Olen koko pienen ikäni ajan ollut kiinnostunut vinttikoirista. Whippet, saluki, grey ja borzoi kiinnostavat. Eniten borzoi. Haluaisinkin kuulla kokemuksia näistä enemmän :)
Minkälainen turkinhoito on borzoilla ja salukilla? Luin jostain, että riittää jos borzoin harjaa viikon välein, jotkut harjaavat jopa 2-3viikon välein? Olen luullut, että borzoit vaativat turkkiin enempi aikaa, menevät paljon takkuun ym? Itse olen n. joka päivä valmis harjaamaan eikä karvanlähtö huoleta, labradorin 24/7 karvanlähtöön kun tottunut :D Takkuja en koirassa siedä yhtään, minulla menee hermot jo omia hiuksia harjatessa joten niitä en haluaisi olla joka päivä selvittelemässä.
Ja kuinka paljon vaativat liikuntaa? Vapaana pääsisi olemaan reilusti, mutta ilmeisesti metsään ei voi laskea kun ovat kovia saalistamaan? Riittääkö tunnin remmilenkki 10-30min kusetukset pitkin päivää vapaana olot pelit, leikit :D
Olen myös kiinnostunut agilitystä jonkin verran, sopivatko vinttikoirat siihen lajiin? Tarkoitus olisi vain omaksi mieliksi harrastella, jos koirakin siitä pitää. Ja ratajuoksut, pääseekö näihin mukaan ihan omaksi ilokseen ilman että olisi tarkoitus kisaila? Tosin mistäs sitä tietää, jos innostuukin :D Näyttelyissä aikoisin koiran kanssa käydä.
Entä koulutus? Onko mielytyshalua, oppivatko nopeasti asiat?
Olen kiitollinen, jos joku viitsii vastata näihin.
Vinttikoira minulle
2
131
Vastaukset
- 1+16
Minulla on kokemusta wipukoista 4 koiran verran. Vinttikoiralla ei juurikaan ole halua miellyttää ihmistään, vaan ne ovat itsenäisiä omanarvontuntoisia ja ainakin wipukat myös kissamaisia. Toki perusasiat nekin oppivat, mutta tottelevaisuuskoulutukset ja niissä kilpaileminen on syytä unohtaa. Jotkut wipukat kilpailevat agissa ja vauhdikkaana lajina on myös niiden mieleen. Juoksupuoleen en ole hirveästi perehtynyt, mutta kasvattaja varmaan osaa neuvoa mistä aloittaa. Liikunnasta sen verran, että vinttarit on luotu liikkumaan, mutta kyllä ne aivan "normaalin" koiran liikunnalla tulevat toimeen. Wipukat mukautuvat palvelijansa elämään ja eivät pidä sateesta ja tuulesta silkkisen karvansa vuoksi.
- Laihapoika
Koira on sellainen, minkälainen sen annetaan olla. Kyllä perustottelevaisuus ja esteiden hyppely sujuu vinttikoiraltakin, kun sitä tehdään positiivisessa hengessä koiran mielenkiinnon mukaan. Juoksutreeneihin pääsee mukaan totta kai, vaikkei haluaisikaan kisata. Yleensä vinttarit rakastavat juoksemista.
Vapaalenkkeily metsässä onnistuu hyvin, vinttikoira ei lähde jäljelle, vaan ajaa vain sitä minkä näkee. Metsässä ei juuri riistaa näe, satunnainen jäniskin piiloutuu nopeasti. Kun ajettava häviää, koira tulee heti takaisin. Pelloilla sen sijaan on suurempi riski jänisvahinkoihin.
Eri mieltä olen tuosta, että riittää normaalin koiran liikunta. Remmilenkit kyllä ihan samat, mutta se vauhtijuoksu on tärkeää.
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/959056F5-7710-4F7C-9108-7F95A89B1F2B/0/unkarinvinttikoira620.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832