ulompi vetonivel

kasikymppi

Voiko ulompi vetonivel pitää ääntä (kolinaa), kun on vaihtanut vaihdetta/painaa kaasua eli veto tulee päälle, ilman että nivel kolisee ympyrää ajaessa. Vai tuleeko tuo kolina sisemmästä vetonivelestä?

12

19887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasikymppi

      Eikö keltään löydy kokemusta asiasta?

      • Jamppa

        on vähän harvassa kun noi nivelet ei halua ihan joka päivä tässä merkissä hajota. Muista kylläkin on tuttua että ulompi kolisee nimenomaan kaarteessa ja sisempi sit suunnasta riippumatta. Pitäis vaikuttaa aika paljon sen kiihdytyksen ja varsinkin pitäs hiljetä kun painaa kytkintä. Sit yleensä kiihdyttäessä ravistaa rattia samanlailla kun kierot jarrulevyt. Kerro lisää oireista?


      • kasikymppi
        Jamppa kirjoitti:

        on vähän harvassa kun noi nivelet ei halua ihan joka päivä tässä merkissä hajota. Muista kylläkin on tuttua että ulompi kolisee nimenomaan kaarteessa ja sisempi sit suunnasta riippumatta. Pitäis vaikuttaa aika paljon sen kiihdytyksen ja varsinkin pitäs hiljetä kun painaa kytkintä. Sit yleensä kiihdyttäessä ravistaa rattia samanlailla kun kierot jarrulevyt. Kerro lisää oireista?

        Rattia tuossa ravistaa matka-ajossa lähes koko ajan. Jollain muullakin tyypillä täällä palstalla nähtävästi oli ratin ravistuksia. Kiihdytyksessä ei kyllä rattia sen kummemmin ravistele, PAITSI alamäkeen kiihdyttäessä voimakkaasti välillä(välillä ei). Alamäessä, kun laittaa vapaalle ja antaa auton rullata vaan, niin ratin tärinä voimakkainta. Jarruttaessa ratin ravistus voimistuu entisestään. Lisäksi matka-ajossa tuntuu, että koko kori tärisee "hullun lailla", saa hyvän pakarahieronnan samalla:). Lisäksi vaihdekeppikin, varsinkin kiihdytyksissä, on alkanut täristä.


      • Jamppa
        kasikymppi kirjoitti:

        Rattia tuossa ravistaa matka-ajossa lähes koko ajan. Jollain muullakin tyypillä täällä palstalla nähtävästi oli ratin ravistuksia. Kiihdytyksessä ei kyllä rattia sen kummemmin ravistele, PAITSI alamäkeen kiihdyttäessä voimakkaasti välillä(välillä ei). Alamäessä, kun laittaa vapaalle ja antaa auton rullata vaan, niin ratin tärinä voimakkainta. Jarruttaessa ratin ravistus voimistuu entisestään. Lisäksi matka-ajossa tuntuu, että koko kori tärisee "hullun lailla", saa hyvän pakarahieronnan samalla:). Lisäksi vaihdekeppikin, varsinkin kiihdytyksissä, on alkanut täristä.

        Saattaa olla kyse siitä että sulla on ns. monivaivainen auto. Toi pakoputkijuttu on tosin hyvin kaukaa haettu. Jos kyse on siitä että enemmän kun yksi paikka täristää on voinut käydä niin että joku tutina on korjaamattomana aiheuttanut kulumaa sinne ja se taas tänne. Eli:

        Ainakin jarrulevyt on kierot kun jarruttaessa ravistaa enemmän. Ratin heiluminen voi johtua joko sis. vetareista tai pyörien epätasapainosta tai molemmista. Kepin tärinä kiihdyttäessä ja kolina viittaa sinänsä sis. vetareihin. Mutta Esim. pyörien värinät voi kertautua jos on väljää jossain nivelissä.

        Etenisin asiassa ripeästi koska noi värinät on myrkkyä autolle: Varmistu että pyörät on tasapainossa (tasapainota tai vaihda painotetut talvipyörät alle). Varmistu että kaikki nivelet ja puslat ovat ehjiä. Jos tärinä ei lopu, on vika ilmeisesti vetareissa. Niiden vaihtaminen kysyy vahvaa harrastuneisuutta tai korjaamoa. Jos jarruvärinät jatkuvat, vaihda levyt ja palat.

        Tsemiä OOOO


      • kasikymppi
        Jamppa kirjoitti:

        Saattaa olla kyse siitä että sulla on ns. monivaivainen auto. Toi pakoputkijuttu on tosin hyvin kaukaa haettu. Jos kyse on siitä että enemmän kun yksi paikka täristää on voinut käydä niin että joku tutina on korjaamattomana aiheuttanut kulumaa sinne ja se taas tänne. Eli:

        Ainakin jarrulevyt on kierot kun jarruttaessa ravistaa enemmän. Ratin heiluminen voi johtua joko sis. vetareista tai pyörien epätasapainosta tai molemmista. Kepin tärinä kiihdyttäessä ja kolina viittaa sinänsä sis. vetareihin. Mutta Esim. pyörien värinät voi kertautua jos on väljää jossain nivelissä.

        Etenisin asiassa ripeästi koska noi värinät on myrkkyä autolle: Varmistu että pyörät on tasapainossa (tasapainota tai vaihda painotetut talvipyörät alle). Varmistu että kaikki nivelet ja puslat ovat ehjiä. Jos tärinä ei lopu, on vika ilmeisesti vetareissa. Niiden vaihtaminen kysyy vahvaa harrastuneisuutta tai korjaamoa. Jos jarruvärinät jatkuvat, vaihda levyt ja palat.

        Tsemiä OOOO

        Ihmeellisen asiasta tekee sen, että vauhdissa 130 ja ylöspäin ei ole minkäänlaisia tärinöitä.


      • kasikymppi
        kasikymppi kirjoitti:

        Ihmeellisen asiasta tekee sen, että vauhdissa 130 ja ylöspäin ei ole minkäänlaisia tärinöitä.

        Ulomman vetarin suojakumi oli tuossa keväällä rikki ja vaihdettiin. Autolla ajettu pikkasen yli satatuhatta kilometriä, joten eikai tuo sisempi vetonivel voi olla entinen, suojakumitkaan sisemmistä kun ei ole koskaan olleet rikki! Vahvasti epäilisin, että ulompi vetonivel aiheuttaa nuo kolinat ja tärinät, vaikka sisemmän vetonivelen oireisiin nuo mukamas kuuluvatkin. Vaikuttaa, että välillä ulompi vetonivel pitää ääntä ympyrää ajettaessa, ja välillä taas ei. Ihmetyttää, ei voi muuta sanoa.


      • Jamppa
        kasikymppi kirjoitti:

        Ulomman vetarin suojakumi oli tuossa keväällä rikki ja vaihdettiin. Autolla ajettu pikkasen yli satatuhatta kilometriä, joten eikai tuo sisempi vetonivel voi olla entinen, suojakumitkaan sisemmistä kun ei ole koskaan olleet rikki! Vahvasti epäilisin, että ulompi vetonivel aiheuttaa nuo kolinat ja tärinät, vaikka sisemmän vetonivelen oireisiin nuo mukamas kuuluvatkin. Vaikuttaa, että välillä ulompi vetonivel pitää ääntä ympyrää ajettaessa, ja välillä taas ei. Ihmetyttää, ei voi muuta sanoa.

        No uuden tiedon perusteella vois taas päätellä et se on ulompi kun on rikki. Kyllä sen äänestä tunnistaa, on vaan vaikea koeajaa näin netin kautta:) Kuorma ja nopeus vaikuttaa siihen rinkitestaamiseen paljon. Noilla kilometreillä ei vetarit hajoa ellei kumit ole rikki. Ne nivelet on Löbron järeetä tekoa ja kestää ehjillä kumeilla auton iän tai ainakin luokkaa 300 tkm.

        Yleensä ulompi tekee tosi pahaa kolinaa ennen tärinää tai hajoamista. En sano etteikö voisi täristää kuitenkin, rikkihän se on joten ei sen käytös voikaan olla täysin ennakoitavaa.


      • audi eurajoki

        Helpommalla pääset kun irrotat koko alselin ja tarkistat että sisemmässä nivelessä on vaseliinit, jos se on kuiva (saa aikaan uskomattomat äänet)yleensä sisemmästä ei mene kumit eikä nivel rikkoonnu kestää auton iän.
        Vaihda ulompinivel jos sisämmäinen on kunnossa.
        Irroita pyörän navan keskeltä iso mutteri,sj. vetoalselin sisemmän puolen 5-6 kiinnitysruuvia,
        sj.alatukivarren alapään nivelen lukitusruuvi pois ja paina esim. rautakangella nivelen pää pois tukivarresta, nyt saat vedettyätukivartta ulos päin niinpaljon että saat vetoakselin pään ulos pyörännavasta sen jälkeen sinulla pitäisi olla vetoakseli kädessä.Muista nostaa auton kulma tunkilla ennenkuin aloitat.


      • 80TDI
        kasikymppi kirjoitti:

        Rattia tuossa ravistaa matka-ajossa lähes koko ajan. Jollain muullakin tyypillä täällä palstalla nähtävästi oli ratin ravistuksia. Kiihdytyksessä ei kyllä rattia sen kummemmin ravistele, PAITSI alamäkeen kiihdyttäessä voimakkaasti välillä(välillä ei). Alamäessä, kun laittaa vapaalle ja antaa auton rullata vaan, niin ratin tärinä voimakkainta. Jarruttaessa ratin ravistus voimistuu entisestään. Lisäksi matka-ajossa tuntuu, että koko kori tärisee "hullun lailla", saa hyvän pakarahieronnan samalla:). Lisäksi vaihdekeppikin, varsinkin kiihdytyksissä, on alkanut täristä.

        Minulla on juuri samanlaisia tärinöitä ja syytä olen ihmetellyt kovasti. Ei ole vielä selvinnyt, ulointa vetoniveltä epäilen syylliseksi. Jostain muistelen lukeneeni että syyllinen oli epätasapainossa oleva vetoakseli?


    • A4TDI

      Omassa autossani pitää kolinaa joskus, etenkin vedossa pienillä kierroksilla, pakoputkisto. En ole vielä tarkistanut mistä kohtaa se tarkkaan ottaen sen äänen tuottaa mutta epäilen siis pakoputkistoa.

      • VW

        minulla pitää myös kolinaa kiihdyttäessä/vedossa myös kaarteessa ja syynä vetari mennyt!


    • celicapasi

      celicassakin luultavasti veto nivel kolisee... eniten kun lähtee risteyksestä vasemalle ja painaa kakkosella kasua niin aikamoinen kolkotus kuuluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      63
      859
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe