Mikä kameraksi

Perhekunnan

Minulla on vanha Sigma DL 75-300 mm putki joka on ostettu 1980-luvulla. Sopiiko tämä mihinkään digikameraan. Ja jos sopii niin miten sen saadaan sopimaan. Olisin kiinnostunut saada vähän lisä tietoa tästä.

5

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kameramerkki?

Täytyy sanoa, että en tuota putkea tunne. Sen kuitenkin tiedän, että ennen kuin sopivuudesta voidaan sanoa yhtään mitään pitäisi tietää millä bajonetilla putki on, eli minkä merkkisen rungon kanssa sitä on käytetty?

Ja toisaalta, ennen kuin antaa vanhan objektiivin liikaa vaikuttaa kameramerkin valintaan, kannattanee selvittää myös putken laatu uusiin vastaaviin verrattuna ja paljonko ne uudet nykypäivänä maksavat...

• K vai ei

Jos tuossa on Canon sovite niin ei.
      Jos joku muu niin ehkä.
      Jos siinä on K-bajonetti niin kyllä

• Mielipide minullakin

1980-luvun ja tämän päivän optiikassa ei liene sanottavia eroja.

Mekaniikassa ja elektroniikassa on. Jos vanhan objektiivin saisikin periaatteessa toimimaan nykykamerassa, voi joutua tulemaan toimeen ilman valotusautomatiikkaa (s.o. säätämään aukon käsin).

Tiettyjen runkojen ja tiettyjen ”villien” objektiivien à la Sigma välille on tarjolla sovitteita – sellaisiakin, joilla valotusautomatiikka saadaan toimimaan. Ehkä tuossa Sigmassasi on sovite jollekin tietylle runkotyypille jo valmiina?

Automaattitarkennus tai pikemminkin sen puuttuminen on sitten oma lukunsa.

Tuo polttovälialue 75–300 mm merkitsee aika ahtaita kuvakulmia, etenkin halvemmissa ns. croppikennoisissa (APS-C) järjestelmäkameroissa. Terävyysaluekin jää kapeaksi. Useimmissa kuvaustilanteissa tarvitsisit siis joka tapauksessa lyhyempiä polttovälejä. Jos saat sovitettua Sigmasi uuteen runkoon, on se sitten ylimääräistä plussaa telepäähän. Kamerarungon valintaan en antaisi tuon objektiivin liiemmin vaikuttaa.

Itse hävitin viime vuonna 1980-luvun filmikalustoni kokonaisuudessaan (pilahintaan) ja ostin tilalle tämän päivän kameratekniikkaa puhtaalta pöydältä (suolaiseen hintaan). Mielestäni kannatti.

• Eroja on

"1980-luvun ja tämän päivän optiikassa ei liene sanottavia eroja."

On paljonkin: 80-luvun jälkeen on objektiiveissa yleistyneet asfääriset linssit, korkean taitekertoimen ED-lasit, heijastuksia vähentävät kalvopinnoitteet ja kuvanvakaimet. Lisäksi uudet objektiivit tarkentavat yleensä nopeammin ja ovat tarkennuksessa hiljaisempia.

• Mielipide minullakin
        Eroja on kirjoitti:

"1980-luvun ja tämän päivän optiikassa ei liene sanottavia eroja."

On paljonkin: 80-luvun jälkeen on objektiiveissa yleistyneet asfääriset linssit, korkean taitekertoimen ED-lasit, heijastuksia vähentävät kalvopinnoitteet ja kuvanvakaimet. Lisäksi uudet objektiivit tarkentavat yleensä nopeammin ja ovat tarkennuksessa hiljaisempia.

Kuvanvakaimet ja tarkennusautomatiikat ovat lähinnä elektroniikkaa ja mekaniikkaa.

Tarkoitin optiikalla nimenomaan optiikkaa ja se on tänään hyvinkin samaa kuin 30 vuotta sitten – asfääriset linssit, kalvopinnoitteet jne. olivat käytössä jo silloin. Eroa yleisyydessä toki on – eilisen high-end-hienoudet löytyvät nyt jo tavallisen kuluttajankin kukkarolle tarjolla olevasta lasitavarasta.

1980-luvun parhaiden objektiivien piirto on yhä ylivoimaista tämän päivän halpoihin massaobiskoihin verrattuna.

Mitä tarkennukseen tulee, niin tarkensin 1980-luvulla vielä täysin manuaalisesti. Ostin automaattitarkenteisen kameran ensimmäistä kertaa 1987 – 10-vuotissynttärilahjaksi pojalleni, taisi olla Canon AF35M (kompakti filmikamera). Siinä mielessä 30 vuotta toki merkitsee paljonkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe