lindgvist 23

aniva

Onko kyseinen vene sopiva verkkokalastukseen ja muutenkin onko merikelpoinen.Onko se puoliplaanari vai uppoamarunkoinen,mitä muuta pitäs siitä tietää,jos aikoo sen hankkia?

1

2265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiskarimies

Moi!

Lindqvist 23 on uppoumarunkoinen typillinen rannikkokalastukseen tarkoitettu venetyyppi. Vanhastaanhan ne sisäsaariston ammattikalastajat juuri tuon mallisilla veneillä kävivät rysillä ja verkoillaan että sikäli varmasti soveltuu mutta uppoumarunkoinen vene vaatii kuskiltakin enemmän kuin peräprutkumallit.

Omistan itse yhden uppoumarunkoisen ison veneen niin sillä ja yleensäkin akselivetoisilla veneillä manöveeraaminen on paljon kankeampaa ja taitoa vaativampaa. vene ei yksinkertaisesti esim. peruutettaessa taitu yhtä ketterästi ja nopeasti verrattuna perämoottoriveneeseen. Lisäksi 23 jalkainen vene kuten tuo mainitsemasi Linkkari on, on jo kohtuullisen raskas soudettava, ainakaan tuulessa sitä ei enää pysty soutamaan. Siinä on iso(hko) tuulipinta myös, joskin vene on kohtuullisen matala mikä helpottaa asiaa jonkun verran.

Verkoillehan tullaan yleensä tuulen alapuolelta mutta etenkin verkkoja laskiessa on kyllä rehellisyyden nimissä sanottava että perämoottorin ja n. 5-metrisen avoveneen kanssa verkkojen käsittely on paljon helpompaa kuin 23 jalkaisen uppiksen. Pystyy nimitttäin peruuttelemaan, ja vekslaamaan aivan eri volyyymilla tarvittaessa.

Verkkojen kanssa äksääminen tietysti käy tottuneelta uppoumakuskilta hyvinkin helposti. Toisaalta siinä on etuna pienet polttoainekulut ja keliominaisuudet että sillä voi lähteä turvallisesti verkoille vähän kovemmallakin tuulella ja tavaraa mahtuu hyvin kyytiin. Vähän ehkä turhan ammattimainen vene tuo kuitenkin ihan tavalliselle "mökkiverkkolaiselle" voi olla... Tai sitten pitää vaan opetella! Kyllä minä pärjään uppiksen kanssa verkoilla mutta minulla onkin jo useita vuosia takana isojen veneiden käsittelyä. Kaikki on helppoa sille joka osaa, muiden pitää vaan opetella. Retkiveneenä tuo varmaan on ihan mukava myös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe