Auttakaa omaista!

surullinenomainen

Tarvitsen kipeästi neuvoja ongelmaani! Avomieheni sairastui tänä kesänä skitsofreniaan ja on tällä hetkellä sairaalahoidossa. Olemme seurustelleet yli 3vuotta ja rakastan häntä aivan mielettömästi. Haluan olla aina hänen tukenaan ja auttaa hänet yli vaikeasta sairaudesta.

Poikaystäväni kuitenkin ilmoitti, että ei halua enää seurustella kanssani. Hänen rakkautensa oli kuulemma hiipunut jo ennen sairastumista ja hän kokee olevansa tällä hetkellä aivan ''tunteeton''. Hän kuitenkin välittää minusta hyvin paljon, haluaa olla lähelläni ja pysyä ystävänä, koska olen ainoa ihminen, johon hän luottaa ja jolle hän voi puhua aivan kaikesta. Koko kesä on mennyt seuratessa avomieheni tilannetta ja olenkin viimeiset 1,5kuukautta ollut hänen ''hoitajansa'' enkä elämänkumppani.

Avomieheni isä ei ole oikein hyväksynyt poikansa sairautta eikä piittaa koko asiasta. Avomiehen sisko asuu yli 150km päässä, joten hänen tukensa tulee yleensä puhelimen kautta. Avomieheni äiti on taas hyvin kontrolloiva ja hallitseva persoona, hän on jo monta vuotta vaikuttanut liikaa avomieheni elämään ja avomiehni haluaa nyt tästä tilanteesa lopullisesti eroon, siis kontroilloivasta äiti-suhteesta.

Poikaystävälläni ei ole siis ketään muuta kuin minut! Olemme kuitenkin eroamassa, tiedän että emme voi jatkaa tällä hetkellä yhdessä, koska poikaystäväni ei edes halua sitä. Hän haluaa parantua rauhassa ja selvittää omat ajatuksena ja tunteensa. Minua kuitenkin pelottaa hänen tulevaisuutensa, haluan että hän saa normaalin elämän ja pystyy jatkamaan työssäkäyntiä ja harrastuksia.

Asumisjärjestelyt pelottavat minua myös kamalasti. Asumme siis yhdessä mutta minun olisi nyt aika muuttaa omaan asuntoon eron vuoksi. Poikaystäväni ei halua muuttaa takaisin vanhemmilleen (haluaa kontrolloivasta äidistä eroon) mutta hän ei myöskään kestä yksin asumista. Hän ei ole koskaan asunut yksin ja aina, jos hän joutuu olemaan yhteisessä kodissamme yksin hän lähtee kaupungille, tapaa kavereita, menee salille jne. tai laittaa minulle viestiä/soittaa ja kysyy koska tulen kotiin. Ajattelin aluksi, että voisimme jatkaa asumista kämppiksinä, mutta sekin vaihtoehto on minusta hiukan huono.

Miten tässä koko tilanteessa pitäisi toimia ja miten erityisesti tuon asumisjärjestelyn kanssa?

20

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hesa-Esa

      Jos mies itse sanoi, että ei halua enää jatkaa yhdessäoloa, ei sinun kannata roikkua hänessä.

    • Kannattaa yrittää

      Mutta voi olla ettei mies tarkoitanut sitä, hänen terveydentilansa ei nimittäin ole ihan kunnossa, johtuen tuosta skitosfreniasta. Mainitsit ettei hänellä ole ketään muuta kuin sinut, mutta kuten mainitsit, onhan hänellä onneksi kavereita, sosiaalinen verkosto on siis kunnossa?

    • jk

      vai niin

    • surullinenomainen

      Hänellä on kyllä kavereita mutta tuntuu etteivät kaverit ole ymmärtäneet asian vakavuutta. Yksikään kavereita ei ole esimerkiksi käynyt häntä sairaalassa katsomassa mutta kun tapasin yhtä miehen kavereista niin tämä kaveri sanoi etteivät he ole miestäni mihinkään hylänneet. En sitten tiedä. Miten tämä koko tilanne voikin olla näin kamala. Miksi ihmisen täytyy sairastua tälläiseen kamalaan sairauteen joka vie kaikkien voimat?

    • kokemusta on

      Hei! Skitsofreniaan kuuluu tunteiden latistuminen tai puuttuminen. minun miehelläni on skitsofrenia. Välillä elämä hänen kanssaan vaikeaa ja ottaa päähän että oon ees tollasen ukon ottanu kun on sairas, Mut en kyllä oikeesti haluais ikinä luopua siitä. Rakastan sitä. Toivottavasti saatte asianne kuntoon ja palaatte yhteen. Skitsofreniaa sairastavaa ei saisi lastata liikaa. Aikaa kannattaa antaa.

    • 1+1

      "Hän haluaa parantua rauhassa ja selvittää omat ajatuksena ja tunteensa." Skitsofrenia ei valitettavasti parannu koskaan.

      • öhöm!!!!

        Väärin. Skitsofreniasta voi parantua....


      • Faktaa.
        öhöm!!!! kirjoitti:

        Väärin. Skitsofreniasta voi parantua....

        Skitsofreniasta ei voi täysin parantua, vaan siitä aiheutuvasta psykoosista kylläkin. Skitsofrenia voi olla täysin oireeton jopa vuosia oikean lääkityksen ja hoidon avulla mutta psykoosin uusiutumisriski on silti olemassa.


      • öhöm!!!!
        Faktaa. kirjoitti:

        Skitsofreniasta ei voi täysin parantua, vaan siitä aiheutuvasta psykoosista kylläkin. Skitsofrenia voi olla täysin oireeton jopa vuosia oikean lääkityksen ja hoidon avulla mutta psykoosin uusiutumisriski on silti olemassa.

        Uusiutumisriski kyllä on olemassa, aivan kuten jollain syöpäpotilaalla jne..... Omat psykoosini ja skitsoiluni johtuivat täydellisestä aliravitsemuksesta ja vaikeasta unettomuudesta, jotka aiheutuivat traumaattisista kokemuksista. Ihan neurologin suusta olen kuullut ne sanat, että skitsofreniasta voi parantua. Täytyy vain pitää huolta, että syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa, nukkuu riittävästi ja itse lopetin kokonaan alkoholin käytön. Jos omalla kohdalla sekosin edellä mainitsimien asioiden takia, niin olen varma, että on olemassa muitakin jotka voivat selvitä psykoottisesta masennuksesta ym. Se on väärää ajattelua, että tuudittaudutaan siihen ajatusmalliin, että vain lääkkeet ja terapia voivat auttaa skitsofreenikkoa. Aivoille oikeita ravintoaineita niin kyllä voi parantua. Jos minä parannuin, niin on varmasti muitakin....

        Olemme asiasta ilmeisesti eri mieltä. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä ja sitä tietoa ei kirjoista lukemalla opita. Tervekin ihminen voi seota jos lopettaa syömisen ja nukkumisen. En antaisi kenellekään mielenterveysongelmista kärsineelle ikuista leimaa otsaan. Tätä ei ne ihmiset tajua, jotka ovat eläneet erilaisen elämän.


      • Entäpä muut
        öhöm!!!! kirjoitti:

        Uusiutumisriski kyllä on olemassa, aivan kuten jollain syöpäpotilaalla jne..... Omat psykoosini ja skitsoiluni johtuivat täydellisestä aliravitsemuksesta ja vaikeasta unettomuudesta, jotka aiheutuivat traumaattisista kokemuksista. Ihan neurologin suusta olen kuullut ne sanat, että skitsofreniasta voi parantua. Täytyy vain pitää huolta, että syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa, nukkuu riittävästi ja itse lopetin kokonaan alkoholin käytön. Jos omalla kohdalla sekosin edellä mainitsimien asioiden takia, niin olen varma, että on olemassa muitakin jotka voivat selvitä psykoottisesta masennuksesta ym. Se on väärää ajattelua, että tuudittaudutaan siihen ajatusmalliin, että vain lääkkeet ja terapia voivat auttaa skitsofreenikkoa. Aivoille oikeita ravintoaineita niin kyllä voi parantua. Jos minä parannuin, niin on varmasti muitakin....

        Olemme asiasta ilmeisesti eri mieltä. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä ja sitä tietoa ei kirjoista lukemalla opita. Tervekin ihminen voi seota jos lopettaa syömisen ja nukkumisen. En antaisi kenellekään mielenterveysongelmista kärsineelle ikuista leimaa otsaan. Tätä ei ne ihmiset tajua, jotka ovat eläneet erilaisen elämän.

        Et ottanut sitä huomioon että kaikkien kohdalla nuo keinot eivät tehoa. Ihmisillä kun tämä sairaus ilmenee hyvinkin eri tavalla. Joillakin sairastuneista harhoja on lääkityksestä huolimatta, osalla on muutama psykoosi koko elämän aikana. Ei skitsofrenia syömällä terveellisesti, nukkumalla riittävästi ja liikkumalla parane, jos näin olisi, ei lääkehoitoa tarvittaisi. Se mikä toimii omalla kohdallasi, ei välttämättä toimi muilla.


      • öhöm!!!!
        Entäpä muut kirjoitti:

        Et ottanut sitä huomioon että kaikkien kohdalla nuo keinot eivät tehoa. Ihmisillä kun tämä sairaus ilmenee hyvinkin eri tavalla. Joillakin sairastuneista harhoja on lääkityksestä huolimatta, osalla on muutama psykoosi koko elämän aikana. Ei skitsofrenia syömällä terveellisesti, nukkumalla riittävästi ja liikkumalla parane, jos näin olisi, ei lääkehoitoa tarvittaisi. Se mikä toimii omalla kohdallasi, ei välttämättä toimi muilla.

        En väittänyt, että kaikki niillä keinoilla parantuisivat, mutta en varmasti ole ainoa joka on selviytynyt noilla keinoilla. Olen seurannut miten erästä potilasta on hoidettu. Hänelle on määrätty vain lääkkeitä ja se siinä. Hän on hyvin masentunut ja yksinäinen ihminen. Ennen hän vakaasti väitti harhojensa olevan totta. Hetki sitten hän myönsi, että ne olivat vain hänen kuvitteluaan. Soittelen hänelle nykyään usein, hän käyttää neuvomiani ravintolisiä (D-vitamiini ja E-EPA), kannustan häntä syömään terveellisemmin. Lääkitys väsyttää häntä ja koska hän asuu hyvin syrjässä yksinäisenä, on vaikea saada häntä liikkumaan tarpeeksi. Sekavaa käytöstä hänellä ei ole ollut nyt kuukausiin. Hän voi jo paljon paremmin!

        Jos minä paranin ilman jotain antipsykoottisialääkkeitä, en voi olla niin ainutlaatuinen etteikö joku muukin hyötyisi niistä keinoista mitä itse löysin. Aivot oireilevat skitsofreniassa ja ne todellakin tarvitsevat oikeita ravintoaineita ja liikuntaa kaikkien keho tarvitsee. Olin todella kauan sekaisin, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ei ihmisiä tule lääkitä loppuikää hirveillä lääkekoktaileilla. Unettomuutta jos esiintyy skitsofreenikolla, niin senkin hoitoon löytyy muita lääkkeitä esim. melatoniinia voi käyttää apuna. Se sopii muiden lääkkeiden rinnalle. silloin ei niiden "päänuppilääkkeiden" annostusten tartte olla nii isoja. Täytyy muistaa, että parantuminen ei tapahdu hetkessä. Aina kannattaa kokeilla muutakin kuin vaan lääkkeitä.....


      • öhöm!!!!
        öhöm!!!! kirjoitti:

        En väittänyt, että kaikki niillä keinoilla parantuisivat, mutta en varmasti ole ainoa joka on selviytynyt noilla keinoilla. Olen seurannut miten erästä potilasta on hoidettu. Hänelle on määrätty vain lääkkeitä ja se siinä. Hän on hyvin masentunut ja yksinäinen ihminen. Ennen hän vakaasti väitti harhojensa olevan totta. Hetki sitten hän myönsi, että ne olivat vain hänen kuvitteluaan. Soittelen hänelle nykyään usein, hän käyttää neuvomiani ravintolisiä (D-vitamiini ja E-EPA), kannustan häntä syömään terveellisemmin. Lääkitys väsyttää häntä ja koska hän asuu hyvin syrjässä yksinäisenä, on vaikea saada häntä liikkumaan tarpeeksi. Sekavaa käytöstä hänellä ei ole ollut nyt kuukausiin. Hän voi jo paljon paremmin!

        Jos minä paranin ilman jotain antipsykoottisialääkkeitä, en voi olla niin ainutlaatuinen etteikö joku muukin hyötyisi niistä keinoista mitä itse löysin. Aivot oireilevat skitsofreniassa ja ne todellakin tarvitsevat oikeita ravintoaineita ja liikuntaa kaikkien keho tarvitsee. Olin todella kauan sekaisin, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ei ihmisiä tule lääkitä loppuikää hirveillä lääkekoktaileilla. Unettomuutta jos esiintyy skitsofreenikolla, niin senkin hoitoon löytyy muita lääkkeitä esim. melatoniinia voi käyttää apuna. Se sopii muiden lääkkeiden rinnalle. silloin ei niiden "päänuppilääkkeiden" annostusten tartte olla nii isoja. Täytyy muistaa, että parantuminen ei tapahdu hetkessä. Aina kannattaa kokeilla muutakin kuin vaan lääkkeitä.....

        Ja tuo mainitsemani henkilö on ollut sairas jo yli kymmenen vuotta.....


      • näinhän se menee
        öhöm!!!! kirjoitti:

        En väittänyt, että kaikki niillä keinoilla parantuisivat, mutta en varmasti ole ainoa joka on selviytynyt noilla keinoilla. Olen seurannut miten erästä potilasta on hoidettu. Hänelle on määrätty vain lääkkeitä ja se siinä. Hän on hyvin masentunut ja yksinäinen ihminen. Ennen hän vakaasti väitti harhojensa olevan totta. Hetki sitten hän myönsi, että ne olivat vain hänen kuvitteluaan. Soittelen hänelle nykyään usein, hän käyttää neuvomiani ravintolisiä (D-vitamiini ja E-EPA), kannustan häntä syömään terveellisemmin. Lääkitys väsyttää häntä ja koska hän asuu hyvin syrjässä yksinäisenä, on vaikea saada häntä liikkumaan tarpeeksi. Sekavaa käytöstä hänellä ei ole ollut nyt kuukausiin. Hän voi jo paljon paremmin!

        Jos minä paranin ilman jotain antipsykoottisialääkkeitä, en voi olla niin ainutlaatuinen etteikö joku muukin hyötyisi niistä keinoista mitä itse löysin. Aivot oireilevat skitsofreniassa ja ne todellakin tarvitsevat oikeita ravintoaineita ja liikuntaa kaikkien keho tarvitsee. Olin todella kauan sekaisin, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ei ihmisiä tule lääkitä loppuikää hirveillä lääkekoktaileilla. Unettomuutta jos esiintyy skitsofreenikolla, niin senkin hoitoon löytyy muita lääkkeitä esim. melatoniinia voi käyttää apuna. Se sopii muiden lääkkeiden rinnalle. silloin ei niiden "päänuppilääkkeiden" annostusten tartte olla nii isoja. Täytyy muistaa, että parantuminen ei tapahdu hetkessä. Aina kannattaa kokeilla muutakin kuin vaan lääkkeitä.....

        Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

        Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

        Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja täten potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

        Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

        Ei kerro, koska ei kiinnosta.

        Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

        Lääkäri, joka on kiinnostunut omasta golf-tuloksestaan enemmän, kuin potilaittensa hyvinvoinnista tai pahoinvoinnista on valinnut väärän ammatin, ja tulee kalliiksi koko yhteiskunnalle. Tällä hetkellä käytännön terveydenhuollosta vastaavat paljolti luontaistuotekauppiaat, hierojat, fysioterapeutit ja liikunnan opettajat.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm


      • öhöm!!!! kirjoitti:

        En väittänyt, että kaikki niillä keinoilla parantuisivat, mutta en varmasti ole ainoa joka on selviytynyt noilla keinoilla. Olen seurannut miten erästä potilasta on hoidettu. Hänelle on määrätty vain lääkkeitä ja se siinä. Hän on hyvin masentunut ja yksinäinen ihminen. Ennen hän vakaasti väitti harhojensa olevan totta. Hetki sitten hän myönsi, että ne olivat vain hänen kuvitteluaan. Soittelen hänelle nykyään usein, hän käyttää neuvomiani ravintolisiä (D-vitamiini ja E-EPA), kannustan häntä syömään terveellisemmin. Lääkitys väsyttää häntä ja koska hän asuu hyvin syrjässä yksinäisenä, on vaikea saada häntä liikkumaan tarpeeksi. Sekavaa käytöstä hänellä ei ole ollut nyt kuukausiin. Hän voi jo paljon paremmin!

        Jos minä paranin ilman jotain antipsykoottisialääkkeitä, en voi olla niin ainutlaatuinen etteikö joku muukin hyötyisi niistä keinoista mitä itse löysin. Aivot oireilevat skitsofreniassa ja ne todellakin tarvitsevat oikeita ravintoaineita ja liikuntaa kaikkien keho tarvitsee. Olin todella kauan sekaisin, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ei ihmisiä tule lääkitä loppuikää hirveillä lääkekoktaileilla. Unettomuutta jos esiintyy skitsofreenikolla, niin senkin hoitoon löytyy muita lääkkeitä esim. melatoniinia voi käyttää apuna. Se sopii muiden lääkkeiden rinnalle. silloin ei niiden "päänuppilääkkeiden" annostusten tartte olla nii isoja. Täytyy muistaa, että parantuminen ei tapahdu hetkessä. Aina kannattaa kokeilla muutakin kuin vaan lääkkeitä.....

        Olisko jollain tietoa tästä melatoniinin syömisetä unettomuuten,annos? Mitä kustantaa? Minäkin nukun Ketipinorilla ja opamoxilla ja Ketipinor on erityiskorvattava eli lähes ilmainen minulle.Melatoniinista olen jo useamman vuoden lueskellut aina silloin tällöin juttuja,mutta tuskinpa minulla olisi rahaa minimieläkkeellä ostaa sitä.Kalaöljyt ostan aina tarjouksesta,mutta melatoniinin hintoihin en ole tutustunut.
        Olen ollut niin varma,että ovat liian kalliita.


      • öhöm!!!!
        tipsytii kirjoitti:

        Olisko jollain tietoa tästä melatoniinin syömisetä unettomuuten,annos? Mitä kustantaa? Minäkin nukun Ketipinorilla ja opamoxilla ja Ketipinor on erityiskorvattava eli lähes ilmainen minulle.Melatoniinista olen jo useamman vuoden lueskellut aina silloin tällöin juttuja,mutta tuskinpa minulla olisi rahaa minimieläkkeellä ostaa sitä.Kalaöljyt ostan aina tarjouksesta,mutta melatoniinin hintoihin en ole tutustunut.
        Olen ollut niin varma,että ovat liian kalliita.

        Melatoniinihan on reseptilääke. Oma 3mg ja 100kpl pilleripurkki on maksanu about kympin. Ei minulle kukaan lääkäri ole ehdottanut tuota uniongelmien hoitoon, ihan itse asiasta luin ja pyysin reseptiä.


      • öhöm!!!!
        näinhän se menee kirjoitti:

        Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

        Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

        Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja täten potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

        Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

        Ei kerro, koska ei kiinnosta.

        Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

        Lääkäri, joka on kiinnostunut omasta golf-tuloksestaan enemmän, kuin potilaittensa hyvinvoinnista tai pahoinvoinnista on valinnut väärän ammatin, ja tulee kalliiksi koko yhteiskunnalle. Tällä hetkellä käytännön terveydenhuollosta vastaavat paljolti luontaistuotekauppiaat, hierojat, fysioterapeutit ja liikunnan opettajat.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

        "Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja täten potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

        Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

        Ei kerro, koska ei kiinnosta. "

        Aivan. Oman sairasteluni aikana kukaan lääkäri ei puhunut mitään ravinnon merkityksestä. Olen järkyttynyt ja vihainen. En kirjoittelisi tässä, jollen itse olisi sattumien kautta kiinnostunut terveellisestä ruokavaliosta ja eräistä ravintolisistä. Jos kohdalleni olisi sattunut asiansa osaava lääkäri/psykiatri, elämäni olisi ollut toisenlainen.


    • N.O erilainen

      Tsemppiä sulle,
      Miehesi pitäisi saada elämä nyt mahdollisimman rauhalliseksi, ei mitään suuria muutoksia. Onko pakko ihan heti erota,on aika haastellista terveenäkin rakentaa elämää, saati sitten kun on toipumassa psykoosista. Pitkä tie edessä, kärsivällisyyttä se kyllä vaatii. Toipuminen voi kestää vuoden pari ennenkuin taas pystyy luottamaan omaan itseensä.

    • kokeile.

      Viljat pois:
      Korvatulehdus, akne, atooppinen ihottuma, syöpä, astma, likinäköisyys, diabetes, nivelreuma, MS-tauti, epilepsia, dementia, skitsofrenia, masennus, nokkosrokko, osteoporoosi jne...
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Nuorten todellisuus hämärtyy D-vitamiinin puutteen takia!
      Psykoosi, eli todellisuuden hämärtyminen, on hankala havaita rakkaassa ihmisessä. Erityisen vaikea sitä on hoitaa, jos kyseessä on teini-ikäinen lapsi.
      Lääkäri Barbara Gracious ja hänen kollegansa havaitsivat äskettäisessä tutkimuksessa, että D-vitamiinin puutoksesta kärsivien teinien psykoosiriski oli korkeampi kuin muiden. Tutkimukseen osallistuneista 104 teinistä 72 prosentilla oli D-vitamiinia vähemmän kuin 30 ng/ml (75 nmol/l) ja 34 prosentilla sitä oli vähemmän kuin 20 ng/ml (50 nmol/l).
      D-vitamiinin määrän merkitys ei ollut vähäinen. Jos teinillä oli alhainen määrä D-vitamiinia kehossaan, hänen psykoosiriskinsä oli lähes nelinkertainen muihin verrattuna.
      Toisessa, Ruotsin Karolinska-instituutissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin myös, että mielenterveyspotilaista teini-ikäisillä oli kaikista alhaisimmat D-vitamiinitasot. Murrosikäisillä tytöillä D-vitamiinia oli noin 20 ng/ml (45 nmol/l), kun murrosikäisillä pojilla sitä oli vain 10ng/ml (25 nmol/l).
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/05/24/study-vitamin-d-linked-to-psychosis-in-teens/

      D-vitamiini on välttämätön kasvulle, terveelle luustolle, aivojen normaalille kehitykselle, hermosysteemille ja normaalille sukupuoliselle kehitykselle.
      Vitamin D and the brain!
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/08/08/vitamin-d-and-the-brain/

      Skitsofrenia ja D-vitamiini!
      Skitsofrenia on yleensä nuorella aikuisiällä alkava vakava, psykoosiksi luokiteltu mielenterveyden häiriö. Se on yksi vaikeimmista ja haastavimmista mielen sairauksista. Skitsofrenia on psykoosisairauksista yleisimpiä. Suomessa skitsofreniaan sairastuneita on noin prosentti väestöstä eli reilut 50 000 henkilöä.

      Australialaisen Queenslandin skitsofreniatutkimuskeskuksen tutkija John McGrath ja neurobiologi Alan Mackay-Sim ovat löytäneet yllättävän yhteyden skitsofrenia-alttiuden ja sikiöaikaisen D-vitamiinin puutteen välillä. McGrath havaitsi tutkimuksessaan, että Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa suuri osa skitsofreniaa sairastavista oli syntynyt keväällä. D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon vaikutuksesta kesällä keskipäivällä, joten talvella äidin ja sikiön D-vitamiinin saanti oli vähäistä.

      Suomalainen syntymäkohorttitutkimus, jossa 50µg D-vitamiinilisä ensimmäisen elinvuoden aikana vähentää poikalapsilla skitsofrenian todennäköisyyden alle neljäsosaan (RR=0.23):
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14984883

      Ja tästähän ei käypähoitosuosituksissa mainita mitään.

      """ Viranomaiskatsanto on maailmanlaajuinen riippuvuuksien ja lobbausten viidakko. Neljä kulunutta vuosikymmentä on tästä riipaiseva esimerkki. Konttoreissa ja kokoustamisissa sovittuja päätöksiä katsellaan epärealismin silmälasein tuloksia arvioitaessa. Syy vyöryy potilaan harteille! """

      Kyllä yksilö on näissä kuvioissa voimaton. Oman näkemykseni mukaan yksilönvastuu omasta terveydestä ylittää viranomaisvastuun ja suositan kevyin sydämin terveyttä edistävää kansalaistottelemattomuutta. " Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk
      http://www.foorumi.info/hiilaritietoiset/viewtopic.php?p=22764&sid=028bc9fb4ff0cb936ca4aa5c65766a92

      Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.
      Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.
      Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja täten potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.
      Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?
      Ei kerro, koska ei kiinnosta.
      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

      Lääkäri, joka on kiinnostunut omasta golf-tuloksestaan enemmän, kuin potilaittensa hyvinvoinnista tai pahoinvoinnista on valinnut väärän ammatin, ja tulee kalliiksi koko yhteiskunnalle. Tällä hetkellä käytännön terveydenhuollosta vastaavat paljolti luontaistuotekauppiaat, hierojat, fysioterapeutit ja liikunnan opettajat.

      "Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä."
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      Lausunnossa mainitaan, että edes 250 mikron päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

    • ..................

      Älä anna ainakaan hakea edunvalvojaa ja tuettua asumista, ne on kuin vankiloita noi moniongelmaisten suljetut laitokset! Edunvalvonnassa et voi nostaa syytettä, jos sua kusetetaan raha-asioissa esim vakuutusyhtiön toimesta!

      Toihan on ihan puhtaasti sitä, että toi systeemi suojelee vakuutusyhtiön rahoja, ettet saa mitään korvausta, jos on teillä vaikka asuntolaina ja siihen otettu työttömyys vakuutus!

    • Ihanaa,että välität avomiehestäsi,mutta tuo päätös sinun täytyy ihan itse tehdä.Jospa hankit itsellesi asunnon ja vähän niin kuin porrastetusti lähdet pois päin ja annat hänelle aikaa miettiä elmäänsä ja sairastumistaan.Siinä sitten voit auttaa ja ohjata vähän ja kertoa mielipiteitäsi ym.
      Sitten vaan,jos hän ei tajua mitä hän sinussa menettää,niin lopetat kokonaan yhteydenpidon,jos kaveruus ei suju.
      Itse sen päätöksen teet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      287
      6701
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2092
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1541
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1351
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1107
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1053
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      307
      928
    8. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      767
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      763
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      44
      745
    Aihe