Apua! Voi ei! Tajusin juuri, että yläaste alkaa noin viikon päästä ja en osaa kertolaskuja. Ulkoa osaan ykkösen, kakkosen, viitosen, ysin ja kympin kertotaulut (nekään ei tule aina ihan suoraan). Paljon on siis opeteltavaa! Ala-asteella olen vielä pärjännyt laskemalla kertolaskut päässä, mutta yläasteen matikka jännittää. Voinko enää oppia kertolaskuja tämän ikäisenä, kun pienenä ei tullut niitä oikein opeteltua? Ylemmillä luokilla vaihdoin koulua, ja siinä vaiheessa oli siis uudet opettajat, jotka eivät varmaan huomanneet etten osaa niitä ulkoa. Kokeissakin kerkesin ne aina laskea, mutta aika hidasta se on. Vanhemmatkaan eivät kai tiedä asiasta. Onko kellään samanlaista kokemusta? Kertokaa helppoja tapoja oppia nämä ulkoa! Kiitti =)
En osaa kertolaskuja!
11
1510
Vastaukset
- 9lk alussa
Kyllä sinä ne kertotaulut tulet oppimaan ihan huomaamattasikin kunhan oikeasti lasket niitä tarpeeksi usein. Jossain kohtaa huomaat alkavasi jo muistaa niitä vastauksia ulkoa. En suosittele opettelemaan ulkoa ns. kaavamaisesti, lasket vain paljon niin opit kyllä itsestäänkin.
- asdasdasdassdasdad
Mullon ollu sama ongelma ja kuule YLLÄTTÄVÄN monilla muillaki on! et oo ainoo.. sun pitää vaa mennä sinne kouluun ja jos tulee vaikeuksii nii sano sille opelle et lähettää sut pienryhmään, jossei sellast oo nii pyydä yksityiopetusta! ja siin pienryhmäs ei muute oo mitää hävettävää meil siel alkaa olla enemmä oppilait ku siin varsinaises luokasXDD
- samaongelma.. :D
En mäkää niitä ulkoo osaa, joudun laskee :DD hidasta on... Nyt siis menen amikseeen ja en osaa kaikkii o.O ::DDDD
- thtfrhbtyfr
Semmoinen ongelma minullakin oli ALA-asteella., Se on ehdottomasti ala-asteongelma. Yläasteella kuvioihin tuilee laskukone, ja matikkakin siirtyy jo matikaksi eikä oo enää laskentoa. Sitten kun päästään vähän vielä pitemmälle, niin numerotkin muuttuu X:ksi ja Y:iksi.
Itse lasken joskus 1x2 laskimella, mutta lukion pitkästä matikasta tuli E. - Elä huoli
Itsekään en osaa vielä kertolaskua :D vaikka tietenkin on suositeltavaa, en vaan osaa. Yläasteella käytetään pääasiassa laskinta mutta kertolaskujakin tulee myös. Itse olen nyt ammattikouluun menossa.
- Hajota ja hallitse
Onpa omituista! Meitä tentattiin kolmannella luokalla niin kauan, että joka ikinen sai kertolaskukokeen viidesti peräkkäin 100% oikein. Eipä ole luokan huonoimmillakaan ollut peruskertotauluissa ongelmia.
Kaikeksi onneksi ne todella on helppo oppia jos niin päättää. Sormet mukaan ja mantrana toistamaan ;) Esimerkiksi kasin kertotaulu on muuten helppo hakea ysin kertotaulun avulla. Esim. jos pitää laskea 7x8 niin laskee ensin 7x9=63 ja vähentää siitä sitten sen seiskan eli 7x8 = 7x9-7 = 63-7= 56
Kuten edellä mainittiin, niin yläasteella laskinta käytetään jonkin verran. Asioita kuitenkin helpottaa todella paljon, jos osaa suoraan sanoa kertolaskun tuloksen, sillä siellä on tärkeämpääkin näprättävää kuin se laskin. - Oops!
Kiitti vastauksista, otan opikseni!
- Vinkki
Pari vinkkiä, jotka saattavat helpottaa ohessa. Ensin haluaisin sanoa, että kertotaulujen opettelu ulkoa ei ole lopulta erityisen tärkeää. Ne auttavat kuitenkin laskemaan nopeasti ilman laskukoneita. Vinkkeihin:
1. Laske mahdollisimman paljon päässäsi
Älä käytä laskukonetta joka ainoan 1 1 tai 2 * 3 laskun kanssa. Päässälasku on aluksi aika rasittavaa, mutta pian pystyt laskemaan ihan uskomattomia laskuja ilman laskukoneita. Kannattaa harjoitella.
Hetken kuluttua myös huomaat oppivasi kertotaulut helposti siinä sivussa. - abitur
Alkaa kohta abivuosi enkä todellakaan osaa kaikkia kertolaskuja ulkoa. Muistan ulkoa vain 5 ja osan 6 kertotaulusta. 9 kertotaulun lasken sormilla. Loput tulee laskemalla päässä tai sitten paperilla. Yläasteen vietin matikkaluokalla ja nyt on pitkää matikkaa pitempi ja haastavampi matikka menossa. Ja me ei aina saada käyttää laskimia. (Tervetuloa IB linjalle)
Ihan hyvin oon pärjännyt ilman aivojen raiskausta kertotauluilla. - 6*6=36
Ulkoa?? Ei matematiikassa opetella mitään ulkoa. Opettelet laskemaan ne...
- Anonyymi
Mä oon 9 ja en osaa kolmen kertotaulua voiko joku auttaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64165Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952293Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61989Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38861- 47854
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186850- 34821
- 36776
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119775Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772