Miks moottorivenettä ohjataan oikealta kun autoa ohjataan vasemmalta?
Veneen ohjaus oikealla, auton vasemmalla
22
2072
Vastaukset
- Siksi .
Autoissa ohjaus on liikennesuunnan vastakkaisella puolella , noin yleensä, veneissä esim perämoottoreiden pyörintäsuunnan (potkurin) momenttia on koitettu pienissä veneissä kumota sijoittamalla ohjaamo oikealle, yleensä.
- Columbus
Tyyrpuuri=Styrbord
Styra (ruots)= Ohjata
Tähän on varmaan olemassa joku ihan jeesuksen aikainen kummalölinen selitys. Eli tuskin tuo on perämoottoriaikojen keksintö. - Columbus
Vanhoissa (keskiajan???) aluksissa peräsimen ohjaustanko sijoitettiin veneen keskilinjasta oikealle koska suurin osa venettä ohjanneista olivat oikeakätisiä.
- Oikekäsi
Luin joskus artikkelin asiasta.
Oli pitkä juttu arvailuja ja syitä, mutta tosiaan se on joku esihistorian jäänne ajalta jolloin ei edes laskettu aikaa.
Mitään varmaa ja yksoikeeta _tietoa_ asiasta ei ymmärtääkseni ole. - 12
Käytännön syy nykyveneissä: väistämissäännöt sanovat että oikealta tulevaa on väistettävä. Moottoriveneissä näkee paremmin oikealle kun istuu jo valmiiksi oikealla eikä tarvitse yrittää katsella vieressä istujan läpi.
Merenkulkuperinteiden mukaan oikea puoli oli arvokkaampi ja päällikön puoli. Esim. oikeaoppinen perälipun paikka on oikealla jos keskellä perää ei ole mahdollinen. Monissa purjeveneissä tämä jako pitää edelleen, navigointipenkki oikealla, pentteri vasemmalla. Ohjailuturvallisuuden takia ruori on oikealla. Näkyvyys on hyvä, kun lähdetään ohittamaan edellä kulkevaa, joka pitää ohittaa oikealta, ei koskaan vasemmalta, sillä siellä voi olla vastaantulija katveessa. Kapeissa paikoissa myös väylän reunamerkit ovat hyvin nähtävillä. Siis käytännön syistä ilman mitään perinteiden kunnioitusta MOT.
Ja isommissa aluksissahan pää-asiallinen ohjauspaikka on keskellä, tai melkein keskellä, komentosiltaa. Sama koskee esimerkiksi troolareita ja muita hieman huvivenettä isompia veneitä. Purjeveneissä on ohjauspaikka joko keskellä, tai sitten niitä on kaksi (yksi kummallakin puolella venettä). Joissakin veneissä ohjauspaikka on paapuurin puolella jne... Joten aika vaikea yleistää.
Sen sijaan autoilija on tuttunut ohjamaan vasemmalla kädellä, joten kaukohallintalaitteen hoitaminen oikealla kädellä on varsin luontevaa, eli sijoittelu on huviveneessä enemmän kuin järkevä.- 19
Varsinainen syy-seuraus on tässä jutussa juuri se jonkun jo mainitsema, että aikoinaan, kun laivoissa oli keskilinjaan sijoitetun peräsimen sijasta peräsinairo sivulla, se oli juuri oikealla puolen. Ja siitä johtuu, että väistetään oikealta tulevaa, koska sille puolelle on helpompi nähdä. Ohjauspisteen sijoittaminen oikealle puolelle nykyäänkin on lähinnä vain perinne.
Muuten, tuo jonkun esittämä "ohitetaan oikealta" ei kyllä saa mitään tukea vesiteiden säännöistä. Ohitustilanteessa käytettävää puolta ei ole määritelty lainkaan, mutta toisaalta, jos ohitettava ajaa oikein ja sääntöjen hengen mukaan, ei oikealla juuri ole tilaa ohitukseen. Purjeveneilijä taas yleensä pitää siitä, että hänet ohitetaan suojan puolelta.- Kippari...
Kyllä kipparikurssilla nimen omaan opetettiin, että aina ohitetaan oikealta. Kai ne siellä meriteiden säännöt tuntivat.
Olihan tuohon esitetty tosi järkevät perusteetkin. - 19
Kippari... kirjoitti:
Kyllä kipparikurssilla nimen omaan opetettiin, että aina ohitetaan oikealta. Kai ne siellä meriteiden säännöt tuntivat.
Olihan tuohon esitetty tosi järkevät perusteetkin.Jos on väitetty, että säännöt edellyttävät oikealta ohittamista, niin on puhuttu puuta heinää. Mikä ei ole noilla kursseilla ihan harvinaista. Ongelmana näes on, että kursseilla usein yritetään kansanomaistaa ja yksinkertaistaa opetusta helpommin muistettavaksi. Silloin tulee virheitä sekä esittävässä että kuuntelevassa päässä.
Esitetyt perustelut eivät ole kovin vedenpitäviä, koska vastaantulijan jääminen "katveeseen" veneen omien rakenteiden vuoksi on äärimmäisen epätodennäköistä. Sen sijaan, jos yritetään ohitusta oikealta, saattaa juuri se ohitettava peittää vastaantulijan näkymästä. Ja silloin on riskinä, että ohitettava ei ole huomannut ohittajaa ja tekee väistöliikkeen oikealle vastaantulijan vuoksi. Kun alunperinkin pyritään ohitukseen vasemmalta, on paremmat mahdollisuudet itse nähdä se vastaantulija ajoissa.
Ja sitten se toinen juttu eli vaatimus ajamisesta mahdollisimman lähellä väylän oikeaa reunaa; jos ohitettava noudattaa tätä sääntöä, niin eihän siellä ole tilaa ohittajalle!
Tulee tässä ihan suoralta kädeltä mieleen ainakin kolme väärää oppia, joita olen kuullut kurssilla käyneiden siellä opittuina esittävän:
-moottorialus väistää aina purjealusta (ei väistä, jos purjealus on ohittajana)
-nopeampi väistää (vain, jos on ohittajan roolissa, muuten mitään nopeusperusteista sääntöä ei ole)
-myötätuuleen ajava väistää (purjealusten kesken; ei ole tällaista sääntöä). - Kippari...
19 kirjoitti:
Jos on väitetty, että säännöt edellyttävät oikealta ohittamista, niin on puhuttu puuta heinää. Mikä ei ole noilla kursseilla ihan harvinaista. Ongelmana näes on, että kursseilla usein yritetään kansanomaistaa ja yksinkertaistaa opetusta helpommin muistettavaksi. Silloin tulee virheitä sekä esittävässä että kuuntelevassa päässä.
Esitetyt perustelut eivät ole kovin vedenpitäviä, koska vastaantulijan jääminen "katveeseen" veneen omien rakenteiden vuoksi on äärimmäisen epätodennäköistä. Sen sijaan, jos yritetään ohitusta oikealta, saattaa juuri se ohitettava peittää vastaantulijan näkymästä. Ja silloin on riskinä, että ohitettava ei ole huomannut ohittajaa ja tekee väistöliikkeen oikealle vastaantulijan vuoksi. Kun alunperinkin pyritään ohitukseen vasemmalta, on paremmat mahdollisuudet itse nähdä se vastaantulija ajoissa.
Ja sitten se toinen juttu eli vaatimus ajamisesta mahdollisimman lähellä väylän oikeaa reunaa; jos ohitettava noudattaa tätä sääntöä, niin eihän siellä ole tilaa ohittajalle!
Tulee tässä ihan suoralta kädeltä mieleen ainakin kolme väärää oppia, joita olen kuullut kurssilla käyneiden siellä opittuina esittävän:
-moottorialus väistää aina purjealusta (ei väistä, jos purjealus on ohittajana)
-nopeampi väistää (vain, jos on ohittajan roolissa, muuten mitään nopeusperusteista sääntöä ei ole)
-myötätuuleen ajava väistää (purjealusten kesken; ei ole tällaista sääntöä).En puhunut mitään säännöistä, vaan turvallisen liikkumisen edellytyksistä. Tentissä oikea vastaus oli, että ohitetaan aina kun on mahdollista oikealta. Puhutaan moottoriveneistä, ei sotketa purkkareita tähän.
Oppia sinun pitää mennä hakemaan lisää, jos väität, että ohitettava ei huomaa takanatulijaa. Jos on vähänkään epäselvä tilanne, niin ohittaja pyytää luvan kertomalla, kummalta ouolelta aikoo ohittaa ja suorittaa ohituksen vasta kun siihen on lupa.
Ei muuta asiaa, vaikka kertoisit ummet ja lammet kaikista muista aluksista, mitä luulet niistä tietäväsi. Sotaveneetkin jätit pois. - 19
Kippari... kirjoitti:
En puhunut mitään säännöistä, vaan turvallisen liikkumisen edellytyksistä. Tentissä oikea vastaus oli, että ohitetaan aina kun on mahdollista oikealta. Puhutaan moottoriveneistä, ei sotketa purkkareita tähän.
Oppia sinun pitää mennä hakemaan lisää, jos väität, että ohitettava ei huomaa takanatulijaa. Jos on vähänkään epäselvä tilanne, niin ohittaja pyytää luvan kertomalla, kummalta ouolelta aikoo ohittaa ja suorittaa ohituksen vasta kun siihen on lupa.
Ei muuta asiaa, vaikka kertoisit ummet ja lammet kaikista muista aluksista, mitä luulet niistä tietäväsi. Sotaveneetkin jätit pois.Mikähän kurssi se on mahtanut olla ja mikä opetusmateriaali? Täysin älyttömiä teille on siellä näköjään opetettu. Perustelin jo, miksi oikealta ohittaminen on umpi-idioottimainen tapa, en viitsi toistaa. Ja se, että ohitettava ei läheskään aina huomaa ohittajaa ainakaan ennen kuin tämä on likipitäen rinnalla, on vain yksinkertaisesti reaalielämän fakta. Vaikka periaatteessa pitäisi koko ajan tähystää 360 astetta, niin todellisuudessahan se laiminlyödään usein ja etenkin monissa moottoriveneissä se on jopa huomattavan hankalaa (ohjaamosta ei kertakaikkiaan näe kovin hyvin takasektoriin ja oman moottorin ääni peittää lähestyvien äänet). Ennen kaikkea on typeryyttä olettaa, että ohitettava huomaisi.
Tuo juttu luvanpyytämisestä on erityisen omituinen. Millä keinoin sen muka tekisit? Ammattiliikenteessä sitä kyllä tehdään, heillä on vhf:t, joilla tarvittaessa voivat sopia (VTS-kanavalla sitä liikennettä kuulee). Mutta huviveneillä on harvoin ja vielä harvemmin päällä. Äänimerkkimetodikaan ei ole huviveneiden kohdalla järkevä, koska läheskään kaikissa veneissä ei ole torvea ja toisaalta useimmat huviveneilijät eivät tunnista signaaleja. Soittamalla torvea saat todennäköisesti vastaukseksi keskisormea, koska sinua pidetään öykkärinä, joka vaatii tilaa.
Minusta tuntuu, että sinun veneilykokemuksesi rajoittuu siihen jossain käytyyn kurssiin. Ja kannattaa muistaa, että jos sinulle opetettu tapa ei perustu sääntöön, niin silloin sitä ei kannata pitää "turvallisen liikkumisen edellytyksenä", koska ei ole mitään takeita, että toinen osapuoli ajattelee samoilla linjoilla. Ei sitä tosin takaa säännötkään, koska niin moni osaa ne heikosti tai ei ollenkaan. Mutta kuitenkin ne ovat ainoa argumentti, johon voi vedota. - Kippari...
19 kirjoitti:
Mikähän kurssi se on mahtanut olla ja mikä opetusmateriaali? Täysin älyttömiä teille on siellä näköjään opetettu. Perustelin jo, miksi oikealta ohittaminen on umpi-idioottimainen tapa, en viitsi toistaa. Ja se, että ohitettava ei läheskään aina huomaa ohittajaa ainakaan ennen kuin tämä on likipitäen rinnalla, on vain yksinkertaisesti reaalielämän fakta. Vaikka periaatteessa pitäisi koko ajan tähystää 360 astetta, niin todellisuudessahan se laiminlyödään usein ja etenkin monissa moottoriveneissä se on jopa huomattavan hankalaa (ohjaamosta ei kertakaikkiaan näe kovin hyvin takasektoriin ja oman moottorin ääni peittää lähestyvien äänet). Ennen kaikkea on typeryyttä olettaa, että ohitettava huomaisi.
Tuo juttu luvanpyytämisestä on erityisen omituinen. Millä keinoin sen muka tekisit? Ammattiliikenteessä sitä kyllä tehdään, heillä on vhf:t, joilla tarvittaessa voivat sopia (VTS-kanavalla sitä liikennettä kuulee). Mutta huviveneillä on harvoin ja vielä harvemmin päällä. Äänimerkkimetodikaan ei ole huviveneiden kohdalla järkevä, koska läheskään kaikissa veneissä ei ole torvea ja toisaalta useimmat huviveneilijät eivät tunnista signaaleja. Soittamalla torvea saat todennäköisesti vastaukseksi keskisormea, koska sinua pidetään öykkärinä, joka vaatii tilaa.
Minusta tuntuu, että sinun veneilykokemuksesi rajoittuu siihen jossain käytyyn kurssiin. Ja kannattaa muistaa, että jos sinulle opetettu tapa ei perustu sääntöön, niin silloin sitä ei kannata pitää "turvallisen liikkumisen edellytyksenä", koska ei ole mitään takeita, että toinen osapuoli ajattelee samoilla linjoilla. Ei sitä tosin takaa säännötkään, koska niin moni osaa ne heikosti tai ei ollenkaan. Mutta kuitenkin ne ovat ainoa argumentti, johon voi vedota.Sinä kuulut juuri noihin öykkäreihin, joilla ei ole alkkeellisimpiakaan merimiestaitoja. Veneesi ei ole edes katsastettu, jos olisi, niin sinulla olisi tieto välineistä ja niiden käytöstä. Jo pienissäkin katsastetuissa veneissä pitää olla merkinantoväline, ei sen tarvitse olla kiinteästi asennettu sireeni. Sinun tapauksessasi veneessäsi lienee kaksi torvea ja sinä olet se toinen ja sitä toista et osaa käyttää.
Jokainen kipparikurssin käynyt tuntee meriteiden säännöt ja osaa niitä soveltaa. Sinä syyllistyt yleistämään muut vesilläliikkujat omalle tasollesi merimiestaidoissa ja luulet, että kaikki muutkin ovat yhtä tietämättömia kuin sinä. - 19
Kippari... kirjoitti:
Sinä kuulut juuri noihin öykkäreihin, joilla ei ole alkkeellisimpiakaan merimiestaitoja. Veneesi ei ole edes katsastettu, jos olisi, niin sinulla olisi tieto välineistä ja niiden käytöstä. Jo pienissäkin katsastetuissa veneissä pitää olla merkinantoväline, ei sen tarvitse olla kiinteästi asennettu sireeni. Sinun tapauksessasi veneessäsi lienee kaksi torvea ja sinä olet se toinen ja sitä toista et osaa käyttää.
Jokainen kipparikurssin käynyt tuntee meriteiden säännöt ja osaa niitä soveltaa. Sinä syyllistyt yleistämään muut vesilläliikkujat omalle tasollesi merimiestaidoissa ja luulet, että kaikki muutkin ovat yhtä tietämättömia kuin sinä.Kuules, sinä ikinä vesilläkäymätön nettiveneilijä:
-on erittäin epätodennäköistä, että monikaan minkään kurssin käynyt huviveneilijä muistaisi ainakaan täysin automaattisesti äänimerkkien merkityksiä, koska niitä ei todellisuudessa ikinä käytetä
-kuten itse omilla kirjoituksillasi jo osoitit, "jokainen kipparikurssin käynyt" ei todellakaan tunne sääntöjä eikä osaa niitä soveltaa
-veneilijöistä vain pieni osa on käynyt mitään kursseja tai suorittanut tenttejä (tosin, jos kursseilla opetetaan jopa tentissä vaatien noin idioottimaisia asioita kuin tuo "ohita aina oikealta", niin on ehkä jopa sitä parempi, mitä harvempi moisten harhaoppien pariin joutuu!)
-veneistä on katsastettuja ehkä 10%, jos jätämme pienet perämoottorilliset soutuveneet laskuista (jos ne otetaan lukuun, niin katsastettujen osuus romahtaa alle 5%)
-pienissä katsastetuissa veneissä EI tarvitse olla äänimerkinantolaitetta (sellainen vaaditaan vain luokissa 1-3, ei nelosessa) eikä juuri koskaan olekaan. Ei sillä, että sitä isoissakaan veneissä oikeastaan koskaan käytettäisiin, vaikka onkin.
Minun veneeni muuten ON katsastettu. Olen sitä paitsi itsekin venekatsastaja, joten todennäköisesti tunnen vaatimukset paremmin kuin sinä. Ja minulla ovat myös kaikki Navigaatioliiton tentit suoritettuina, joten sääntöpuolenkin suhteen olen vähintään tasoissa kipparikurssin käyneiden kanssa.
- Kysyn vaan
Eikös monessa Suomea perinteisemmässä maassa kuten Englannissa ole autojenkin ohjaus oikealla?
- 19
Ilmeisesti vasemmanpuoleinen liikenne on ollut alkuperäinen malli niin jalan, ratsain kuin vaunuillakin. Syy liittyy taisteluvalmiuteen, vastaantulija pidettiin mieluummin miekkakäden puolella ja tien varressa vaanijat kilven puolella. Tai toisen selityksen mukaan pidettiin mieluummin pidempi etäisyys niihin mahdollisiin vaanijoihin, jotka hyökkäsivät oikealta, siis kilven vastapuolelta. Ranskan vallankumous muutti tämän tavan (olen perustelunkin joskus lukenut mutta unohtanut) ja tämä oli yksi niistä silloisista muutoksista, jotka ovat laajalti levinneet ja jääneet käyttöön. Metrijärjestelmä on muuten toinen esimerkki; 10-päiväinen viikko taas yksi pian unohdetuista muutoksista.
Oikealta tulevan väistäminen jäi kuitenkin käyttöön myös oikeanpuoleisessa liikenteessä, mikä on vähän tyhmä juttu. Siitä minulla ei ole tietoa, miksi vesiliikenteen kansainvälisissä säännöissä oikeanpuoleinen liikenne tuli normiksi tilanteissa, joissa yleensä on kulkusuuntaan/kohtaamispuoleen liittyviä säädöksiä. Ehkä siksi, että Iso-Britannia ei enää päässyt sanelemaan sääntöjä ja se oli ainoa suurvalta, joka oli säilyttänyt vasemmanpuoleisen liikenteen. - 19
19 kirjoitti:
Ilmeisesti vasemmanpuoleinen liikenne on ollut alkuperäinen malli niin jalan, ratsain kuin vaunuillakin. Syy liittyy taisteluvalmiuteen, vastaantulija pidettiin mieluummin miekkakäden puolella ja tien varressa vaanijat kilven puolella. Tai toisen selityksen mukaan pidettiin mieluummin pidempi etäisyys niihin mahdollisiin vaanijoihin, jotka hyökkäsivät oikealta, siis kilven vastapuolelta. Ranskan vallankumous muutti tämän tavan (olen perustelunkin joskus lukenut mutta unohtanut) ja tämä oli yksi niistä silloisista muutoksista, jotka ovat laajalti levinneet ja jääneet käyttöön. Metrijärjestelmä on muuten toinen esimerkki; 10-päiväinen viikko taas yksi pian unohdetuista muutoksista.
Oikealta tulevan väistäminen jäi kuitenkin käyttöön myös oikeanpuoleisessa liikenteessä, mikä on vähän tyhmä juttu. Siitä minulla ei ole tietoa, miksi vesiliikenteen kansainvälisissä säännöissä oikeanpuoleinen liikenne tuli normiksi tilanteissa, joissa yleensä on kulkusuuntaan/kohtaamispuoleen liittyviä säädöksiä. Ehkä siksi, että Iso-Britannia ei enää päässyt sanelemaan sääntöjä ja se oli ainoa suurvalta, joka oli säilyttänyt vasemmanpuoleisen liikenteen.Ai joo, unohtui sanoa, että on joitain harvoja veneitä, joissa ei ole pidetty kiinni oikeanpuoleisesta ohjauksesta. Coronet 21 ainakin.
- miekka ja kilpi
19 kirjoitti:
Ilmeisesti vasemmanpuoleinen liikenne on ollut alkuperäinen malli niin jalan, ratsain kuin vaunuillakin. Syy liittyy taisteluvalmiuteen, vastaantulija pidettiin mieluummin miekkakäden puolella ja tien varressa vaanijat kilven puolella. Tai toisen selityksen mukaan pidettiin mieluummin pidempi etäisyys niihin mahdollisiin vaanijoihin, jotka hyökkäsivät oikealta, siis kilven vastapuolelta. Ranskan vallankumous muutti tämän tavan (olen perustelunkin joskus lukenut mutta unohtanut) ja tämä oli yksi niistä silloisista muutoksista, jotka ovat laajalti levinneet ja jääneet käyttöön. Metrijärjestelmä on muuten toinen esimerkki; 10-päiväinen viikko taas yksi pian unohdetuista muutoksista.
Oikealta tulevan väistäminen jäi kuitenkin käyttöön myös oikeanpuoleisessa liikenteessä, mikä on vähän tyhmä juttu. Siitä minulla ei ole tietoa, miksi vesiliikenteen kansainvälisissä säännöissä oikeanpuoleinen liikenne tuli normiksi tilanteissa, joissa yleensä on kulkusuuntaan/kohtaamispuoleen liittyviä säädöksiä. Ehkä siksi, että Iso-Britannia ei enää päässyt sanelemaan sääntöjä ja se oli ainoa suurvalta, joka oli säilyttänyt vasemmanpuoleisen liikenteen.Hyvin pätevä pääsääntö on, että kuningaskunnat käyttävät vasemmanpuoleista liikennettä, tai ovat vasta myöhemmin siirtyneet oikeanpuoleiseen. Kaikki tuota ritariaikojen perua kirjeimellisesti vuodelta miekka ja kilpi. Liikenteessä taisi olla jopa varustuksesta johtuvia käytännön syitäkin aatelisten ratsumiesten varustuksesta johtuen. Siis vähemmän vastaantulijaan takertuvaa vasemmalla puolen. Ja aatelit ovat kuningaskuntien juttuja.
- Hyvää päivää !
miekka ja kilpi kirjoitti:
Hyvin pätevä pääsääntö on, että kuningaskunnat käyttävät vasemmanpuoleista liikennettä, tai ovat vasta myöhemmin siirtyneet oikeanpuoleiseen. Kaikki tuota ritariaikojen perua kirjeimellisesti vuodelta miekka ja kilpi. Liikenteessä taisi olla jopa varustuksesta johtuvia käytännön syitäkin aatelisten ratsumiesten varustuksesta johtuen. Siis vähemmän vastaantulijaan takertuvaa vasemmalla puolen. Ja aatelit ovat kuningaskuntien juttuja.
Jostain syystä tarinat on keskittyneet vanhoihin käytäntöihin, joilla tuskin on mitään yhteyttä kysyjän asiaan.
Autojen osalta asia on yksinkertainen, ohjauspaikka määräytyy ensisijaisesti siitä, kumman puoleista on liikenne.
Se mistä liikenteen suunta juontuu on eri asia kuin ohjauspaikan sijoitus.
Sama asia on veneiden kanssa, oohjauspulpetteja, siis erillistä ohjauspaikkaa veneisiin tuli vasta kun veneet rupesivat kulkemaan moottorivoimalla.
Miksi pienemmissä veneissä oikealla, on tulkinnanmukainen asia, mutta antiikin purje-tai kaleeriveneiden ruorin tai pinnan sijoittelulla tuskin on asiaan mitään vaikutusta, moninaisista tarinoista huolimatta. - 10
Hyvää päivää ! kirjoitti:
Jostain syystä tarinat on keskittyneet vanhoihin käytäntöihin, joilla tuskin on mitään yhteyttä kysyjän asiaan.
Autojen osalta asia on yksinkertainen, ohjauspaikka määräytyy ensisijaisesti siitä, kumman puoleista on liikenne.
Se mistä liikenteen suunta juontuu on eri asia kuin ohjauspaikan sijoitus.
Sama asia on veneiden kanssa, oohjauspulpetteja, siis erillistä ohjauspaikkaa veneisiin tuli vasta kun veneet rupesivat kulkemaan moottorivoimalla.
Miksi pienemmissä veneissä oikealla, on tulkinnanmukainen asia, mutta antiikin purje-tai kaleeriveneiden ruorin tai pinnan sijoittelulla tuskin on asiaan mitään vaikutusta, moninaisista tarinoista huolimatta.Ihmisen toiminta on hämmästyttävän usein totuttuihin tapoihin eikä rationaalisiin perusteisiin nojaavaa.
- Englanti?
19 kirjoitti:
Ilmeisesti vasemmanpuoleinen liikenne on ollut alkuperäinen malli niin jalan, ratsain kuin vaunuillakin. Syy liittyy taisteluvalmiuteen, vastaantulija pidettiin mieluummin miekkakäden puolella ja tien varressa vaanijat kilven puolella. Tai toisen selityksen mukaan pidettiin mieluummin pidempi etäisyys niihin mahdollisiin vaanijoihin, jotka hyökkäsivät oikealta, siis kilven vastapuolelta. Ranskan vallankumous muutti tämän tavan (olen perustelunkin joskus lukenut mutta unohtanut) ja tämä oli yksi niistä silloisista muutoksista, jotka ovat laajalti levinneet ja jääneet käyttöön. Metrijärjestelmä on muuten toinen esimerkki; 10-päiväinen viikko taas yksi pian unohdetuista muutoksista.
Oikealta tulevan väistäminen jäi kuitenkin käyttöön myös oikeanpuoleisessa liikenteessä, mikä on vähän tyhmä juttu. Siitä minulla ei ole tietoa, miksi vesiliikenteen kansainvälisissä säännöissä oikeanpuoleinen liikenne tuli normiksi tilanteissa, joissa yleensä on kulkusuuntaan/kohtaamispuoleen liittyviä säädöksiä. Ehkä siksi, että Iso-Britannia ei enää päässyt sanelemaan sääntöjä ja se oli ainoa suurvalta, joka oli säilyttänyt vasemmanpuoleisen liikenteen.http://www.seawardboat.com/25Pic5.html
Tämän brittivalmistajan veneissä on ohjaus vasemmalla.
- itsekin veneilykoulu
Siitä ohittamisesta vielä sen verran että meriteiden säännöt eivät kyllä määrää yhtään mitään ohituspuolesta, joten ne kipparikurssin opetukset aivan hölynpölyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752