Ostin rivitalohuoneiston 1v sitten. Nyt kun olen myymässä asuntoa kylpyhuoneessa ja saunassa todettiin reilusti pinta kosteutta kuten myös seinän takana makuuhuoneessa ja muutama laatta oli irronnut lattiasta. Kosteita tiloja ei ole käytetty 2kk. Myyjä tehnyt 3v sitten kylpyhuone remontin. Vesieristeet on unohtunut laittaa samalla. Kuinka mahdollista? Onko remontti tehty märän päälle?
Eikös isänöitsiälle kuulu vesieristyksen valvonta? vai onko remontti tehty ilman lupaa?
millainen vastuu tällaisessa tilanteessa myyjällä?
Asuntoon olisi itsellä uusi ostaja tiedossa. Kannattaa varmaan selvittää vahingot tarkemmin ennen myyntiä?
Kosteusvaurio kylpyhuoneessa myyjän vastuu???
52
6567
Vastaukset
- ITS...
Aluksi pitää lähteä liikkeelle siitä mitä tosiasiallista vahinkoa tästä syntyy? Mielipaha ei ole sellaista.
Joka tapauksessa vahinko kuuluu ENSISIJAISESTI taloyhtiön korjattavaksi ja TOISSIJAISESTI taloyhtiö voi esittää vahingonkorvausvaatimuksen remontin teettäneelle osakkaalle. Taloyhtiön valvonta ei vaikuta mitenkään vahingonkorvausvelvollisuuteen, korkeintaan isännöitsijän ja taloyhtiön väliseen sopimusoikeudelliseen asemaan jos on toimittu päätösten vastaisesti.
Sinä esität myyjälle vahingonkorvausvaatimuksen niistä kustannuksista joita sinulle tästä syntyy, eli käytännössä ehkä sijaisasuminen siltä osin kun kotivakuutus ei sitä kata. Oikeus sitten aikanaan arvioi niiden oikeellisuuden suhteessa siihen missä vaiheessa voisi olettaa että tila joudutaan joka tapauksessa remontoimaan, sekä suhteessa siihen miten remontti tulee vaikuttamaan asunnon arvoon.
Myyntiä varten kannattaa teettää kuntotutkimus erityisesti märkätilasta jotta uusi ostaja ei pääse sinun kimppuun sen varjolla että tietoja asunnon kunnosta olisi pimitetty.- mies 38 vuotta
Kuulostaa siltä et entinen omistaja on tehnyt remontin ilman lupia ja ilman koulutusta. Entinen omistaja on vastuussa joten haasta se oikeuteen. Muuten tuskin tulet saamaan korvauksia. itsellä sama tilanne 6 vuotta sitten. Taloyhtiö ei ole vastuussa jos remontti on tehty ilman lupaa joten taloyhtiö ei voinut tietää. Taloyhtiö voi sitten haastaa kans sen entisen omistajan oikeuteen. Tee kuitenkin ensin kunnon kuntoarviointi ja sitten kun vahingon laajuus on selvä niin sitten otat yhteyttä entiseen omistajaan. Jos entinen omistaja ei korvaa niin haasta oikeuteen.
Omassa huoneistossani 6 vuotta sitten oli sama tilanne. tein remontin itse kun olen ammattimies. Sovin niin taloyhtiön kanssa. Entinen omistaja korvasi remontin kulut oikeuden käynnin jälkeen. - Ottakaa selvää
mies 38 vuotta kirjoitti:
Kuulostaa siltä et entinen omistaja on tehnyt remontin ilman lupia ja ilman koulutusta. Entinen omistaja on vastuussa joten haasta se oikeuteen. Muuten tuskin tulet saamaan korvauksia. itsellä sama tilanne 6 vuotta sitten. Taloyhtiö ei ole vastuussa jos remontti on tehty ilman lupaa joten taloyhtiö ei voinut tietää. Taloyhtiö voi sitten haastaa kans sen entisen omistajan oikeuteen. Tee kuitenkin ensin kunnon kuntoarviointi ja sitten kun vahingon laajuus on selvä niin sitten otat yhteyttä entiseen omistajaan. Jos entinen omistaja ei korvaa niin haasta oikeuteen.
Omassa huoneistossani 6 vuotta sitten oli sama tilanne. tein remontin itse kun olen ammattimies. Sovin niin taloyhtiön kanssa. Entinen omistaja korvasi remontin kulut oikeuden käynnin jälkeen.Pastapuhetta.
Taloyhtiö on aina korjausvelvollinen taloyhtiön vastuulle kuulivasta rakenteista, kuten vedeneristykset. Taloyhtiö voi taas hakea korvauksia vierheellisen rakenteen tehneeltä osakkaalta.
Myyjä taas on vastuussa siltä osin mitä ostajalle tulee kuluja, eli jos remontti nostaa yhtiövastikeetta 5€/kk, niin tätä voi vaati myyjältä.
- santtu
eli lattiaan poraukset että saadaan mitattua kosteus syvemmältä ja sitten uskaltaa myydä asunon turvallisin mielin.
Ei, vaan taloyhtiö teettää mittaukset. Asia ei ole sinun ongelmasi, vaan taloyhtiön ja remontin tehneen osakkaan ongelma.
- Moosan Manne
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ei, vaan taloyhtiö teettää mittaukset. Asia ei ole sinun ongelmasi, vaan taloyhtiön ja remontin tehneen osakkaan ongelma.
Hai jos nenästäs ei vielä tule räkää,niin sillon uskallat myydä huushollis niineenäinee.Hmm.Jos taas tulee,niin suosittelen omatoimiremonttia ennen myyntitoimeen ryhtymistä.
- minä tiedän
mitä sä its-pissipää selität, isännöitsijällä on vastuu remonttia valvovana henkilönä, sillä hänen tulee valvoa, että remontintekijäon ollut kunnollinen, luotettava ja hyväksyttävä tekijä tähän hommaan, isännöitisjä tarkastaa myös, että vesieriste on tehty asianmukaisesti ennen kuin homma voidaan tehdä loppuun. Jos kosteusvaurio on huomattavan suuruinen asunnon hinnasta, on edellinen myyjä vastuussa.
Sinun onnesi, että myynnistä on vasta vuosi, myyjän vastuu as.oy-kaupoissa kaksi muotta, kyseessä salainen, piilevä virhe. Näitähän on jatkuvasti kuluttaja-asiamiehellä käsittelyssä. Vituttaa, kun nämä kaksi junttia lkv ja its kehuu täällä olemattomilla jutuillaan- ootte pikkutekijöitä, ja aina kommentoimassa, kukahan teidänkin palveluja ostaa.- yyyyyyy
No etpähän näytä tietävän. Remontin tekijä voi hommata taloyhtiön valvojan, jonka taloyhtiö hyväksyy tai taloyhtiö hommaa valvojan tai isännöitsijä voi olla valvojana. Oli valvojana kuka hyvänsä hänellä tulee olla siihen tehtävään tarpeellinen pätevyys. Isännöitsijä ei automaattisesti ole valvoja, joten älä höpötä pas*aa.
- ITS...
Tässä kysyttiin miten menetellään, ei sitä kuka on vastuussa koska se on TOISSIJAINEN SEIKKA tässä asiassa. Olet sitä asukaslaatua joka ensimmäisenä tulee tiskille naama punaisena huutamaan kun asiat menee pieleen, ammattilaisen tehtävä on hoitaa ONGELMA POIS ja sitten mietitään josko siitä joku laitetaan vastuuseen.
Meillä on tällä hetkellä liian monessa taloyhtiössä sellainen ajatus muutostöiden valvonnasta että mitään ylimääräisiä kuluja ei tule, vaikka isännöintisopimukset on ajalta jolloin vielä uudesta laista ei ollut tietoakaan. Se on ihan sama kun menet Prisman kassalle kertomaan että tämän kärryn vien maksamatta kassan ohi.
Muutostöissä vanhan ja uuden lain aikana on pääperiaatteena että MUUTOSTYÖN TEKIJÄ vastaa, vaikka siellä olisi itse Paavi valvomassa. - kokemuksella
Kyseessä on tahallinen tuottamuksellisuus jos märkäeristeitä ei laitettu ollenkaan ja silloin kahden vuoden vastuu ei päde vaan tuottamuksellisissa tapauksissa paljon paljon pidempi
- haista home
Myjän vastuu on 5v kaikista vioista ja 10v niistä joista hänen olisi pitänyt tietää.
- apujajaetaa
Tässä case-artikkeli vastaavan ongelman korjaamisesta: http://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/6685/huoneiston_vesivahinko_muutostyo.htm
- /)
Kylpyhuonetilat kuuluvat taloyhtiön vastuulle, mutta toinen asia on sitten se, jos silloinen asukas on tietentahtoen tehnyt/teettänyt remontin virheellisesti ja siitä on aiheutunut vaurioita. Hänellä on joku tietty vuosimäärä, jonka hän on vastuussa asiasta.
Jo silloin 3-v sitten on ollut tilanne, että kosteita tiloja ei saa remontoida omatoimisesti, vaan esimerkiksi kosteuseristykset pitää näyttää isännöitsijälle. Jos isännöitsijä hyväksyy ne, niin vasta sen jälkeen saa jatkaa kylppäriremppaa.
Soita ekaksi isännöitsijälle ja kerro, että mikä on tilanne.
Joka tapauksessa tilanne on se, että jos nyt lähdet myymään asuntoa, niin sinun tulee rehellisesti kertoa, että kylpyhuoneessa on kosteusvaurio, jonka laajuutta ei nyt tarkalleen ottaen tiedetä ja vastuukysymyksetkin on vielä auki. Tämän vuoksi on erittäin epätodennäköistä, että ylipäätään kukaan ostaisi asuntoa ja toisekseen joutuisit pudottamaan hintaa ihan kohtuuttomasti. Sen vuoksi kannattaa nyt selvittää tuo remonttiasia kuntoon.
Todennäköisesti kylppäristä puretaan laatoitukset pois kokonaan ja poistetaan kostuneet seinä- ja lattiarakenteet. Sen jälkeen tarvittaessa kuivatetaan puhaltimilla rakenteita muutama viikko (tyypillisesti 3-4 viikkoa). Vasta tämän jälkeen aletaan rakentaa uutta pintaa.
Kun kylppäri on tuliterä, niin sen jälkeen se on asuntosi valttikortti ja moni varmasti ihastuu täysin uuteen kylpyhuoneeseen, joka myös nostaa asuntosi arvoa. Ei siis pidä masentua kosteusvauriosta.- höpöttäjät...
Vastuukysymyksessä ei ole mitään epäselvää.
- ikäviä nuo vauriot
Teidän tilanteessa kannattaa tehdä remontti, mutta tuossakin on tuo, että kannattaa etsiä hyvä tekijä. Yksi tuttu osti asunnon jossa oli tehty remontti ja kosteusmittaukset. Oli silti kosteusvauriot ja nyt joutuvat tekemään koko taloon ison remontin. Edellinen omistaja ei korvaa mitään tuossa, joka ihmetyttää.
- kokemuksella
Kyseessähän on tuottamuksellisuus.
1. Yhteys isännöitsijään,
2. Asiantuntija paikallle tekemään virallinen tarkastus ja dokumentit
3. heti tieto entiselle omistajalle asiasta (täytyy ilmoittaa myös ja pyydät sen kattoon, todistajat paikalle ja kerrot, että aiot vaatia korvaamaan kylpyhuoneremontin ja muut sen vuoksi remontoitavat alueet ja jos menee kulut remontista todella suuriksi niin kaupan purkua on myös mahdollista vaatia.
4. palkkaa asianajaja (on kallis, mutta hoitaa homman kotiin jos on hyvä)
ja eiku jaksamista - ent. hall.pj.
Asiasta on vastuussa myyjä, koska olet asunut vasta vuoden. Uuden as.oy lainsäädännön mukaan. joka tuli voimaan 1.7. 2010 kylpyhuonekorjaukset tulee ilmoittaa isännöitsijälle, joka puolestaan hoitaa tarkastuksen kylpyhuoneeseen, kun remontti on valmis. Tästäkin kustannuksesta vastaa myyjä.
- sainpas kiinni
Ei kukaan UNOHDA laittaa vesieristyksiä. Nykypäivänä jokainen remonttiin ryhtyvä tietää asiaan kuuluvat jutut.
Eli taas selvä PROVO.. :D- Valvoja
Kaikkea on tullu nähdyksi. Käsittämätöntä on, mitä vielä nykyisinkin voi tapahtua. Joku täysin tunari omatoimipelle joka on viimeksi 20 vuotta siten kerran tehny rempan ja kuvittele sen osaavansa alkaa tehdärahaa säästääkseen ja pelkässä myyntitarkoituksessa remppaa. Voi todellakin olla joku hölmö, suorastaan idiootti vielä tänäkin päivänä.
Mutta voihan tällainen provokin olla... - ..
Valvoja kirjoitti:
Kaikkea on tullu nähdyksi. Käsittämätöntä on, mitä vielä nykyisinkin voi tapahtua. Joku täysin tunari omatoimipelle joka on viimeksi 20 vuotta siten kerran tehny rempan ja kuvittele sen osaavansa alkaa tehdärahaa säästääkseen ja pelkässä myyntitarkoituksessa remppaa. Voi todellakin olla joku hölmö, suorastaan idiootti vielä tänäkin päivänä.
Mutta voihan tällainen provokin olla...Myyntitarkoituksessa nimenomaan voi tulla kalliiksi huolimaton työ.
- patronben
hei, hyvä päivä sinulle ja mys hyville suomalaiselle sydemestä!
ja sori jos jos tule kirjoitus virhitä ,
see rippu siitä oletko ihan suomen kansalainen vai et eli jos olet ulkomalainen
oikeasti olet puulassa ikävää kyllä suomi on tällänen maa, paitsi hyvät ihmiset suomalaiset jotka uskovat jumalan he ovat hyvijä, minulla on hyvä kokemusta,
olisin jätänyt sinulle phlin nomarani kin mutta tässä sivustossa kin suomi24.fi kiusavat minua ei minun vesti mene kenällä kän vaikka olen maksanut heille koko voden lopun asti mutta toivon tä vesti tulisi perille sinulle ja jotain hytyä saisit itsellesi! aluksi sinun pitä olla kärsivälinen oikeasti,
koska minulla kesti monta votta servalla sivulla jatkuu koska tähän ei mahtuu- patronben
ensin 1-tarkistat itse koska olet tehnyt koti vakutuksen se on tosi tärke koska jos olet tehnyt koti vakutuksen samana päivänä kun ostit talon se on plussa sinulle silloin surin osasta vakutus korva sen sinulle eli ensen varmistat koska olet tehnyt sen koti vakutuksen ja pydä heiltä paperille tulstemalla että jä sinulla jos olet tehnyt sen samana päivänä se on tosi hyvä sinulle ok okska kun minulla oli sama laista ongelma vaika osto päivänä mää tein sen koti vakutuksen ja noin oston jälken 8 kuukautta lytyi hometta ja kosteutta ilmoitin soran vakutuksen ne lopussa sanoivat että olet tehnyt koti vakutuksen noin mutama päivä myhämin sinä oli koti vakutus suomessa. minä jatkan myhämmin sen verran voin velä kertoa velä nyt kun ostit talon kunto tarkostu mikä firma tehnyt esn?minulla oli Rak systems kaikista pahoja ovat oiken hujreitaoiken ketoja ja välitäjä ja myijää.
- patronben
patronben kirjoitti:
ensin 1-tarkistat itse koska olet tehnyt koti vakutuksen se on tosi tärke koska jos olet tehnyt koti vakutuksen samana päivänä kun ostit talon se on plussa sinulle silloin surin osasta vakutus korva sen sinulle eli ensen varmistat koska olet tehnyt sen koti vakutuksen ja pydä heiltä paperille tulstemalla että jä sinulla jos olet tehnyt sen samana päivänä se on tosi hyvä sinulle ok okska kun minulla oli sama laista ongelma vaika osto päivänä mää tein sen koti vakutuksen ja noin oston jälken 8 kuukautta lytyi hometta ja kosteutta ilmoitin soran vakutuksen ne lopussa sanoivat että olet tehnyt koti vakutuksen noin mutama päivä myhämin sinä oli koti vakutus suomessa. minä jatkan myhämmin sen verran voin velä kertoa velä nyt kun ostit talon kunto tarkostu mikä firma tehnyt esn?minulla oli Rak systems kaikista pahoja ovat oiken hujreitaoiken ketoja ja välitäjä ja myijää.
nyt minun pidä lopeta koska on menua, mutta ällä heti remoni sitä koska et tedä se remonti meis minkä lainen huijari et voi mydä sitä heti noin koska sinä on
vvahinkot jos myt sitää näin ostaija voi olla syttä sinua myhmmin mutta kaikista paras jos tunnet jonkun hyvän laki mehen se kin ei ole halpa nyt tet näin otat jokuu hyvän nais laki mehen ok
hyvä päivän jatkuua
- kerran kärsinyt
Remontoi ennen myyntiä,muuten seuraava saa kaupankin purettua aikojenkin päästä,itselleni kävi juurikin näin,siksi suosittelen,että korjaa viat ja myy sitten ja ota mustaa vakoisella remonttifirmalta,että kosteusvauriot on poistettu,niin selviit halvimmalla tavalla .
- kokemusta....
Koska olet ostanut asuntosi vuosi sitten! Vastuu on myyjällä jolta ostit....sillä myyjällä on 5..(viiden) vuoden vastuu ns. piilevistä vioista ja nuo kertomasi viat ovat jo törkeää huolimattomuutta! Kirjallinen vaatimus myyjälle ja kotivakuutuksesi korvaa juristin...omavastuu vain 150 euroa......myöskin taloyhtiö on saattanut toimia vastuuttomasti,mutta se selviää sitten..Ensin myyjälle korjausvaade kirjallisena! Mahdollisimman nopeasti......Älä rupea korjaamaan itse nyt mitään sillä huononnat tilannettasi ja tulee tulkintakysymyksiä.....
- f5 reload
Asunto-osakeyhtiössä omavastuu on KAKSI vuotta.
Esim. omassa ok-talossa VIISI. - tuottamuksellisuus
f5 reload kirjoitti:
Asunto-osakeyhtiössä omavastuu on KAKSI vuotta.
Esim. omassa ok-talossa VIISI.Tässä on edelleen tuottamuksellisuus kyseessä, jolloin mainitsemasi vastuuajat ovat paljon paljon pidemmät.
- ÄLLITÄLLI
Mitä ihmettä sinä näitä täällä kyselet? Olet varmaan itse huomannut esim irtoneet laatat? Etkö ole kahteen vuoteen käynyt pesulla/vessassa? En minäkään nyt ihan noin tyhmä ollut kun kämpän ostin.
- petskuliiii
Edellinen omistaja on vastuussa 2 vuotta myymisestä.joten sulla ei ole mitään hätään.ota yhteyttä myyjään ja kerro tilanne.lasku menee heille.mikäli menee oikeuteen niin varmasti voitat.mutta laki on takanasi.meillä kävi sama juttu oltiin asuttu jonkin aikaa kun kylppärissä irtosi laattoja taloyhtiö korvas kosteuseristeeseen asti ja lopusta meni lasku edelliselle omistajalle joka oli sopinut asian isännöitsijän kanssa.saimme uuden kylppärin vaivatta.
- uskokaa jo
Tässä on edelleen tuottamuksellisuus kyseessä, jolloin mainitsemasi vastuuajat ovat paljon paljon pidemmät.
- Littlemisssunshine
Myyjä on vastuussa vastaavista jutuista vielä viisi vuotta asunnon myymisestä eteenpäin eli edellinen myyjä on vastuussa sinulle ja sinä vastaavasti vastuussa omalle uudelle ostajallesi. Taloyhtiön pitää teettää kuntotutkimus, korjata vauriot ja laskuttaa sinulle asunnon myynyttä henkilöä. Ei kannata siis myydä asuntoa pimittäen, ja nykyään KUKAAN täysijärkinen ei edes osta asuntoa ilman kuntotarkastusta. Mutta. Yhdestä seikasta en ole varma. Viiden vuoden takuu taitaa olla riippuvainen siitä, onko kuntotutkimus tehty eli jos sitä ei tehty kun ostit asunnon ja et vaatinut sitä,en tiedä saatko mitään korvausta?
- voi elämä
Ei tarvitse kuntotarkastusta, vastuu on silti myös piilevistä vioista. Tässä on edelleen tuottamuksellisuus kyseessä, jolloin mainitsemasi vastuuajat ovat paljon paljon pidemmät.
- kljlkjljkl
Vastuussa on aina se joka homeen on aiheuttanut.
Siksi myyjän kannattaa aina tehdä kosteusmittaus, ettei ostaja mene kastelemaan paikkoja ja väittää että on hometta.
Näitäkin on nähty kun tarvitaan vähän rempparahaa. Samalla saadaan tekosyy alkaa remonttiin jonka myyjä maksaa. Kusettajia on paljon. - jotain tietävä
myyjän vastuu asunnosta on 2 v. jos olet ostanut talon vuosi sitten niin korvausta voit hakea häneltä. vakuutuksesta et saa mitään.
- jotain tietävä
siis osakkeen. omakotitalossa vastuu on 5 v.
- joopajoo
Etpä tunnu tietävän. Tuottamuksellisuus (tahallisuus*) kyseessä vastuu on paljon pidempi kuin kaksi vuotta.
- Voiko olla totta
Myyjällä vastuu 5vuotta. Otapa yhteyttä rivitalon myyjään jolta ostit asuntosi.
- Heikkopeikko.
^ Etkö voisi lukea edellisiä viestejä ennekuin tuuppaat omia höpötyksiäsi? Täällä on jo moneen kertaan kirjoitettu, että rivitaloissa myyjän vastuu on KAKSI (2) VUOTTA. Mutta sikäli epäoleellinen seikka, koska kirjoittaja on omien sanojensa mukaan asunut vasta vuoden. Vaan kuka myy kämppänsä ennekuin 2 vuotta on kulunut???? Myyntivoiton verohan siinä iskee päälle. Onkohan aloittajalla itsellään jotain kosteita jauhoja säkissään?
- mmpmpmklmklm
Heikkopeikko. kirjoitti:
^ Etkö voisi lukea edellisiä viestejä ennekuin tuuppaat omia höpötyksiäsi? Täällä on jo moneen kertaan kirjoitettu, että rivitaloissa myyjän vastuu on KAKSI (2) VUOTTA. Mutta sikäli epäoleellinen seikka, koska kirjoittaja on omien sanojensa mukaan asunut vasta vuoden. Vaan kuka myy kämppänsä ennekuin 2 vuotta on kulunut???? Myyntivoiton verohan siinä iskee päälle. Onkohan aloittajalla itsellään jotain kosteita jauhoja säkissään?
Niin kyllä se vastuu asioista on pitempi jos pystytään näyttämään toteen että kyseinen henkilö on aiheuttanut omalla huolimattomuudella kyseisen vaurion asuntoon. Jos kerta vedeneristykset on jäänyt kokonaan pois vuonna 2009 tehdyssä remontissa, kallistuu kyllä valvontaan nyt virhevastuu myös. se ei paljon vaadi aikaa valvojalta tulla katsomaan että vesieristykset on tehty asuntoon.
- eklmlml
Tiedän pari amaattimiestä jotka teki kylpyhuone/saunarempan ja "unohtivat ilmanvaihdon sekä lattiakaivon saunan puolelta. kynnys saunan ja kylppärin välillä 25cm...
- ammatti ja "ammatti"
Tuollaisen kynnyksen tekijä ei voi olla ammattimies.
- taloyhtiö hoitaa
Omassa taloyhtiössä paljastui vesivahingon myötä märkä kylpyhuone. Asunnon edellinen asukas/omistaja oli itse taitamattomasti (ja salaa, ilman mitään lupia tai ammattitaitoa) remontoinut kylppärinsä kelvottomaan kuntoon. Tulos: taloyhtiö otti ohjat, kylppäri ja aiheutuneet vesivahingot menivät korjaukseen, kaikki taloyhtiön laskuun. Remontin jälkeen taloyhtiö käräjöi vahingot aiheuttanutta entistä osakasta vastaan, ja tämä joutui lopulta korvaamaan sekä kylpyhuoneen remontin että muihin asuntoihin aiheutuneet vahingot.
Näin se menee, taloyhtiö hoitaa ja maksaa, ja jos remppa on tehty ilman taloyhtiön hyväksyntää, taloyhtiö voi oikeusteitse hakea korvauksia vahingot aiheuttaneelta osakkaalta. Jos taas taloyhtiö on valvonut ja hyväksynyt remontin, voi olla että taloyhtiö joutuu itse vastaamaan kaikista kuluista (=kaikki osakkaat päätyvät maksumiehiksi yhtiövastikkeen muodossa).
Ota yhteyttä taloyhtiösi isännöitsijään ja/tai hallituksen puheenjohtajaan, he osaavat auttaa. - jk
myyjän vastuu
- Saamarin Suomi24
Miten hitossa päädyin tähän keskusteluun klikkaamalla etusivun UFO-ketjua?
- adafd asdf
Nostetut keskustelut ovat olleet jo pari päivää epäsynkronissa.
- kokemuksella
Myyjällä vastuu 5 vuotta kaupanteosta. Riippuu toki monesta seikasta, joutuuko korvaamaan. jos kauppakirjassa sanallakin maininta et pitää rempata niin se on siinä sitten. MUTTA jos kaiken piti olla kunnossa eikä ostaja voinut kaupantekohetkellä arvata tuollaista, eikä myyjä "tiennyt" asiasta on kyseessä piilevä virhe, jolloin myös myyjä korvausvelvollinen. Ja tietenkin jos myyjä tiennyt mutta ei ole kertonut niin korvausvelvollinen.
Nyt vaan yhteys asianajajaan, sitten myyjään ja vaadit joko hinnanalennusta tai että myyjä kustantaa remontin ja remontista aiheutuvat kulut.
kokemuksen syvällä rintaäänellä.. - sry
Myyjän vastuu yleensä kantaa, ja ainakin sinun tapauksessasi hyvinkin. Jos myynnistä on vain vuosi, ei sillä ole mitään merkitystä, milloin ja miten se myyjä on ne tehnyt ne remontit.
Koska väärin tehty on väärin. Ostajalla on oikeus tässä tapauksessa siirtää syy myyjälle.
Mutta toisaalta, jos olet hyväksynyt asunnon siinä kunnossa kuin se on, olet menettänyt rahasi. - rempatun ostanut
mites sit, kun ostaa asunnon ja siihen on tehnyt aikaisempi omistaja rempan, kun tämä ostaja josku myy asunnon, kuka vastaa se omistaja vai se rempantekijä jos aikaa jo yli 5v
- niinniin niin
Se maksaa, kuka on remontin tehnyt. loppupelissä. Pidentä vain asian käsittelyä
- rempatun ostanut
hyvä tietää, ettei turhaan mieti asiaa :)
- 16+2
Ei se nyt ihan noin mene jos remontista jo aikaa ja useampi ostaja jo.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733