Uusi lapsi ryhmässä?

Hysteerikko-äiti

miten nopeasti uusi lapsi pääsee mukaan leikkeihin ja "porukoihin", noin niinkuin yleensä? Surettaa, kun muutimme ja lapsemme joutui vaihtamaan päiväkotia, ja tänään oli ensimmäistä päivää uudessa päiväkodissa ja murheissaan kertoi, ettei kukaan halunnut leikkiä hänen kanssaan...En tiedä oli suoraan kysynyt, mutta niin hän meille kertoi. Kannattaisiko minun ottaa puheeksi hoitajien kanssa, että huomioisivat lapsen pääsyn leikkeihin paremmin, vai hätiköinkö nyt liikaa kun oli vasta ensimmäinen päivä? Pelottaa ja surettaa vaan. Lapsi on siis vajaa 4-vuotias ja oikein hyvin oli päivä muuten mennyt ja tykännyt siellä olla, mutta yksin omissa oloissaan leikkinyt sitten vain.

13

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhfgjhfghj

Ei se lapsilla ole sen helpompaa kuin aikuisillakaan uudessa työpaikassa. kaikki riippuu lapsesta ja ryhmästä. Hoitajien on vaikea puuttua lasten keskinäisiin kaveruussuhteisiin, kun kaikki valitsevat itse kaverinsa.

• ryhmään...

Kyllä hoitajat voivat auttaa paljonkin lapsen ryhmään sopeuttamisessa.Yksi päivä ei vielä kerro mitään ja kaikki lapset eivät muutenkaan ole vielä paikalla.Monethan lomailevat vielä. Ilman muuta voit puhua hoitajille asiasta ja hoitajien tehtävänä on"ryhmäyttää" uusi lapsi.
        Lapsesi on kuitenkin vielä pieni ja varmasti löytää vielä päiväkodista kavereita,joskus se kestää jinkin aikaa.

• 9+3

Melkoisen ammattitaidotonta porukkaa teidän päiväkodissa. Onko siellä kellään minkäänlaista koulutusta?

Ap:lle: olen samaa mieltä alemman kanssa, että ammattitaitoisten hoitajien tehtävä on "ryhmäyttää" uudet lapset, näin he pääsevät hyvään alkuun. Kavereita löytyy varmasti jossain vaiheessa, toisilla heti, toisilla menee kauemmin. Pienessä ryhmässä tutustuminen on helpompaa, ja monissa päiväkodeissa onkin pienryhmätoimintaa, eli jaetaan iso ryhmä pienempiin, joissa sitten touhutaan ja on toimintatuokioita.

• primaweera
        9+3 kirjoitti:

Melkoisen ammattitaidotonta porukkaa teidän päiväkodissa. Onko siellä kellään minkäänlaista koulutusta?

Ap:lle: olen samaa mieltä alemman kanssa, että ammattitaitoisten hoitajien tehtävä on "ryhmäyttää" uudet lapset, näin he pääsevät hyvään alkuun. Kavereita löytyy varmasti jossain vaiheessa, toisilla heti, toisilla menee kauemmin. Pienessä ryhmässä tutustuminen on helpompaa, ja monissa päiväkodeissa onkin pienryhmätoimintaa, eli jaetaan iso ryhmä pienempiin, joissa sitten touhutaan ja on toimintatuokioita.

No just! Kyllä on ammattitaidotonta hoitohenkilöstöä, jos lapsi ei solmi ystävyyssuhteita ensimmäisenä hoitopäivänä. Oletko ihan tosissasi???

Ei sitten tullut mieleen että ryhmässä saattaa olla useampia lapsia ensimmäistä päivää ja henkilökunnankin pitää tutustua lapsiin ja tutustuttaa lapsi päiväkotiin.

Hauska ajatus sinänsä että henkilökunta ekana päivänä päättäisi kuka on kenekin ystävä.

Aloittajlle vinkki: neuvo lastasi pyytämään kavereita leikkiin. Itse neuvoin poikaani kun hän oli neljä, että pyytää rohkeasti niitä lapsia leikkimään, joilla ei sillä hetkellä ole kaveria, eikä sen jälkeen ole valitellut että olisi yksin.

• 9+3
        primaweera kirjoitti:

No just! Kyllä on ammattitaidotonta hoitohenkilöstöä, jos lapsi ei solmi ystävyyssuhteita ensimmäisenä hoitopäivänä. Oletko ihan tosissasi???

Ei sitten tullut mieleen että ryhmässä saattaa olla useampia lapsia ensimmäistä päivää ja henkilökunnankin pitää tutustua lapsiin ja tutustuttaa lapsi päiväkotiin.

Hauska ajatus sinänsä että henkilökunta ekana päivänä päättäisi kuka on kenekin ystävä.

Aloittajlle vinkki: neuvo lastasi pyytämään kavereita leikkiin. Itse neuvoin poikaani kun hän oli neljä, että pyytää rohkeasti niitä lapsia leikkimään, joilla ei sillä hetkellä ole kaveria, eikä sen jälkeen ole valitellut että olisi yksin.

No en todellakaan tarkoittanut ap:n päiväkodin henkilökuntaa, vaan nimimerkin "jhfgjhfghj", kuten näet, hänen viestiin olen vastannutkin! Miten ihmiset eivät osaa lukea näitä ketjuja...?!

Heidän päiväkodissa hoitajat eivät viitsi puuttua keskinäisiin suhteisiin, vaan ilmeisesti lapsia voidaan jättää yksin leikkien ulkopuolelle ja se on voivoi, vika on siinä lapsessa itsessään tai ryhmässä. Eikä heille kuulu uuden lapsen "ryhmäyttäminen", vaan ujompikin lapsi saa vapaasti jäädä yksin. Väittäisin ettei peruskoulua kummempaa koulutusta voi olla, jos on tuollainen ajatusmaailma päiväkotielämästä.

Onneksi meidän päiväkodissa on toisin ja näkyy se koulussakin, ei juuri kiusaamista esiinny, melkein kaikki lapset samasta päiväkodista, jossa erityisesti panostettu siihen, että ei kiusata, syrjitä jne. Päiväkodeissa on näemmä huimia eroja.

• päiväkotilainen

En nyt yhden päivän perusteella vielä huolestuisi. Tosiaan ryhmästä varmasti puuttuu vielä lapsia voi puuttua aikuisiakin. Kyllä siellä huolehditaan, että uusi/uudet lapset pääsevät mukaan leikkeihin ja tutustuvat uusiin kavereihin. Voihan olla että paikalla oli vain niitä ujompia lapsia, jotka eivät hakeudu toisten seuraan eikä se kaikille "vanhoille" lapsillekaan ole helppoa palata lomalta hoitoon. Toki voit puhua lapsesi hoitajien kanssa että sinua huolettaa, ettei saa kavereita, mutta älä huoli kyllä siltä lapsellesi löytyy uusia kavereita ihan varmasti.

• ....

Uusi paikka se eniten lastasi jännittää. Ennen kuin tutustunut aikuisiin ja tuntee itsensä turvalliseksi silloin vasta ne kaveritkin oikeasti alkaa kiinnostaa. Uskon että lapsesi ilmaisee enemmän juuri hämmennystä ja jännitystä uudessa paikkaa vieraiden lasten ja aikuisten parissa. Kyllä ne leikitkin alkaa sujua kunhan on tutustunut ja tälle kannattaa rauassa antaa aikaa. Apua on lapsellesi jos hänen kanssa keskustelet päiväkodista päivittäin ja ihan sanotat että alku on aina vaikea kun ei ketään vielä tunne mutta paremmalta tuntuu jonkin ajan päästä. Suosittelen googlaamaan "Tommi aloittaa päiväkodissa" Kuvaa yksityiskohtaisesti 3-5v aloitusta uudessa päiväkodissa.

• vai niin...

Minusta taas ei pidä vähätellä lapsen tuntemuksia uuden asian ja ryhmän edessä. Lapsi on yhtä "pihalla" kuin aikuinenkin uudessa työpaikassaan, eikä ryhmäytyminen tosiaankaan ole niin yksinkertaista kuin jotkut ammattitaitoiset täällä väittävät.
      Olen ollut useassa päiväkodissa erilaisissa toimenkuvissa ja opiskeluissa. Kaikissa onlapsia jotka ovat yksin, eivätkä saa kavereita vaikka kuinka hoitajat sitä yrittävät. Eivät lapsetkaan hlaua että heidät määrätään johonkin porukkaan, eikä se porukka johon määrätään ole yhtään sen suopeampi uutta tulokast akohtaan.
      Se, mikä muuttuu on hoitajien tapa kertoa lapsen asioista kotiin ja lapsen kertomisen halukkuus loppuu, kun mikään ei muutu ja hoitoon on vain mentävä.

Täälläkin vain "ammattilaiset" vähättelevät lapsen hätää ja lohduttavat äitiä. Niin he tekevät jatkossakin, vaikka tilanne on aivan samanlainen. Vain asenteet muuttuvat aikaa myöten.

Suosittelen ottamaan lapsen hätä tosissaan, niin kotona kuin päivähoidossakin. Etenkin kotona, siellä se turva on.

• 9+3

Minä en suoraansanottuna ymmärtänyt ollenkaan, mitä sinulla oli asiaa, eli mikä nk. pointtisi oli? Pelkkää löpinää ilman asiaa minun korviini.

Ap:n tapauksessahan kyse oli vielä yhdestä päivästä, josta äiti on huolissaan ja ammattilaisten mielestä turhaan; onhan kyseessä vasta ensimmäinen päivä uudessa ympäristössä. Ja kyllä se vaan niin on, vuosien kokemuksella voin sanoa, että hoitajilla on suuri rooli lasten kotouttamisesta ryhmään ja kavereiden löytämiseen. Sinulla on aika ankea asenne tilannetta kohtaan; sanot ensimmäisen päivän perusteella, että näin tulee melko varmasti jatkumaan, mutta hoitajat vaan eivät sitä myöhemmässä vaiheessa enää äidille kerro. Kyllä minä ainakin mielelläni lohdutan äitejä sanomalla, ettei todellakaan yhden päivän perusteella kannata huolestua, ja että toisilla tutustuminen viel enemmän aikaa. Mutta minulla onkin vuosien, tai oikeastaan vuosikymmenten kokemus asiasta. Asenteesi kuulostaa minusta sellaiselta tahallaan väliinpitämättömältä ja jopa kiusaavalta; on varmasti hyvä, ettet tee töitä lasten parissa päiväkodeissa tai kouluissa.

• JJ

AIKA PIAN

• vai niin...

Vaikka kuinka on lohduttavaa ja ammattitaitoista henkilökuntaa, niin joka päiväkodista (lähes ainakin) löytyy näitä yksinäisiä lapsia, joille henkilökunta ei "viitsi" enää tehdä mitään. lähempänä nähtynä etenkin lastentarhan opettjat kuittaavat asia helposi sellaiseksi ettei sille mitään voi ja että koska se on niin erikoinen niin siksi se on yksin...

Olen yrittänyt tälle asialle jotain tehdä, turhaan.

• Hysteerikko-äiti

Onpas tullut paljon vastauksia, kiitos niistä! :) Lapsi tosiaan ollut nyt kolme päivää uudessä päiväkodissa ja viihtynyt kyllä hyvin. Vieläkin vähän omissa oloissaan viihtyy ja hiljainen on(kuten muutenkin aina aluksi vieraammassa porukassa), mutta on jo ottanut yhden hoitajan "omakseen", jonka syliin menee ja jonka läheisyydessä viihtyy. Jäin katsomaan ikkunasta kun olin lapsen vienyt, niin leikki siellä muiden lasten seassa, ja näkyi kaikilla muillakin lapsilla vähän olevan omat leikit, eli eipä siinä muutkaan kauheasti samaa leikkiä leikkineet.
      Kiitos lohdutuksista, ja varsinkin neuvoista. Sanoin lapselle, että menee rohkeasti pyytämään leikkiin mukaan jos joku leikkii yksin.
      Meidän lapsella kesti vanhassakin päiväkodissa verrattain kauan se kavereiden "saaminen", kun on alkuun hiljaisempi ja uudet lelut kiinnostaa, niin ei oikein heti kaipaa sitä seuraa kun junaratoja ja dubloja rakentelee jne. Mutta kun paras kaveri löytyi sitten, niin olivatkin kuin paita ja peppu. Toivottavasti löytyy uusi paras kaveri jossain vaiheessa :)

• päiväkotilainen

Mukava kuulla että lapsesi hoidon aloitus on mennyt hyvin ja leikkiseuraakin on jo löytynyt. Näin se monesti menee, että aluksi leikitään rinnakkain omia leikkejä ja pikkuhiljaa, kun tullaan tutummiksi niin aletaan yhteiset leikit. Toki siinä on suuri merkitys myös ryhmän aikuisilla. Jos aikuinen on välillä leikissä mukana on ujompienkin lasten helpompi tulla mukaan ja osallistua leikkiin. Kaikki lapset ovat erilaisia ja vaativat omanlaisensa sopeutumisen uuteen ja usein vielä suureen ryhmään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3874
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      256
      3634
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2064
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1716
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      16
      1472
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1409
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      401
      1301
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1199
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1035
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      30
      1030
    Aihe