Vinttikoira minulle

moikkelisvaan

Olen koko pienen ikäni ajan ollut kiinnostunut vinttikoirista. Whippet, saluki, grey ja borzoi kiinnostavat. Eniten borzoi. Haluaisinkin kuulla kokemuksia näistä enemmän :)

Minkälainen turkinhoito on borzoilla ja salukilla? Luin jostain, että riittää jos borzoin harjaa viikon välein, jotkut harjaavat jopa 2-3viikon välein? Olen luullut, että borzoit vaativat turkkiin enempi aikaa, menevät paljon takkuun ym? Itse olen n. joka päivä valmis harjaamaan eikä karvanlähtö huoleta, labradorin 24/7 karvanlähtöön kun tottunut :D Takkuja en koirassa siedä yhtään, minulla menee hermot jo omia hiuksia harjatessa joten niitä en haluaisi olla joka päivä selvittelemässä.

Ja kuinka paljon vaativat liikuntaa? Vapaana pääsisi olemaan reilusti, mutta ilmeisesti metsään ei voi laskea kun ovat kovia saalistamaan? Riittääkö tunnin remmilenkki 10-30min kusetukset pitkin päivää vapaana olot pelit, leikit :D

Olen myös kiinnostunut agilitystä jonkin verran, sopivatko vinttikoirat siihen lajiin? Tarkoitus olisi vain omaksi mieliksi harrastella, jos koirakin siitä pitää. Ja ratajuoksut, pääseekö näihin mukaan ihan omaksi ilokseen ilman että olisi tarkoitus kisaila? Tosin mistäs sitä tietää, jos innostuukin :D Näyttelyissä aikoisin koiran kanssa käydä.

Entä koulutus? Onko mielytyshalua, oppivatko nopeasti asiat?

Olen kiitollinen, jos joku viitsii vastata näihin.

2

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+16

      Minulla on kokemusta wipukoista 4 koiran verran. Vinttikoiralla ei juurikaan ole halua miellyttää ihmistään, vaan ne ovat itsenäisiä omanarvontuntoisia ja ainakin wipukat myös kissamaisia. Toki perusasiat nekin oppivat, mutta tottelevaisuuskoulutukset ja niissä kilpaileminen on syytä unohtaa. Jotkut wipukat kilpailevat agissa ja vauhdikkaana lajina on myös niiden mieleen. Juoksupuoleen en ole hirveästi perehtynyt, mutta kasvattaja varmaan osaa neuvoa mistä aloittaa. Liikunnasta sen verran, että vinttarit on luotu liikkumaan, mutta kyllä ne aivan "normaalin" koiran liikunnalla tulevat toimeen. Wipukat mukautuvat palvelijansa elämään ja eivät pidä sateesta ja tuulesta silkkisen karvansa vuoksi.

    • Laihapoika

      Koira on sellainen, minkälainen sen annetaan olla. Kyllä perustottelevaisuus ja esteiden hyppely sujuu vinttikoiraltakin, kun sitä tehdään positiivisessa hengessä koiran mielenkiinnon mukaan. Juoksutreeneihin pääsee mukaan totta kai, vaikkei haluaisikaan kisata. Yleensä vinttarit rakastavat juoksemista.

      Vapaalenkkeily metsässä onnistuu hyvin, vinttikoira ei lähde jäljelle, vaan ajaa vain sitä minkä näkee. Metsässä ei juuri riistaa näe, satunnainen jäniskin piiloutuu nopeasti. Kun ajettava häviää, koira tulee heti takaisin. Pelloilla sen sijaan on suurempi riski jänisvahinkoihin.

      Eri mieltä olen tuosta, että riittää normaalin koiran liikunta. Remmilenkit kyllä ihan samat, mutta se vauhtijuoksu on tärkeää.

      http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/959056F5-7710-4F7C-9108-7F95A89B1F2B/0/unkarinvinttikoira620.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe