Synnytys vs. Maraton? Nyt faktaa pöytään!

kuntopunto

Minkälaisin perustein synnytystä verrataan maratoniin? Onko kellään minkäänlaista faktatietoa?

Onko kukaan täällä synnyttänyt sekä juossut maratonia? Kumpi oli rankempi?

Kiitos vastauksista!

10

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei halooo----

Jos synnytys olisi kuin maratoni, tai edes puolimaraton, niin 99% lapsista jäisi synnyttämättä. Peiliin kun katsoo ja miettii onko kykenevä maratoniin, niin siitä jo voi verrata näitä kahta asiaa.

• ihrainen buudi 108kg

Synntys vastaa uusimman tutkimuksen mukaan sitä perus äiti-ihmisen iltalenkkiä eli sitä, kun nostaa perseen sohvalta ja kävelee ensin tupakille partsille jossa käärii sätkän ja imuroi sen keuhkorakkuloihin kuluttavalla imuliikkeellä, siitä jääkaapille ja sitten lenkkimakkaraleipien kanssa takaisin sohvalle. Aika pirun kova setti!

• Rosalie....

http://www.youtube.com/watch?v=6AdFdmE9A84

tuo ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta kuitenkin.. :D

Luulen, ettei noita kahta voi verrata toisiinsa, koska sekä maratonin että synnytyksen kokee jokainen ihminen eri tavalla rasittavaksi... ja on eri asia kokea syöksysynnytys kuin 36 tunnin synnytys.. molemmat voi synnyttäjä kokea kauheaksi tai positiiviseksi kokemukseksi. Henkilö, jolla on takanaan synnytys positiivisine fiiliksineen voi pitää maratonia haastavampana kun taas omasta mielestään kauhean synnytyksen kokenut pitää maratonia helppona nakkina.

Maratonissa ja synnytyksessä molemmissa vaaditaan sitä, että tekijä luottaa omaan kroppaansa suorituksen onnistumiseksi. Maraton on henkisesti ehkä helpompi, sillä siihen pystyy treenaamaan etukäteen pitkään ja hartaasti. Ensisynnyttäjällä ei ole kuin mutu fiilis koko hommasta miten ehkä synnytys tapahtuu.. silti siitä vaan on pakko selvitä jotenkin.

Maratonin suorittaminen ei ole ihan pikkujuttu ja kunnioitan ystäviäni, jotka ovat maratonin juosseet läpi. Minusta ei olisi siihen, koska se vaatii liikaa sitoutumista treenaamiseen etukäteen, vaikka hyvässä kunnossa olenkin. Synnyttämään olen menossa syksyn aikana toista kertaa ja yhtä paljon jännitän/pelkään kuin sitä ekaa kertaakin. Se on vaan pakko tehdä.. synnytystä ei voi keskeyttää, maratonin voi.

• joka kerta erilaista

Kyllä jos on hyvässä kunnoss ja synnytys menee suht hyvin, voi sitä ainakin johonkin kympin lenkkiin verrata. Itse en ole juossut kuin tuollaisia kympin lenkkejä. Sen jälkeen on jonkin aikaa aika puhki, mutta palautuu aika pian.
      Samoin on synnytyskin. Esikoisen kans oli ongelmia ja synnytys pitkittyi. Olin jälkeen päin aika sippi. Nukuin yön ja vasta seuraavana aamuna jaksoin nousta vauvanhoitoon. Toinen oli helppo juttu. Niinkuin se kympin lenkki. Lapsi syntyi, ei väsyttänyt, söin, ja osastolla en ees nukkunut, vaan aloin vauvanhoitoon saman tien.

• voiverrata

Jokainen synnytys erilainen.. toivottavasti sulla lyhyt ja helppo, eikä voi verrata maratoniin. Mulla taas oli pitkä ja täysin lääkkeillä tehty joten kouristelin ekasta supparista lähtien 2vrk. Todellinen kesto oli 30h ja viimeset 12h olin 8cm. Sitte meni sektiolla. Voin sanoa maratoonin juokseneena että kyllä tää oli verrattavissa. Ei varmaan jos oisin lääkittäny itteeni enemmän. Ilokaasulla menin ekat 25h

• No ei todellakaan!!

Varmaan monen paha sanoa, kun eivät ole edes kympin lenkkiä lyllertäneet. Mutta meillä emäntä vetää kympin kylmiltään, joka oli minullekin yllätys, eli eiköhän synnytys mene iisisti;) Mutta todellakin jos matratoniin verrataan synnytystä, niin nykysynnyttäjillä jää homma esken monella, se on varma, kun kunto on todella huono monella!

Eli; treenatkaa, juoskaa maratoni, niin voitte verrata -ei sitä muuten voi sanoa.

• justjooo
        voiverrata kirjoitti:

Jokainen synnytys erilainen.. toivottavasti sulla lyhyt ja helppo, eikä voi verrata maratoniin. Mulla taas oli pitkä ja täysin lääkkeillä tehty joten kouristelin ekasta supparista lähtien 2vrk. Todellinen kesto oli 30h ja viimeset 12h olin 8cm. Sitte meni sektiolla. Voin sanoa maratoonin juokseneena että kyllä tää oli verrattavissa. Ei varmaan jos oisin lääkittäny itteeni enemmän. Ilokaasulla menin ekat 25h

"Voin sanoa maratoonin juokseneena että kyllä tää oli verrattavissa"

Heh...sinä et edes tiedä mikä on maratoni, niin miten olet sen muka juossut:)

• ,.-,.-,.-,.-

Olen juossut maratonin pari kertaa ja synnyttänyt muutaman lapsen, enkä ymmärrä, miksi niitä verrataan keskenään. Kukaan ei juokse maratonia "kylmiltään", jotkut eivät pysty siihen mitenkään, mutta synnyttämään pystyy "kaikki", myös huonokuntoiset. Synnytys voi helpoimmillaan tarkoittaa sitä, että sen jälkeen on seuraavana päivänä lähes kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan tai sitten pahimmillaan on kuukausia kipeänä ja tuntee joka askeleella synnyttäneensä (itse olen kokenut noistakin molemmat ja kyse on ollut ihan normaalisynnytyksistä, eli ei mitään erityisongelmia). Sekä synnytys että maraton sattuu, mutta synnytys sattuu paljon enemmän. Synnytys on ohi sitten kun se on ohi, mutta maratonin jälkeen tunnet aika pitkään juosseesi maratonin ja jalat on maitohapoilla jne.

Kumpi sitten on rankempi? Jokaisen synnytyksen olisin jättänyt kesken, jos se olisi ollut mahdollista. Sen verran se sattui (minulla synnytykset ilman kivunlievitystä). Maratonin juoksin vapaaehtoisesti enkä keskeyttänyt. Synnytys on kivun puolesta rankempi, mutta paremmin sen jaksaa fyysisen työn puolesta ja siitä myös selviytyy nopeammin.

• ------

Mä oon aina kammoksunut tätä sanontaa, varsinkin 1. synnytykseni jälkeen.

Oon ite hyvin epäurheilullinen ja epäliikunnallinen, joten kuntonikaan tuskin on maratoonarin kunnosta edes murto-osaa. Ensimmäinen synnytykseni oli mukava, kaikinpuolin helposti siedettävä ja kiva. Vaikka onhan se fyysinen suoritus, niin en usko kunnosta olevan erityistä apua, kyllä siinä muut asiat (ja sattumat?) enemmän vaikuttavat.

Ja muutamalla kovakuntoisella urheilijakaverilla sitten taas on ollut paljon rankemmat synnytykset.

Mielenkiinnolla odotan tulevaa seuraavaa synnytystä, että minkälainen ponnistus nyt on luvassa. :)

• Joka kerta erilaista

On kyllä tosiaan aikaoutoa verrata maatonia ja synnytystä. Ovat lähtökohdiltaan jo niin eri asioita. Synnytykseen elimistö valmistautuu osittain niin, ettet edes itse siihen voi vaikuttaa. Toki auttaa voi asiaa pitämällä kunnostaan huolta jo raskauden aikana, treenaamalla oikeita lihaksia, rentoutumalla.
      Kuitenkaan lopulta ei voi tietää millainen "suoritus2 tulee olemaan. se riippuu niin monesta asiasta, joita ei voi ennakoida. Ihminen kun ei ole kuitenkaan kone eikä ole se syntyvä vauvakaan mikään tuote, joka vain sylkäistään ulos äiti-laitteesta.
      Se on kuitenkin varmaa, että lapsi syntyy, Suomessa harvemmin äiti kuitenkaan kuolee synnytykseen eikä yleensä vammaudukaan pysyvästi.
      Turvallisin mielin täällä voi synnyttää verrattuna siihen mitä esim afrikassa ympärileikatut, nälkiintyneet, alkeellisissa oloissa elävät äidit joutuvat kokemaan. Siellä synnytys on oikesti kilpajuoksua kuoleman kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      215
      5931
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3684
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2567
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2090
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1882
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      43
      1851
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1754
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1646
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      38
      1431
    Aihe