ulosotossa ja luottoteidot mennyt, vuokra-asuntoa saako?

rikki

Tää oli nyt ainoa paikka mihin keksin tämän kirjoitukseni laitta, en tiedä onko täysin väärä paikka mutta toivottavasti saan neuvoja kysymykseeni...

Minulla yritys, surkeasti menee....laskuja ulosotossa ja velkaa on siis kertynyt...joka kuukausi maksan kovan hinnan niistä ja yritän sitkutella eteenpäin välillä täysin jo luovuttaneena välillä ne vaan jaksa enää välittää...no se siitä, näin on...

Nyt tilanne karkaa käsistä kotona ja mietin eroa..en jaksa paineta yrityspuolella enkä kotona jossa tukea tain minkäänlaista rakkautta ei ole...minua ei käytännössä ole olemassakaan....

Luottotiedot kun ovat menneet onko minulla minkäälaista mahdollisuutta saada vuokra-asuntoa? Näin olen lukenut ja ymmärtänyt että luottotiedottomille ei vuokra-asuntoa anneta ja piste...

Onko tässä tyhjässä parisuhteessa vaan pakko olla kun en omaa asuntoa saa..en jaksa enää....

tässä paineen alaisena ei vaan jaksa enää, ei yrittäjänä eikä huonona puolisona..ette usko miten tyhjälle ihmisen elämä tuntuu, hyödytön mihinkään..

Ulosotto tuksin asiaa ymmärtää ja antaa kuukauden-parin lyhennysvapaata että olisi rahaa maksaa takuuvuokra jos nyt yleensä asuntoa saa edes...mitä voi tehdä???? Kertokaa!

50

28115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

Osta teltta, siellä on hyvä nukkua. Ilman luottotietoja ei asuntoa helposti vuokrata.

• Anonyymi

Asiaton kommentti

• Kokemusta on..

Kyllä luottotiedoton asunnon saa jos ei ole vuokravelkaa. Ehkä ei yksityiseltä jos tarkistaa, mutta isoilta vuokraajilta kyllä.

Mitä noita velkoja suremaan, rahaa se vain on.

• Anonyymi

Ha ha ha Ei ole velkaa enää kaikki maksettu pois on raha maksa ja viisikertainen takuuvuoka eikä saan asunto mistään !

• Anonyymi

Onko tällä puoliso sehän maksaa puolet vuokrasta tietysti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ha ha ha Ei ole velkaa enää kaikki maksettu pois on raha maksa ja viisikertainen takuuvuoka eikä saan asunto mistään !

Saa motellissa voi asua monta kuukautta.

• ,mnbvcxsdcfvgbhjkliu

VVO ja Avara vuokraavat asuntoja myös luottotiedottomille, vaativat tosin kovemman vuokravakuuden. Mulla oli yli 30 maksuhäiriömerkintää, ja sain asunnon.

• jk

et saa asuntoa

• JatkaYrittämistä

Kyllä saa, joscmuutkin ovat saaneet!!!! Ei vaan saa luovuttaa!

• dd ee ee ee

Samoin kannattaa yrittää kunnan vuokra-asuntoa. Tosin, joissain kaupungeissan niihin on pitkät jonot, toisaalta taas joillain paikkakunnilla kunnan vuokra-asuntoja on jopa tyhjillään.

• rikki

Ei ole vuokra velkaa yhtään..vuokralla en ole asunut kuuteen vuoteen vaan omakotitallossa puolison kanssa..

• nomanslander

No minne se velkainen ja luottotiedoton menee asumaan jos koti menee ja sukulaisiin tai ystäville ei pääse,

EI kukaan yksityinen ole velvollinen ottamaan asumaan ketään mutta laki kieltää ihmisen heitteillejätön avuttomassa tilanteessa.

Eikä kaupungeilla /kunnalla ole ns hätätarpeeseen asuntoja vuokralle eli saa nopeasti jonkunlaisen paikan, ei välttämättä kovin hääppöisen mutta kuitenkin.

Ihan käytäntöä, mihin häädetty ja koditon ihminen voi mennä (jos kaupungissa ei ole asuntoloita tms) jos ei halua/voi mennä sukulaisten tms luo? Tietysti voi tehdä rikoksen ja pääsee putkaan tai poliisivankilaan mutta tuskin tämmöistä viranomaisetkaan haluaa.

• Anonyymi

Omakotitalossa vaimon kanssa ja vielä valittaa ?? Vaimo maksaa puolet vuokrasta hyvin menee sitten.

• asiat selviivät

Rohkeasti keskustelemaan johonkin vuokrafirmaan kasvokkain tai kun jätät vuokraasunnonhaku ilmoituksen tee liite oheen jossa kerrot tilanteesi.

Tiedän useita( itse ollut yksi n 10 v sitten) jotka ovat saaneet vuokra-asunnon ja ilman mitään ylimääräisiä kuluja kun selvittäneet joko suullisesti tai kirjallisesti mikä on tilanne. esim velkajärjestelyssä olleita.

Mm VVO ja joitain muita aravalainsäädännön asuntoja on saaneet. Ei pidä jäädä valittamaan ja pelkäämään pahinta vaan tartuttava hoitamaan ja selvittämään asiaa. Ja kysy useista vuokrataloyhtiöistä. Tsemiä:)

• rikki

Kiitos vastauksitanne....täytyypä alkaa selvittämään asioita.
      En tiedä onko merkitystä vuokra-asunnon haussa mutta mukaani muuttaisi kaksi lasta...ja ei tää ero ole helppoa, varsinkin kun oma tilanne tämä mikä on...laittaa miettimään miten pärjää omassa asunnossa maksaen kaikki sitten itse kun nyt kuitenkin puoliksi ollaan tässä kaikki hoidettu...

• Anonyymi

Voi helvetti

• traah

kunnan ja kaupungin vuokra-asuntoja saa, itsekin olen saanut. alussa on vain on jonkin kuukauden määräaikainen sopimus, hyvin jos vuokrat hoidat niin se jatkuu toistaiseksi voimassaolevana.

• traah

lisäys, mulla on kanssa kaksi lasta ja erinomaisesti pärjää! itse kyllä tuilla elän kun lapset ovat vielä niin pieniä mutta ei ole ollut rahavaikeuksia.

• pitkäaikainen asuja

Kyllä luottotiedotonkin saa vuokra-asunnon. Kerrot vain heti kättelyssä että luottotietosi ovat menneet ja plussaa on se jos olet kuitenkin hoitanut asumismenot aiemmin kunnolla.

Itse kerroin heti alussa että luottotiedot eivät ole kunnossa ja että ovat todellakin vanhoja nuoruuden hölmöilyjen tuotoksia,mutta vuokrani olen aina maksanut ja annoin edellisen vuokranantajan tiedot jotta voi kysellä kuinka olen asiani hoitanut.
      Takuuvuokra oli yhden kk sijasta 2 kk mutta sain onneksi säästettyä sen summan.
      Myöskin asumistuki menee suoraan vuokranantajalle,ehdotin itse tätä järjestelyä. Vuokrani on n.550€ josta saan asumistukea 450€ joka siis menee suoraan vuokranantajalle.

Ensin tehtiin vuoden sopimus,sen jälkeen toistaiseksi oleva sopimus.

Kysy olisiko sinun mahdollista saada vuokratakuuta sosiaalitoimistosta?

• ei nimimerkkiä

Samantapainen tilanne, mutta velkaa (korvauksia) käräjien tuomion seurauksena 90000. Eikä rikokseni ollut edes tahallinen :( Osan maksoin säästöilläni, työttömänä olen ja loput meni ulosottoon ja nyt menee omistusasunto joka tosin ei kata kuin 65000 korkeintaan. veloistani en pääse koskaa eroon ja velkajärjestelyyn tms ei pääse koska kyse oikeuden tuomitsemasta velasta.
      Olen laittanut hakemuksia eri vuokratahoille, mistään ei ole vielä vastausta tullut vaikka kerroin että olen asunnoton kuun alusta lähtien. Vastikkeen olen tähän asti maksanut aina ajoissa ja muutenkin elänyt hiljaista ja tavallista elämää. Perhettä ei onneksi ole, hädintuskin jaksan huolehti omista asioistani. Ihan tosissani pelkään joutuvani kadulle, sukulaisiin en pääse enkä menisikään.
      Mietin jo itseni tappamistakin, mutta sitten velka siirtyisi vanhemmilleni ja sitä en missään nimessä halua.

• bfsdgasfdasfdasfadf

ei velat nykyään enää ikuisia ole, vaan vanhenevat tietyssä ajassa. yleensä 15 vuodessa. ja jos sinä kuolet, ei ne velat kenellekään "periydy" kyllä.

ei minullekaan tullut mistään hakemuksesta mitään vastauksia kun luottotiedot oli aika pahat. sitten menin suoraan opiskelija-asuntoyhtiön toimistolle ja selitin tilanteen. sain asunnon kun sovittiin että laitan asumistuen tulemaan suoraan tilille ja sovittiin soskun kanssa kirjallisesti myös se, että heidän osuutensa vuokrasta menee suoraan vuokranantajalle.

myös tuota aikaisemmin sain ryssityillä luottotiedoilla vvo:lta asunnon. isännöitsijä vain tuumasi että herran jumala, noita maksuhäiriömerkintöjä on monta sivua tuolla. ja että se siitä, tehdään se sopimus nyt sitten. vähän normaalia isomman vakuuden jouduin maksamaan, ei muuta.

• Anonyymi

No edullinen vuokra asunto auttaa tai asuntovaunu. Myös motellit ottaa pitkä aikaisia ja erikseen on miesten asuntolat.Sitten voi etsiä myös kimppa asunnon jonkun kanssa. Maksaa puoliksi vuokran.

• Anonyymi

Velat ei varattomalta siirry kellekään.

• luottotiedoton11

Kaupungin on pakko järjestää oman kunnan/kaupungin asukkaille asunto.

• dfgdgdgwerwrwrwer

"Kaupungin on pakko järjestää oman kunnan/kaupungin asukkaille asunto."

Ei todellakaan ole..

• hätämajoitus
        dfgdgdgwerwrwrwer kirjoitti:

"Kaupungin on pakko järjestää oman kunnan/kaupungin asukkaille asunto."

Ei todellakaan ole..

****"Kaupungin on pakko järjestää oman kunnan/kaupungin asukkaille asunto."

Ei todellakaan ole..****

ei asunto ole pakko järjestää, mutta hätämajoitus on jos ei ole asuntoa, monesti sosiaalitoimi ostaa tämän hotellista/majatalosta tai muusta sellaisesta, jos kaupungissa ei ole yömajoja.

• jjjjjjjjjjjjlllllll

Noista yrityksesi veloista. Maksa ensin kaikki muut velat, sitten vasta verot ym vastaavat. Ne verot/ennakot vanhenevat 5 vuodessa, muut pysyy 15 vuotta!

• jjjjjjjjjjjjjIIIIIII

Ulosottossahan verot peritään ensin, ja muut laskut kerää vaan korkoja sen aikaa, että ei kannata velkaantua muille paitsi valtiolle.

• HyväAloite_

Tuon edellämainitun asian pitäisi olla itsestään selvyys. Ei kukaan lihava ja omaa lompsaansa lihottava poliitikko ole tuosta kyllä valitettavasti kiinnostunut.

• Anonyymi

Luottotiedoton ei saa asuntoa ...esim: vvo ei edes käsittele hakemusta jos merkintää..luottotiedot katsoo ja asia jää sikseen.
      Eräässä suuressa kaupungissa ilmoitti että asuntoja on paljon tarjolla vuokralle ja heti vapaana kun laitoin hakemuksen ja kerroin että pakko saada asunto heti niin ei mitään vastausta .
      samoin monet kaupungit -ei asuntoa jos merkintää luottotiedoissa.
      Sossulla ei asuntoja --hätämajoitusta jossa kaikki alkoholistit majailee.
      Tiedän kun olen yli 15 vuotta etsinyt asuntoa ..juu asunnon saa jos valehtelee että kaikki kunnossa,vakituiset tulot jne jne ja sitten vaan toivoo että yksityinen ei tarkista luottotietoja.

• Anonyymi

".juu asunnon saa jos valehtelee että kaikki kunnossa,vakituiset tulot jne jne ja sitten vaan toivoo että yksityinen ei tarkista luottotietoja."

Sen takia ne luottotiedot on syytä aina tarkistaa, kun vuokralaiset valehtelevat niin paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

".juu asunnon saa jos valehtelee että kaikki kunnossa,vakituiset tulot jne jne ja sitten vaan toivoo että yksityinen ei tarkista luottotietoja."

Sen takia ne luottotiedot on syytä aina tarkistaa, kun vuokralaiset valehtelevat niin paljon.

Sosialismissa kaikilla on koti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sosialismissa kaikilla on koti.

...ja kaikki ovat töissä, eikä kukaan hauku valtaapitäviä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...ja kaikki ovat töissä, eikä kukaan hauku valtaapitäviä.

Äänestysprosenttikin on aina yli 99, usein yli 100.

• Anonyymi

Itse asun yksityisellä vuokranantajalla. Tein heti selväksi ettei luottotietoja ole. 3 vuotta on täsmällisesti vuokra maksettu ajallaan. Ei ongelmaa koska vuokranantajakin on ihminen.

• Anonyymi

Siellä missä ihminen, siellä ongelma.

• Anonyymi

Kaupungin asuntoihin olen toistaiseksi aina kelvannut eri paikkakunnilla. Maksamattomia vuokria ei ole perinnässä, muuta maksamatonta velkaa kyllä. VVO ja Avara sekä muut välitysfirmat eivät kelpuuta. Jos hakemuksen pystyy lähettämään niin ettei automaattisesti tietoja tarkasteta niin viimeistään hakemuksen käsittelijä lähettää sähköpostin, että emme voi vuokrata luotot menettäneelle ihmiselle. Kaiken kohokohta oli kun hain erään kaupungin laitamilta asuntoa eräältä paikkakunnalta. Hain kunnan asuntoja ja vastaus oli tyrmistyttävä. Olisi pitänyt avata holhoustili kunnan sosiaalitoimeen, johon kaikki palkat/etuudet olisivat tulleet, joista sossun henkilöstö olisi maksanut vuokrani ja loput olisin saanut pitää. Ajattelin silloin, että eivät taida elää ihan 2020-luvulla ja saivat siis pitää tunkkinsa. Toisaalta kyllä naurattikin tuo vastaus. Yksityisiltä voi yrittää, mutta olen huomannut, että monissa ilmoituksissa maininta, että luotot tarkistetaan. Varmaan huonoja kokemuksia vuokranantajilla ja onhan se aina isompi riski vuokrata luottotiedottomalle.

• Anonyymi

Joo, en suostuisi itsekään tuollaiseen tiliin 😂 ennemmin jatkaisin vain taistelua myös.

• Anonyymi

Näinhän se on. Jopa senioriasuntoihin, eli vanhuspalvelun piiriin kuuluville vuokra-asuntoihin, vaaditaan puhtaat luottotiedot. Se jos mikä kuulostaa todella kummalta. Vanhus on voinut velkaantua juuri isojen sote-kulujen vuoksi ja sitten kun ei enää pärjää kotonaan, ei huolita edes senioritaloon, saatika palvelun piiriin. Sinnehän juuri yhteiskunta kehottaa siirtymään, jos ei enää omassa kodissa pärjää. Vanhuksella on AINA eläketulot, niistähän voi sitten kupata.

Mutta tosiaan, LKV-firmat eivät suostu edes käsittelemään hakemuksia, jos ne on maksuhäiriöiseltä. Oli ikä sitten vaikka 100 vuotta. Monet taloyhtiöt, eli melkein kaikki, vuokraavat nykyisin vain lkv-firman kautta ja siellä on ne portinvartijat, jotka eivät neuvottele. Kuuluisia ovat rahnanahneudesta ja köyhän kyykytyksistä.

• Anonyymi

Maksoin viimekuussa viimeiset ulosottoni.

Luottotieto rekisteristä kävin tarkistamassa milloin viimeinenkin merkintä poistuu joka on tuo UMP merkintä eli pitkäaikaisen ulosoton merkintä ja se poistuu 2024. Siihen asti pitäisi olla ilman luottoja ja tietoja.

Jossain oli kylläkin juttua että tuon UMP merkin saisi pois heti kun kaikki velat ulosottoon on maksettu, pitääköhän tuo paikkaansa. YVK tuomiot kylläkin säilyy sen 2 vuotta tuomiopäivästä.

• Anonyymi

Poistuu pian, voit myös laittaa myös omalle uo:lle viestin sieltä oikeus.fi sivun kautta. Tuo on uusittu juuri ennen maksujen päättymistä ja se on voimassa 3v kerrallaan...mutta poistuu siis kun velat kuitattu, sama homma mulla.

• Anonyymi

Olen eläkkeellä oleva seniori, jolla velkaa. Olen haaveillut pääseväni pitkäaikaissairaana vanhusten asuntoihin loppuvuosiksini, mutta koska minulla on maksuhäiriömerkintä, se ei onnistu. Velkaa on niin paljon, etten pysty sitä maksamaan elinaikanani. Ja jos saisin jostain rahaa velan maksuun, merkintä säilyisi kuitenkin liian monta vuotta. Näin kunnat poimivat jyvät akanoista ja heittävät vanhukset kadulle.
      Eläketulo on varma ja asumistukea saan, joten vuokranmaksu on varma.

• Anonyymi

suosittelen vankilaan menemistä, siellä on paremmat olot kuin köyhille tarkoitetussa hoivakodissa

• Anonyymi

Asunnon saanti vaikeutuu jos luottotiedot on menneet, paikkakunta vaikuttaa asunnon saantiin myös paljon, nyt on erikoista kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla vuokra-asunnoista ylitarjontaa runsaasti, suosittelen Pk seudulle hakeutumista tämän takia, hinnat on laskeneet myös vuokra-asunnoissa ja työpaikkoja on ainakin vuokratyössä on paljon tarjolla rakentamisessa varasto ym logistiikka aloilla. Luottotietojen meno ei ole enää elämänloppu vaikka se loppuelämää vaikeuttaa kyllä, isoilla paikkakunnilla saa myös paremmin ruoka-apua tosin jonot on pitkiä noissa. Olin itsekkin ulosotossa melkein 20 vuotta, tämä elämä meni näin sitten ehkä seuraavassa paremmin sitten.

• Anonyymi

Asunnon saanti vaikeutuu ainakin jos yksityiseltä meinaa saada. Itse sain yksityiseltä vaikka luottotiedot menny, mutta sekin riippuu myös ihan vuokranantajasta miten suhtautuu.

Kaupungilta voi saada helpommin.

• Anonyymi

Zuomenpaleztiinalaisuus alkaa muistuttamaan pikkuhiljaa Ukrainan kansan olemattomuutta.

• Anonyymi

Asuntovaunu leirintä alueelle pääset veloista kun käyt sopimassa tietyn kk summan niistä yhteensä ja lopetat tuhlaamisen. Monet työssä käyvät asuu asuntovaunussa koska niin edullista.Mikö maksaa se vaunu voi vuokratakin ja sähkö kk maksu leirintä maksu ehkä 2-300€.

• Anonyymi

Huono puoliso siis no vaimo tietysti elättää maksaa asunnon eikö niin. Et sitten ole yksin edes no ei mitään hätää.

• Anonyymi

Menkääs yhdessä kimppa asuntoon vuokraatte kolmion mihin mahtuu sänkyjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      3776
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      86
      1689
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      28
      1442
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      164
      1327
    5. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      23
      1108
    6. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      1081
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      92
      1038
    8. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      1031
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      124
      979
    10. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      809
    Aihe