Ryöstöhälytykset

Jepjep

Lähes kaikissa kioskeissa ja kaupoissa on nykyään rikosilmoitinlaitteisto joissa on myös vartijakutsu/ ryöstöhälytystoiminto.
Mitä näille kauppialle ja kassaneideille on laitteista kerrottu?
Tuntuu ettei mitään. Kassan ryöstöpainiketta painetaan usein keskellä päivää kun sattuu tulemaan päihtynyt mies olutostoksille, tai kun havaitaan liikkeeseen tulevan "narkomaanin" näköinen henkilö. Ja kun sitten sattuu se vartija tulemaan paikalle vartijakutsun vuoksi noin 10-30min hälytyksestä, saa hän kuulla suoraa huutoa kauppiaalta kun ei ole ollut 2 minuutissa paikalla.

Lähes yhtä usein ja samoilla perusteilla painetaan sitä Ryöstönappia, josta on toiminta-ohjeeksi sovittu välitön poliisin paikalle kutsuminen. Jos sattuu vartiointiliike noudattamaan annettua ohjetta, niin sitten asiakas alkaa tappelemaan laskusta kun on poliisi ja vartija käynyt paikalla turhaan.

Ymmärrän hyvin miksi tälläaiset hätäpainikkeet ovat olemassa, mutta en ymmärrä niitä perusteita joilla kauppiaat ja kassaneidit niitä käyttävät.

Onko aiemmin näpistyksestä kiinnijääneen asiakkaan kauppaan tulo perusteltu syy painaa ryöstöhälytintä?? Ei mielestäni.

Onko vartiointiliike tehnyt esim. hälytysajo aikansa selväksi asiakkaalle, jonka liike sijaitsee ydinkeskustassa, tai laitakaupungilla? Ruuhka-aikoina kun vartijan paikalle tulo saattaa helposti kestää 15-45min riippuen kohteen sijainnista.
Tällainen asiakas kun painaa vartijakutsua, näpistelijän alettua riehumaan välttääkseen kiinnijäämisen, pettyy liikkeenomistaja pahasti kun vartija ei olekaan 2-8 minuutissa paikalla. Ja vaikka olisikin, niin tekijä on todennäköisesti ehtinyt jo paeta.

8

3078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahti

      Vartiointiala on bisnestä,-poika.

    • Nykyinen vaksi

      Ensimmäiseksi; KUN asiakas huutaa sinulle; Pyydä häntä ystävällisesti, mutta päättäväisesti soittamaan esimiehellesi. Näin pääset siitä pälkähästä! Asiakas on tyytväinen kun se saa huutaa jollekin, jota asia oikeasti kiinnostaa ja sinä pääset helpomalla! Edellyttäen tietenkin ettet istunut ensimmäistä 10 min hälytyksestä kahvilla!? :)

      Toiseksi; Saat saman palkan työvuoron ajalta, mietit näitä asioita tai et... On tiettyjä asioita joihin et IKINÄ pysty vaikuttamaan. Kuten esim. se miten työnantajasi hoitaa yritystään? Miksi murehtia? Vai onko sinulla isokin osa omaisuudestasi kiinni työnantajasi osakkeissa? Jos EI ole, et menetä rahojasi vaikka homma menee päin seinää? Jos on... Myy osakkeet nopeasti!!! ;)

      Vuorot, JA elämä yleensä, menee paljon mukavammin kun et mieti turhia... Siis sellaisia asioita joihin et voi vaikuttaa! :D

      • Jaffa

        Erittäin hyvin sanottu siellä takana!


    • neiti näpsä

      Nämä hätäpainikkeet ovat tehty liikkeen henkilökunnan turvaksi. On älytöntä alkaa syyllistämään nappia painanutta siitä, että sen on tehnyt tai vaatia jotain syvällistä harkintaa ennenkuin sitä painaa.

      Riittävä peruste on mielestäni koettu uhkaava tilanne. Se voi olla hyvin huumehörhö joka sulloo tavaraa taskuun tai sitten oikea väkivaltatilanne.

      On hyvä, että niitä uskalletaan käyttää. Näin voidaan välttää joskus todelliseksi vaaratilanteeksi kehittyvä tilanne. Vartijan on turha kritisoida kauppaneitiä siitä, että häntä pelottaa joku sekaisin oleva asiakas.

      • Kulma

        Hyvin puhu joku muukin muttä Nti Näpsällä on hyvä pointti.
        Kaikki kun ei ole eikä haluakkaan olla niin urheita kun me vartijat! ;)


      • Jarmo
        Kulma kirjoitti:

        Hyvin puhu joku muukin muttä Nti Näpsällä on hyvä pointti.
        Kaikki kun ei ole eikä haluakkaan olla niin urheita kun me vartijat! ;)

        nyt kyllä kostu pikkarit kun tajusin kuinka urheita te vartijat olettekaan.


      • jepjep

        Syyllistää napin painajaa?? Se ei todellakaan ollut tarkoitus. Kirjoituksen oli tarkoitus herättää keskustelua aiheesta joka on osa vartiointiliiketoimintaa (kuuluu kaiketi tälle palstalle).

        Kyseessä oli yleisestä ihmettelyä eri ihmisten eri syistä painaa hätäpainiketta.

        Ei muuten poliisi tykkää kovin hyvää kun heidät hälytetään RYÖSTÖHÄLYTYKSEEN jos kyse on todellakin ollut kyse siitä, että kaupan ovella on käynyt joskus aiemmin kiinni jäänyt näpistelijä.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että painikkeet ovat hyvät olemassa, mutta olen myös sitä mieltä, että vartioimisliikkeen ja asiakkaan tulisi sopia selkeät toiminta ohjeet niin vartijakutsuihin kuin myös ryöstöhälytykseen.

        Ja nimenomaan vartioimisliikkeen tulisi informoida asiakasta siitä, että vartijan paikalle tulossa voi kestää kauemmin kuin 2-6 minuuttia.


      • Callahan
        jepjep kirjoitti:

        Syyllistää napin painajaa?? Se ei todellakaan ollut tarkoitus. Kirjoituksen oli tarkoitus herättää keskustelua aiheesta joka on osa vartiointiliiketoimintaa (kuuluu kaiketi tälle palstalle).

        Kyseessä oli yleisestä ihmettelyä eri ihmisten eri syistä painaa hätäpainiketta.

        Ei muuten poliisi tykkää kovin hyvää kun heidät hälytetään RYÖSTÖHÄLYTYKSEEN jos kyse on todellakin ollut kyse siitä, että kaupan ovella on käynyt joskus aiemmin kiinni jäänyt näpistelijä.

        Olen ehdottomasti sitä mieltä, että painikkeet ovat hyvät olemassa, mutta olen myös sitä mieltä, että vartioimisliikkeen ja asiakkaan tulisi sopia selkeät toiminta ohjeet niin vartijakutsuihin kuin myös ryöstöhälytykseen.

        Ja nimenomaan vartioimisliikkeen tulisi informoida asiakasta siitä, että vartijan paikalle tulossa voi kestää kauemmin kuin 2-6 minuuttia.

        Täällä meitillä on hyvin selkeät ja toimivat ohjeistukset kioskien, kauppojen, markettien, respojen, putiikkien jne. kanssa näiden painikkeiden käytöstä.
        1. Poliisi on tehnyt meille jo kauan aikaa sitten selväksi, että automaattisesti meidän hälytyskeskuksen päivystäjä EI soittele poliisille tämän vartijakutsun/ryöstöhälytyksen tullessa valvomoon. Syynä tietenkin se että kyllästyivät mm.kesätuurajien vahinkopainalluksiin, tai näpistelijöihin, häiriköihin tms. joita kuitenkin 99 prosenttia hälyistä oli. Meidän vartija tarkastaa hälyttäneen kohteen ja ottaa yhteyttä poliisiin jos on tarpeen. Myyjä/asiakkaat voivat tietysti soittaa poliisille avun tarpeessa. Jos joku miettii että kuinka se myyjä voi soittaa jos on lattialla makaamassa, niin sama tilanne olisi kuitenkin yhtä lailla kenellä tahansa ryöstetyllä kansalaisella kadulla. Siis täälläpäin poliisi ei toimi vartijan käsikassarana ja tarkistele automaattisesti pillit ulvoen siwojen siistijöiden aiheuttamia vahinkoja tms. mikä on minusta aivan oikein.

        2. Mitä tulee napin käyttöön niin olen aina asiakkaita rohkaissut käyttämään painiketta jo pelkästään jos tuntee uhkaa/pelkoa. Sitä varten me ollaan. Tämä asia tietysti enemmän kohde kohtainen ja myymälän päällikkö yleensä antaa esim. myyjille ohjeistuksen milloin nappia käyttävät. Mitä useammin sen parempi koska se tuo vartiointiliikkeelle juuston leivän päälle.

        3. En muista milloin vartijaltamme olisi mennyt kohteeseen yli 10 min hälytyksestä. Keskimääräinen ajo-aika ehkä noin 5 min. Kyllä pikkukaupungissa on helppoa! Kohteita on liki tuhat ja ryöstöpainikkeita ehkä 200 kpl.

        4. Täälläpäin en kertaakaan ole törmännyt rinnakkaiseen järjestelmään jossa vartijakutsupainike ja ryöstöhälytyspainike olisivat erillään, vai mitä jepjep tarkoitit kun perään kuulutit ohjeistusta näihin erikseen?
        Kysymyksessähän on sama asia halusi sitä nimittää sitten vartijakutsuksi, hätäpainikkeeksi tai hienosti RYÖSTÖHÄLYTYKSEKSI!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe