni jotka tätä jaksaa jatkaa ovat sellaisia jotka on juuri keksineet uuden sanan ja käyttävät sitä tilanteessa kuin tilanteessa vaikkeivat välttämättä tiedä mitä koko asia edes tarkoittaa.
Ja kyllä, jotkut avaukset ovat provoja, mutteivat kaikki. - läheltä liippaa..
Miten niin provo. Suomessa on 80 000 näkövammaista ja lisää tulee jatkuvasti. Yksi altistava tekijä on ihmisten lihavuus ja sen seurauksena kehittyvä 2 tyypin diabetes. Juurihan tuli tieto, että tämä sairaus on siirtynyt myös lapsiin vaikka se on aikuisiän sairaus. Toki muitakin aiheuttajia on paljon, joille ei voi mitään, mm perimä.
Ei se auta kuin sopeutua kun muuta ei voi. Miksi ihmeessä hävetä näkövammaisuutta??
A-vitamiinin puute aiheuttaa näön heikintymistä.Pistelkäähän tummia hedelmiä suuhun ja juokaa maitoa eikä limuja.
Ihminen on kummallinen otus, kun se ei havahdu ennenkuin on liian myöhäistä. - Voimia kaikille
läheltä liippaa.. kirjoitti:
Miten niin provo. Suomessa on 80 000 näkövammaista ja lisää tulee jatkuvasti. Yksi altistava tekijä on ihmisten lihavuus ja sen seurauksena kehittyvä 2 tyypin diabetes. Juurihan tuli tieto, että tämä sairaus on siirtynyt myös lapsiin vaikka se on aikuisiän sairaus. Toki muitakin aiheuttajia on paljon, joille ei voi mitään, mm perimä.
Ei se auta kuin sopeutua kun muuta ei voi. Miksi ihmeessä hävetä näkövammaisuutta??
A-vitamiinin puute aiheuttaa näön heikintymistä.Pistelkäähän tummia hedelmiä suuhun ja juokaa maitoa eikä limuja.
Ihminen on kummallinen otus, kun se ei havahdu ennenkuin on liian myöhäistä.Niin, melkein jokaisella suomalaisella on jotain ongelmia näön kanssa. Opiskelleista nuorista suurin osa on likinäköisiä ja noin -6 dioptrin likinäköisyys on käytännössä sama kuin sokea, jos joutuu olemaan ilman laseja. Laseilla korjattavat näköviat eivät tietenkään ole verrattavissa oikeasti sokeutuviin ihmisiin.
- ..
läheltä liippaa.. kirjoitti:
Ihminen on kummallinen otus, kun se ei havahdu ennenkuin on liian myöhäistä.A-vitamiinin puute on kyllä tuhoisaa näkökyvylle ja etenkin hämäränäölle, mutta se ei missään tapauksessa ole nykypäivänä kovin suuri syy näönmenetykseen. Enemmänkin retinopatiat ja makuladegeneraatio, niille ei oikein mitään mahda marjoja syömällä.
- Provo?
.. kirjoitti:
A-vitamiinin puute on kyllä tuhoisaa näkökyvylle ja etenkin hämäränäölle, mutta se ei missään tapauksessa ole nykypäivänä kovin suuri syy näönmenetykseen. Enemmänkin retinopatiat ja makuladegeneraatio, niille ei oikein mitään mahda marjoja syömällä.
Suurin osa suomi24 palstoilla kävijöistä ei voi samaistua tähän eikä tiedä mistään retinopatioista ja makuladegeneraatioista, joten siksi tämä onkin niin epäilyttävä aihe etusivulle laitettavaksi.
Enkä suoraan sitä "huutanutkaan" että tämä olisi provo, vaan ihmettelin sitä että minkäslaista provoa tässä oikein yritetään?
Saattaa olla jotain uudentyyppistä provo tyyliä? - Pönttökö?
Provo kyseliä voisi lukea omat kysymyksensä uudestaan... Vai riittääkö ymmärrys??
diabeteksen myötä menee jalat ja näkö kuullaan kun tavataan
- lopeta
Älä ota kantaa, jos et ole asiallinen. Sokeudessa ei ole mitään provoa.
- vaggon
Saat sympatiani osaksesi. Mikä on näönmenetyksen syy? diabetes? muu verkkokalvon rappeuma?
Jos yhtään lohduttaa, vaikka laiha tuo lohtu onkin, "aistit" on varmaan tulevaisuuden lääkehoidon, biotekniikan ja nanoteknologian turvin ensimmäisiä elinryhmiä mitä pystytään kompensoimaan / korjaamaan. esim nytkin on edetty kantasolututkimuksissa ihan lupaavalle tasolle.
http://www.webmd.com/eye-health/macular-degeneration/news/20120123/stem-cells-new-hope-for-macular-degeneration - taudineteneminen
Jos mahdollisesti sairastat silmänpohjan rappeumaa on mahdolista että sinulta loppuu elinaika ennen kuin menetät näkösi kokonaan.
- näköpupu
Mä olen vaikeasti näkövammainen, mutta menetin näkökykyni vasta vanhempana. Elän ihan samaa elämää kuin aiemmin paitsi etten käy työssä, koska työkuntoutusta ei minulle suotu. Jokatapauksessa harrastan lähes kaikkea apuvälineiden kanssa. Pystyn liikkumaan tutussa ympäristössä, mutta vieraaseen tarvitsen taksikyydin. Minulla on laite joka suurentaa moninkymmenkertaiseksi ja minulla on äänikirjalaite, sanelin yms. Tietokoneessani on valtava suurennus, mutta käytän myös FB:tä.
Kun teen asioita, otan aikaa. Ulkona saatan eksyäkin, mutten välitä. Kuuntelen paljon musiikkia ja äänikirjoja. Minulla on ihan normaalisti ystäviä, valtaosa näkeviä ja myös näkövammaisia. Pidän elämästäni. Meillä on hyvät olot Suomessa. Ennakkoluuloihin törmää silloin tällöin, mutta otan itse huumorilla. Inhoan keinotekoisuutta, sen kuulee äänestä. Haluan olla hyvä jätkä :-)- 00
Tuosta asenteesta on monilla opittavaa.
- ttttdsssgggg
Kärsiikö täällä muut toisen silmän kehityshäiriöstä. Itselläni toinen silmä on kehittyny huonosti lapsuusaikana, joten olen aika paljon "paremman silmän varassa" mutta sitten kun seki huononee iän myötä niin elämä tulee olemaan hankalampaa. Toisella silmällä on vaikeata lukea edes tekstitystä tv:stä (kun peitän paremman silmäni)
- ei elämästä
hengissä selviä
- ikänäkö vanhana
Minkä ikäinen olet mikä sairaus vie näön?
- jizzo
Toivon todella voimia ja että kaikessa pysyy mieli kirkkaana. Rukoillaankin! On niitä ihmeitä tapahtunut, mutta ennen kaikkea Jeesus tuli sovittamaan syntejä ja avaamaan tien taivaaseen.
- Jeesustelut sikseen
Rukoile keskenäsi. Minä olen pärjännyt näkövammani kanssa ilman rukoiluakin. Silmänpainelääkkeet auttavat. Ei rukoilu.
- ..............
Jeesustelut sikseen kirjoitti:
Rukoile keskenäsi. Minä olen pärjännyt näkövammani kanssa ilman rukoiluakin. Silmänpainelääkkeet auttavat. Ei rukoilu.
Jeesus kysyi "tahdotko parantua". Kaikki eivät todellisuudessa tahdo.
- Vapaus pysyy
Ei se itsenäisyys siitä mihinkään katoa. Monet sokeat asuvat omassa asunnossa. Jotkin asiat tietysti vaativat jatkossa avustusta mutta mikään ei estä sinua asumasta omillasi.
- mitäitsetekisin
Jos ei "kestä" sokeutta niin ainahan voi tappaa itsensä.
- Romani nainen
Elämä on aina elämisen arvoista, vaikka metettäiskin näönsä. kyllä sinä varmaan selviät, hyvillä apuvälineillä, joita täällä suomessa on. Ajatteleppas jos asuisit vaikka intiassa, siellä saisit kerjätä leipäsi eteen. Täällä sitävastoin tulet selviämään. Sen sanon lisäksi että tulevaisuudessa Jumala tuleepi Jeesuksen välityksellä poistamaa
kaikki ihmiskunnan vitsaukset, kuoleman ja sairaukset. Joten kehotan sinua lämpimästi ottamaan vastaa Jehovan todistajat, seuraavalla kerralla. He osavat kertoa sinulle Raamattuun perustavat tosiasijat, minkälainen hieno tulevaisuus meitä odottaa jos vaan otamme sen vastaa. Toivotan kaikkea hyvää sinun elämään. Ennen kaikkea että löydät vastauksen elämän tarkoitukseen. ( Joh 3:16) - selviytynyt elämästä
Olet täysin sairas ihminen selvästi muutenkin. henkisesti sairaan kannataa hakeutua hoitoon.
useille elämä on paljon arvokkaampi kun henkisesti sairaalle ihmiselle surullista kyllä. Eivät kaikki ajattele niinkun sinä, yleensä terve ihminen miettii selviytymiskeinoja koska muuten koko ihmiskunta kaatuisi vastoinkäymisistä. - Sekamelun Sanna
Mitä mie sokeudesta ja kuuroudestani.Hmm.Mutta kun nämä kesähousuni ovat alkaneet olemaan aivan mielettömästi.Hmm.Paskassa,kun nämä minun jalkani ja käteni eivät oikein kunnolla.Hmm.Toimi
- helinäkeiju
Olipa kiva lukea ajatuksia sokeudesta...Kokemusta siitä ei vielä ole...mutta asiaa olen joutunut käsittelemään myös kohdallani.Diabetes todettiin jo ollessani kolme vuotias vuonna 1971.Taustaretinopatiaa on muodostunut kahdeksakymmentä luvulta lähtien....Vielä ei hoidettavaa...Enkä todellakaan tiedä miten itse sokeutumiseeni suhtaudun,sitten kun se on ajankohtaista!Uskon vertaistuen voimaannuttavaan vaikutukseen.....
- MN
http://www.basambooks.fi/kirja.php?detail_id=334
Kannattaa tehdä! Ihmemenetelmä! - tulevaisuus sokaisee
Itse olen nelivitonen ja poden silmänpohjanrappeuman sukuista tautia johon ei parannuskeinoa ole, geenivirhe. Ja näön heikkenemisestä olen kärsinyt koko ikäni. Tällä hetkellä ajokortti vielä on, mutta näkö laseilla korjattuna tuo korttiin vaadittava 0,5, lähinäkö huomattavasti heikompi...suurennuslasi aina laukussa mukana :D
Mä heitän piupaut ajatukselle, jolloin en enää näe... ajattelen lapsia jotka syntyvät sokeina, minä sentään olen joskus jotain nähnyt, joten olen siinä suhteessa heitä onnekkaampi...
Ja huumorilla olen pärjännyt tähänkin asti :D ei kai se haittaa jos soppaan hujahtaa perunan sijasta omenaa ;p- Silmärappeuma seis!
Tämä tiedoksi kaikille jotka sairastavat silmänpohjarappeumasta!! Mieheni suku sairastaa myös yllä mainittua silmänpohjarappeuman tautia. Nehän ovat kuitenkin vuosi sitten löytäneet tähän apua uudesta luontaistuotteesta nimeltä Klarin Perfekt joka hidastaa taudin etenemistä ja pikkuhiljaa jopa palauttaa ja parantaa näön.
Klarin Perfekt on monivitamiinivalmiste joka sisältää silmille tärkeät aineet luteiinia ja zeaksantiinia. Nämä aineet puuttuvat silmänpohjanrappeuman sairastavien silmistä, makulasta.
Mieheni suvussa meillä on jo monta esimerkkiä silmänpohjanrappeuman taudista sairastuvia joiden näkö on Klarin Perfektillä parantunut selvästi. Yksi sukulainen jolla oli pahempi laatuinen kostea silmänpohjanrappeuma ja joka on saanut yli 40 piikkiä silmiin kävi äsken silmälääkärissä ja siellä todettiin että tauti oli muuttunut kuivaksi variaatioksi eikä hänen tarvitse enää saada piikkiä! Tämä siis puolen vuoden päivittäisellä Klarin Perfekt luontaistuotteella.
Täytyy vaan muistaa että kyseessä on luontaistuotteesta eikä lääkkestä ja Klarin Perfektin vaikutus tapahtuu pikkuhiljaa. Päivittäisellä annoksella voi jo puolen vuoden sisällä huomata muutoksia.
Olen aikuisena silmäsairauden takia sokeutuvan (toisessa silmässä on enää 20% näkö jäljellä) naishenkilön ystävä. Ystäväni diagnoosin saatuaan pystynyt nukkumaan moneen kuukauteen, itki vain ja suri näkönsä menettämistä.
Hän oli ollut intohimoinen lukija, harrastanut kaikenlaisia eri liikuntalajeja, matkustellut miehensä kanssa maailmaa ympäri. Leikkauksia (turhia) tehtiin useita, mutta lopulta hänen oli hyväksyttävä kohtalonsa.
Aikansa surtuaan, hän otti yhteyttä sokeainkeskukseen ja alkoi selvittämään, mitä apuvälineitä sokeilla on ja hankki ne. Hän saa äänikirjoja niin paljon kuin vain haluaa, hänellä on kaiken maailman apuvälineitä ja hän on osaa kotonaan ja pihallaan liikkua vanhan tottumuksen voimasta. Omaiset vievät häntä uimaan ja musikaaleihin, konsertteihin. Hänellä on lapsia, jotka tuovat iloa elämään.
Hän on löytänyt jälleen ilon elämäänsä ja on eräs positiivisimmista ihmisistä, joita tunnen.
Et kertonut ikääsi, mutta luulisin, että nuorempana oppii helpommin uusia taitoja, joita tarvitsee sokeana itsenäisesti elääkseen.
Voin vain kuvitella ahdistusta, jota olet kokenut. Ota selvää oman kotipaikkasi lähellä olevasta sokeain kuntoutuslaitoksesta ja kouluttaudu ja ennen kaikkea sure aikasi ja käännä sitten katse tulevaisuuteen. Elämäsi ei ole ohi, se on vain toisenlaista. Ota se vastaan!- neropatti88..
Enolla oli sama homma. Hän ratkaisi ongelman niin että joi ittensä hengiltä.
Tapoja on monia. - riuttala76
Sokeutuminen olisi mulle juuri se mun suurin pelkoni. Velkaisena tulen toimeen, musiikkikaan ei merkitse minulle niin paljoa että kuurous pelottaisi. Jalkojenkin menetyksen voisin kestää, mut jos en näkisi pelata pelejä, kirjoitella netissä ja katsoa hyviä tv-ohjelmia, niin sit olisin kyllä täysin lopussa. On niin mukavaa välillä vaikka kadulla kävellessä nähdä vilaukselta kaunis nainen, vaikka tyhjätaskun on turha sellaisista haaveilla. Mä en yksinkertaisesti keksi mistä tässä maailmassa ilman näkökykyä voisin nauttia. No onneksi näköni on aina ollut poikkeuksellisen hyvä ja enemmän oon huolehtinut siitä et ikääntyessä alkaisin kaljuuntua tai en enää saisi erektiota.
- Näöstä
Hei,
olen itse ollut vakavasti sairas ja tavallaan vieläkin, sillä kaikki ei ole korjaantunut entiselleen. En tiedä mikä tilanne Sinulla on edessä, kun uskot lopullisesti menettäväsi näkösi, mutta kehotan Sinua käymään useammalla lääkärillä, ellet ole sitä vielä tehnyt. Kohdallani kävi niin, että sain noin 20:ltä lääkäriltä " vastauksia ", joiden mukaan minua ei vaivannut mikään -kunnes olin lähes sokea ja rampa.
Nyt näen taas ja jalatkin toimivat. Hetkittäisen näkökyvyn menettämisen kestin melko hyvin, sillä en uskonut missään vaiheessa sellaiseen vaihtoehtoon, ettenkö kohta taas näkisi ja kävelisi, vaikka se aikaa veikin. Älä Sinäkään ota mitään absoluuttisia " totuuksia " suoraan, vaan tarkastele jos jotakin olisi tehtävissä. Jos kuitenkin käy huonosti, niin suosittelen vertaistukea, joka toimii aina paremmin kuin ns. ammattiapu. Vertaistuessa kohtaa samanlaisissa tilanteissa olevia ihmisiä ja heidän keinonsa selviytyä auttavat itseäkin.
Voimia- :DD
iha vaa btw...:D mite joku sokee voi muka vastata tähän?! XD
- pojk111
:DD kirjoitti:
iha vaa btw...:D mite joku sokee voi muka vastata tähän?! XD
Apuvälineohjelmien kanssa täysin sokeatkin pystyvät käyttämään nettiä ihan niinkuin näkevätkin. Osa ohjelmista on puhuvia, osa suurentavia tai pisteillä olevia.
- Toinen kisälleistä
Heti alkuun pari tuuperruttavaa fraasia:
1. monilla muillakin on ongelmia terveytensä kanssa, ehkä jaksat siis elää omasi kanssa
2. moneen asiaan tottuu
...............................prkl..........idio...........ei tajuu...............
nyt kun hyvä lukija olet päässyt sadattelun yli, jatkamme:
Minulla on kipusairaus, joka on laajasti invalidisoinut minut. En ole kovin vanha, mutta fysiikkani on. Sairaus on edennyt hitaasti, joten olen ehtinyt pelätä vaikka mitä, myös perheeni puolesta. Narun olen (kuvainnollisesti) ehtinyt pari kertaa rasvata. Lunta on tullut tupaan enemmän kuin on tilattu.
Mutta... nyt elämän elämäni parasta aikaa. Ennen en ymmärtänyt, miten pyörätuolissa istuva ihminenkin voi sanoa elävänsä elämänsä parasta aikaa. Sairaus silti etenee vääjäämättömästi.
Miten tähän on tultu? Vaatii muuten Norttia ja tupakkia ;p (Nortti on niin pahaakin) ja sitä paljon puhuttua aikaa, mielikuvitusta, rohkeutta, huumoria, sinnikkyyttä, jne.
Muista sairastelevista, optimistisesti suhtautuvista ihmisistä on enemmän kuin paljon apua. Suu auki ja liikkeelle (tämä palsta oli hyvä alku!!!). Puhu, puhu, puhu, ja kyllästytä läheisesti tuskallasi. Kyllä se kone kääntyy nousuun kun vain päätät niin. Mutta ota aikaa. Ja rakasta puolisoasi, jos sellainen on. Näytä se hänelle, tue häntä. Tulee muuten korkoineen takaisin :D - tuota.
Tietokoneissa on apuvälineitä käyttöön, kannattaa muistaa se. Mitä muuta on olemassa tai mitä voisi kehitellä näkönsä menettäneille. Onko olemassa kynää, jonka jäljen voisi tuntea. Onko ristikoita joita voisi tunnustelemalla tehdä ja kirjoittaa. Onko lääketiede edistynyt näön saamisessa takaisin... näköhermot ja itse silmä. Paljon kysymyksiä.
- kaikennähäny
En kyllä tajua miksi tunnet häpeää. Mulla huononi kuulo 3-4 vuoden ikäisenä. Just ku olin oppinu puhumaan. Käytin sen jälkeen kuulolaitteita. -95 lähti toisesta korvasta kokonaan kuulo ja toisesta huononee koko ajan. Nyt on alkanut näkökin restaileen. Taidat vaan luulla, ettei sokeana pysty elämään itsenäistä elämää..
Oletko koskaan tavannut kuurosokeita? Mie olen. Niiden kanssa voi kommunikoida viittomakielellä.. Jos sulla on vielä kuulo tallella niin oleppa kuule onnellinen. Mie olisin mieluummin sokea ku kuuro. - jk
en ole känyt sopeutsvalmenuskursilla
- gu?gö+ häh?
Miten te näkövammaiset pystytte tänne kirjoittelemaan?????
- litteroija
Moni ihmettelee, miten näkövammainen pystyy kirjoittelemaan tänne. Vastaus on se, että tietokoneeseen voidaan liittää puheohjelma, jolloin kone lukee näytöllä olevan tekstin. Ohjelma lukee myös mitä sokea kirjoittaa. Yleensä sokeilla ei ole edes näyttöä vaan pelataan kuulon avulla. On myös ammatikseen tekstinkäsittelijöinä ja litteroijina toimivia sokeita ja näkövammaisia, joilla kirjoitettava teksti tulee toisesta kuulokkeesta, ja toisesta kuulokeesta kuulee mitä itse kirjoittaa ja näin voi korjata mahdolliset kirjoitusvirheet. Aika haastavaa työtä, vai mitä?
Jos näköä on jonkin verran jäljellä riittää, että koneeseen liitetään suurennusohjelma, joka suurentaa tekstin näytöllä vaikka kissan kokoiseksi. Itse en pysty tavallisia sanomalehtiä lukemaan, mutta tietokoneella lehtien luku käy näppärästi.
Nykyajan tekniikasta ja tietokoneista on valtava hyöty näkövammaisille.
- jjulia
Itse olen 13v, pian 14v ja oikean silmän näkö on -6.5 ja vasemman -6. Saa nähä miten käy! Ja lasit sain n. 11 vuotiaana, tosin siitä lähtien olen piilareita käyttänyt!
- Tuttu juttu
Hiljalleen näkönsä menettävän diabeetikon siskona voin sanoa sulle vinkiksi ainakin, että käy nyt vielä kursseilla ja muilla mitä löydät kun voit. Hanki opetusta kepin kanssa kävelyyn sillä saatat tarvita sitä jonakin päivänä. Jos sulla on vanhanaikainen puhelin niin opettele se "ulkoa" ja kaukosäädin ym kanssa. Jo noilla pienillä asioilla sopeutat itseäsi tulevaisuuden varalle.
Jos tämä yhtään auttaa sua, niin minun sisko pärjää aika hyvin vaikka on 90% näkövammainen. Hänellä on jopa kosketusnäyttöpuhelin. Sisko ei taida suostua kävelemään kepin kanssa, sillä sehän viestittää heti muille että hän on erilainen, ja mua harmittaa tuo, koska muut ei liikenteessä tiedä ettei sisko välttämättä näe vastaantulevaa jne. Keppi on oiva merkki muille että osaa olla varovainen.
Vaikka näön heikentyminen haittaakin elämää joillakin osa-alueilla, voin luvata että jos osaat suhtautua logiikalla siihen, elääsi ei kovin paljoa muutu. Joudut pyytämään apua jos käyt apteekissa, kaupassa tai virastoissa missä täytyy jonottaa vuoronumerolla, mutta pystyt varmasti edelleen katselemaan elokuvia, käymään elokuvissa, baarissa kavereiden kanssa kaljalla, kuunnella äänikirjoja ja seurata uutisia ja maailman menoa. Siskoni löysi juuri uuden miehen jonka luokse hän muutti, eikä näkö ole heille mikään este tai hidaste. Joudut vain vaihtamaan prioriteettejasi muihin.
Älä anna itsesi tuntea häpeää, et ole piirun vertaa huonompi ihminen. Moni haluaa varmasti auttaa sinua jos tarvitset apua, älä epäröi pyytää sitä. Auttamisesta tulee hyvä mieli. :) - rtydfghdfghdfgh
Äidilläni alkaa olla jo tuo ihan vika vaihe käsillä (kepin käyttöä opetellaan) muttei se näkö mene 100%:sti, äitee näkee kirkkaanpunaisen, sinisen, valkoisen ja mustan, liikkeet näkee ja valot. Kyllä sä totut kun aika kuluu, mutta hermothan siinä menee kun alkaa tuskastuttaa mutten usko että myöskään menetät itsenäisyyttäs, itse kun yleensä liikun yöllä pimeässä niin kaikki muut aistit sulla toimii, tunnet esimerkiksi tavarat jotka on aivan lähellä joten tunnustelulla liikut ihan sujuvasti kotona jne.
Ei se niin vaikeaa ole loppupeleissä, tokihan se ottaa päähän muttet ole ainut. Laitteitahan sulle löytyy vaikka mitä, kässittääkseni sokeille on sellanen lukulaite joka lukeet kirjeet ja sellaset ja ihmiset kohtelee sua aika lailla normaalisti, paitsi että haluavat auttaa enemmän. - Näköpupu
Uskokaa nyt ihmeessä, että apuvälineitä on lähes kaikkeen. Joku oli huolissaan ristikoista, netissäkin on ristikoita. Jos on jonkin verran näköä jäljellä niitä voi suurentaa tai sitten käyttää koneäänistä lukuohjelmaa. Aikaa toki menee enemmän. Kirjallisuus, musiikki ovat suuria henkireikiä. Kuuntelen Spotifielta musiikkia, äänilehtiä mm. Hesaria Daisylaitteelta, katson kuvia suurennettuna. Täysin sokeille on äänitulkkausta mm. taidekirjojakin ja näyttelyitä joskus. Itse pystyn katsomaan elokuvia joissa selkeä kontrasti, koska ymmärrän englantia ja näen jonkin verran. Mutta tekstitystäkin saa joihinkin ohjelmiin myös äänitekstinä. Elokuvasta ymmärtää ilman paljoa näkemistäkin, koska ovat yleensä selkeitä ja toistavat paljon. Sokeatkin pelaavat jopa pallopelejä äänivastineiden kanssa. (En ole itse pelannut kuin kerran, joten en osaa selittää tuota. Iiriskeskuksessa osattaisiin selittää. Nämä asiat oppii juuri noilla mainituilla sopeutumisvalmennuskursseilla.) Oma haitta-asteeni on lähes 90 pros ja sain vamman 45-vuotiaana. Kirjoitan tätä suurennettuna tekstinä. Mutta käytän myös paljon lukua, koska silmät jaksavat suurennettua varsin vähän.
- puolisokeatyty
Miulla todettiin vasemmassa silmässä kasvain jonka takia silmäni on sokeutumassa. Hirveetähän se on mut elämä on. Ikää miulla on vasta 16 mut positiivsella asenteella mennään kun minulla on perhe ja ystävät tukenani :)
- maailma uusin silmin
Kyllä sen kanssa oppii elämään kun asian ensin hyväksyy. Setäni näkö alkoi heiketä hänen ollessa 20 vuotias. Vielä 40 vuotiaanakin hän näki, mutta hyvin huonosti. Työt hoituivat jonkinlaisella valopöydällä, kirjat kuunneltiin äänikirjoina ja opaskoira oli tukena ja turvana ulkona liikkuessa. Hänellä on myös lapsia ja rakastava vaimo. Vaimonsa ja hyvän ystävänsä(opas, ihminen) kanssa hän on matkustellut paljon, osallistunut kielikursseille ja elänyt elämäänsä täysillä. Ihailen setäni luovuutta keksiä kaikkea uutta ja hauskaa ja uskallusta kokea maailma "uusin silmin".:) Tsemppiä!
- JonesHenry
Haluan todeta, että tämä aihe on paljon ajankohtaisempi kuin voisi luulla. Se ei koske vain ikäihmisiä, päinvastoin kuin voisi kuvitella;
http://www.hs.fi/kulttuuri/Ozzy Osbournen pojalla diagnosoitiin MS-tauti/a1305575157187 - mariiiiiiiiiiiiiia
Hei NÄKÖALATON , oletko minkä ikäinen??
olisi kiva vaihtaa sun kanssa sähköpostiosotteet, mielellään tukisin sua ja haluisin olla ystävä :)) vaikutat kuitenkin tosi mukavalta ihmiseltä jotenkin!
ja ainiin, oletko mies tai nainen vai tyttö tai poika? - Voimia!
Mä myönnän, että olisin varmaan niin heikko, että tekisin itsarin... Kuurona vielä menisi just ja just, mutta sokeana ei =(
Älä kuitenkaan sä ole yhtä heikko! Muista, että monet ihmiset varmasti rakastaa sua! - kurssille vaan
Suosittelen lämpimästi sopeutumisvalmennuskurssia. Itselläni on tuore MS-diagnoosi ja näön kanssa on ongelmia. Tapasin kurssilla samasta sairaudesta kärsiviä ja sain heistä elinikäisiä ystäviä ja tukihenkilöitä. Meillä oli kurssilla mukana terapeutti, joka antoi uusia näkökulmia tulevaisuudessa pärjäämiseen ja sairauden etenemiseen suhtautumiseen. Jos kurssi on sinulle tarjolla, suosittelen lämpimästi!
- asrdtw
kiinnostaako ilmanen?
http://ads.guava-affiliate.com/z/6544/CD2485/ - ???????
No eikös se ole helpompi että hiljalleen katoaa, kuin se että kertarysäyksellä ? Aikaahan on totutella huomattavasti enemmän.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323346Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382643Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302475Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172348Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302083- 1151780
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741448Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141432Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121331- 661178