Kuulostaako vakavalta?

Outoilija

Minulla on ollut muutaman viime vuoden aikana lievää masennusta ja ressiä. Elämässä on tapahtunut muutoksia ja on tuntunut että pienetkin asiat ovat ylitsepääsemättömiä. Viimeisestä vastoinkäymisestä on jo ainakin neljä kuukautta aikaa ja se liittyy parisuhteeseen, jonka takia olen ollut melkein yhtämittaisesti masentunut ja surullinen.

Minulle on ruvennut tulemaan pelkoja. Joskus kotiterassilla tupakalla istuessani kuulen harjoja, ihan kuin joku hiippailisi lähistöllä mutta en näe mitään. Aina on jonkinlainen pelko että joku haluaa tappaa minut ja vainoaa minua. Asun vielä perheeni luona ja joskus saatan käydä varmistamassa että esimerkiksi äitini on elossa, että jos joku olisi käynyt tappamassa hänet. Mutta tätä tapahtuu vain harvoin ja varsinkin silloin kun ulkona on pimeää.

Nyt sitten säikähdin ihan kunnolla, en tiennytkään miten ihminen voi nähdä niin mielikuvituksellista unta. Se oli varmaan pahin painajainen mitä koskaan olen nähnyt. Näin vielä saman unen kaksi kertaa peräkkäin, mutta kummassakin unessa olin eri ihmisen roolissa. Ensimmäisessä unessa en tajunnut ihan kaikkea tapahtunutta, mutta seuraavassa aloin tajuamaan. Fyysisiä tuntemuksiakin oli, se oli oikeastaan tuskaa vain. Ihankuin joku olisi sormilla painanut ja repinyt mun kylkiä kiduttaakseen, vaikka se ei nyt varsinaisesti uneen liittynyt.

Tiesin sisimmissäni että olen oikeasti hereillä mutta uni vain jatkui vaikka en olisi halunnut. Lisäksi luulin olevani Englannissa ja ajattelin etten voi soittaa Suomen terveyskeskukseen itselleni apua. Unen seassa ajattelin olevani psykoosissa. Musta tuntuu etten uskalla enää nukahtaa, se oli sellainen uni jota ei kolmatta kertaa kukaan haluaisi nähdä. Olen ihan sekaisin ja päähän koskee. Pitäisi töissäkin jaksaa käydä, mutta kun ei uskalla enää nukkua. Erittäin vainoharhainen olo.

Voiko tämä liittyä johonkin mielenterveysongelmaan? Vai olenko vain uupunut?

0

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
        Maailman menoa
        31
        1935
      2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
        Maailman menoa
        165
        1890
      3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
        Maailman menoa
        379
        1773
      4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
        Ikävä
        216
        1248
      5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
        Kaste
        422
        1158
      6. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
        Kuhmo
        12
        1131
      7. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
        Ikävä
        92
        1113
      8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
        Suomalaiset julkkikset
        8
        1076
      9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
        Kaste
        285
        1025
      10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
        Ähtäri
        50
        1011
      Aihe