Olen 34-vuotias miekkonen ja olen useiden vuosien ajan pelännyt sairastavani jotain vakavaa tautia. Lähinnä syöpää. Aiemmin nämä pelot olivat ajoittaisia ja suhteellisen nopeasti ohimeneviä, mutta viime vuosina ne ovat lisääntyneet ja oikeastaan koko kulunut vuosi on mennyt niiden vallassa.
Olen sairastanut kaiken mahdolliset syövän muodot ja sen lisäksi vielä sydänsairauksia, ms-tautia, parkinsonia jne. Tai siis pelännyt sairastavani.
Kaulastani löytyi omenan siemenen kokoinen imusolmuke 7kk sitten ja sitäkin kävin näyttämässä lääkärille, joka sanoi ettei tuollaisia ne saavatkin olla. Imusolmuke ei ole kasvanut yhtään tuona aikana, mutta silti räplään sitä osin neuroottisesti joka päivä. Sen lisäksi tarkastelen ja tutkin itseäni ehkä hieman liiankin kovakouraisesti ja olen tuntevinani suurenneita imusolmukkeita ja pahkoja ties missä. Kai sitä nyt tuntuu vaikka mitä jos oikein rouhii.
Lääkärissä olen käynyt ja verikokeetkin on otettu jo pari kertaa 6kk:n aikana, mutta niissä ei ole ollut mitään, mutta eihän kaikki näy niissä ja lääkärikäynnit eivät ole helpottaneet oloa.
Tiedän, että kysymyksessä on ahdistushäiriö. Sen tiimoilta olen ollut pari kertaa psykiatrillakin ja minulle on pari kertaa ehdotettu myös lääkehoitoa, mutta en ole halunnut niitä. Ei niitä minulle ole kyllä niin hirveästi tuputettukaan kun olen rauhallinen ja rationaalisen oloinen... Silti en usko siihen vaan pelkään ja jännitän, että minulla on syöpä. Itselläni on kaksi lasta ja pelkään heidän jäävän isättömäksi.
Näin kirjoitettuna tämä tuntuu aivan naurettavalle. Näkee koko asian hulluuden, mutta ei kyllä yhtään naurata kun ne olotilat ovat päällä. Vuoden aikana on ollut nyt kaksi periodia, jossa olen ollut kuin muissa maailmoissa jatkuvassa jännityksen ja pelon vuoksi. Nämä jaksot ovat kestäneet muutamia viikkoja. Olisi kuin olisi sumussa. Joskus olotiloihin on kuulunut jopa lievää paniikkia ja kauhua. Kun olotilat ovat lauenneet niin jäljelle on jäänyt sellainen tyhjä ja depressiivinen olo. Siitä sitten olo on voinut kohota jopa epäillyttävänkin iloiseksi kunnes uusi kohtaus iskee.
Enää ei vain osaa iloita mistään enkä tunne sellaista rauhallisuutta ja rentoa oloa juuri koskaan. Elän jatkuvassa pelossa ja jännityksessä. Vielä se ei ole lamaannuttanut toimintakykyä, mutta nyt voin helposti kuvitella, että näinkin voisi käydä, koska ajattelen asiaa koko ajan.
Onko kohtalotovereita ja selvinneitä? Kuinka olette selvinneet? Ovatko vain lääkkeet ratkaisu vai ovatko ne vain hoito oireisiin eikä itse syyhyn? Eniten ketuttaa ettei kukaan ota tosissaan. Olenvisseen ulospäin liian terveenoloinen.
Pelko ja jännitys vei elämänilon
9
496
Vastaukset
- Avuksi Sinulle
Hae vaan apua, kyllä toi on selvä ahdistuneisuushäiriö, ihminen on fiksu, kun ymmärtää hakea itselleen apua, parempi syödä lääkettä kuin jatkuvasti kärsiä, elämän laatu voi hyvin parantua, vähennä kahvin käyttöä, sillä kofeiini lisää ahdistusta kofeiiniherkille ihmisille, äläkä ole liian pitkään syömättä perusaterian lisäksi jotain, ettei verensokerit laske sillä sekin lisää pelkoja ja ahdistusta. Aspiriinipilleri 2 mg entero vatsaystävällinen, peruslääkityksen lisäksi, auttaa psykosomaattisiin oireisiin ja kiihtymystilaan. Ja silloin kannattaa ottaa kylmiä suihkuja ja käydä saunassa, kun ahdistus on päällä, niin jo helpottaa oloa, koska se rentouttaa.
Tsemppiä! - Jokuvain78
Kiitos vastauksestasi. Olen päättänyt, että haen ensi viikolla reseptin. (olen siis käynyt jo aiemmin psykologilla ja lääkärillä useammankin kerran.) Tämä on aivan älytöntä kun yhdessä hetkessä elämä on yhtä hilpeää kun hautuumaalla ja toisinaan olotila saattaa kohentua suht normaaliksi vaikkakin jotenkin tyhjäksi.
Kyllä tässä on lähes kaikki muut konstit kokeiltu. Eikä enää jaksa vain kattella ja odotella josko se menisi ohi.
Olen huomannut saunan positiivisen vaikutuksen ja myös hyvä salitreeni auttaa, mutta olen huomannut niiden vaikutuksen vähenevän. Lisäksi huomasin, että kunnon herkuttelu auttaa vähän, mutta sokereissa ei ole kuitenkaan testien mukaan ongelmia. Pahemmin ei ole kuitenkaan paino noussut, koska kroppa lienee koko ajan hälytystilassa.
Se on niin ironista, että kun joskus ajatteli, että mitä ne mielenterveysongelmat muka on ja etteikö niistä pysty järkeilemään itseään pois. No. Nyt sen tietää. Jos pystyisi, niin tuskin niistä kärsiviä ihmisiä olisikaan.- Avuksi Sinulle
Todella hiilihydraatit auttavat, koska se nostaa hetkellisesti verensokeria, eli auttaa pelkoihin ja lisää serotoniinin eritystä,
tuolla verensokerin laskulla tarkoitin normaalia päivittäistä verensokerin vaihtelua, mikä toisilla on hiukan tehokkaampaa kuin toisilla, esim. kofeiini lisää adrenaliinia (stressihormonia) ja nostaa verensokeria, mikä taas lisää insuliinin tuotantoa ja se laskee verensokeria ja sen jälkeen taas erittyy adrenaliinia j.n.e, eli veren sokerin vaihtelut todella lisäävät pelkoja ja ahdistusta, ei tarvitse olla missään sokerimittauksessa mitään poikkeavaa. Koska myös itse pelot ja stressi laskevat verensokeria on kierre valmis, eli verensokerin vaihtelut vahvistavat oireita ja ne ovat ihmisen normaalia verensokerin vaihtelua, mutta toisten mantelitumake (pelkokeskus) reagoi liian herkästi, tietysti aivojen kemia muutenkin vaikuttaa psyykkiseen puoleen. Niin se menee olemme vahvoja ja mutta sitten kuitenkin heikkoja. Todella kannattaa hakea apua ja koittaa saada oikea lääkitys, sillä jos elämän laatu paranee on se sen arvoista.
Olet ilmeisesti herkkä tyyppi ja monille vaikutuksille altis, myös vahingollisille. Sama se on ollut tässä 'rahikaisellakin' pitkin elon tietä.
Vielä tapaturma-alttiina ollut vaikeahko hoidettava, juossut lääkäreillä syytä erilaisuuteni etsimässä.
Eräs iäkäs naislekuri sanoikin (vaikeasti)...tuo on hyvin pitkäaikainen ongelmakimppu, joka sinulla mahdollisesti on. Näki neurologisia syitä "päältä".
Ennen nettiaikaa luin paljon myös terveyteen liittyviä artikkeleita ja teoksia. Lena Johanssonin kirjan tilaaminen, Reiki tie terveyteen oli elämäni paras nettiostos.
Harjoitan reikimeditaatiota jo monia vuosia joka ilta. Se luo edellytykset syvälle rentoutumiselle. Tällä on merkitystä hyvälle yöunelle.
Mielenterveyssivuilla olen tänäänkin kirjoittanut käsien asennoista sekä työ että vapaa-ajan aikana harjoitettuna.
Nämä kaikki edistävät parempaan sisäisten yllykkeiden ja mielen hallitsemiseen.
Kun elän jo pitkästi "yliajalla" eli vain elintapoja radikaalisti muuttaneena elän nyt tasapainoisempaa elämää kuin vielä 10v sitten.- sama homma täälläkin
kärsin samasta asiasta, mutta mieleni ei vaan tajua etten ole sairas. olen viimeiset viisi vuotta ollut jatkuvasti sairas ja elämänilo on mennyt. en usko lääkäreitä jotka vakuuttavat että olen terve... ja olen vasta nuori 24 vuotias...
- typerä kansa
Oootteko aivan hulluja? Lääkkeiden syöminen on perseestä! se kyllä vaikuttaa ongelmiin, mutta samalla se vaikuttaa koko mieleen ja hermostoon, etkä osaa iloita asioista niinkuin ennen..... HYPNOOSIA SUOSITTELEN JA TERAPIAA, lääkkeet vain pilaavat terveytenne!
- saaraaaa
http://www.youtube.com/watch?v=AJxqzG_JBzk&feature=plcp
Tässä apua teille kaikille - Siili123
Ennen vanhaan tuonkaltaisia oireita hoidettiin esim. siten, että ranteen ympärille laitettiin kuminauha ja aina kun ahdistava ajatus nousi mieleen, kuminauhaa napautettiin rannetta vasten. Koetettiin siis ehdollistaa aivot pois tuonkaltaisesta ajattelusta.
Myöhemmin jotkut viisaammat huomasivat, että tuollainen välttely vain pahentaa murehtimista etenkin hankalissa tapauksissa ja oireet palaavat aina vain pahempina ja sitkeämpinä. Toimivampi keino on varata päivästä kaksikymmentä minuuttia sille, että hokee pahinta pelkoaan mielessään, esim. "saatan sairastaa kuolemanvakavaa sairautta". Pikku hiljaa aivot alkavat turtua koko ajatukseen ja sen "maagisuus" hälvenee.
Itse olen huolestunut vähän kaikesta enkä ole osannut tuota keinoa lähteä kokeilemaan, kun en tiedä, mihin tarttuisin.. =) Mutta sinun tapaukseksi olisi aika selkeä tuohon metodiin.- Sammaa rumpaa
Täällä 22 vee mies, mulla on ollu rankka nuoruus kaikkien ongelmien takia,masennuslääkkeitä syönyt 2010 asti ja nytten
Loppukesästä tapahtui traumatisoiva tilanne joka lääkärien mielestä nosti ahdistuksen uudestaan esille ja mullehan diagnosoitiin paniikkihäiriö/ahdistushäiriö,aloin tuntea psyykkisiä oireita alkusyksystä ja sain paniikkikohtauksia,olin varma että sairastan jotain syöpää,kävin lääkärissä useasti ainakin 7 kertaa puolenvuoden aikana ja verikokeet otettiin ja aina selitettiin THATS OK. Mutta mutta jatkuva tuntemuksien tunteminen epäilyttää edelleen ja tämä on yhtä helevettiä,välillä on parempia aikoja mutta lähes joka päivä se voimakas pelko iskee.
Olen sairastanut muka keuhkosyövän,kilpirauhasyövän,suolistodyövän,malsasyövän ja nyt viimiset pari kuukautta imusolmukesyöpää.
Eiköhän perhana yks kaks lyödä tämmönen pöytään ku just saanu opiskelut opiskeltua, ja niin paljon suunnitelmia tulevaisuudelle,ei ois vuosi sitte uskonu että nykyään elän pelon ja luulojen vallassa ja kärsin tästä saatanan luulosairaudesta.
Terspiassa olen käyny viimiset 5 masennuksen takia ja nyt yritetään hoitaa tätä ahdistusta poissa,voi olla että pelot ja psykosonaattiset oireet lypsävät multa viimeisetkin voimat ja tuhoavat mielenterveyteni,voimaton raivo menee ohi ku ajattelee "eihän tää oo kenenkään vika"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei91812Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1181176- 891175
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51973Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli225911Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63884Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253756- 81753
- 35699
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42653