Mitähän tämäkin nyt on?!

poissaoleva hyssykkä

Itselläni alkaa järki mennä migreenin kanssa. Kivun vielä kestäisikin, mutta aika kohtauksen jälkeen on kuin yksinkertaisella. Käyn kuin hidastetuissa elokuvissa. Niinkuin nytkin kohtauksen jälkeen. Esimerkiksi tällainen kirjoitus vaatii jatkuvaa korjausta koska kirjoitan kokoajan väärin ja jään ihmettelemään sanoja.

Mutta asiaan. Sairastuin migreeniin 16 vuotiaana ja aurallinen migreeni tuli äkisti kuvioihin 23-vuotiaana. Menin aivan paniikkiin ensimmäisten aurakohtausten aikana koska olin aivan varma, että olen kuolemassa johonkin aivoinfarktiin. Kohtaukset alkoivat aina samanlailla, voimakas haukottelu ja täysin veto pois. Oli poissaoleva olo, ihan höntti. Sen jälkeen tuli sahalaitainen näkökenttäpuutos vasempaan yläkulmaan josta se hiljakseen liikkui keskelle ja keskivaiheilla oli laajimmillaan, estäen mm. lukemisen tai kirjoittamisen, koska ei nähnyt mitään.

Keskeltä näkökenttä puutos kulki oikealle näkökenttään, häviten näkyvistä ja samalla puheesta tuki änkyttävää ja sanat meni vähän väärinpäin. Vasenpuoli kehosta myös tuntui hieman puutuneelta ja kömpelöltä. Tämän jälkeen alkoi särky. (aura kesti noin puoli tuntia) Kohtauksen jälkeen olin pitkään pihalla ja jotenkin hölmistynyt. Yhtäkkiä aurakohtauksia ei tullut enää, sain taas vain normaaleja migreeneja ja niitäkin tosi harvoin.

Tänä keväänä kohtaukset alkoivat taas tihenemään ja saan nyt kohtauksen kuukautisten aikaan noin 2-3 kertaa. Samoin muutaman kerran muulloin ja olen ihan hermona taas tähän.

Nyt en tiedä enää onko kohtaukseni aurallisia vai aurattomia. Voiko joku paremmin asiasta tietävä auttaa tässä asiassa...

Kohtaus alkaa usein jo aamulla sillä, että näkökenttä tuntuu kovin oudolta. Ikäänkuin painetta olisi jossain silmien seudulla ja tuntuu kuin koko näkykyky ehkä kaventuisi. Tuntuu, ettei näe kunnolla. Painostava olo ei mielestäni ole päässä niinkään vaan silmissä. Juuri siten, ettei oikein näe kunnolla. Mitään sahalaitaisia kuvioita en kuitenkaan enää näe. Tähän alkuvaiheeseen kuuluu myös sellainen ihmeen säikähtänyt olo, vaikken ole mitään säikähtänytkään. Samoin saatan jäädä änkyttämään jotain sanaa muutaman kerran ennenkuin saan sen oikein. Esimerkiksi näin: tu tu tu tuletko sinne? Enkä normaalisti änkytä. Lisäksi saatan sanoa vääriä sanoja: Otatko sen sateisen varjon?

Kohtauksen aikana on pahoinvointia. Tämä alkuvaihe kestää noin 30-60minuuttia ja alkaa särky toisella puolen päätä. Täsmälääkkeet itselläni on hyviä ja katkaisee aika tehokkaasti kohtausta, mutta olen loppupäivän ja pahimmillaan vielä seuraavankin päivän aivan pihalla, seisahtunut, silmät seisoo päässä ja tuntuu, että kaikki normaalit asiat tuntuu kamalan monimutkaisilta ja joutuu jankuttamaan itselleen, että menee perille. Olen myös kömpelö ja usein persoonallisuutenikin on erilainen kuin normaalisti.

Olen pitänyt näitä viimeaikaisia kohtauksia aurattomina mutta yhtäkkiä tuli mieleen, että voiko tällainen olla auraa, jos ennakko-oireita tulee tällatavalla, mutta varsinaista auraa en ole nähnyt pariin vuoteen?

Asia askarruttaa kovasti mieltäni.

5

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neurologille men

      Kyllä sinä kuvailet ihan selvät ennakko-oireet, jotka ovat aura. Tiedät niistä aura-oireista, että kohtaus on tulossa.
      Milloin viiimeksi olet käynyt neurologin vastaanotolla? Kannattaisi varmaan käydä ja suunnitella kohtauksia ehkäisevä lääkitys.
      Kyllä mullakin on höntti oli muutaman tunnin tai vuorokaudenkin kohtauksen jälkeen. Kohtauksia mulla on onneksi vain muutama vuodessa.

    • sitä juuri

      Aura tuo on nimenomaan. Auraa on kaikki se verenkiertohäiriöstö, joka edeltää migreenipäänsärkyä, ja oireiden perusteella häiriöt ovat vain jollain tavoin muuttaneet muotoaan. Kannattaa mennä tutkimuksiin mahdollisimman pian.

    • Aloittaja....

      Kiitos vastauksista:)

      Olen varannut ajan lääkärille jonne pääsen ensiviikolla. Nyt on ollut taas kuukautismigreeniä neljä päivää. Kohtaus menee (kipu) ohi täsmälääkkeellä, mutta olo jää höntiksi ja päänsärky alkaa aamusta tai illasta uudestaan.

      Onko se tosiaan niin, että sairastan edelleen aurallista migreeniä, vaikka ne aiemmin kokemani sahalaitakenttäiset näköpuutokset ovat jääneet pois?

      Mutta silmien seudulla on paineen tunnetta ja on vaikeuksia nähdä normaalisti, tämä siis ennen särkyä. Samalla on muita oireita kuten kärttyisyys ja jopa luonteen muutos ennen kohtausta.

      Nytkin tämä migreeni on ollut päiviä ja mieliala on aika kärttyinen ja alakuloinen. Tuntuu, että kaikki aistit on liikaa päällä, äänet ärsyttää kokoajan ja kaikki. En voi ymmärtää miksi kärsin migreenistä nyt näin paljon kun minulla oli pitkähkö tauko, että pystyin hyvin hallitsemaan tätä sairautta. Nyt tämä ei ole lainkaan käsissäni.

      Ajattelin kokeilla, että jätän kahvin juonnin pois. Jos se auttaisi? Olen tosi väsynyt tähän ja häpeän itseäni kun on tällainen migreeniputki niin olen ihan hölmöläinen ja saatan änkyttää sanoja ja olen vain ihan pihalla...tämä sairaus on muutakin kuin päänsärkyä :(

    • juu-uuh

      "Onko se tosiaan niin, että sairastan edelleen aurallista migreeniä, vaikka ne aiemmin kokemani sahalaitakenttäiset näköpuutokset ovat jääneet pois?"

      On on. Aurassa ei tarvitse olla sahalaitoja ollenkaan eikä näköpuutoksiakaan. Oma aurani on vuosikymmeniä ollut sellainen, että olo on kuin liikkuisi pakastettuna hidastetussa filmissä ja tiedän siitä kohtauksen olevan tulossa. Puhe ei luista, ajatus katkeilee, paleltaa ja mahakin oikuttelee jne. Sitten se yhtäkkiä muuttuu päänsäryksi ja kasvot tulevat punaisiksi.

      Kahvi minulla muuten itse asiassa auttaa oireisiin, mutta sinulla voi toki olla toisin päin.

    • aloittaja.....

      Jotenkin aloin huolestumaan tästä päänsärystä kun menin googlettemaan ja oli vaikka mitä kamalia asioita syövistä ms-tautiin...

      Minulla on siis ollut useita päiviä migreeni ja nyt tänään otin aamusta tavallisen särkylääkkeen kun tuntui taas aamusta heti herättyä paineen tunnetta päässä, silmien seudulla ja sellaista turvonnutta oloa. Silti esiintyi vihlomista vasemmalla puolella päätä (silmän takana ja ohimolla) ja painostavaa oloa.

      Minulla on usein migreeni vasemmalla puolella päätä, harvoin oikealla. Nytkin on lievää vihlontaa vasemmalla puolella päätä ja äkisti jotenkin huolestuin asiasta, että jos minulla onkin jotain vakavaa...

      Kamala sairaus tämä migreeni. Onko tää varmasti sitä edelleenkin?

      Edelliselle kirjoittajalla kiitos kun kerroit aurallisesta migreenistä minulle. Olen kyllä nyt viimeisimmän migreeniputken aikana nähnyt pieniä valopalloja. Tulevat ja menevät ohi sekunnissa. Kuin salamavalo välähtäisi nopeaa pienenä pallona tms..

      Olen kamalan väsynyt taas tähän migreeniin. Vuosia sitten söin estolääkettä (beetasalpaajaa) mutta siitäkin tulee päänsärkyä kun jo ennestään alhainen verenpaineeni laskee. Onkohan alhaisella verenpaineella mitään tekemistä migreenin kanssa. Itselläni on 100-70 ja levon jälkeen jopa 90-65.

      Vuosia sitten jouduin myös usein ensiapuun jossa sain lihaspistoksina imigrania ja voltarenia ja näin saatiin kohtaus katkaistua lyhyessäkin ajassa. (30minuutissa).

      Vitsi kun piti mennä lueskelemaan syövistä ja ms taudeista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe