Kannattaako tähystykseen mennä

epäröivä

Eli tässä nyt odottelen verikokeen tuloksia, ja mietin mitä teen, jos se osoittautuu positiiviseksi.

Siis suorastaan kauhistuttaa ajatus siitä vatsantähysyksestä, siis että aletaan tunkea kurkkuun jotain paksua letkua joka ilmeisesti sattuu hirvittävästi ja saa oksentamaan ja pelkäämään, että tukehdut koska tahansa.

Kaikki mitä olen vatsantähystyksestä kuullut ja lukenut, on saanut minut vakuuttuneeksi siitä, että kyseessä on jotain aivan kammottavaa, kokemus, jota potilaat pitävä eräänä karmeimpana lääketieteellisenä tutkimuksena, mitä on olemassa.

Eli onko se keliakiadiagnoosi kaiken kärsimyksen arvoinen, sillä minä tiedän jo nyt, että en ikimaailmassa uskalla mennä tuohon tähystykseen. Niin hirvittävältä kokemukselta se vaikuttaa.

13

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MeneIhmeessä

      Moi!

      Mä olen käynyt siinä kaksi kertaa. Viimeksi viime perjantaina ja voin itse sanoa ettei se todellakaan ole kamalinta mitä voi olla :) Ei se tietysti miellyttävää ole, mutta suosittelen rauhoittavaa ennen sitä niin hyvin se menee. Toimenpide on kuitenkin suht nopea..
      Diagnoosi on tärkeä koska jos et sen jälkeen ala syömään gluteenittoman ruokavalion mukaisesti siitä voi seurata vaikka mitä...syöpään asti.

      Mä olen ainakin ollut paljon pahemmissakin jutuissa! Go for it!
      Yleinsä kaikille palstoille kirjottelee ne kellä on huonoja kokemuksia,joten
      se tuskin on enemmistön mielipide kuitenkaan :)

      • keeli keeli uk

        itse olen ollu kerran siinä,tilanne oli silloin niin vakava että jos olisin kieltäytynyt niin tod näk en olisi tässä kertomassa eli keliakiaa osattiin epäillä mutta myös luuydin juttuja epäiltiin josta muuten otettiin näytekin ja voin sanoa että tuo tähystys on aivan lastenleikkiä sen rinnalla kun porataan luuhun reikä ja otetaan näyte ytimestä jota ei voi edes puuduttaa..hirvittävä koe..nykyään voidaan kurkku puuduttaa etkä tunne mitään ainoastaan yökkäät,nyt ollaan terveitä kiitos tähystyksen


      • ap.
        keeli keeli uk kirjoitti:

        itse olen ollu kerran siinä,tilanne oli silloin niin vakava että jos olisin kieltäytynyt niin tod näk en olisi tässä kertomassa eli keliakiaa osattiin epäillä mutta myös luuydin juttuja epäiltiin josta muuten otettiin näytekin ja voin sanoa että tuo tähystys on aivan lastenleikkiä sen rinnalla kun porataan luuhun reikä ja otetaan näyte ytimestä jota ei voi edes puuduttaa..hirvittävä koe..nykyään voidaan kurkku puuduttaa etkä tunne mitään ainoastaan yökkäät,nyt ollaan terveitä kiitos tähystyksen

        No, en minä sitä ole tässä väittänytkään, etteikö muita inhottavia testejä olisi olemassa.

        Ja mitä tulee tuohon kurkun puuduttamiseen tunnottomaksi ja yökkäämiseen, niin se lähinnä vaikuttaa varmalta tavalta joutua paniikkiin ja tukehtua omaan oksennukseena, kun ei edes tunne, mitä kurkussa tapahtuu.


    • eka vastaaja

      mulla ei ole puúdutetu kummallakaan kertaa eikä edes ehdotettu..

    • maijjaaa

      mä olin keväällä tuossa tähystyksessä ja toivon ettei siihe tarvi enää ikinä mennä :S se alku oli kaikista pahin, sit ku ne oli saanu sen putken menee kurkusta eteenpäi nini ei tuntunu enää oikein miltää. tunsi vaa et mahas oli jotain ylimäärästä mut se ei sattunu.
      se tuntu hirveeltä ku se pisti sen puudutteen kurkkuu :D meinasin jo siin oksentaa. ja sit ku se rupes laittaa sitä putkee..

    • gsgsdgrgsg

      mikäli sulta löytyy vasta-aineet, niin pakko siihen on mennä koska verikokeet eivät aina ole täysin luotettavia.. ja lopullinen diagnoosi tehdään ainoastaan tähystämällä ja koepalan otolla. et myöskään saa kelalta ruokavaliokorvausta jos et mene tähyyn

      • SinisetSilmät

        hei Haloo, älkää nyt hirveesti taas pelotelko täällä, mä olen menossa tähystykseen marraskuussa, eli ei se oo niin kauhee juttu ..se on nopea toimenpide, viimeksi katoin kellosta joka oli toimenpidehuoneen seinällä niin tasan 4 minuuttia ja se oli siinä....Sain puudutus suihkeen ja kun hengittäää rauhallisesti niin se yökkääminenkin helpottaa vaikka yökkään minäkin joka kerta, hoitaja on koko ajan sun kanssa ja antaa ohjeita ja rauhottaa, mutta suosittelen koska siinä saa heti tietää suoliston kunnon ja mua kyllä rauhottaa tietää missä mennään.....Ei se kiva toimenpide ole, mutta olen mä pahimmissakin ollut :) Tsemppiä :)

        Ps. Eli mulla on keliakia ollut kohta 2 vuotta.


    • unten mailla

      Olin juuri viime viikolla gastroskopiassa. Sain unilääkettä suoraan suoneen ja tulos oli se, ettei mulla ole oikein mitään muistikuvaa koko tähystyksestä. Sainakin isoissa sairaaloissa tuollaisen saa (itse olin Meilahdessa). Itselläni syynä aikaisemmat paniikkikohtaukset letkun nielemisvaiheessa.

      Tosi lyhytkestoinen oli tuo uinailu eli ei sen hankalampaa tokkuravaihessa, oikeastaan ei mitään.

    • kaks kertaa tehty

      ei se satu, mutta kaikkihan menee paniikkiin jos henki ei meinaa kuljea, onneksi se alku n, pari minuuttia on hankalin, sitten kun putki mahassa sitä on rauhallinen ja ei se kauaa kestä, joku paniikkilääke varmaan olis hyvä..

    • ardsfs

      Haahaa! Minulla todettiin keliakia niin nuorena (7v) että lääkäri diagnosoi keliakian pelkkien vasta-aineiden perusteella. Myöhemmin ruokavaliokorvausta haettaessa ei tähyä voitu tehdä, koska olin noudattanut gluteenitonta ruokavaliota jo kauan, eli suolinukka oli jo palautunut. Kannattaa junailla, jos on itse varma diagnoosistaan.

    • skopiaan

      Ei ole kyse siitä että kannattaako vai ei mennä tähystykseen. Tietysti siihen on mentävä, kun kysymyksessä on elinikäisen tiukkaa ruokavaliohoitoa vaativan sairauden diagnostisoiminen. Ei mitään junailuja, vaan kunnollinen diagnoosi.

    • Ei se täyhystys mikään kamala toimen pide ole . Olen käynyt ainakin 4kertaa.Yhen kerran yökkäsi alussa .

    • elämä voittaa

      Viljat ei välttämättä sovi vaikka keliakiaa ei olisikaan ja se ei näy missään kokeessa.

      Sen tietää, kun jättää viljat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe