Päijät-Hämeen maakuntakaavaan ollaan varaamassa lentokenttälle tilaa. Lahden lentokentästä tulisi Helsinki-Vantaan kakkoskenttä ja olisi pääasiassa rahtikenttä, mutta kenttä saattaisi kiinnostaa myös Ryanairia. Pahimmillaan Ryanair saattaisi haluta siirtää koko toimintansa Pirkkalasta Lahteen. Lahti saattaisi olla jopa potentiaalinen Ryanair-base.
Itse en toivo lentokenttää Lahteen. Rahtilentoja voidaan käsitellä jo olemassa olevilla kentillä ja halpalennot ovat erittäin tärkeitä Tampereelle. Lahtelaiset voivat käyttää hyvin Helsinki-Vantaata.
Myös Humppilan lentokenttäprojektille toivon kaikkea pahaa. Tosin se olisi ilmeisesti yksityinen, eikä siihen käytettäisi veronmaksajien rahoja.
Tampereen halpalennot Lahteen?
9
304
Vastaukset
- YYZETA
Se nyt on aivan v!tun sama mitä sinä toivot!
- lahen babe
Ei me tarvita mitää lentist tänne, kyl linkul pääsee torille! Lahti rules!
- IHAN TURHAA
KÄRKÖLÄÄNKÖ....NO WAY.....
- Ei kenttää Lahteen
Valtion rahalla kenttää ei Lahteen rakenneta. Rahaa ei ole. Jos löytyy yksityinen rahoittaja, asia on ihan eri. Sitä paitsi Ryanair lentää kaikista mieluiten yksityisille kentille, koska niiden kanssa pystyy neuvottelemaan tarifeista joustavasti. Jos Lahden kentän omistaisi Finavia, se ei olisi Ryanairille yhtään sen kiinnostavampi kuin Tampere, Turku tai Lappeenranta Yksityisiä kenttiä ovat mm. isot Ryanair hubit Tukholma-Skavsta ja Frankfurt-Hahn.
- 0pö.,m
Jos Lahti olisi yksityinen, se olisi taatusti todella houkutteleva halpalentokenttä ja ryöväisi välittömästi halpalennot, sekä maakuntakentiltä, että Helsinki-Vantaalta. Se on täysin varmaa.
Mutta myös Finavian omistuksessa se olisi houkutteleva, Tampereella ja Turussa nyt käytettävällä halpaterminaali konseptilla.
Lahti tulisi olemaan lähinnä rahtikenttä ja Finavia määrittelee pitkälti kuinka paljon rahtikentälle on tarvetta. Nyt Suomessa on käytännössä kaksi rahtikenttää Helsinki-Vantaa ja Turku.
Helsinki-Vantaalla rahtia liikkuu 170 000 tonnia ja Turussa vajaa 8000 tonnia vuodessa. Helsinki-Vantaalla on ilmeisesti pikkuruisia ongelmia sovittaa kasvavia rahti- ja matkustajaliikenteitä yhteen, mutta Turussa kasvuvaraa on mielettömästi, ilman että tarvitsee rakentaa kokonaan uutta infrastruktuuria.
Eli ratkaiseva asia on, tarvitaanko Helsingin kaakkoispuolellakin rahtikenttä, vai pärjääkö Finavia nykyisillä kentillä.
Lahdella on myös kilpailevia hankkeita, kuten Humppila joka olisi yksityinen, sekä Tampereen CLX. Paljon on ollut mielipiteitä, että kyseiset hankkeet ovat lähinnä pelkkiä konsulttikusetuksia.
- Kekkonen söi lounaan
Helsingin kaakkoispuolella on jo kenttä, Pietari (LED).
- Lahti OK
Lahden lentokenttä on hyvä ajatus.
- Jenkan tahtiin
Eiks siellä ole jo yksi kenttä Vesivehmaalla, palvelutaso sopiva rynkylle.
- Lahti OK2
Jenkan tahtiin kirjoitti:
Eiks siellä ole jo yksi kenttä Vesivehmaalla, palvelutaso sopiva rynkylle.
Suomea täytysi kehittää tasapuolisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2534567Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412752Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741740Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061584Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn231475- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2061103- 481095