Mazda 6 vs. Avensis

Jaska

Kävin koeajamasas Mazda 6:n 2.0:n koneella. Auto oli aivan erinomaisen mukava ajaa, aivan eri luokkaa kuin toyot ja vastaavat. Sitä paljon parjattua melua oli jonkin verran, mutta voisi sanoa, että saman evrrain kuin Toyota Corollassa: siis siedettävällä tasolla, mutta vähän liikaa.

Mutta, mutta: kun vertaa sisustuksen laatua, ovien lattuvaikutelmaa, jne. Avensikseen, ei voi olla kuin pettynyt Mazdaan. Kutosen ovet ovat ohuet, sisustuksessa paljon muoviosia ja muuta halvan tuntuista tavaraa. Esimerkiksi hätävilkkujen painonappi on kuin kiinalaisesta 10:n euron radiosta.

Vaikka auto on paljon parempi ajaa kuin Avensis, tuli sellainen olo että laatu ei ole lähelläkään samaa tasoa.

Eli valitako ajo-ominaisuudet vai "mersumaisen" sisustuslaadun? Molemmathan taitavat olla yhtä herkkiä ruostumaan.

17

5224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GT-kuski

En ole ihan samaa mieltä tuosta kuutosen laatuvaikutelmasta. Minusta käyttökytkimet ovat toimivat ja se kuutosessa käytetty muovinen alumiinijäljitelmä-look on ihan piristävä poikkeus nykyautoissa. Voihan ne kierrettävät säätimet ja painonapit tuoda jollekin vaikka kotistereot mieleen, mutta itse pidän niistä ja ne ovat selkeät käyttää. Mittarit ovat isot ja selvälukuiset ja se kromikehys niiden ympärillä on tyylikäs. Mittareiden ja käyttökytkimien yövalaistus on yksi tyylikkäimpiä, kun kaikki hehkuvat punaisina, myös ratin kehän käyttöpainikkeet.

Kuutonen on tyylikkäimmillään GT-mallina ja lisättynä titaanipaneelisarjalla, joka sopii tummaan sisustukseen kuin "nyrkki silmään". Sen sijaan elegancen plyysi ei ollut mieleeni. Beige plyysi saattaisi olla tyylikkäämpi elegance:en, mutta en ole sellaista nähnyt luonnossa. Classic:ssa sisustus on sitten synkän aneemista mustaa kangasta.

Sen sijaan olen samaa mieltä noista ovista, jotka ovat ehkä ohuimmat luokassaan ja päästävät paljon melua lävitseen ja lämähtävät halvasti suljettaessa. Osa kuutosen melusta johtuukin ohuista ovista tai lähinnä kaupungissa ne lisäävät melun tunnetta, kun muun liikenteen melu tunteutuu niin selvästi läpi. Mutta oviin ei ole pakko tyytyä, vaan ne saa äänieristettyä esim. hifi-liikkeessä, kuten olen itse tehnyt.

Minulle Avensis ei ollut edes vaihtoehto. En pidä sen "jyhkeästä" ulkonäöstä, enkä edes sisustuksesta. Ei ollut edes tarvetta koeajoon, kun pelkkä istuminen kuskin penkille riitti. Avensiksessa ei ole tippaakaan nuorekasta, sulavaa ja sporttista muotoilua sisällä eikä ulkona ja sellaiset kulkupelit vaan eivät minun silmää miellytä. Joku toinen voi näistä jyhkeistä nykyautoista pitääkin. Jos kuulut niihin joita Avensiksen muotoilu miellyttää, niin osta ihmeessä Avensis, se on silloin sinua varten. Kaikkien maku ei ole onneksi samanlainen.

• joopajoo

Minä en pidä myöskään Avensiksen ulkomuodoista. Jotku autot yritetään tehä "liikaa" sporttisen näköisiksi ja liian hienoiksi...sitte se menee liian pitkälle ja auto on loppujen lopuksi ruma. Avensis kuuluu mielestäni tähän ryhmään.

Pidän esim. Volvojen ulkonäöstä, hillittyjä, mutta kuitenkin hienoja ja urheilullisen näköisiä. No, makuasioista ei voi kiistellä.

• zoom-zzom

Minulle taas Avensis ei ollut edes vaihtoehto,
      koska se on kalliimpi (esim. 2.0 at wagon melkein 5000e enemmän) ja varustelutasokin on parempi kutosessa .
      Aven "panssarivaunu" -look ei myöskään miellytä, totuus on että 6 on sarjassaan parhaimman näköinen farkku.
      Myönnetään että ovet on heikkous ja myöskään audio-järjestelmä ei saa kehuja elegance-mallissa, tosin GT:ssä jo parempi.

Mutta laatu ja yleinen laatuvaikutelma on kyllä
      kutosessa ihan kohdallaan, ei kai nyt Avensiskaan
      sentään "mersumaisen" laadukas ole edes sisä-puolelta.

• rengasta

Mazda on hyvä auto, mutta kun puhutaan laatuvaikutelmasta, niin käykää ajamassa autoja. Ei mainosmiesten premiumit ja muut hienot sanat tyhjästä synny. No, vähän se hinta tietysti karkaa, mutta kullekin löytyy omansa.

• Six

Minkä ihmeen takia autossa pitäisi olla paksut ovet?

Mitä ohuemmat, sitä parempi, kunhan täyttävät kolariturvallisuusvaatimukset hyvin.

Tuskin kuutosen rengasmelu ohuista ovista kuitenkaan johtuu...

Joissakin autoissa on niin paksut ja jyhkeät ovet, että vähänkin mäkisessä maastossa pienemmällä ihmisellä on töitä että ne saa paiskattua kiinni!

• GT-kuski

Kuutosen ovet ei ole kovin korkeaa tasoa kolariturvallisuudessakaan. Oikeastaan juuri niiden takia kuutosella ei ole mahdollisuutta viiteen tähteen Euro NCAP-testissä. Kuutosen sivutörmäyksessä saadut pisteet ovat huonoimpia,
        mitä uudet autot ovat saaneet.

Ovista tulee melua läpi, kun ne on huonommin äänieristetty kuin useimmissa muissa autoissa. Minulla on sikäli hyvä vertailupohja, että aiempi autoni oli saksalainen ja kun vaihdoin kuutoseen, niin kanssaautoilijoiden melu alkoi häiritä kaupunkiliikenteessä, vaikka yleinen melutaso maantieajossa onkin samaa luokkaa kuin aiemmassa kulkupelissäni. Äänieristytin ovet kaiutinten vaihdon yhteydessä ja auto hiljeni selvästi kaupunkiajossa ja vaikutti se vähän myös omista renkaista tulevaan meluun.

Olen samaa mieltä ettei niitä ovia olisi pakko tehdä niin raskaiksi kuin vaikkapa Volvoissa tai uudessa Peugeot 407:ssä, mutta kaipa sitten paras mahdollinen sivutörmäys-suoja vaatii sitä. Itse olen kuutosen oviin nyt tyytyväinen ja niistä ei tullut parannuksen jälkeen vielä liian raskaat, vaikka vähän niihin tuli painoakin lisää. Mutta kyllähän tuollaiset kevyet ovet vähän heikentää auton laatuvaikutelmaa, kun lähes kaikissa kilpailijoissa on laadukkaamman oloiset ovet. Mutta kaipa sitä jostain on ollut pakko säästää, kun auto muutoin on niin erinomainen ajettava ja varusteltu paremmin kuin kilpailijat.

• ~~~

Itsekin pähkäilen näiden kahden auton farmarimallien välillä. Ulkonäöltään Avensis miellyttää itseäni huomattavasti enemmän ja jos tekisin päätökseni sen perusteella, en edes miettisi enää.

Kuitenkin turvallisuus ja ajo-ominaisuudet ovat huomattavasti tärkeämpiä seikkoja. Lueskelin Tuulilasin testejä ja ne pisteyttivät Avensiksen ja Mazda 6:n ajo-ominaisuudet aika tasan, joten millaisiin juttuihin kannattaa koeajossa kiinnittää huomiota? (en siis ole ammattiautoilija, nykyinen autoni on vanha E-sarjan mersu)

Malli olisi siis jompikumpi seuraavista:

Toyota Avensis : 1.8 Wagon (Sol Elegant)
      http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=038&model=001&car=03800149

Mazda 6 : 2.0 Sport Wagon (Elegance)
      http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=025&model=007&car=02500717

• Jaska

Ongelma tässä on se, että alle 2-litraista Avensista ei kannata ostaa: vasta siinä on kunnollisempi ohjaus, muissa sähköinen tehostin.

Autoa on hyvä aikaa vaikka silloin, kuin mutkaiselle tiellä tuntuu koko ajan siltä, että voisi ja haluaisi ajaa lujempaa. Mazda 6 on sellainen, Avensis ei.

2-litraisen Avensiksen hinnalla saa 2-litraisen kutosen nahkapenkeillä, xenoneilla, aluvanteilla ja vakionopeussäätimellä. Avensiksessa ei vielä ole mitään näistä. Toisaalta Avensiksen sisätilojen laatu on mielestäni pykälän pari korkeampi (etenkin ovien kohadalla).

Melun suhteen taitaa Avensis olla aika paha myöskin: ruotsalaisten lehtien mukaan Mazda 6 on hiljaisempi, tai ainakin melu sävyltään mukavampaa (siis karhealla tienpinnalla).

Ruostumisen puolesta molemmat ovat yhtä huonoja (hyviä olisivat vain Passat ja Laguna).

Eli: jos haluat paljon varusteita ja mukavat ajo-ominaisuudet, osta Mazda. Jos taas sisätilojen ja auton laatufiilis on tärkeä, mutta ohjaustuntuma ei, etkä tarvitse kalliitta, hintaan kuulumattomia lisävarusteita osta Avensis. Tai osta mielestäsi paremman näköinen...

• GT-kuski
        Jaska kirjoitti:

Ongelma tässä on se, että alle 2-litraista Avensista ei kannata ostaa: vasta siinä on kunnollisempi ohjaus, muissa sähköinen tehostin.

Autoa on hyvä aikaa vaikka silloin, kuin mutkaiselle tiellä tuntuu koko ajan siltä, että voisi ja haluaisi ajaa lujempaa. Mazda 6 on sellainen, Avensis ei.

2-litraisen Avensiksen hinnalla saa 2-litraisen kutosen nahkapenkeillä, xenoneilla, aluvanteilla ja vakionopeussäätimellä. Avensiksessa ei vielä ole mitään näistä. Toisaalta Avensiksen sisätilojen laatu on mielestäni pykälän pari korkeampi (etenkin ovien kohadalla).

Melun suhteen taitaa Avensis olla aika paha myöskin: ruotsalaisten lehtien mukaan Mazda 6 on hiljaisempi, tai ainakin melu sävyltään mukavampaa (siis karhealla tienpinnalla).

Ruostumisen puolesta molemmat ovat yhtä huonoja (hyviä olisivat vain Passat ja Laguna).

Eli: jos haluat paljon varusteita ja mukavat ajo-ominaisuudet, osta Mazda. Jos taas sisätilojen ja auton laatufiilis on tärkeä, mutta ohjaustuntuma ei, etkä tarvitse kalliitta, hintaan kuulumattomia lisävarusteita osta Avensis. Tai osta mielestäsi paremman näköinen...

Tuostahan saa jo melkein sen kuvan että olet kallistumassa kuutosen suuntaan, jos nyt olet sama joka aloitti tämän viestiketjun. Avensis on tosiaan kallis ja 2-litrainen Avensis maksaa samoilla varusteilla suunnilleen saman kuin 2,3 l Mazda6 GT. Eipä ainakaan minun tarvinnut miettiä kumman niistä ottaisin vähän yli vuosi sitten.

En ole uutta Avensista koeajanut, mutta olen samaa mieltä siitä ettei sähköisellä ohjaustehostimella varustettua mallia kannata ottaa, jos ajo-ominaisuuksia arvostaa. Olen myös kuullut että uusi Avensis on meluisampi kuin vanha malli, johtuen kai siitä kun siinä on käytetty jotain uutta äänieristysmateriaalia ja se ei ilmeisesti pysty eristämään matalaa rengasmelua entiseen malliin. Vanha Avensishan oli aika meluton ja koeajoin sen itsekin aikanaan edellisellä valintakierroksella ja en pitänyt ajo-ominaisuuksista.

Japanilaisista nykyautoista ainoastaan Mazda6 pystyy tasapäisesti haastamaan eurooppalaisten autojen ajo-ominaisuudet ja kuutosenkin ohjauksen herkkyys vaatii tottumista. Jotkut ei sen herkkyydestä pidä, mutta se on erinomaisen tarkka ajettava ja menee juuri sinne minne rattia kääntää ja moottoritiellä auto kulkee kuin kiskoilla, ellei sitten osu puoltavaa yksilöä kohdalle. Puoltamisesta tällä palstalla on jo kirjoitettu enemmän kuin tarpeeksi, mutta omani tuli ainakin takuuhuollolla kuntoon. Pientä miinusta tulee auton tuuliherkkyydestä.

Mitä tulee ruostumiseen, niin ruotsalaisen Teknikens Världin ruosterekisterin mukaan Mazda6 saa arvosanan 2 ja Avensis 3. Maksimi on 5 pistettä. Eli ainakin Mazda6 kannattaa ruostesuojata ja samallahan se alustan melukin putoaa vähän. Auton valinta on pitkälti makukysymys, mutta jos laittaa kaikki faktat pöydälle ja vertailee sitä mitä rahalla saa, niin Mazda6 on nykyautoista aika vahvoilla.

• Jaska
        GT-kuski kirjoitti:

Tuostahan saa jo melkein sen kuvan että olet kallistumassa kuutosen suuntaan, jos nyt olet sama joka aloitti tämän viestiketjun. Avensis on tosiaan kallis ja 2-litrainen Avensis maksaa samoilla varusteilla suunnilleen saman kuin 2,3 l Mazda6 GT. Eipä ainakaan minun tarvinnut miettiä kumman niistä ottaisin vähän yli vuosi sitten.

En ole uutta Avensista koeajanut, mutta olen samaa mieltä siitä ettei sähköisellä ohjaustehostimella varustettua mallia kannata ottaa, jos ajo-ominaisuuksia arvostaa. Olen myös kuullut että uusi Avensis on meluisampi kuin vanha malli, johtuen kai siitä kun siinä on käytetty jotain uutta äänieristysmateriaalia ja se ei ilmeisesti pysty eristämään matalaa rengasmelua entiseen malliin. Vanha Avensishan oli aika meluton ja koeajoin sen itsekin aikanaan edellisellä valintakierroksella ja en pitänyt ajo-ominaisuuksista.

Japanilaisista nykyautoista ainoastaan Mazda6 pystyy tasapäisesti haastamaan eurooppalaisten autojen ajo-ominaisuudet ja kuutosenkin ohjauksen herkkyys vaatii tottumista. Jotkut ei sen herkkyydestä pidä, mutta se on erinomaisen tarkka ajettava ja menee juuri sinne minne rattia kääntää ja moottoritiellä auto kulkee kuin kiskoilla, ellei sitten osu puoltavaa yksilöä kohdalle. Puoltamisesta tällä palstalla on jo kirjoitettu enemmän kuin tarpeeksi, mutta omani tuli ainakin takuuhuollolla kuntoon. Pientä miinusta tulee auton tuuliherkkyydestä.

Mitä tulee ruostumiseen, niin ruotsalaisen Teknikens Världin ruosterekisterin mukaan Mazda6 saa arvosanan 2 ja Avensis 3. Maksimi on 5 pistettä. Eli ainakin Mazda6 kannattaa ruostesuojata ja samallahan se alustan melukin putoaa vähän. Auton valinta on pitkälti makukysymys, mutta jos laittaa kaikki faktat pöydälle ja vertailee sitä mitä rahalla saa, niin Mazda6 on nykyautoista aika vahvoilla.

Näinhän se on. Jos Mazda 6:n ruostesuojaus ja melu olisi kunnossa (ja vaikka lisäksi vielä automaattisesti himmenevä peili ja sadetunnistin), ei varmaan kenelläkään olisi valinnan vaikeuksia...

• niilo
        GT-kuski kirjoitti:

Kertoisitko GT-kuski missä Mazda liikkessä työskentelet kun noin kovasti uskot omaan "merkiisi"!!??

• mikäs sitä
        niilo kirjoitti:

Kertoisitko GT-kuski missä Mazda liikkessä työskentelet kun noin kovasti uskot omaan "merkiisi"!!??

tojo miestä riepoo, sekö, että kaikki ei tykkää tojosta. Itsekin olen hiljan tilannut kutosen ja aika tarkkaan voisin allekirjoittaa GT-kuskin kirjoituksen, tosin itse tyydyin 2 litraiseen.

• Niilo
        mikäs sitä kirjoitti:

tojo miestä riepoo, sekö, että kaikki ei tykkää tojosta. Itsekin olen hiljan tilannut kutosen ja aika tarkkaan voisin allekirjoittaa GT-kuskin kirjoituksen, tosin itse tyydyin 2 litraiseen.

Kuuluuko Mazda 6 varustukseen myös korvatulpat vai pitääkö ne itse hankkia!?. Ja itse ajan muuden Audi A4, mutten kauaa. En enää jaksa joka kuukautista pajalla käyntiä vaan palaan Avensis kantaan

• Avensista kokeillut
        Niilo kirjoitti:

Kuuluuko Mazda 6 varustukseen myös korvatulpat vai pitääkö ne itse hankkia!?. Ja itse ajan muuden Audi A4, mutten kauaa. En enää jaksa joka kuukautista pajalla käyntiä vaan palaan Avensis kantaan

Vai palaat avensikseen? Ilmeisesti Audin on niin meluisa, että kuulosi on mennyt. Uusi Avensis on nimittäin korvakuulolta meluisampi kuin Mazda6.

Edes tolpalta ei viitsi Avensista ostaa, jos joku soittaa, ei pysty nimittäin puhumaan.

Eli älä Avensista harkitseva puhu melusta,

• Unto
        Avensista kokeillut kirjoitti:

Vai palaat avensikseen? Ilmeisesti Audin on niin meluisa, että kuulosi on mennyt. Uusi Avensis on nimittäin korvakuulolta meluisampi kuin Mazda6.

Edes tolpalta ei viitsi Avensista ostaa, jos joku soittaa, ei pysty nimittäin puhumaan.

Eli älä Avensista harkitseva puhu melusta,

Nyt turpa kiinni! Ei Toyotaa saa haukkua. Toyota on täydellisin olento maan päällä!

• reba
        Jaska kirjoitti:

miksi taksina näkyy erittäin paljon avea vaan ei lainkaan mazdaa? tuskin ammattimiehet huonoon työkaluun ehdoin tahdoin rahojaan ajais kun vapaasti saa kerran merkkejä valita. harvoin muunkaan alan ammattilaiset honkkarilaadun työkaluja käyttää.

• Automatkailija

Suositus: osta Mazda 6, mutta pyydä siihen heti jotkin muut renkaat kuin Bridgestonet!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66