Lääkkeellinen keskeytys

peppe

Kokemus moisesta

Onko kivulias toimenpide? Itsellä km, ja edessä siis tyhjennys lääkkein.
Kauhistelen, että kuinka tulee sattumaan ja saako kotio voimakkaampia kipulääkkeitä.

Itse olen jo pelkkien menkkojen aikana ollut niin kivulias, että erittäin vahvat kipulääkkeet ollut käytössä. ( Eli ei siis tosiaan mitään buranaa/panadolia)

20

8755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Km?

      Eikös tää kuuluis sitten keskenmeno eikä abortti-palstalle?

      Olen jokatapauksessa pahoillani menetyksesi johdosta. Toivotaan että kaikki sujuu hyvin.

      • ???????

        Ja mikähän mua siinä ärsyttäis??!

        Keskenmenoon liittyy joskus myös sen loppuun hoito tyhjennyksellä, jossa ei ole kyse abortista sellasena mitä sillä yleisesti tarkotetaan, eikä niitä myöskään abortteina tilastoida.


    • Eri käyntäntöjä

      Mutta pyydä vaan rohkeasti kivunlievitystä, ja paljon, äläkä usko jos lääkäri väittää että pärjää Buranalla.
      Ystäväni joutui lääkkelliseen tyhjennykseen tuulimunan takia, eikä saanut mitään Buranaa vahvempaa, oli sitten sen päivän maannut sikiöasennossa vessanlattialla kun ei pystynyt mihinkään liikkumaan.

      Vahvinta mitä kotiin kirjoittavat taitaa olla Panacod.
      Oletko kysellyt mahdollisuutta hoitaa tyhjennystä sairaalassa missä olisi vähän paremmat mahdollisuudet saada vahvempia kipulääkkeitä tarvittaessa?

      Voimia tulevaan koitokseen.
      Jos raskaus oli toivottu, pahoittelen että näin kävi, ja toivon teille parempaa onnea ensi kerralla!

    • peppe

      Hei!

      Kiitos kaikille jotka ehtisivät vastata.

      Tänään siis oltiin sairaalassa aluksi, ja oli kyllä harvinaisen kivuliasta.
      Tyhjennyslääkkeet saatua taju karkaili ja oksennus tuli.
      Kyllä iltapäivällä pääsin kotiin vaikka kivut olivat uskomattoman kovat.

      Sairaalassa sain kipupiikkejä, muttei auttanut. Puudutusta en suostunut ottamaan, joka siis laitetaan sisäisesti kohdunsuulle isolla neulalla.
      Ajajttelin, että kyllä minä sitten kivut kestän.

      Muuten tapahtuma oli raskas henkisesti, ja ei vieläkään kykene asiaa ymmärtämään.
      Ja raskaus kyllä oli meillä odotettu ja toivottu.

    • tsemppiä_

      Keskenmeno 7 2 ja nyt lääkkeellinen tyhjennys aloitettu. Ensimmäisen tabletin sain sairaalassa eilen ja loput määrättiin ottamaan huomenna aamusta. Äsken alkoi jo vuotamaan, mikä lienee ihan hyvä asia. Toivon todella että kivut eivät ylly yhtä koviksi, kuin edellisellä kerralla. Siitä tosin jo kymmenen vuotta aikaa...Tuolloin tyhjennys tehtiin sairaalassa, kun nykyään on tavallista että se hoidetaan kotioloissa. Lääkkeellinen tyhjennys epäonnistui, kivut oli sietämättömät ja taju oli lähteä. Kaiken piti olla hyvin, kunnes tuli kipuja, kuume ja tulehdusarvot nousi ja jouduin pikaisesti kaavintaan. Kaavinnan jälkeen sain tulehduksen, jonka hoitoon tarvittiin kahdet antibiootit. Kokonaisuudessaan yli kolme kuukautta lääkkeillä pelaamista ja lääkärissä käyntejä. Toivon todella, että pelkoni on aiheeton, on tässä henkistä särkyä jo riittävästi...Särkylääkkeistä sen verran, että sain sairaalasta kaksi Litalginia ja buranaa. Onneksi kotoa löytyy muutama banacod, jotka otan mikäli edelliset eivät riitä.

      • tsemppiä_

        Panacodia siis...


    • tsemppiä_

      Tämä kerta sujuikin aivan päinvastaisesti. Kohtu tyhjeni melko kivuttomissa merkeissä. Lääkäri ultrasi kaiken varalta, kun vuoto oli hämmentävän vähäistä. Mutta kaikki hyvin, ilmeisesti kohtu oli tyhjentynyt paljolti jo km aikana. Panacodiakaan ei tarvinnut ottaa. Tyhjennyksestä on noin viikko aikaa, eikä enää juuri vuotele. Oon tosi onnellinen, helpottaa toipumista kokonaisuudessaan.

      • Ihan tiedoks vaan

        massapostaus on kielletty... kiva että meni hyvin mutta eiköhän tää tieto yhteen ketjuun ois riittäny.


    • Yks abortin tehnyt

      Kyllä on kokemusta. Ja kyllä oli ainakin minulle kivulias toimenpide. Tämä tapahtui kuitenkin 10-vuotta sitten.

    • dancing_through

      Tässä minun kokemukseni lääkkeellisestä raskauden keskeytyksestä. Oman aborttini syitä en lähde tässä erittelemään. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta vain ja ainoastaan minulla on oikeus omaan kroppaani. Aborttiajankohtana raskaus oli 7 2.

      Lääkkeellisen keskeytyksen voi tehdä kotona, jos raskaus on kestänyt alle 9 viikkoa. Raskauden kesto todetaan sairaalassa (Helsingin seudulla esim. Kätilöopiston perhesuunnitteluklinikalla) ja klinikkakäynnin aikana myös yleensä otetaan mifepristoni-pilleri, joka estää raskauden jatkumiselle välttämättömän keltarauhashormonin vaikutuksen kohdussa.

      Tarvittavien tutkimuksien ja pillerin ottamisen jälkeen pääsee siis kotiin, ja kotiin saa mukaan kohdun tyhjentävät misoprostoli-pillerit (4 kpl) sekä kipulääkettä.

      Ensimmäisen pillerin oton jälkeen (mikä siis tehdään jo klinikalla) pitää odottaa 24-72 tuntia ennen kuin ottaa mukaan kotiin saadut misoprostoli-pillerit. Sovin kätilön kanssa, että ottaisin e.m. pillerit heti 24 tunnin kuluttua, eli klinikkakäyntiä seuraavana päivänä.

      Ensimmäisen aamulla klinikalla otetun pillerin jälkeen minulla ei ollut oikeastaan mitään oireita. Oikeastaan ainoa havaittava oire oli se, että jo monta viikkoa vaivannut raskauspahoinvointi helpotti vähitellen iltaan mennessä.

      Seuraavana aamuna olivat siis vuorossa misoprostolipillerit, jotka laitetaan emättimeen. Samaan aikaan otetaan kipulääkepillerit (minun tapauksessani 1 kpl Panacod ja 1 kpl Burana 600 mg).

      Misoprostoli-pillerit alkoivat vaikuttamaan n. 1,5 tunnin kuluttua ottamisesta, ja vuoto alkoi melko rajuna, samoin kivut. Kipulääkkeet eivät juuri auttaneet, kun selkään sattui rajusti (itselläni kohtu taaksepäin kallistunut, siksi kivut tuntuivat lähinnä selässä, eivät alavatsassa). Pahoinvointia tuli myös, mutta en kuitenkaan oksentanut. Verta vuosi alussa paljon ja itselläni tämä vaikutti siihen, että minulle tuli todella kylmä, ja suorastaan tärisin.

      Lisäksi oloa ei helpottanut se, että samaan aikaan kun kohtu supisteli, niin kamaa oli tulossa myös toisesta ruumiin aukosta ulos...Järkevä ihminen olisi tehnyt SUOLIHUUHTELUN ennen misoprostoli-pillereiden ottamista.

      Niinpä istuin (tai lähinnä vääntelehdin) seuraavat parin tuntia lähinnä WC-pöntöllä. Tämän jälkeen minun tuli niin sietämättömän kylmä, että oli pakko mennä kuumaan suihkuun. Kuumassa suihkussa istuminen (istuin varmaan 30 minuuttia) helpotti oloa huomattavasti, lämpö rentoutti paikkoja ja suihkun jälkeen kivut olivat huomattavasti lievemmät.

      Sain tämän jälkeen jopa hieman nukuttua sohvalla. Myöhemmin illalla vuoto heikkeni, ja kivut olivat laantuneet selvästi. Myös pahoinvointi lakkasi. Selkäkipu kuitenkin jäyti ilkeästi vähän väliä, vaikka olin ottanut toisenkin Panacodin iltapäivällä. Panacod ei kuitenkaan tähän selkäkipuun ollut paras lääke, vaan vasta ottamalla illalla 400 400mg Buranaa kivut poistuivat.

      Seuraavana päivänä en enää tarvinnut kipulääkkeitä, ja vuoto oli muutenkin melko niukkaa.

      Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville.

      • oisko vaikka

        lapsellas ollu oikeus omaan kroppaan ja elämäänsä??


      • dancing_through
        oisko vaikka kirjoitti:

        lapsellas ollu oikeus omaan kroppaan ja elämäänsä??

        Mikä LAPSI? Kun raskaus on kestänyt vasta 7 2 viikkoa, se ei ole edes sikiö (vasta raskausviikolla yksitoista ihmisenalkua aletaan kutsua sikiöksi).


      • koskaan kuullu
        dancing_through kirjoitti:

        Mikä LAPSI? Kun raskaus on kestänyt vasta 7 2 viikkoa, se ei ole edes sikiö (vasta raskausviikolla yksitoista ihmisenalkua aletaan kutsua sikiöksi).

        syntymättömistä (kohdussa olevista) LAPSISTA?


    • donebymyself

      tässä minun kokemukseni lääkkeellisestä keskeytyksestä joka tapahtui rv 10

      maanantaina otin ensimmäisen lääkkeen eikä vuotoa tai kipuja tullut ollenkaan sinä päivänä eikä edes seuraavana. keskiviikkona menin sairaalaan keskeytykseen sillä raskaus oli yli 9rv. sain aamulla toisen lääkkeen ja hoitajat kävivät tuomassa särkylääkkeitä tarvittaessa, ensimmäiset kivut tulivat aamupäivän aikana, tuntuivat vain kuukautiskivuilta, vuotoa oli aika vähän. kipu tosin paheni päivän aikana ja hoitaja joutui antamaan suoraan lihakseen pistettävän lääkkeen joka helpottikin oloa suuresti. en pystynyt päivän aikana tosin mitään syömään. ja pari kertaa jouduin oksentamaan, mutta sekin aina helpotti oloa. joskus 11 aikaan sain uudestaan emättimeen laitettavat lääkkeet, ja jonkun ajan kuluttua kaikki raskausmateriaali oli tullut minusta ulos. sen jälkeen jouduin olemaan vielä pari tuntia sairaalassa tarkkailussa jos sattuu jotain, mutta kaikki meni hyvin. nyt viikko jälkeen on todella hyvä olo ja helpottunut että sain sen tehtyä. vuotoa minulla oli vain viikon verran eikä sekään kovin runsasta, välillä tuli alavatsakipuja mutta ne sai kuriin buranalla.

    • 18w

      olen 18 vuotias, jouduin tekemään abortin henkilökohtaisista syistä, syy ei ollut että en lasta olisi halunnut, minä olisin halunnut mutten vaan henkilökohtaisista syistä voinut sitä tehdä.

      olin 7 4 viikoilla kun sain lääkärissä ensimmäisen lääkkeen, se oli maanantai, sain kotiin 6 kohtua tyhjentävää lääkettä, 4 emättimeen 2kielenalle, 2litalginia ja 4 600mg buranaa, en kestänyt kipuja enää kotona, vuodin tosipaljon, jouduin lähtemään oyssiin tarkkailtavaksi koska kivut olivat niin kovat että ensimmäisten 4 lääkkeeen jälkeen oksensin kotona ja makasin sängyllä ihan kippurassa kunes 20 minuutin jälkeen aloin vuotaa tosi paljon, raskausmateriaali tuli heti ulos, oyssissa jouduin osastolle asti tarkkailtavaksi kiupujen takia ja pääsin torstaina aamupäivällä 11 aikaa kotiin lähtemään, minulla meinaa olla vieläkin on vähäistä kohdun supistelua, pahoinvointia, vuoto on myös vielä aika runsasta, onko tämä normaalia että kivut ovat välillä vieläkin sen verran kovat että nukkumaan en edes pysty välillä, iltaisin kun menen sänkyyyn minua oksettaa mutten ole vielä oksentanut, minulle ehdotettiin verisuonten polttoa kiinni leikkauksessa jos tämä ei mene ohi kun olin osastola, sanoivat etten saa puolenyön jälkeen enää syödä enkä juoda mitään, aamullakaan en saanut vasta ku 10 aikaa alkaa syömään kuivaa paahtoleipää ja pahaa jugurttia joka oli ihan lämmintä ja klönttistä, ja tuoremehua, koska ensin sanottiin aamulla että ultrataan vielä niin älä syö äläkä juo mitään mutta minulla alkoi tehdä pahaa ja huimailemaan kun lähdin käymään vessassa ja aulassa kun en saanut syödä enkä juoda yhtään mitään. :(

    • 18ww

      onko tämä normaalia tämä ylempi kirjoitus olen sama henkilö joka kysyy

    • saman1

      Minulla todettiin tuulimunaraskaus viikolla 8 5... sain sairaalassa ensimmäisen lääkken ja kotiin 2kpl lääkettä jotka laitetaan emättimeen 48h kuluttua. Kipulääkkeiksi sain litalginia ja kävin lisäksi apteekista 500mg panadolia. Ohjeeksi sanottiin, että aamulla ensin pitää syödä kunnon aamupala ja samalla ottaa kipulääkkeet. Söin aamulla hyvin ja otin 2kpl litalginua ja yhden panadolin ( purana kiellettiin ehdottomasti) varalta minulla oli vielä panagodia jota käskettiin ottamaan jos kipu muuttuu todella kovaksi. Syötyäni ja lääkkeiden oton jälkeen noin 30 min, laitoin tabletit emättimeen ja menin tunniksi pitkälleen..tunnin levättyäni rupesin tekemään normi koti hommia jonka jälkeen ensimmäinen iso satsi tavaraa tuli ulos, jatkoin päivääni normaalisti kotona siivoten ja suihkussa käyden..aina noin 15min välein kävin vessassa tikistämässä tavaraa ulos. Kipua ei ollut oikeestaan missään vaiheessa..liekkö apuna oli hyvä ohjeistus sairaanhoitajalta ja hyvät lääkket. Noin 5h välein otin litalginin ja panadolin , ennen kuin mitään kipua kerkesi edes tuntumaan, koska lääkkeen vaikutushan alkaa aina vasta noin 1h kuluttua niin turha oli jäädä odottamaan kipua ja sitten vasta lääkkeita ottaa.Päivän aikana söin normaalisti jotta ei pääse heikko olo tulemaan ku verenvuoto on kumminkin aika runsasta alussa. Noin 6h pillerien ottamisesta lähdinkin jo kauppaan ja lenkille. Olo ollut fyysisesti tosi hyvä koko ajan ja sen jälkeen.. panadolia olen aamulla ottanut ja yöksi litalginin vaikka toimen piteestä onkin jo 2 vrk.

    • ghn0j9

      hyvin meni, olen yllättynyt kuinka hyvin oikesti se meni kun luin kauhutarinoita etukäteen netistä niin minulla oli ennakkoluuloja.
      kipulääkettä sain yht. kolmea erilaista aina pyydettäessä, kivut olivat l''kityksen alla verrattavissa menkkakipuihin. odotusaika meni kuin siivillä lääkityksen myötä ja toimenpiteestä jäi helpottunut ja hyvä olo. kuin olisi saanut elämänilonsa takaisin ja syntynyt uudellleen. tämä oli omakohtainen asia, kuten abotti aina on kokemuksena hyvin yksilöllinen ja se, miltä jostain muusta tuntuu, voi olla aivan erilainen kuin toisen jälkituntumat.

      • 45r6guibo

        lisäys: sairaalassa sai myös pahoinvointi lääkkeitä aina niitä pyytäessä, joten kaikki "ongelmat" hoidettiin omalla kohdallani erinomaisesti. mukaan sain kotiin vielä panacodeja ja panadollia sekä pahoinvointilääkettä muutamaksi päiväksi. nostan hattuja hoitajille, olivat hyvin mukavia ja huomaavaisia. mikäli on lääkk.kesk. edessä niin ei kannata etukäteen manata asiaa negatiivisten ennakkoluulojen ja kauhutarinoiden myötä. kannattaa katsoa avoimin mielin eteenpäin


    • Anonyymi

      Hei! Mulle tehtiin tässä pari viikkoa sitten lääkkeellinen raskauden keskytys. Olin viikolla 6 ja kaikista pahin oli ne neljä tablettia mitkä joutui kotona sisään survoa. Kivut oli aivan kamalat ja huimas aivan vitusti. Oon siis 15 vuotta. Vuoto kestänyt yli 2viikkoa ja alkaa jo kyllästyttämään

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe