En osaa kertolaskuja!

Oops!

Apua! Voi ei! Tajusin juuri, että yläaste alkaa noin viikon päästä ja en osaa kertolaskuja. Ulkoa osaan ykkösen, kakkosen, viitosen, ysin ja kympin kertotaulut (nekään ei tule aina ihan suoraan). Paljon on siis opeteltavaa! Ala-asteella olen vielä pärjännyt laskemalla kertolaskut päässä, mutta yläasteen matikka jännittää. Voinko enää oppia kertolaskuja tämän ikäisenä, kun pienenä ei tullut niitä oikein opeteltua? Ylemmillä luokilla vaihdoin koulua, ja siinä vaiheessa oli siis uudet opettajat, jotka eivät varmaan huomanneet etten osaa niitä ulkoa. Kokeissakin kerkesin ne aina laskea, mutta aika hidasta se on. Vanhemmatkaan eivät kai tiedä asiasta. Onko kellään samanlaista kokemusta? Kertokaa helppoja tapoja oppia nämä ulkoa! Kiitti =)

11

1385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9lk alussa

      Kyllä sinä ne kertotaulut tulet oppimaan ihan huomaamattasikin kunhan oikeasti lasket niitä tarpeeksi usein. Jossain kohtaa huomaat alkavasi jo muistaa niitä vastauksia ulkoa. En suosittele opettelemaan ulkoa ns. kaavamaisesti, lasket vain paljon niin opit kyllä itsestäänkin.

    • asdasdasdassdasdad

      Mullon ollu sama ongelma ja kuule YLLÄTTÄVÄN monilla muillaki on! et oo ainoo.. sun pitää vaa mennä sinne kouluun ja jos tulee vaikeuksii nii sano sille opelle et lähettää sut pienryhmään, jossei sellast oo nii pyydä yksityiopetusta! ja siin pienryhmäs ei muute oo mitää hävettävää meil siel alkaa olla enemmä oppilait ku siin varsinaises luokasXDD

    • samaongelma.. :D

      En mäkää niitä ulkoo osaa, joudun laskee :DD hidasta on... Nyt siis menen amikseeen ja en osaa kaikkii o.O ::DDDD

    • thtfrhbtyfr

      Semmoinen ongelma minullakin oli ALA-asteella., Se on ehdottomasti ala-asteongelma. Yläasteella kuvioihin tuilee laskukone, ja matikkakin siirtyy jo matikaksi eikä oo enää laskentoa. Sitten kun päästään vähän vielä pitemmälle, niin numerotkin muuttuu X:ksi ja Y:iksi.
      Itse lasken joskus 1x2 laskimella, mutta lukion pitkästä matikasta tuli E.

    • Elä huoli

      Itsekään en osaa vielä kertolaskua :D vaikka tietenkin on suositeltavaa, en vaan osaa. Yläasteella käytetään pääasiassa laskinta mutta kertolaskujakin tulee myös. Itse olen nyt ammattikouluun menossa.

    • Hajota ja hallitse

      Onpa omituista! Meitä tentattiin kolmannella luokalla niin kauan, että joka ikinen sai kertolaskukokeen viidesti peräkkäin 100% oikein. Eipä ole luokan huonoimmillakaan ollut peruskertotauluissa ongelmia.

      Kaikeksi onneksi ne todella on helppo oppia jos niin päättää. Sormet mukaan ja mantrana toistamaan ;) Esimerkiksi kasin kertotaulu on muuten helppo hakea ysin kertotaulun avulla. Esim. jos pitää laskea 7x8 niin laskee ensin 7x9=63 ja vähentää siitä sitten sen seiskan eli 7x8 = 7x9-7 = 63-7= 56

      Kuten edellä mainittiin, niin yläasteella laskinta käytetään jonkin verran. Asioita kuitenkin helpottaa todella paljon, jos osaa suoraan sanoa kertolaskun tuloksen, sillä siellä on tärkeämpääkin näprättävää kuin se laskin.

    • Oops!

      Kiitti vastauksista, otan opikseni!

    • Vinkki

      Pari vinkkiä, jotka saattavat helpottaa ohessa. Ensin haluaisin sanoa, että kertotaulujen opettelu ulkoa ei ole lopulta erityisen tärkeää. Ne auttavat kuitenkin laskemaan nopeasti ilman laskukoneita. Vinkkeihin:

      1. Laske mahdollisimman paljon päässäsi

      Älä käytä laskukonetta joka ainoan 1 1 tai 2 * 3 laskun kanssa. Päässälasku on aluksi aika rasittavaa, mutta pian pystyt laskemaan ihan uskomattomia laskuja ilman laskukoneita. Kannattaa harjoitella.

      Hetken kuluttua myös huomaat oppivasi kertotaulut helposti siinä sivussa.

    • abitur

      Alkaa kohta abivuosi enkä todellakaan osaa kaikkia kertolaskuja ulkoa. Muistan ulkoa vain 5 ja osan 6 kertotaulusta. 9 kertotaulun lasken sormilla. Loput tulee laskemalla päässä tai sitten paperilla. Yläasteen vietin matikkaluokalla ja nyt on pitkää matikkaa pitempi ja haastavampi matikka menossa. Ja me ei aina saada käyttää laskimia. (Tervetuloa IB linjalle)

      Ihan hyvin oon pärjännyt ilman aivojen raiskausta kertotauluilla.

    • 6*6=36

      Ulkoa?? Ei matematiikassa opetella mitään ulkoa. Opettelet laskemaan ne...

    • Anonyymi

      Mä oon 9 ja en osaa kolmen kertotaulua voiko joku auttaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe