Miten perustetaan kennel? Mitä kursseja pitää käydä, auttakaa alkuun?
Koirankasvattajaksi
8
260
Vastaukset
- Kasvattaja
Kennelliiton kasvattajakurssi pitää käydä ja suorittaa lopputentti hyväksytysti. Tulos on voimassa muistaakseni pari vuotta, jonka aikana kennelnimi tulee hakea. Kennelnimen saamiseen tarvitaan rotujärjestön puolto.
Pitää muistaa, että kasvattajalla on iso vastuu. Sikäli ajatus "perustaa kennel" tuntuu vähän oudolta. Taidat olla aika nuori vielä. - Kenneltar
Oon juu super nuori. Anteeksi jos sanamuodot tai huonosti ilmaistu kysymys häiritsi. Pkele.
Tarviiko koiria käyttää näyttelyissä? - JenN
Ehkä nyt rauhassa kasvat aikuiseksi, ja mietit sitten uudemman kerran asiaa :) Tietotaito kasvaa iän myötä, nyt näytät olevan niin hukassa XD
...kun ei perusteet edes ole hanskassa :D- Kenneltar
Olen 30-vuotias villakoiraharrastaja ja minua kiinnostaisi kovasti alkaa koirankasvattajaksi. En kuitenkaan koirieni kanssa pyöri kamalasti koirapiireissä, tai pidä yhteyttä kenneleihin josta omat koirani ostin. Siksi kysyn asiaa keskustelupalstalta, ja tyhmänä tietenkin oletin että täältä saisi asiallisia vastauksia.
Uskon, että monet vastaajista haluavat piruilullaan vaan pönkittää 'omaa paremmuuttaan'. Hienoa, jos saatoin olla avuksi.
Ymmärsin kyllä, että vastaukset on parempi hakea muualta. Jotenkin kuvittelin, että täällä saattaisi olla ihmisiä joilla on kokemusta aiheesta.
Kiitos kaikille vastanneille! - Ei lastenleikkiä
Kenneltar kirjoitti:
Olen 30-vuotias villakoiraharrastaja ja minua kiinnostaisi kovasti alkaa koirankasvattajaksi. En kuitenkaan koirieni kanssa pyöri kamalasti koirapiireissä, tai pidä yhteyttä kenneleihin josta omat koirani ostin. Siksi kysyn asiaa keskustelupalstalta, ja tyhmänä tietenkin oletin että täältä saisi asiallisia vastauksia.
Uskon, että monet vastaajista haluavat piruilullaan vaan pönkittää 'omaa paremmuuttaan'. Hienoa, jos saatoin olla avuksi.
Ymmärsin kyllä, että vastaukset on parempi hakea muualta. Jotenkin kuvittelin, että täällä saattaisi olla ihmisiä joilla on kokemusta aiheesta.
Kiitos kaikille vastanneille!Ymmärräthän että kysymyksiesi perusteella vaikutat aika kokemattomalta, lukijoilla ei ole muuta mihin perustaa kuvaansa sinusta :)
Koirankasvatus on erittäin vaativaa. Kuten tuossa jo mainittiin niin kasvattajakurssi on käytävä ja kennelnimi anottava. Verottajan on myös saatava kaikki tieto kasvatuksen rahatoiminnasta. Sinun on myös perehdyttävä sairaan hyvin rotuun jota haluaisit kasvattaa, peruskasvatus ja koulutus, luonteenpiirteet, terveydelliset asiat, sukulinjat, rodunomaisuus.
Jalostuskoirilla kuuluu löytyä näyttelytulosta joka vahvistaa koiran rodunomaisuuden. Tämä jotta vältytään jalostukselta joka muuntaisi rodun ulkonäköä.
Genotyyppi ja fenotyyppi kuuluu olla hyvin tiedossa jokaisesta jalostukseen käytettävästä yksilöstä.
Kustannuksia on paljon, hyppymaksu, narttuvuokra, terveystarkastukset, ultra, progetesti, keisarinleikkaus, pentujen ruokinta, madotus ja hoito, emän hoito ja ruoka, mikrosirutukset, pentutarkastukset, rekisteröinti. Riskejäkin on paljon, tiineysajan komplikaatiot, keskenmeno, astutuksen epäonnistuminen, synnytyksen komplikaatiot, pentuajan kuolemat..
Minusta jos ryhtyy kasvattajaksi niin on tiedettävä eritoten kaiken vastuustaan rodulle ja kasvateilleen. - ei vaikeaa
Kenneltar kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!Mitään kasvattajakurssia ei ole pakko käydä. Ei myöskään ole pakko käyttää koiraa näyttelyssä. Kennelliiton sivuilta löydät tiedot rodun rekisteröintivaatimuksista ja kun ne täyttyvät ja sinulla on sopiva narttu ja uros tiedossa, niin siitä vaan pentue tekemään. Jos sinulla on itselläsi sopiva uros ja narttu, niin homma helpottuu huomattavasti.
- kannattaa alkaa
Mikäli haluat kuulla ja lukea itsestäsi pelkkää sontaa kasvatustyöstäsi ja myymistä koirista. Sitten siihen haukutaan vielä jo sinulla olemassa olevat koirat.
Koirien kasvatus täällä suomenmaassa on niin syvältä. Kasvattajat on kaikki kateellista sakkia toisia kasvattajia kohtaan jne.
Koiramaailma on niin kylmää. Näyttelykehien ympärillä...huh huh.
Kyllästyttiin siihen p****n puhumiseen ja lopetettiin koko homma. 15v. kerettiin harrastaa. - Anonyymi
Sama kysymys minulla olisi..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut ja Tall poppy -syndrooma
Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky184935Oot mahtava tyyppi
En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot444834Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va2264034Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty563733Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?
He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun1263650Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti
– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm773183Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta
ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,1332140Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys
Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo121110Elämäni rakkaus
Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten63967Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.5863