Onko kohtalotovereita, joilla kirkkaat valot laukaisevat migreenin salaman nopeasti? Kuinka olette pärjänneet tämän kaltaisen migreenin kanssa?
Silmäni ovat muutenkin valoherkät, vaikkei silmälääkäri löytänyt mitään rakenteellista vikaa, mikä sen voisi aiheuttaa. Vastavasti minun hämäränäköni on enemmän kuin erinomainen! :) Ja viihdynkin hyvin hämärässä. Silmälääkäri sanoi, ettei hämärässä olo, lukeminen ja puuhastelu tee kovin pahaa näölle, ainoasti lukulasien saanti voi aikaistua 5 vuodella ja sitä en pidä kovin pahana.
Migreenin voi laukaista jo se, etten muista laittaa aurinkolaseja päähän sisällä, jos aukaisen verhot. Ulkona sitten pieninkin auringon säde osuessaan silmään laukaisee vihlovan päänsäryn, jonka jälkeen silmät ovat vieläkin aremmat pienemmällekin valonlähteelle ja silmien liikuttelu sattuu.
Migreenilääkkeitä olen joitain kokeillut, mutta niitä pitäisi osata ottaa "ennakoivasti", kun ensioireet tulevat, mutta minulla ei ensioireita mielestäni tule, vaan se särky iskee salaman nopeasti ja voimakkaasti päälle, joten panadolin avulla yritän päänsäryistä selvitä.
Päivittäin tämä valoherkkyys ja kirkkaista valoista johtuva migreeni on hankalaa, koska silmäni eivät tahdo kestää edes normaalia huonevalaistusta (valoputkivalot toimistoissa ja kaupoissa vielä pahempia), silmäni eivät kestä tietokoneen ruutua normaali kirkkaudella, tietokoneruutu täytyy olla kaikista himmeimmillään ja migreenin jälkeen sekin on liian kirkas silmilleni. Kotona kehtaan iskeä aurinkolasit silmille tietokoneella ollessa, mutta töissä se ei nyt oikein toimi. Edellisessä työpaikassani oli onneksi oma työhuone, joten sain rauhassa pitää kattovalot pois päältä, ettei niiden kirkasvalo käynyt silmiin. Nyt jännittää seuraava työpaikkaa, mitä jos siellä on avokonttori, enkä voi kontrolloida valoisuutta ja joudun olemaan sen 8 tuntia kirkaassa valossa. :/
Olisiko mitään vinkkejä, joilla voisin pienentää riskiä saada näitä migreenejä?
Migreeni kirkkaista valoista
3
788
Vastaukset
- uiop
Itselläni samanlaista taipumusta. Auringonvalo ei kuitenkaan ole niin paha kuin juuri nuo loisteputkivalot.
Kevätaurinko on oma luku sinänsä ja pitää olla aurinkolasit. Loisteputkivalot ja tietokoneen näyttö ovat kaikkein kamalimmat. Led-näyttöä voin jonkun verran käyttää. Sen olen vaan huomannut,ettei aurinkolaseista ole mitään hyötyä keinovalojen suhteen. Olen vilkkuvaloherkkä ja kyllä se vilkkuvuus tulee aurinkolasien läpikin. Yritin pitää niitä neurologin kehotuksesta,muttei niistä mitään hyötyä ole. Tunsin itseni aika törpöksi kaupoissa ollessani esim.talvella aurinkolasit päässä. Kyllähän sitä sai kaikenlaista vitsailua kuulla. Siitäkään en niin olis välittänyt,muttei niistä sanottavaa hyötyä kuitenkaan ole ollut.
Sekin jo todistaa hyödyttömyyden,koska sain eeg-vilkkuvalotestissä silmät kiinni ollessa vilkkuvalokohtauksen. Täsä ei nyt kauheasti tullut neuvoja,mutta jos laseista on hyötyä niin ihan ok. - valomigr.
Minulla sähkövalot altistavat herkemmin migreenille kuin esim. auringonvalo. Samoin kesällä päivänvalossa en tarvitse lukulaseja, mutta sähkövalolla lukiessani tarvitsen aina. Keväällä, kun päivä pitenee merkittävästi, migreenikohtauksen riski on isoimmillaan, mutta joka vuosi ei ole tullut kohtausta (esim. tänä vuonna).
Migreenin ennaltaehkäisevää lääkitystä en ole vielä saanut yhdeltäkään neurologilta. - tehokkuus mieless
Kyllä sen migreenilääkkeen voi ottaa vaikka kohtaus olisi alkanut. Se ei ole yhtä tehokas, mutta tehokkaampi kuin Panadol. Kokeile.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1626483
- 521882
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441610- 541132
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3271059Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se491009Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13970Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384918Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79908Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14897