Nauran sille, kun sanotaan, että mustikkaa ei tule tänä vuonna yhtä paljon, kuin viime syksynä..vaikka niinhän sitä kovaa sanottiin viime vuonnakin, että mustikkaa ei tule, vaikka sitä jäi metsään aivan valtavia määriä. Jopa sellaisiin paikkoihin, joissa metsätie oli ihan likillä..eli ei olisi tarvinnut kävellä edes kuin muutama kymmenen metriä.
Olen kerännyt mustikkaa (käsin, en koneella) nyt n.8litraa. Kaksi kertaa olen metsässä käynyt ja kerralla olen ollut n.2-2½tuntia.
Mustikoita on ja isoja, ainakin kun vain viitsii kävellä kunnolla metsään, eikä tien reunoilta vain muutamia metrejä eteenpäin.
Ötököitä toki on, mutta vain hyttysiä ja paarmoja. Hirvikärpäsiä ei ainakaan vielä ole yhden ainuttakaan ollut.
Mutta surukseni huomasin, että eräs paikka, josta nämä ulkomaalaiset viime syksynä raastoivat isoilla "puimureillaan" mustikkaa, on paljas. Ei mustikan mustikkaa, ja siihen on aina aiemmin tullut aivan valtavasti isoja mustikoita.
Nyt se paikka on pilalla.
Ekaa kertaa olivat viime syksynä siinä "puimureidensa" kanssa. Ja voi luoja mitä touhua! Rennosti yli puolet oli pelkkää roskaa (lehtiä yms.) . Varpuja oli katki ja lehdettöminä valtavia määriä..joten ei mikään ihme, että mustikka ei siinä enää kasva.
Joten nyt nopsaa mustikkaan, jos on pienikin mahdollisuus, että vakipaikkoihinne voi tulla "puimuri" porukkaa.
Meillä lapset syövät mustikoita sellaisenaan, kuten myös muita marjoja, mutta mustikat ovat suosikkeja. Niitä menee ja paljon :) .
Meillä jopa 3v tyttö kerää jo itse mustikoita :) , (oli ekalla kertaa hetki kanssani mustikassa, ennen kuin iskä haki tytön kotiin) Hän ei sotke vaan kerää siististi :) .
Vatsan kanssa ei ikinä ole ollut minkäänlaista ongelmaa, kun lapset joka päivä saavat syödä tietyn määrän mustikoita :) . Ja sama homma itsellä :) .
mustikkaan! :)
13
186
Vastaukset
- Torilta pakkaseen...
Torilla niitä riittää eikä ole itikoita eikä hirvikärpäsiä......
- "veri"mustikoita
Torilta kun hakee, niin maksaa bisnes mustikoista ja siitä, että ensi vuonna tulee vain lisää thaikkuja marjoja poimimaan.
Ja ne mustikat on kerätty raakoina. Kypsytetty teko "auringon"valossa.
- kuula otsaan!
Myöhäistä on täällä thai-invaasio pyyhkäisi kaikki lähimetsät putipuhtaaksi, mitään ei jätetty paikallisille asukkaille:( arvaa harmittaako?
Ampuisin muutaman jos omistaisin pyssyn! - VEROT bisnekseen
Minun mielestäni siitä ei voi syyttää thaikkuja.
Se on ihan noiden marjafirmojen julmaa bisnestä.
Osoittavat mistä pitää mennä poimimaan, kartat on tehty valmiiksi. Eli joku käy paikat katsomassa valmiiksi.
KUNNON verot firmoille ja luvat maiden omistajilta. Pitäähän metsästäjilläkin luvat olla. Noihin ei saisi päteä jokamiehenoikeudet.
Eniten minua ärsyttää se, että kun mustikat ovat nyt vasta kunnolla kypsiä ja nämä thaikut ovat jo viikko-pari sitten alanneet keräämään niitä, eli raakoina!
En enää muista missä noista marjanpoimijoista oli juttua, mutta monet jäävät jopa velkaa näille firmoille, koska joutuvat maksamaan oman asumisensa, auton kulut, ruuat yms. Eli vaikka joka lehdessä kaunistellaan heidän palkkaansa, kuinka hyvin he muka tienaavat, niin totuus on ihan toinen.
Monet joutuvat ottamaan lisää lainaa näiltä marjafirmoilta, että pääsevät kotiin takaisin..eli lisää vain jäävät velkaa. - D325OH
Ei ne ulkomaalaiset jokaista neliökilometriä ole keränneet, KAIKILLE riittää. Ostakaa verkkotakki, ei häiritse ötökät. Olen jo 38L kerännyt, käsin tietysti. 5-6 tuntia, niin ämpäri on täys. Minulla on hyvä paikka, suo jossa on myös lähellä paljon puolukkaa ja karpaloa. Juolukkaakin löytyy, mutta on mauton, en kerää
- mehtäläinen
Viime vuonna oli juttua just näistä ulkomaalaisista kerääjistä, he ihmettelee miten laiskoja suomalaiset on, jätetään marjat luontoon, kun ne olisi sieltä jokaiselle otettavissa, ihan ilmaseks. Suomalaiset on laiskoja, ei tosin kaikki, mutta suuri osa. Ei jakseta mennä metsään, vaan mieluummin ostetaan kalliilla torilta, tai sitten ulkomaisia pakastealtaasta...
- mustikkaa+juolukkaa
Joo, kyllä marjoja löytyy, kun vain viitsii kävellä sinne metsään. Ei ne todellakaan kesken lopu :D .
Niitähän jää metsiin vaikka millä mitalla joka syksy.
Niin ja tuosta juolukasta, jos tekee hilloa tai mehua, niin niitä kannattaa laittaa mukaan :) .Vaikka ovat mauttomia, mutta omat hyvät puolensa niissäkin on :) .
Tai vaikka laittaisi pakkaseen mustikan sekaan :) . - D325OH
Viime vuonna keräsin 60L . Muutama litra oli juolukoita, laitoin maijaan, mustikoiden sekaan. En vaan tykkää niitä kerätä, kun mustikkaa on niin paljon. En tiedä jaksanko kerätä niin paljon nyt, kun jalka on kipeä ja töiden jälkeen ei kykene lähtemään, kun joutuu kävelemään koko päivän. Vain viikonloppuisin voin kerätä.
- äet
Eikös nyt ole sanottu että tulee hyvä mustikkasato? Nyt kun on ollut kosteaa eikä kuumaa, toisin kuin parina viime kesänä. Mustikkaa on tosiaan valtavasti, just kävin pikaisesti poimimassa vain vajaan litran, kun ei tuo kolmevuotias vielä oikein viihdy mukana. Mutta myöhemmin käyn yksin vielä tempaisemassa lisää.
- on ja paljon
No nyt on ollut ainakin viimeiset viisi vuotta -ainakin täällä- aivan valtavasti mustikkaa.
Ja sitä jää mettäänkin joka vuosi aivan valtavat määrät. - Hyötyliikuntaa
Tulin juuri mustikasta. Katsoin kellosta aikaa paljonko litran keräämiseen käsin kului aikaa. Vain 40 minuuttia ja keräsin puhtaita, isoja marjoja suoraan pakastusrasiaan.
Samalla tulee hyötyliikuttua. Polville "kykkiminen" on hyvää treeniä. Samoin pohjelihakset tykkää kävelemisestä pehmeässä sammalmaastossa.
Nauran niille, jotka ostavat marjansa torilta ja tekevät tiukkaa hikilenkkiä pururadoilla ja kaduilla. - riippuu ihan.....
Riippuu ihan paikasta, siis jossain on paljon ja jossain vain vähän.
Tässä meidän lähellä moni kerää nyt koneella, ei tule moskia paljon mitään, koska mustikkaa niin valtavasti.
Siskoni taas sanoi, että hänen lähellään järjestään kaikki keräävät nyt käsin ja aikaa menee. Jos keräisi koneella, tulisi moskia suurimmaksiosaksi.
Kyllähän se vain niin on, että metsässä marjoja ja sieniä keräämällä se paras liikunta tähän aikaan vuodesta tulee.
Mutta en minä moiti niitä, jotka torilta haluavat ostaa. Jotkut eivät vain ole kiinnostuneita menemään metsään ja joillain ei aika riitä. - mustikkamehu
Vieläkin löytyy ja aika napakoita ovat. Puolukkaan menin, mutta kun mustikoitakin oli paljon, keräsin sekaisin. Heitin maijaan. Tuli tuhtia mehua. Huomenna vielä ämpärillinen pitää kerätä, sitten alkaa olla pakastimet täys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251068Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82982Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22763Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759