KOHDUNPOISTO

Mirja 40 v.

Olen menossa kohdunpoistoon kovien kuukautiskipujen, tiheän kierron ja runsaiden vuotojen takia. Minulla myös tiheentynyt virtsaamistarve. Esimerkiksi lenkkeily pitää suunnitella aina sen mukaan että vessa tai sopiva puska löytyy matkan varrelta. Minulla on myös suurentunut ja aristava kohtu, minkä vuoksi epäillään adenemyoosia.
Mahdolliset komplikaatiot pelottavat kovasti.
Jos teillä on ollut samanlaisia vaivoja, kertokaa kuinka olette toipuneet kohdunpoistosta ja onko ollut komplikaatioita, vai onko kaikki sujunut hienosti?

34

12479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohutonnax79

      Minun kohtuni poistettiin noin 3kk sitten adenomyoosi epäilyn takia. Kivut olivat sitä luokkaa, ettei tarvinnu edes haaveilla lenkillä käymisestä saati mistäkään muustakaan tärinää aiheuttavasta aktiviteetista. Lisämausteena olivat tiheentynyt virtsaamisen tarve sekä ummetus.

      Kohdunpoisto tehtiin laparoskopialla eli muistona neljä pientä viiltoa vatsassa.
      Leikkauksessa ilmeni, että kiinnikkeitä oli niin paljon, että joutuivat useamman tunnin polttelemaan niitä kiinnikkeitä ennenkuin saivat kohdun irti. kiinnikkeet olivat liiskanneet rakon, suoliston ja kohdun kiinni toisiinsa.
      Epäilivät myös polttaneensa liian läheltä virtsateitä ja rakkoa ja pari päivää tuotinkin punertavaa nestettä siihen katetriin.
      Heräämöstä jouduin teholle, sillä olin todella kipeä, veriarvot alhaiset ja sokeri heitti kuperkeikkaa. Yksi yö tehovalvonnassa ja seuraavana aamuna hyvien kipulääkkeiden kera vuodeosastolle.
      Viikkohan tuolla sairaalassa vierähti, mutta toipuminen olikin nopeaa.
      En ole kertaakaan ehtiny vielä katua poistoa. Nykyinen oloni on mainio ja pystyn taas harrastamaan liikuntaa.
      Adenomyoosia ei ollut, mutta kiinnikkeiden katsottiin aiheuttaneen vaivat.
      Jokainen leikkaus ja siitä toipuminen on yksilöllistä ja leikkauksessa voi tapahtua mitä tahansa, mutta en itse kyseistä leikkausta osannut pelätä. On niitä pahempiakin ollut ja tässä vielä porskutellaan :)

    • näinkin voi käydä

      Liikunta kyllä sujuu leikkauksesta toipumisen jälkeen oikein mainiosti. Seksielämä on ainakin minulla jäänyt jotenkin vaillinaiseksi entiseen verrattuna. Harmittaa kovasti, kun lääkärit koko ajan hehkuttavat, että skesi voi jopa parantua. Katin kontit, Itse saan enää vain jotain pintaorgasmeja, jotka jättää tosi turhautuneen olon. ei siinä auta voiteet, eikä pitkät esileikit. Orgasmi vain katoaa jonnekin.
      Tieenkin siinä tapauksessa ei tule ongelmia, ettei koskaan ole saanut mitään isoa O:ta. ei tiedä mitä vaille jää kohdunpoiston jälkeen.

    • Aiempi vaikuttaa

      No tokihan se seksi paranee, JOS aiemman seksielämän riesana on olleet yhdyntäkivut, jatkuvat vuodot., karkaileva virtsa, laskeutuva kohtu ym. Ja monilla nuo ovat olleet arkipäivää.

      • kohutonnaks7

        Kyllä minulla parani seksielämä. Aiemmin oli ehkä 3 kertaa kuussa, kun paikat oli niin kipeät eikä hormonipiikkien jälkeen kiinnostanu koko touhu.
        Nyt maistuis useamman kerran viikossa, hyvin lämpenee ja laukeaa. Toki piti hieman harjoitella leikkauksen jälkeen, mutta kuten tuossa yllä jo kirjoitin, niin aikaa on kulunut vasta 3kk.
        Voihan siellä alakerrassa jotain vaurioituakin kun leikellään tai sitten voipi olla korvienväli juttu.


    • miiu22

      En vielä tiedä seksihommista tai liikunnasta leikkauksen jälkeen, mutta olen toipunut hyvin reilussa kuukaudessa. Ekat kaksi viikkoa olin todella toipilas, makoilin ja kävelin vain. Ainakaan jatkuvaa särkyä ei enää ole ja vuotokin on ollut pikkuhousunsuojilla hoituvaa heti alusta alkaen - ihanaa kun ei tarvitse yösiteitä ja supertamponeja!

    • näinkin voi käydä

      sepä se on, kun ongelmia oli just elämän kaikilla muilla osioilla. Ei liikuntaharrastukset onnistuneet, Vessaonnelmia yms. Mutta kyllä suututtaa sekin, että parisuhteen "liima" - erotiikka - kärsii näinkin merkittävästi. Menee pian ne halutkin, kun tuntuu ettei enää pysty nauttimaan täysin koko yhdynnästä. Emättimen pohjassa ei ole enää tuntoa ja yhteydet muuhun elimistöön tuntuu olevan täysin poikki.

      • Yhteydet poikki

        Kyllä voi seksielämä heikentyä, leikkauksissa kuten myös tässä elimistön pehnytkudokset joutuvat rasitukselle, hermoratoja katkeaa, ja ne korjaantuvat hitaasti. Kyseessä on iso leikkaus, jota ei kannata vähätellä. Aina hermoradat eivät palaudu.


      • Yhteydet poikki
        Yhteydet poikki kirjoitti:

        Kyllä voi seksielämä heikentyä, leikkauksissa kuten myös tässä elimistön pehnytkudokset joutuvat rasitukselle, hermoratoja katkeaa, ja ne korjaantuvat hitaasti. Kyseessä on iso leikkaus, jota ei kannata vähätellä. Aina hermoradat eivät palaudu.

        pehnytkudokset=pehmytkudokset


      • Hermovaurio?

        Kyllä tuo tunnottomuus kohdallasi voi johtua kohdunpoistosta, siinä voi aiheutua hermovaurioita. Leikkauksessa joudutaan katkaisemaan hermot ja verisuonet, jotka kohtuun menevät. Hermovaurioista taas voi aiheutua virtsaongelmia....


    • näinkin voi käydä

      Onkohan omalla kohdallani enää edes toivoa siitä, että tunto palautuisi... Leikkauksesta on jo melkein vuosi...

      • Yhteydet poikki

        Kyllä, on toivoa, vuosi ei ole pitkä aika, valitettavasti.


    • näinkin voi käydä

      Tätä korvienvälijuttua tarjotaan lähes poikkeuksetta syyksi seksiongelmiin. Voi joillakin ollakin, mutta itse en oikein jaksa uskoa siihen, sillä olosuhteet ja mahdollisuudet nautintoon on yritetty alusta asti järjestää niin, ettei mitään haittoja sen suhteen olisi. Vaikea on uskoa, että fyysinen tunnottomuus johtuisi päänupista. On ollut aikaa, rauhaa, kärsivällisyyttä, yritystä, voiteita joka lähtöön, on yrityetty edestä ja takaa, nurin ja oikein...edes itsetyydytys ei enää tunnu samalle kuin ennen, vaan ythtälailla siinäkin kliimaksi jää saavuttamatta. Ja jos jotain saavutan, on se kalpea haamu siitä, mitä oli ennen.
      Alan ymmärtää mistä tulevat kiukkuiset vanhat akat. Turhautumista ja pettymyksistä, hyvän ihmissuhteen raunioista kasvaa nämä kiukkpussit. Pelkään pian itsekin kuuluvani samaan kategoriaan.

    • Mietiskelijänä

      Mikä leikkaustapa sinulla oli "näinkin voi käydä"?
      Olen nimittäin joskus pohtinut, onko sillä eroa, tehdäänkö leikkaus emättimen kautta vai avoleikkauksena. Vaginaalisesti tai tähystysavusteisesti emätin "suljetaan" eri puolelta ja leikkaus on muutenkin erilainen. Jos emättimeen muodostuu esim. arpikudosta, muodostuuko se helpommin vaginaalisen leikkauksen jälkeen?

      Voiko hermovaurioita syntyä helpommin, kun varsinainen leikkaushaava on emättimen pohjalla (siis tiedän toki, että myös avoleikkauksessa emätin katkaistaan, mutta leikkaustapojen esittelyssä mainitaan, että avoleikkauksessa varsinainen leikkaushaava on vatsalla; vaginaalisessa emättimen pohjalla)?

    • näinkin voi käydä

      Kyllä nykytekniikalla leikatessa kaikissa kohdunpoistomenetelmissä lähtee koko kohtu kohdunkaulaa myöten, joten kaikissa menetelmissä emättimen pohjaan tulee tikit. Selvittelin itse sairaalassa lääkärien kanssa moneen kertaan leikkaustavan ja miten kohtu poistetaan, lantionpohjan lihakset suljetaan ja lopuksi limakalvot emättimen pohjalta suljetaan. Avoleikkauksia tehdään sen vuoksi, että joskus mahdollisten kiinnikkeiden, kohdun koon tai muiden sisäelinongelmien vuoksi täytyy lääkärin päästä näkemään vatsaonteloon.
      Itselläni oli kyseessä poisto alakautta, mikä on lääkärien mukaan se kevein vaihtoehto. näin kuvittelin itsekin ennen leikkausta. Lääkärien ja hoitohenkilökunnan "pikkujuttu-pintahaava" -liirumlaarumi sai minut vakuuttuneeksi, että tosiaan selviän hyväkuntoisena ihmisenä asiasta helposti. Täytenä yllätyksenä tuli tosiaan kunnon romahtaminen leikkauksen jälkeen. Toipuihan siitä toki tavanomaiseen "mummokuntoon" saikun puitteissa, mutta 5 viikon jälkeen ei todellakaan ollut vielä entisellään.
      Fyysisesti olen kyllä jo ennallaan kaikilta muilta osin paitsi nämä seksiasiat, jotka eivät mielestäni vieläkään ole entisellään. Arkielämän laadun parantumisesta huolimatta olen toisinaan jopa katunut koko keikkaushommaa, kun petipuuhat menivät ns perseelleen. Välillä tuntuu jo, että olisivat ottaneet halutkin, kun kerran veivät kyvyn nautintoon. Minulla tämä mahdollinen hermovaurio ei ainakaan virtsausongelmia ole tuonut, mutta suoli on tullut jotenkin laiskaksi. Johtuneeko sekin jostakin hermojutusta. Kyllä toisinaan tuntuu että menee loputkin hermot.
      Kaikista ongelmista huolimatta olen yrittänyt elää kuin ei mitään ongelmaa olisikaan. Harrastamme seksiä mieheni kanssa niin usein kuin mieli tekee. Minulla tekee jopa enemmän kuin hänellä, mutta en tiedä kuinka kauan, kun en saa täyttä tyydytystä asiassa.

      • Anonyymi

        Kyllä minulla säästettiin kohdunkaula /kohdunnapukka omasta toiveestani. Suomessa on vaan tapana poistaa kaikki, kun taas esim. Ranskassa jätetään kohdunkaula automaattisesti, jos ei ole syytä poistaa. Taysin ylilääkäri leikkasi. Olen tyytyväinen että pyysin jättämään kohdunkaulan. Jälkikäteen kertoivat että näin laskeumien riski vähenee. Miksi tietoja ei kerrota avoimesti, sitä ihmettelen.


    • Mietiskelijänä

      Tulee toki, mutta avoleikkauksessa "sulku" tapahtuu eri tavoin, eri järjestyksessä, emättimeen tehtävä viilto on hieman erilainen jne.
      Yritin etsiä aiemmin lukemaani linkkiä, jossa leikkaustavat oli selostettu hyvin yksityiskohtaisesti, jokaista viiltoa ja ommelta myöten, mutta äkkiseltään en sitä löytänyt.

      Itselleni siis tehtiin avoleikkaus, ja pidin juuri tuota emättimen pohjukan kohtelua siinä vaihtoehdossa parempana. Muutenhan avoleikkauksesta toipuminen on hitaampaa: oma sairauslomani kesti 6 viikkoa, mutta tunsin itseni täysin työkykyiseksi vasta pari viikkoa sen jälkeen. Olen työssäni jalkojen päällä 9 tuntia, istumatyö olisi sujunut näppärästi jo aiemminkin.

      Vaativamman liikunnan aloitin vasta kolme kuukautta leikkauksen jälkeen (sitä ennen pelkästään kävelin, joskin pitkiä matkoja) ja fyysinen kuntoni alkoi olla leikkausta paremmalla tasolla vasta puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Nyt olenkin paremmassa kunnossa kuin koskaan.

    • näinkin voi käydä

      Mikä ero siinä emättimen pohjan sulussa on? Samankokoinen reikähän siihen tulee poistettiin miten tahansa. Avoleikkauksessa on myös suuri riski siinä, että vatsan arpi ei parane hyvin. Mietiskeläjinä, kuinka kauan omasta leikkauksestasi on? Eli joko siis itse olet todennut, että sisällä on kaikki myös paremmin kuin enenn leikkausta?
      Oletko mahdollisesti itse joku alan asiantuntija kun tiedät leikkaustekniikat noin tarkkaan? Suututtaa kun potilaalle itselleen ei ilman jumalatonta tinkausta kerrota oikeasti yhtään mitään. Yleisesti vaan ja sitten loppuaika hyssytellään.

      • Eroja löytyy

        Ei taida tulla samankokoinen, jos kohtu poistetaan vaginaalisesti, silloin reikä tehdään suuremmaksi. Avoleikkauksessa, kohtu poistetaan vatsanpeitteiden läpi, joten emätin "kärsii" vähemmän.


    • Ihme juttuja

      Kyllä se kohtu poistetaan siitä samasta pyöreästä aukosta, jonka kohdunkaula muodostaa emättimen pohjaan. Ei siihen mitään isompaa reikää sorvata. Jos kohtu on iso, sel pilkotaan. Hermoja menee poikki, irrotettiin kohtu mitä kautta vain. virtsarakkoahan siinä eniten häiritään, kun alakautta poistetaan.
      Mistä tänne näitä lääkäreitä siunaantuu! Aivan kuin olisivat itse olleet leikkaamassa.

      • Eri viillot

        Itse olet ihme juttu, kyllä se viilto, joka suuntautuu emättimeen on erilainen vaginaalisessa ja abdominaalisessa poistossa. Eri pituinen ja eri suuntainen.


    • Näinkin voi käydä

      Selitä, sillä haluaisin tosiaan tietää, miten tuo viilto on erilainen. Eikö kohdunkaula ole kuitenkin saman kokoinen leikattiinpa mistä kautta tahansa.Samat lihaskerrokset pitää läpäistä kummassakin tapauksessa.Tikit vain ilmeisesti tulee sinne emättimen pohjan vatsaontelon puolelle. Kyllä kai tuo ihme juttu nimmari on siinä oikeassa, että hermoja menee poikki teki niin tai näin.

      • Vaihtelee suuresti

        Kohdunkaulan pituus vaihtelee yksilöllisesti, toisilla on "kirahvikaula" toisilla lyhyt. Mitä vähäisemmät oireet, sen tyytymättömämpi potilas, leikkauksesta saatava hyöty on suurempi, jos oireet ovat invalidisoivat!


    • Mietiskelijänä

      Toki hermoja menee poikki molemmilla tavoilla, en sitä ole kieltänytkään, mutta kyllä se viilto tehdään eri tavalla. Yritän löytää alkuperäisen lähteeni, jotta saat täsmällisemmän vastauksen.
      Ja "Ihme juttuja" - en ole leikkinyt lääkäriä, tarpeellista tietoa saa myös lukemalla lääketieteellisiä julkaisuja.

    • Näinkin voi käydä

      Kohdunkaulan pituudella tuskin on mitään merkitystä siinä, millainen reikä emätimen pohjaan joudutaan tekemään.Kohdunkaulahan on kohdun rungossa kiinni, ei emättimen phjassa.Ja jos kohdunkaula on vaikka pitkä, niin sitä enemmänhän siinä on "paikkainetta" emättimen pohjaa varten.Lihaksiin joudutaan tekemään ihan tasan tarkkaan aman verran ompeleita, leikattiin mitä kautta tahansa. Ei isoa kohtua revitä yhtenä kappaleena ulos vaan pilkotaan pienemmäksi niin ettei taritse suurii reikiä tehdä ei vatsaan eikä emättimen pohjaan.
      On selvää, että mitä vaikeampia arkielämää haittaavat tekijät ovat, sitä onnistuneemmaksi potilas tuntee leikkauksen jälkeisen olonsa. Mutta arkielämää haittaavat tekijät voivat olla sellaisia, että ne eivät ole esim yhdyntöjä haitanneet. seksielämä on kuitenkin suuri osa elämän kokonaishyvinvointia.
      Tottakai on hyvä, että arkielämää haittaavat tekijät korjaantuvat leikkauksessa, mutta kyllä on ikävää, että vielkäään ei naisten anatomiaa tunneta niin hyvin kuin mieten. Heille pyritään kaikki korjaamaan viimeistä piirtoa myöten. Naisilta vain kohtu pois naps ja loput saa jäädä miten sattuu. Missään leikkauskuvauksissa ei kyllä ole tullut vielä vastaan, että hermonpäitä liiteltäisiin yhteen. pääasia kun saavat verenvuodot loppumaan. Nykyään kun käyttävät vielä polttoleikkausa, niin ei ole ihme, että viereiset kudoksetkin vaurioituu. Kaiken tämän kun olisin tiennyt enenn leikkausta, ehkä olisin jäänyt hitaasti invalidisoitumaan ja odottanut siihen asti, että olen niin vanha, ettei seksi enää muutenkaan maistuisi... tosin en tiedä milloin sellainen elämänvaihe alkaa.. olisiko pitänyt odottaa 10 vai 20 vuotta... tai 30....

      • Olisit selvittänyt

        Olisit ottanut selville. Miksi oikeastaan menit leikkaukseen? Kirurgien mielestä lähes kaikki ovat pikkujuttuja, siihen tulee suhtautua potilaan näkökulmasta. Olisit uskonut vaistoasi!!


    • Näinkin voi käydä

      Eipä naistä asioista ole kovin paljoa tietoa saatavilla ainakaan sillätavalla, että ensikertaa eläissään leikkaukseen joutuvana olisi osannut edes epäillä käyvän näin. Ei minulla ollut edes mitään ennakkoasenteita, kun jokapaikassa lukee ja sanotaan, miten pienelle osalle komplikaatioita tulee. Komplikaatio käsitteenäkin oli itselle vähän outo juttu. Luulin sen tarkoittavan juuri virtsaakon puhkomisia tms.
      Ja todellakin, kun omasta mielestäni olen hyväkuntoinen, fyysistä työtä tekevä ihminen, en mitenkään osannut epäillä, että en kuntoutuisi ennalleen ja että tällaisia ongelmia tulisi. Yleinen käsityshän edelleen on, että kohtu on vain sikiötä varten. Osa lääketieteen ihmisitä varmaan edelleen kyseenalaistaa kohdun merkityksen seksin aikana.
      Siinä vaiheessa kun on kipua lähes jatkuvasti, ei todellakaan enää jaksa kahlata läpi ulkomaisia surkeasti käännettyjä artikkeleita tai itse pähkäillä parempia käännösmahdollisuuksia.Ennen leikkausta olin siis liikunnallisesti tosi surkeassa jamassa.Nukkuminenkin oli ongelma, kun ei tiennyt mitenpäin olisi ollut hyvä maata.
      Nyt kai sitten odottelen edelleen hermojen parantumista. Ehkä sitä vielä voi tapahtua. Jostain luin nyt itsekin, että hermojen uusiutuminen voi vieäd vuoden jopa kaksi. Jatkan siis harjoittelua ja toivon parasta. Ehkäpä se vielä päivä paista risukasaankin.

    • Myöhäistä katua

      Tietoa on saatavilla luotettavista lähteistä. Olisit kysynyt kaiken mahdollisen. Kukaanhan ei leikkauspöydälle pakota, valinta on oma päätös. Aina olipa leikkaus pieni tai suurempi on komplikaatioiden vaara, eikä aina saavutettu tulos ole parempi. Kannattaa miettiä kaksikin kertaa.


      "Nykyään kun käyttävät vielä polttoleikkausa, niin ei ole ihme, että viereiset kudoksetkin vaurioituu. Kaiken tämän kun olisin tiennyt enenn leikkausta, ehkä olisin jäänyt hitaasti invalidisoitumaan ja odottanut siihen asti, että olen niin vanha, ettei seksi enää muutenkaan maistuisi... tosin en tiedä milloin sellainen elämänvaihe alkaa.. olisiko pitänyt odottaa 10 vai 20 vuotta... tai 30...."

      -olisit ottanut selvää

    • Turha syytellä

      Varsinkin kaikki vähänkään käypähotio suositustuksista poikkeava tieto on muun kuin suomenkielistä. eikähän tuon nimimerkin niäinkin voi käydä tilanne vielä lopullinen ole. Hermot tosiaan paranee hitaasti. Ajatelkaapa vaikka halvauspotilaita. Heilläkin kuntoutumista tapahtuu vuosi tai kaksi, enenkuin katsotaan tilanteen vakiintuneen.
      Jos ei ennen ole ollut missään lleikkauksessa, ei tosiaan voi olettaa, että potilaan pitää osata jopa kyseenalaistaa hoito, johon on menossa. Tuossakin tapauksessa ainakin kivut ilmeisesti ovat loppuneet. Vai ovatko?

    • Lieppi

      Minulla on todettu adenomyoosi, kaksi myoomaa. Kohdunpoisto viimeinen vaihtoehto. Ensin runsaisiin vuotoihin kokeillaan yhdistelmäpillereitä, sitten mahdollisesti hormonikierukka. Jos ei apua thermoamblaatio- lämpöhoito joka tuhoaa kohdun limakalvon. Sitten vasta mahdollisesti kohdunpoisto. Kipuihin vain kipulääkitystä...

      • Hiltusfani

        H-kierukkaa suosittelen, mutta myoomista en tiedä. Lasten jälkeen oli 2-3kierukkaa ja viimeinen yliaikainen, siis yli 5v. Kohtu poistettiin riesojen vuoksi. Mukava nuori naislääkäri jutteli ennen leikkausta ja määräsi veritulppariskin vuoksi pistoskuurin jälkikäteen. Miespuolinen kirurgi sitten leikkasi ja osasi asiansa hyvin (Hiltunen ?). Toivuin hyvin.
        Noi huippuorgasmit on kokematta enkä osaa niiden perään surrakaan. Halut enempi lisääntyy, kun ei enää tarvi raskautta pelätä. Toivon, että pääset hyvän kirurgin käsittelyyn, siitä on paljon kiinni.


    • ongelmaon

      Itsellä paha myoomaongelma ja voi olla että kohdunpoisto tässä on edessä. Itse ajattelin mennä yksityiselle konsultaatioon ja selvittää avoleikkausta, kohdunkaula säästettäisiin. Tuntuu hurjalta ja kurjalta koko tilanne. Minulle ainakin julkisella puolella on vain heitetty naamalle että kohdunpoisto kuin kyse olisi luomenpoistosta. Ei niissä 15-20 min. vastaanottoajoissa ole mitään kunnolla kerennyt käydä läpi eikä lääkärit kerro rehellisesti yhtään mitään. Pikku juttu, kohtu vaan napsastaan pois, mitä 40 vanha lehmä semmosella enää tekee...semmonen vaikutelma on jäänyt koko hommasta.

      Paljon, paljon ja paljon enemmän olen löytänyt asiatietoa ja ihmisten kokemuksia netistä ja sitä kautta pystynyt muodostamaan kokonaiskuvan mistä kaikesta kohdunpoistosta on kyse. Tämäkin viestiketju on ollut loistava. Kiitos kaikille! Kertokaa lisää kokemuksianne sillä aihe on tärkeä ja oleellinen naisen elämässä.

      • apuaaak123

        Minullekin vanhempi mieslääkäri oli heti määräämässä kohdun poistoa. Sen piti olla yksinkertainen operaatio, jossa lääkärin mukaan riskinä on vain laskeumat "joita esiintyy kyllä leikkaamattomillakin". Sain onneksi sitten kuulla toiselta lääkäriltä ne todelliset riskit. Ja niitä oli ihan hirveä määrä. Pelottaa jo valmiiksi jos joudun siihen menemään. On se naisena olo niin hankalaa.


      • ongelmaon

        Jos jaksat naputella niin kerro mitä kuulit tältä toiselta lääkäriltä. Kyllä tässä aika patti tilanteessa olen ja henkisesti hyvin kuormittunut. Lääkärithän ei ymmärrä tunnepuolta vaan ainoastaan se merkitsee mitä käypä hoito suositus sanoo.

        Kauhuissaan olen syntyneestä tilanteesta.


    • äläolenegatiivinen

      Joo, mä voin kertoo että mä tiedän tosi tarkkaan miltä susta tuntuu! Mua alkaa pissittää kaupungilla ja sitten pitää etsiä vessa. Se ei ole kiva mutta kyllä se helpottaa, kun voi käydä vessassa.

      Kannattaa aina yrittää löytää positiivisia asioita kaikista jutuista, se auttaa. Mikä vois olla sun positiivinen asia?

      t:Rosvoroope

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe