Wallas ei sammu?!

Wallassaatana

Meillä on Wallas 1800 Sail vm 2002 tai jotain sinnepäin. Toiminut hyvin pari vuotta minkä se on minulla ollut.

Viikko sitten se oli ollut päällä mutta lämpö oli loppunut. Jännite oli tippunut alle 10V, mutta punainen valo paloi ja puhallin kävi. Laitoin sen napista pois päältä. Heräsin uudestaan ja huomasin että se puhallin kävi edelleen ja valo paloi. Laitoin pääkytkimeltä virrat pois.

Nyt laitoin uudet akut, ja heti kun laitoin laitoin päävirran päälle, se perkeleen kone lähti käyntiin - valo paloi heti, puhallin kävi ja pumppu kävi. Ei sammunut, eikä alkanut lämmittämään vaikka laitoin sen 1/1 -asentoon. Eikä se sammu!!

Olen kaikkia nappeja koittanut, myös resettinappia. Odotellut välissä yli kymmenen minuuttia.

APUA?!

16

2538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eberirules

      Olet kokenut yliluonnollisen ilmiön, Wallakseen liittyvät ilmiöt vastaavat uskontojen ihmeitä.

      Ihan vakavasti, sen kytkin on rämä (kontaktipinnat pysyvästi päällä) ja laite saa virtansa suoraan kulutusakulta. Irroita sen sulake niin sammuu. Asenna wallakseen kahva ja vie huoltoon. Kahvaa helpottaa kantamista sitten seuraavaan huoltoon viedessäsi jo parin viikon kuluttua...

    • 9
    • Veikkaan että jälkijäähdytystermostaatti olisi vaihdettava. Se on se mistä menee n. 2mm:n kuparilanka (lämmönjohdin) polttimen ulkovaipan kyljestä sisään ja menee vielä sielläkin reikälieriön sivusta läpi, kaikkiaan pari-kolme senttiä. On helppo vaihtaa itsekin jos on koottu oikein, siis reiät linjassa.

    • Vilunen

      Keväällä omassa 2400 wallaksessa sama ongelma. Vaikka oli viikon päävirtan pois, niin sen kytkemisen jälkeen lämmitin jatkoi jälkijäähdyttämistä. Vein korjaamolle, jossa vaihdettiin joku piirikortti. Hinta töineen 500 eur .

    • solas

      Törkeetä kiskontaa oli Nallen venehuolto vai joku muu?

    • Wallassaatana

      Kiitos neuvoista!

      Palkinto menee tällä(kin) kertaa Sepeteukselle. Wallaksen huoltoneuvonta oli samaa mieltä, että jälkijäähdytystermostaatti on rikki. Hain paikallisesta venekaupasta uuden (25€) ja alkoi pelaamaan! Helppo oli vaihtaa.

      Kirjoitin muuten alussa väärin, ei se pumppu käynytkään 0-asennossa. Jos se olisi käynyt niin kuulemma olisi voinut olla kytkinvika.

      Vähän jo ehdin pelästyä kun mittailin yleismittarilla uutta ja vanhaa termostaattia. Molemmat näyttivät olevan kylmänä auki ja lämmitettynä kiinni. Mutta vika kuitenkin parantui uudella!

      Lämmintä syksyn alkua!

    • skdghks

      Elektroniikkaliikkeessä se lämpökytkin maksaa 7 euroa.

      • Wallassaatana

        Joo mutta en viittinyt sen erotuksen takia ottaa riskiä että olisin ostanut vääränlaisen. Vene on puolentunnin ajomatkan päässä ja se on senverran työläs homma purkaa Wallas irti. Aikataulukin oli vähän tiukka kun tänään pitää lähteä reissuun.


      • Tuo jälkijäähdytystermostaattivika on selkeä ja helposti korjattava vika.

        Se elektroniikakliikkeen lämpökytkin on vain pelkkä kytkin. Alkuperäisvaraosassa on myös se kuparilanka ja kuppi yhteenniitattuna, valmiina, ei muuta kuin tuikata sisään palopesään. Näppärä jätkä kyllä vaihtaa, mutta tuo on se helpompi tapa toimia. Säästö ei ole niin mainittavan iso. Lisäksi se kuparilanka tuppaa palamaan sieltä palopesän puolelta aika ohueksi ajan kanssa. Ei ole haittaa vaihtaa sitä samalla.

        Tuossa nuo yleisimmät mallit.

        http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/search?keyword=jälkijäähdytys&limitstart=0&option=com_virtuemart&view=category


    • topias49

      Minulla on vanha Vallas 1800 Sail. Muiutama vuosi sitten siitä oli rikkoontunut jälkijäähdytystermostaattti - se vaihdettiin ja taas pelasi. Kunnes nyt jälleen tuli samanlainen vika. Ostin uuden termostaatin, koskapa oletin sen olevan taas rikki. Mutta senm vaihto ei auttanut. Siis lämmitin ei sammu muutoin kuin ottamalla sulake pois tai irroittamalla virtajohdin. Missähän nyt on vika?
      Toinen kysymys, mikä on kytkin, joka on tuloilmapuolelle lämmittimen seinässä?
      Otin sen irti ja tutkiskelin ja mittailin yleismittarilla. Oletin, että jotain tapahtuu eli se katkaisee johtojen välisen yhteyden tai liittää sen sen. Mutta ei ne ovat ns. oikosulussa koko ajan, paineli sitä nappia tai ei.

      • Kokeilepa varmuuden vuoksi irroittaa johto siitä jälkijäähdytystermostaatista. Jos pysähtyy, on sekin viallinen. Ostitko ihan alkuperäisosan? Meinaan vaan että näitä termarinappeja yleisesti ostettavissa elektroniikka-alan liikkeissä ja niitä on sekä kytkeviä että katkaisevia. Tässä tapauksessa tarvitaan 80Cdeg. kytkevä.
        Kun puhaltimet nyt pyörivät palaako myös punainen valo?
        Jouduitko juottamaan johdot piirilevylle? Siinä on aika ahdas juotoskohta ja jos siinä tapahtuu oikari niin oireet ovat tuon kaltaiset.

        Sitten siitä toisesta kytkimestä. Se on ylilämpösuoja ja sen tarkoitus on katkaista virta polttoainepumpulta jos lämpö nousee jonnekin 120Cdeg. seutuville. Kuitattava nappia painamalla laitteen jäähdyttyä.

        On muuten varminta laittaa puusepän "vinka" puristamaan kevyesti lämppärin keskikohdilta sivulevyjä. Näin siksi että osakokonaisuudet ovat kylkilevyjen matalien urien varassa ja voivat pudota sijoiltaan päätylevyn poissa ollessa. On varminta ettei molempia päätyjä irroiteta yhtàikaa puristimenkaan kanssa.


      • topias49
        sepe.teus kirjoitti:

        Kokeilepa varmuuden vuoksi irroittaa johto siitä jälkijäähdytystermostaatista. Jos pysähtyy, on sekin viallinen. Ostitko ihan alkuperäisosan? Meinaan vaan että näitä termarinappeja yleisesti ostettavissa elektroniikka-alan liikkeissä ja niitä on sekä kytkeviä että katkaisevia. Tässä tapauksessa tarvitaan 80Cdeg. kytkevä.
        Kun puhaltimet nyt pyörivät palaako myös punainen valo?
        Jouduitko juottamaan johdot piirilevylle? Siinä on aika ahdas juotoskohta ja jos siinä tapahtuu oikari niin oireet ovat tuon kaltaiset.

        Sitten siitä toisesta kytkimestä. Se on ylilämpösuoja ja sen tarkoitus on katkaista virta polttoainepumpulta jos lämpö nousee jonnekin 120Cdeg. seutuville. Kuitattava nappia painamalla laitteen jäähdyttyä.

        On muuten varminta laittaa puusepän "vinka" puristamaan kevyesti lämppärin keskikohdilta sivulevyjä. Näin siksi että osakokonaisuudet ovat kylkilevyjen matalien urien varassa ja voivat pudota sijoiltaan päätylevyn poissa ollessa. On varminta ettei molempia päätyjä irroiteta yhtàikaa puristimenkaan kanssa.

        Kyllä se alkuperäinen on, koskapa ostin sen Mika Vanhanalta. Kyllä punainen palaa. Sen sijaan käyttökytkimien kääntely ei vaikuta mitenkään toimintaa.
        Ts. kun panee sulakkeen paikalle, lähtee käyntiin ihan normaalisti ja lämpenee, mutta sammuttaminen ei onnistu. Olisko kytkin viallinen?


      • topias49 kirjoitti:

        Kyllä se alkuperäinen on, koskapa ostin sen Mika Vanhanalta. Kyllä punainen palaa. Sen sijaan käyttökytkimien kääntely ei vaikuta mitenkään toimintaa.
        Ts. kun panee sulakkeen paikalle, lähtee käyntiin ihan normaalisti ja lämpenee, mutta sammuttaminen ei onnistu. Olisko kytkin viallinen?

        Kuullostaa, että käyttökytkin olisi sitten viallinen. Jälkijäähdytysternostaatin viallisuuden havaitsee siitä, että palaako se punainen valo siinä silloin kun lämmitin on lämmennyt, tai siitä, että puhaltimet jää pyörimään sammutuksen jälkeen, mutta lämmitin työntää jo kylmää. Se ei vaikuta siihen lämmittimen sammumiseen.

        Virtakytkin jos on rikki, niin sehän vaan huutaa mailman tappiin. Hae kytkintaulu joku päivä lainaan, niin voi todeta vian olevan siinä.


    • -Mika-

      Se kytkin taitaa olla ylilämpösuoja. Se laukeaa, jos lämmittimen runko lämpenee liikaa ja silloin se katkaisee polttoaineen syötön.
      Kerrot, että lämmitin ei sammu, siis puhaltaako se myös lämmintä? Vai puhaltaa vaan kylmää ja punainen ledi palaa?

      • topias49

        Kyllä se puhaltaa koko ajan kuumaa ilmaa. Käynnistysytkintä kääntäessä ei tapahtu mitään. Punainen LED syttyy, kun aikansa lämpiää, kuten on aina tehnyt.


    • -Mika-

      Kuten kaimani edellä toteaa, niin käyttökytkin on sitten viallinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7800
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1999
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      949
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe