Vaihto-oppilaaksi! (kysymyksiä)

Momsku

Oon ajatellu lähteväni vaihto-oppilaaksi, todennäklisesti haluaisin USA:han tai Englantiin. Ois muutama kysymys:

1. Mikä järjestö kannattaa ottaa? Mulla on tällä hetkellä mielessä AFS.

2. Haluaisin lähtee vasta lukion kakkosen jälkeen. Onko sillä loppujen lopuksi paljonkaan väliä minä vuonna lähtee?

3. Saako kohdemaassa helposti kavereita? En halua jäädä yksin.

4. Paljonko tulisi suunnilleen maksamaan lähteä esim. AFS:n kautta?

5. Miten lennot useimmiten sujuvat? Olen lentänyt koneella vain kahdesti ja pelkään niitä aivan hirveästi.

Kiitos, jos vastaatte. :)

2

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-vaihtari

      1. Suosittelisin itse ennemmin YFU:a, kylläkin vain koska se on oma järjestöni ;D AFS on mtös erittäin varteensaotettava vaihtoehto.

      2. Onhan sillä tietenkin jollain tavalla väliä, koska lähdet. Jos vielä ehdit, niin suosittelisin lähtemään jo lukion ensimmäiseksi tai toiseksi vuodeksi. Kolmantena vuonahan perinteisesti kirjoitetaan ja voin kokemuksesta sanoa, että vuosi ulkomailla tekee melkoisesti hallaa suomenkielelle vaikka sitä kuinka yrittäisi ylläpitää.. Ja periaatteessa koko lukion ideahan on kirjoittaa YO:issa hyvin, joten sinuna lähtisin aikomustasi aiemmin.

      3. Riippuu täysin itsestäsi. Useimmiten ihmiset ovat kiinnostuneita uusista vaihtareista ja tekevät aloitteen, mutta tietysti sinunkin täytyy vastata aloitteeseen ja jaktaa ystävyys suhteen hieromista.

      4.Yleensä kuluja kertyy noin 8000 euroa. Voit toki hakea myös stipendiä, jonka suuruusluokka vaihtelee parista tonnista koko vaihtovuoden kattavaan.

      5. Lennoilla suurin ongelma on usein tylstistyminen. Itselläni lentokokemusta on ajan myötä kertynyt rutkasti, enkä ikinä ole huomannut mitään mikä oikeuttaisi pelkoon ;D Lento-onnetomuuden mahdollisuuskin on samaa luokkkaa kuin se, että kuolisit kävellessäsi kuolleen linnun osuessa päähäsi.

      Onnea vaihtovuotesi etenemiseen, sinulla tulee olemaan edessäsi elämäsi ihanin vuosi! :))

    • Suffel

      1. Mikä järjestö kannattaa ottaa? Mulla on tällä hetkellä mielessä AFS.
      AFS on varmaan ihan hyvä, mutta suosittelisin tutustumista rotaryyn. :) Rotary on halvin vaihto-oppilasjärjestö ja toimii täysin vapaaehtoisvoimin. Kannattaa lukea mm. Rotary vaihto blogeja, joita löytää Googlesta ja esim. täältä: http://www.blogilista.fi/haku?query=rotary&mode=blogs
      Käy myös tutustumassa rotary sivuihin: http://www.ryefinland.com/

      2. Haluaisin lähtee vasta lukion kakkosen jälkeen. Onko sillä loppujen lopuksi paljonkaan väliä minä vuonna lähtee?
      Kannattaa lähteä jo lukion ensimmäisen vuoden jälkeen, sillä muuten palaat vaihdosta suoraan kirjoituksiin. Jos lähdet ensimmäisen vuoden jälkeen, menet takaisin tullessasi kakkoselle ja ehdit muistaa kaikki unohtamasi asiat :)

      3. Saako kohdemaassa helposti kavereita? En halua jäädä yksin.
      Kavereita saa helposti, jos on itse avoin. Sen sijaan, jos olet sisäänpäin kääntynyt, hilja ja arka kavereiden saan voi olla hankalampaa. Jos kuitenkin edes hieman yrität, saat varmasti kavereita :).

      4. Paljonko tulisi suunnilleen maksamaan lähteä esim. AFS:n kautta?
      HInnat vaihtelevat paljon, mutta kannattaa mennä katsomaan järjestöjen sivuilta ja, jos tuntuu, ettet löydä hintoja voit lähettää järjetölle sähköpostia. Rotary hinnat pitää itse laskea, mutta esim. USAn matkan hinnaksi tulisi noin 5700€ erityisesti lentojen hinnasta riippuen. Muista kuintenkin myös varata omaa käyttörahaa :)

      5. Miten lennot useimmiten sujuvat? Olen lentänyt koneella vain kahdesti ja pelkään niitä aivan hirveästi.
      Itsekin pelkään hieman lentoja, mutta sitten aina muistan, että autokolari on huomattavasti lento-onnettomuutta todennäköisempi. :) Olen lentänyt itse lentokoneella monta kertaa ja kaikki on sujunut hyvin. Sinulle kyllä kerrotaan, jos kaikki ei ole hyvin ja aina voit kysyä tietoa "lentoemoilta".

      Onnea vaihtovuoteen ja suosittelen mieluummin USAta, mutta oletko miettinyt esim. Kanadaa? Itse olen lähdössä parin vuoden päästä luultavasti juuri Kanadaan Rotaryn kautta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe