Itseltäni tuo saha löytyy ja haluaisinkin kysyä,että onko muilla sellaisia ongelmia,että saha hörisee enimmäkseen vain ja ei ota kierroksia? Ostin viime syksynä ja otin heti metsään,mutta tuntuu että saha vain hörisee ja hörisee.
Kierrokset on mitattu koneliikkeessä ja ne on ok. Tekeekö kylmä sää tuolle jotakin?
Kalibroitu on useaankin kertaan,mutta ei auta tuohon hörinään. Sahalla sahattu about 5-10 tankkia sisäänajo vielä varmaankin käynnissä,mutta tuntuu että ostin tehottoman hörisijän. Onko muilla vastaavia huolia?
Stihl 241 kokemuksia?
19
11943
Vastaukset
- Stihlisti
Moi, miten tuo kalbrointi on tehty, liikkeessä vai itse?
- Tilihi,0
Itse tein. Kone hakee itse seossäädön,kun kone käynnistetään. Liipasin siis ihan alas ja repäsy käyntiin sitten liipasin 1 ja antaa käydä vähintään minuutin. Tuntuu kyllä itsestä aika turhalta itse yleensä vain käynnistän ja urku auki vähäksi aikaa kyllä se siitä.
- Stihlisti
Siis kalibrointi tehdään niin, että ryyppy päällä pyöritetään konetta se minuutti, ei siis kosketa mihinkään liipasimiin kun käynnistyy.
Minusta Stihlin miehet ovat tehneet virheen kun laittaneet tuollaisen kaasarin ammattisahaan. Perinteisessä kaasarissa olis kuitenkin pieni säätövara. - Sahaajamies
Mulla ollu 241stihli jo vuoden. Aluksi en tykänny mut nyt ku sahattu useampi litra vessa läpi niin on kyl tosi hyvä. Monenlaisilla olen sahannu mut tää on tähän astisista paras, olis vaan pitäny odottaa lämpökahvaversiota...
- motku3
Samoja ongelmia 241 kanssa,tyhjäkäyniltä ei ota kieroksia ja myös aika usein sammuu.
On merkkiliikkeessä kaliproitu sun muuta tehty,lähtee kiertoon ja tilalle Husku. - Paavo4
241 on susi
- qweasdzxce
Minuutin tyhjäkäyttö starttiasennossa tehdään, jos kaasari tai ohjainyksikkö on vaihdettu, näin ohjainyksikkö sopeutuu kaasuttimeen. Saha täytyy sammuttaa sopeutuksen jälkeen välittömästi, jotta sopeutus tallentuu koneen muistiin. Sopeutus tehdään ilman laippaa.
Jos ei ota kierroksia niin normaalien tarkastusten jälkeen voidaan tehdä kalibrointi seuraavasti:
- Ilmanputsari puhdistetaan ja kipinäsuoja pakoputkesta tarkistetaan ensin, jotta säätö tulee kunnolla.
- Käynnistä saha ja anna lämmetä.
- Sahataan 5 samanlaista kiekkoa puusta, kierrosten täytyy olla välillä 8000-11200 rpm. Puun läpimitta ~30cm.
Isompia kiekkoja sen takia, koska jos päräytellään vain, niin saha ei aloita säätymistä. Moottorin olosuhteiden (rasitus/kierrokset) täytyy pysyä vähintään 2 sekuntia samoina, jotta saha säätää itsensä. Tämän takia pitää puuta sahata.
Aika vanhaan juttuun vastasin, mutta hyvä kai tietoa on jakaa(?) - julius2
Itsellä stihl 241 vuoden, saha ei pelaa talvella kunnolla, käy tyhjäkäyntiä huonosti eikä jaksa kiihtyä kunnolla tyhjäkäynninn jälkeen. Merkkikorjaamot eivät ymmärrä sahasta mitään.
- ämtronik
ei toimi 241 m-tronik.tyhjäkäynniltä ei lähe kierroksille.moottorinohjausyksikkö ei toimi.susi keksintö.ei ole maahantuojalla mitään tietoo millä sais toimiin eli kaupat peruttu
- husku 543 xp
ruattalainen harvennusihme tulossa.tilhi 241 laitettava kiertoon.ei näillä mtronik hörisijöillä savotalla pärjää
- paavo4
241 häiriöt ei käy kunnolla sammuu tyhjäkäynnillä eikä ota kierroksia heti kaasua painaessa ( ollu huollossa kolmekertaa viimmeksi kuukauden onneksi on husku jäljellä) mielestäni tämä malli on susi.
- Teemu h
paavo4 kirjoitti:
241 häiriöt ei käy kunnolla sammuu tyhjäkäynnillä eikä ota kierroksia heti kaasua painaessa ( ollu huollossa kolmekertaa viimmeksi kuukauden onneksi on husku jäljellä) mielestäni tämä malli on susi.
Mulla 241 toiminut tosi hyvin ei pienintäkään vikaa ite tein kaliproinnin nyt sahattu jotain 80-100 tankkia. Ei ole tarvinut käyttää huollossa tai edes kaliproida uudelleen.
- Iso masa
Teemu h kirjoitti:
Mulla 241 toiminut tosi hyvin ei pienintäkään vikaa ite tein kaliproinnin nyt sahattu jotain 80-100 tankkia. Ei ole tarvinut käyttää huollossa tai edes kaliproida uudelleen.
Mun 241 stihl kans toimii moitteetta pistin vaan tankit täyteen ja nykäsin käyntiin, en ees mitenkään kaliproinu. Olisko sahattu nyt jotai 35-40 tankillista. Ei mitään häiriöitä ollut, hyvin toiminut.
- 241c
Kyseinen saha ollut harvennushommissa 2v käytössä ja ei voi moittia,kun ei paremmasta tiedä... Nyt alkoi ongelmat kun toimenkuva muuttui hirrenveistoon,saa liikaa ainetta,tyhjäkäynti niin ja näin,kierrosherkkyys kateissa. Ryyppy päällä reilun minuutin kalibrointi ja taas soi kuin uutena! Jokos joku osaa ohjelmoida hyvät kiinteät arvot aivoille,että pääsee tuosta kalibroinnista eroon?
- sahuri.1
Hei
Itsellä myös 241 sahana kuulin kanssa vähän jälki junassa tuosta, että sahaa pitää kalibroida.
Itse olen kalibroinut sisään ajossa tuota sahaa niin, että pitänyt useita minuutteja 5-10min, jopa ryyppy alhaalla kalibroituna ja sammuttanut kyllä on sahan käynti muuttunut. Ottaa kierrokset ripeästi ja hyvin.
Välillä annan, jopa höristä kalibrointi asennossa vartinkin, jos on kylmä sää. - wilbyr
minulla on ollut n.2 v. 241 c ja koko ajan ongelmia susi se on tuo m- tronik ,ei ota kunnolla kieroksia, tyhjäkäynniltä kun lähtee kiihdyttämään on kauhea savuttaja ja röpötää , sammuu itsestään eikä käynisy tuntiin tai vasta seuraavana päivänä jos silloinkaan.kalibrointi ? on mielestäni huuhata ! huollossa kone on ollu n. 10 kertaa heidän ammattitaidolle antaisin 4-. soitin maahantuojalle tiedustilin osoitetta mihin "susia"sais lähetää lisäisin siihen vielä että takaisin ei tarvi lähetää,tehkää sille mitä haluatte,minä ostan husqvarnan,pitäkää paskanne. syntyi hetken hiljaisuus,jonka jälkeen ilmoitettin että ei tarvi lähettä,ottivat yhteyyttä paikalliseen huoltoon,pikapostina lähettivät uuden m-tronik kaikki mikä käyntiin noi vaikutta.lopputulos oli että sama paska jatkuu -------------
- Anonyymi
Olisko vähän tuoreempia kokemuksia näistä uudemmista Stihl ms 241 c-m sahoista? Onko esim. kalibroinnissa jotain muutoksia vanhempiin malleihin verrattuna? Plussat ja miinukset, kiitos!
- Anonyymi
minulla oli 241 "senttinen". metsään perillepäästyään kun piti rueta töihin niin eihän tämä enään sitten pelannutkaan vaikka reilun vuoden ikäinen saha, yhdesti oli jo kalibroitu kun teki saman aiemmin, nyt tein sitten kalibroinnin itse, ja se sahatekee ilmeisesti vieläkin sitä kalibrointia siellä ojassa.
nyt on menty sitten husqvarnalla metsään ja kalibroinnit jätetty muille, itse en lähde enää tuohon "ruliannssiin".
Ostin tuon 241:n viime joulukuussa ja mitään ongelmia ei ole ollut. Kaikki Stihlini ovat nykyisin M-troniceja ja todella olleet luotettavia. Kalibroiti näillä helppoa, kun tekee ohjekirjan mukaan. Vanha Husku 242XPG palveli hyvin 20 vuotta, mutta sen jälkeen kaikki olleet Stihlejä. Olen tehnyt metsurin hommia yli 50 vuotta, joten voisin sanoa tietäväni sahoista jotain. Enpä voi Huskujakaan moittia ja niitäkin on ollut, mutta nyt vannon Stihlin nimeen. Ei voi olla pelkkää hyvää tuuria, että kymmenen viimeistä Stihliä pelanneet moitteettomasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851