Hyundai i30 vai Kia Ceed?

autonvaihtaja

Nyt olisi auton vaihto ajankohtainen ja olen päätynyt noihin ylläoleviin vaihtoehtoihin juuri testimenestysten perusteella ja luotettavuuden takia mutta kumpi noista on parempi? Tarkoitus olisi ostaa farmarimalli 1.4 l bensakoneella ja manuaalivaihteisena. Riittääkö teho tuossa koneessa vai pitäisikö ottaa sittenkin 1.6 litrainen? Onko noiden koneiden alavääntö riittävän hyvä jotta ei tarvitsisi vaihdekeppiä hämmentää jatkuvasti kaupunkiajossakaan?

30

10336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikkumisen juhlaa

      Jos vedät peräkärryä joskuskaan, niin 1,6. Ilman kärryä pärjää 1,4:sella.

    • Koeaja ne

      Parempi on se, kumpi miellyttää sinua itseäsi enemmän. Ratkaisu ei löydy muiden mielipiteistä tai testeistä, itse se on koeajettava ja tehtävä päätös.

      Vuosien varrella on tullut ajeltua kumpaakin mallia jonkin verran, hyvin samankaltaisia autoja ovat vaikka myyjät mielellään eroa tekevätkin mallien välille. Tietyssä varustelutasossa miellytti Hyundain sisuta enemmän ja toisessa tasossa vastavasti Kia, jne.

      Mikäli olet pitänyt takavuosien 1,6 täysin riittävinä moottoreina perheautoon niin olet varmasti tytyväinen hyundai/kia 1,4:n. Jos hintaero on isompaan pieni tai muuten vaan haluat hieman enemmän pelivaraa niin osta 1,6.

      Ainakin tuo 1,6 kone on vääntävä kone, ei todellakaan tarvitse olla jatkuvasti vaihtelemassa. Tehot ovat jo takavuosien 2,0 tasolla ja kestää kyllä vertailun moniin uudehkoihin 1,8:n. Erittäin hieno perinteinen "peruskone".

    • Kia on mielestäni paremman näköinen niin sisältä kuin ulkoakin. Takuu on Kialla parempi. Kia taitaa olla hieman kalliimpi, mutta vaihtohyvitys oli ainakin itselläni merkittävästi parempi kuin mitä Hyundai-liikkeestä tarjosivat. 1.6 koneeseenn suosittelen satsaamaan, ei se lisäpanostus varmasti harmita vuosienkaan kuluttua.

      • Jombi kumbi

        Jos haluaa edullisemman, niin Hyundai. Kia on hieman kalliimpi ja se on oikea valinta, jos haluaa tiukempia varustepaketteja. Kumpikin on autona hyvä. Pieneksi autoksi mainio maantieajettavuus kummassakin.


      • Hyvä tiellä
        Jombi kumbi kirjoitti:

        Jos haluaa edullisemman, niin Hyundai. Kia on hieman kalliimpi ja se on oikea valinta, jos haluaa tiukempia varustepaketteja. Kumpikin on autona hyvä. Pieneksi autoksi mainio maantieajettavuus kummassakin.

        Siitä pienuudesta voi olla montaa mieltä.
        Näytää pieneltä autolta, mutta ei ole sitä.

        Lyhyt auto korimitoiltaan, mutta on mm. leveämpi kuin P12 primera, mitä ei äkkiä silmämääräisesti uskoisi. Octavia || on niin ikää kapeampi, mutta myös akseliväliltään lyhyempi auto.

        Octavian matkustajien tiloja vertaillessa eron todella huomaa korealaisten hyväksi.


      • Tilaa on
        Hyvä tiellä kirjoitti:

        Siitä pienuudesta voi olla montaa mieltä.
        Näytää pieneltä autolta, mutta ei ole sitä.

        Lyhyt auto korimitoiltaan, mutta on mm. leveämpi kuin P12 primera, mitä ei äkkiä silmämääräisesti uskoisi. Octavia || on niin ikää kapeampi, mutta myös akseliväliltään lyhyempi auto.

        Octavian matkustajien tiloja vertaillessa eron todella huomaa korealaisten hyväksi.

        Totta jupiset! Ainakin Kian Rioa kun testaa ja vertailee, niin Volkkareissa Golfin tilat ovat lähempänä kuin Polon tilat. Ja Toyotalta Auris lähempänä kuin Yaris. Rio on siis luokkaansa jonkin verran isompi. Mutta onko Hyundain vastaava sama auto. Yleensähän Kialla ja Hyundailla on aivan rinnakkaiset mallit. Taitaa Hyundai olla hieman pienempi kuin Rio?


      • jps4

        Mielestäni Hyundaissa parempi takuu, koska 5v ilman kilometrirajoitusta. Kialla taisi olla 3v iilman kilometrirajoitusta, jonka jälkeen 150 000 km ja 7v.j


    • Sepi_

      Ajan nyt i30 1,4:lla ja ainoa asia mitä kaipaan on kuudes vaihde, joka kuulemma 1,6:ssa olisi vakiona. En tiedä onko näissä uusimmissa sama juttu.

    • KiavaiHyny

      Kia hieman edullisempi vastaavilla varusteilla jos vertaa. Varustepaketeissa erot, muutoin ei liene väliä. Jos joku pitää autoa yli 5 vuotta, Kiassa takuu jatkuu pidempään. 1.6 crdi:hin toivoisi hieman lisää potkua, muutoin ok.

    • Muutama näitä

      Olen nyt syynännyt korealaisia tositarkoituksella. Joitakin havaintoja ajattelin laittaa muillekin tiedoksi.

      Eli edellinen korealaisautojen sukupolvi oli jotenkin mälsempi kuin esim. japanilaiset yleensä. Ja niissä on aika paljon totista kalustoa. Tämä nyt myynnissä oleva korealaisten sukupolvi taas on saman verran kiinnostavampi (vaikka japanilaisiin verrattuna) kuin tuo edellinen oli mälsempi.

      Hyundai taitaa olla "maultaan" lähempänä jotakin Toyotan linjaa. Kiasta tulee mieleen volkkareita tai muita eurooppalaisia. Chevroletin Cruze tuntuu hieman halpakaiselta ja muoviselta, mutta edullinen paketti ja makea paketti silti. Itse taidan kuitenkin suosia noita kahta muuta merkkiä, kun ratkaisun paikka tulee.

      Mitä ole lukenut näitä keskusteluita, näyttää siltä, että korealaiset tarjoavat tällä hetkellä markkinoiden kestävintä tekniikkaa. Noin keskimäärin.

      Korealaisten ajettavuus on ollut kunnossa kaikissa niissä yksilöissä, joita olen päässyt ajamaan. Hieman on totisuutta ja vähemmän sporttisuutta. Yleensä korealaisten alustaviritys viittaa enemmän Eurooppaan kuin Japaniin. Ja hyvä niin.

      Mitä mieltä muut olette? Mitä kokemuksia?

    • -gates-

      Taitaa noissa uusissa Hyndai i30 ja Kia Ceed malleissa olla ainakin 1.6 bensakoneessa jakohihna. Miten lie 1.4 bensakoneen laita eli onko siinä ketju vai hihna?

      • öötaitaa

        Taitaa ei ole tietoa vaan arvailua. Arvailu sinänsä joskus osuu oikeaan mutta useasti menee pieleen. Nyt meni pieleen. Hyundai ja Kia käyttävät varmaa rullaketjua. Kone muutenkin huippumoderni, Auto Bildin vertailussa pesi taloudellisuudessa mm. Tsi- koneen jota pidetty huipputaloudellisena aiemmin. Viimekädessä kuitenkin jokainen kuljettaja määrittelee kulutuksen itse lompakkonsa mukaan, toinen ajaa 5,5:lla ja toinen perässä 8,5:lla. Itse kun i30:stä kokeilin niin ainakin kulku/kulutus tuntuu olevan kunnossa kun vertaa muihin.


      • .
        öötaitaa kirjoitti:

        Taitaa ei ole tietoa vaan arvailua. Arvailu sinänsä joskus osuu oikeaan mutta useasti menee pieleen. Nyt meni pieleen. Hyundai ja Kia käyttävät varmaa rullaketjua. Kone muutenkin huippumoderni, Auto Bildin vertailussa pesi taloudellisuudessa mm. Tsi- koneen jota pidetty huipputaloudellisena aiemmin. Viimekädessä kuitenkin jokainen kuljettaja määrittelee kulutuksen itse lompakkonsa mukaan, toinen ajaa 5,5:lla ja toinen perässä 8,5:lla. Itse kun i30:stä kokeilin niin ainakin kulku/kulutus tuntuu olevan kunnossa kun vertaa muihin.

        Ainakin kuvassa oli uudessa 1.6 koneessa jakohihna ketjun sijaan.


      • kwcmhj
        . kirjoitti:

        Ainakin kuvassa oli uudessa 1.6 koneessa jakohihna ketjun sijaan.

        Ainakin lehdistössä,TM ja Tuulilasi, oli teknisissä tiedoissa että on ketju.


      • i30
        kwcmhj kirjoitti:

        Ainakin lehdistössä,TM ja Tuulilasi, oli teknisissä tiedoissa että on ketju.

        No se olisi kyllä hyvä juttu sillä omistajan kannalta on ärsyttävää jos joutuu pistämään satoja euroja hihnan vaihteluun. Kannattaa ostaa aina auto jossa on jakopää ketjulla.


      • ffffffffffffffffffff
        i30 kirjoitti:

        No se olisi kyllä hyvä juttu sillä omistajan kannalta on ärsyttävää jos joutuu pistämään satoja euroja hihnan vaihteluun. Kannattaa ostaa aina auto jossa on jakopää ketjulla.

        Pitkälti riippuu jakohihnan vaihtovälin pituudesta.
        Ei ketju ole tae kestävyydestä ja siitä ettei sitä tarvitsisi vaihtaa.

        Esim kakkosautoni hihnan vaihtoväli on 10v/150tkm eli jos tuollaisella välillä jää vielä rahasta kiinni niin kannattaa melkein auton omistamista muutenkin jo harkita.


      • Chiarata
        . kirjoitti:

        Ainakin kuvassa oli uudessa 1.6 koneessa jakohihna ketjun sijaan.

        Anteeksi missä kuvassa? 1.6:ssa on ketju, 2.0 hihna. Ja tämä ON fakta., tarkistapas KIA:n omilta sivuilta jos et uskalla Slovakian tehtaalle ottaa yhteyttä kuten minä.


    • Vaikea valinta

      Oman valinnan tulee lopulta ratkaisemaan kunnon koeajo kummallakin vaihtoehdolla. 1.6-litrainen diesel ja farmari on kiikarissa, valinta Ceedin ja i30:n välillä.

      Ceedissä saisi suunnilleen samaan rahaan omaan makuun vähän paremman ulkonäön (LED-valot sijoitettu paremmin, LEDit myös takana, ikkunoiden ympärillä metallilista, 16" vanteistus), ratinlämmitys, valonpesimet (näistä ei oikein löydy mainintaa Hyundain tiedoista), takakontin kiskosysteemin..
      Toisaalta sitten i30:ssä samalla noin 26000-26500 hintahaarukassa olisi Ceediin nähden etuna apukuskin penkin korkeudensäätö, 7" navi, peruutuskamera, pysäköintitutka sekä edessä että takana, kuskin ristiselänsäätö ja kustannusmielessä järkevämpi rengastus 195/65R15 mutta ulkonäkömielessä siis huonompi mummorengastus. :)

      Todennäköisesti kallistun Hyundaihin. Ja harkitsen kyllä tarkasti että tekeekö tehdasasenteisella navilla peruutuskameralla mitään vai riittäisikö lisävarusteista pelkkä normaalia takaparkkitutka - senkin tarpeellisuus kyseenalainen kun ei muut autollani ajele.

      Kylmiltään liikkeessä istuttuna Ceedin fiilis oli jotenkin hieman prameampi sisältä, toisaalta i30:n penkit tuntuivat kotoisammilta ja pari käytännön pikkujuttua vaikutti paremmilta (mm. keskikonsolin alaosa on monikäyttöisempi).


      Sinänsä valinta on helppo kun muihin merkkeihin alkaa ynnälläillä suunnilleen samoja varusteita diesel-farmariin, karkaa hinta pilviin oikeastaan merkillä kuin merkillä.

      • Romurautaa

        Kialla ajaminen todistetusti hävettää.


    • wrynyrmrwumuwrm

      Ota kumman saat,,,,jos rahat ei riitä muihin on ihan sama kumman paskan otat.

      • sssfss

        No.Toyo Terhon se täällä selittelee.Hojo,hojo osta Tojo.


      • imet,iu,p-.oip-oip-
        sssfss kirjoitti:

        No.Toyo Terhon se täällä selittelee.Hojo,hojo osta Tojo.

        Kyllä täällä kehutaan korealaisia ihan niinkuin muita merkkejä ei oliskaan.
        Mulla on alkanut tosiaan tuntumaan, että kian tai hyndain ostopäätös on yksinomaan rahan puutetta.
        Se vanha sananlasku on ihan totta,,,,,,,,,,mitä eroa on naimisella ja runkkaamisella?,,,,,nai joskus niin tiedät!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        sama se pätee autoihinkin,,,,kokeile kerran kunnon autoa ja unohdat samantien nämä idän ihmeet,,,,,,


      • Wheelin´& dealin`
        imet,iu,p-.oip-oip- kirjoitti:

        Kyllä täällä kehutaan korealaisia ihan niinkuin muita merkkejä ei oliskaan.
        Mulla on alkanut tosiaan tuntumaan, että kian tai hyndain ostopäätös on yksinomaan rahan puutetta.
        Se vanha sananlasku on ihan totta,,,,,,,,,,mitä eroa on naimisella ja runkkaamisella?,,,,,nai joskus niin tiedät!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        sama se pätee autoihinkin,,,,kokeile kerran kunnon autoa ja unohdat samantien nämä idän ihmeet,,,,,,

        Johtuisikohan tällä palstalla korealaisista autoista puhuminen siitä, että tämä on juuri niille, tai vielä tarkemmin Hyundaille, omistettu foorumi? Siitä syystä täällä ei juuri esim. saksalaisista ja japanilaisista autoista kirjoitella.

        Koitatko tehdä "lähetystyötä" kirjoittamalla tänne ja yrittämällä saada korelaismerkkien omistajat vaihtamaan...niin, mihin? Saksalaiseen? Japanilaiseen?

        Kaikille merkeille on omat palstansa. Eikö tämän jo voisi kaikki tajuta? Täällä puhutaan korealaisista.


      • u-åp-iåp-oyi-
        Wheelin´& dealin` kirjoitti:

        Johtuisikohan tällä palstalla korealaisista autoista puhuminen siitä, että tämä on juuri niille, tai vielä tarkemmin Hyundaille, omistettu foorumi? Siitä syystä täällä ei juuri esim. saksalaisista ja japanilaisista autoista kirjoitella.

        Koitatko tehdä "lähetystyötä" kirjoittamalla tänne ja yrittämällä saada korelaismerkkien omistajat vaihtamaan...niin, mihin? Saksalaiseen? Japanilaiseen?

        Kaikille merkeille on omat palstansa. Eikö tämän jo voisi kaikki tajuta? Täällä puhutaan korealaisista.

        Käyppä kurkkaamassa honda palstaa,,,,,,,,,mistä siellä keskustellaan????? hondista vai??????


    • piwsqits

      Jos näistä uudemmista malleista on kyse niin tuoreimmassa Auto Bild lehdessä vertailu. Siinä Hyundai oli parempi ja vielä aika selkeästi, niin kokonaispisteissä, pisteen hinnassa kuin myös hinta/laatusuhteessa. Itse myös katellut samoja vaihtoehtoja, i30:llä osuu varusteet paremmin omaan makuun. Lehdessä myös mainittu sama asia. Ceedissä että olisi osuneet varusteet omaan makuun niin itselle tarpeettomista varusteista olisi tullut laskua lisää. Sinänsä molemmat mainioita ajaa ja muutenkin tyylikkäitä, niin sisältä kuin ulkoa. Astra myös varsin tyyliikkään tuntuinen, tosin keskikonsolin nappuloita sai hetken ihmetellä että mikin mikä on, ajan kanssa varmaan tottuisi niihinkin. Opelin keula on vähän vaatimattoman näköinen. Focuksen keulasta varmasti on erilaisia mielipiteitä. Mutta kannattaa kokeilla molempia, Ceediä että i30:stä ja muitakin samankokoisia, mikä sitten miellyttää.

    • esa p

      Sinänsä typerä tuo Autobildi testi, koska Kiassa oli isommat ja leveämmät renkaat jotka varmasti vaikuttaa negatiivisesti ajomukavuuteen. Olen ajanut molemmat, eikä ajettavuudessa kummoisia eroja ollut, Kia oli hiljaisempi ja samaa kertoivat myös Autobildin mittaukset. Jos bensa-automaatti kiinnostaa, niin siinä tapauksessa Kia on ainoa oikea valinta uuden erinomaisen kaksoiskytkinautomaatin myötä. Mielenkiintoista, ettei tuota saanut Hyundaihin. Kannattaa kuitenkin lukea tuo testi ja miettiä millä ominaisuuksilla itselle on merkitystä. Esim takapenkit ovat Hyundaissa korkeammalla ja sitä kautta matkustusmukavuus parempi. Itselleni tuolla taas ei ole mitään merkitystä. Loppujen lopuksi hyvin marginaalisista eroista on kye. Mielestäni Kia on myös paremman ja näköinen sisältä ja ulkoa, takuukin pari vuotta pidempi. Mutta varmasti i30 antaa hyvän vastineen rahalle. Kia on hieman kalliimpi, mutta itse sain entisestä autosta pari tuhatta paremman tarjouksen Kia-liikkestä kuin mitä Hyundai-liike tarjosi. Hinta-ero kääntyi siten lopulta Kian eduksi. EX-varustelutasoon kuulu jo oikeastaan kaikki mitä tarvitsee ja vähän enemmänkin.

    • Auto.exp

      Ensinnäkin aloittaja kysyi hyundai vai kia, niin sillon pysytään niissä. Toiseksi molemmat merkit ovat olleet kärkipäässä useissa testeissä vikojen vähyydessä. Itse en kummallakaan aja, mutta voisin kyllä vakavissani harkita molempia merkkejä. En sitten tiedä, onko se jotenkin kehumisen aihe, että on ostanut velaksi jonkun Audin tai Bemarin.

      • ffeeeee

        Auto on aina huono sijoitus. Mutta jos luotettavan auton haluaa niin ehdottomasti Hyundai. Ei Kia merkkisessä autossakaan mitään vikaa ole.


    • Anonyymi

      Laitampa minäkin lusikkani tähän kia/hyundaisoppaan😲
      Elikkä itse en ole koskaan rahojani siottanut kalliisiin autoihin vaan ostanut halvan köytetyn ja huollotkin tehnyt itse😏
      Viimeisin hankintani oli hyundai i30 1,6 diesel vm-08.
      Autolla...tai siis hyundailla oli ajettu sen ostaessani 290tkm ja maksoin siitä 1000€.
      Nyt olen hyundaillani ajanut vajaan kolme vuotta ja mittarissa on 417tkm.
      Halpoja ja huolettomia kilometrejä olleet! Olen kyllä ollut yllättynyt idänihmeen kestävyydestä.
      No hyundaihan ei olekkaan mikään .....jatke vaan pelkkä kulkuneuvo🤔

    • Anonyymi

      Tähän vanhaan postaukseen haluaisin tuoda oman kokemuksen i30 1,6 CRDI:stä vm 2010. Tällä hetkellä ajettu 298tkm ja ainoa asia joka on jouduttu korjaamaan on vasemman puolen jousi joka oli katkennut 200tkm kohdalla. Siinä samassa vaihdoin iskarit jokaiseen kulmaan. Aivan uskomattoman kestävä auto katsotaan asiaa miltä kantilta tahansa. Uskallan väittää, että tällä ajaa vielä toiset 300tkm ilman ongelmia. Kiasta ei ole kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe