Luokalle jääminen vaihtarivuoden jälkeen

minä

Oisin ens vuonna lähdössä vaihtoon USA:han lukion 1 ja 2 välissä. Vielä en oo saanu päätettyä kauanko siellä haluaisin olla, 3kk, 6kk vai 12kk.

Ilman muuta lähtisin vuodeksi, mutta eniten huolestuttaa se, että kun palaisin vaihtarivuoden jälkeen joutuisin vuotta nuorempien luokalle kaheks vuodeks.

Jäiskö se harmittamaan sit ettei samaan aikaan kavereitten kanssa penkkareihin, abiristeilylle yms.? Vaikka vaihtarivuosi ois aivan mahtava kokemus nii pilaisko se seuraavat 2vuotta?

Ei siinä, tulen kyllä hyvin toimeen ihmisten kanssa mutta silti mietityttää...
Oisko tästä entisillä vaihtareilla kokemusta

2

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsfdfdfd

      Ei todellakaan harmittanut! Vaihtovuosi oli kyllä sen arvoinen kokemus. Vaihtovuodelta palatessa saattaa kyllä hieman ottaa pattiin, että itsellä on lukiota vielä 2 vuotta jäljellä ja kaverit tai muuten samanikäiset ovat jo abeja, mutta se menee pian ohi, kun saa uusia kavereita vuotta nuoremmista ja opinnot etenevät. En jättäisi vaihtovuotta käyttämättä jälkeenjäämisen takia, sillä se unohtuu viimeistään silloin kun itse on abi ja pääsemässä ylioppilaaksi. Vuosi jälkijunassa tuntuu nuorena hyvin pitkältä ajalta, muttei se oikeastaan ole paljoakaan ja vaihto-oppilasvuosi antaa niin paljon etenkin kielitaidon osalta, että vuoden jälkeenjääminen on hyvin pieni hinta hienoista kokemuksista.

      Sitä paitsi viimeinen lukiovuosi eli abivuosi on oikeastaan vain noin 1,5 vuotta koulua vuotta nuorempien kanssa, sitten alkaakin jo lukuloma ja kirjoitukset. Lukion jälkeisissä opinnoissa (yliopisto/AMK) aloittaa paljon eri-ikäisiä opiskelijoita, monilla on takana välivuosia tai he vaihtavat alaa. Joten siinä vaiheessa ei yksi vuosi lukiossa jälkijunassa haittaa paljoakaan.

      Lähdin muuten itse lukion ekan vuoden jälkeen Latinalaiseen Amerikkaan. Joten lähde vaan koko vuodeksi, sillä täysin samanlaista kokemusta on hankalampi saada aikuisena.

    • dsdsadsds

      Tuossa tuli pieni ajatusvirhe, eli abivuosi on tietenkin vain noin reilun puolen vuoden mittainen rupeama koulunpenkillä nuorempienkanssa, sillä helmikuussahan on tietysti penkkarit ja sitten lukuloma, jolloin ei koulua enää välttämättä ole. Se ei ole paljon se!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe