vaihdoin autoon akkua ja miinus kaapeli oli jotenkin löystynyt kengässä tms. sitten ajon aikana kaapeli oli päässyt irti.
ajo kesti n. 45min. en tiedä missä vaiheessa johto oli irronnut. mitään poikkeavaa ei auton sähkölaitteiden toiminnassa ajon aikana tapahtunut. kuitenkin kun pääsin parkkiruutuun ja sammutin moottorin niin sen jälkeen hävisi kaikki virta, sisävalot, keskuslukko kaikki pimeänä.
niimpä tarkistin akun ja kaapeli oli irti. hain uuden akun kengän ja kiristin sen paikoilleen. nyt auto lähti ihan normaalisti käyntiin mutta mittarissa on varoitusvaloja moottorista ja abs jarruista. radio ei lähde päälle.
mitä on voinut tapahtua. siis toistan vielä että ajon aikana kun akun irtoaminen pääsi tapahtumaan kaikki toimi normaalisti siihen asti kunnes sammutin moottorin.
miksi akun varoitusvalo ei syttynyt ajon aikana? eikö sen pitäisi varoittaa jos akku on rikki tai ei toimi tms?
akku pääsi irti
21
4826
Vastaukset
- a
Ilman akkua on jännite epätasaista, joten nuo sähkölaitteet on voinut mennä rikkikin. Laturin merkkivalon ei kuulukkaan tuossa tilanteessa syttyä, sillä se on vain laturin merkkivalo, ja laturi toimi oikein.
- Miksi??
Miksi on epätasaista? Laturihan sen jännitteen määrää. Vasta sitten kun moottori sammutetaan, muuttuu akun jännite.
- Dieselasentaja
Miksi?? kirjoitti:
Miksi on epätasaista? Laturihan sen jännitteen määrää. Vasta sitten kun moottori sammutetaan, muuttuu akun jännite.
Laturi ei pysty vastaamaan riittävän nopeasti suuriin kuomitusvaihteiluihin, jolloin jännnite ei pysy tasaisena ilman akkua. Kun akku on kytketty niin se "paikkaa" hetkellisesti tilannetta joko antaen tai ottaen virtaa ja jännite ei niin hirveästi heittelehdi.
Kokeile vaikka. Moottori käynnissä kytket takalasinlämmpärin päälle ja katsot vaikka sisävaloa. Se käy hetkellisesti hiukan himmeämpänä kunnes kirkastuu takaisin. Sitten sammutat lämppärin. Nyt sisävalo käy hetkellisesti hiukan kirkkaampana ja tasaantuu taas entiseen.
Tämä siis kun akku on kytketty. Ilman akkua nämä vaihtelut ovat huomattavasti suurempia. Kuormituksen lisääntyessä vaaraa ei vielä ole, mutta kuormituksen äkillisesti vähentyessä laturilta tulee melkoinen ylijännitepiikki.
Tähän apukaapelikäynnistyksellä autojen ohjainlaitteiden hajoaminenkin perustuu. Startin pyöriessä laturi lataa täysillä ja kun kuormitus yhtäkkiä laskee ja tulee toinenkin laturi mukaan niin vaikka akut on kytketty, pääsee järjestelmään ylijännitepiikki ennekuin kenttävirta laskee riittävästi ja tämä ylijännite voi tappaa joitain ohjainlaitteita.
Mittaa omasta autostasi joskus piirtävällä, tarkalla mittarilla jännitteen vaihteluita akun ollessa irti ja kun kytket sähkölaitteita päälle ja pois, ja varsinkin kun sammutat moottorin sähkökuorman ollessa korkea kun koko helahoito sammuu kerralla. Mittarin tulee kyetä mittaamaan pienimmätkin millisekuntin piikit. Yleismittarilla ei tee tässä mitään.
- Dieselasentaja
Mahdollinen syy sähkölaitteiden vikoihin on moottorin sammutuksen yhteydessä tapahtunut ylijännitepiikki, joka syntyy mikäli akku ei ole kytkettynä. Nimittäin, kun sulla on autossa sähkölaitteita päällä, virtaa kuluu esimerkiksi 50 ampeeria, jonka latausgeneraattori tuottaa.
Sitten kun käännät virtalukosta virrat pois, kulutus tippuu 50 ampeerilla silmänräpäyksessä, eikä latausgeneraattorin jännitteensäätö kerkiä tähän vastaamaan. Toki generaattorin pysähtyy parissa sekunnissa, mutta se on jo tarpeeksi tuottamaan suuren ylijännitteen. Akun ollessa kytkettynä se "nielee" hetkellisesti 1ylimääräiset virrat eikä jännite nouse liiaksi.
Tällöin ohjainlaitteet on voineet mennä rikki tai sitten sinne on vain tallentunut vikakoodeja ylijännitteestä, toki mahdollista on myös alijännitevikakoodit kun jännite katosi kokonaan moottorin sammutettua.
Akun merkillä varustettu varoitusvalo varoittaa latausgeneraattorin viasta, eikä sen tosiaan kuulunutkaan palaa tuossa tilanteessa. - katso sitten
Jos kerran akku pääsi irti niin sinun pitää etsiä se tai sitten hommaat uuden akun.
- Voltti/Ampeeri
Joudut käymään huollossa, jossa nollataan nuo hälytysvalot.
Mitään ei ole mennyt rikki. Ihmeellisiä nuo väitteet jännitepiikistä. Kyllä se jännite on koko ajan ilman akkua noin 14 V. Jos olisit huomannut kiinnittää kaapelin ennen moottorin sammutusta, niin mitään hässäkkää ei olisi tullut.
Nuo voltit ja ampeerit menevät monella sekaisin. Ei se laturi niitä nimelliseen nähden ylimääräisiä mihinkään puske. Vain se, mitä laitteita on päällä, otetaan akusta, loput jäävät reserviin.- SAISCOS ?
Auton merkin ja mallin , eroja on jos virta on poies .
- ruuvit löysällä
SAISCOS ? kirjoitti:
Auton merkin ja mallin , eroja on jos virta on poies .
Golf 1,9 tdi. nyt tuon tapauksen jälkeen on sammunut abs vikavalo mutta moottorin valo jää palamaan. radio ollut pimeänä tapauksesta lähtien.
kävin autotarvikeliikkeestä kysymässä mittaria jolla voi mitata akun virran. sellaisen digitaalisen mittarin myivät ja kertoi että 20 DC asennolla täytyy mitata.
sammutettuna 12,7 virtaa ja käynnissä 14,3. onko lukemat oikein. tarkoittaako tämä nyt sitä että akku ei ole kunnolla kiinni vieläkään jos jännite ilman akkua on n. 14v. akun kanssa paljonko pitäisi olla?
olen kiristänyt molemmat kaapelit kunnolla kiinni. lähtee myös käyntiin hyvin. en tiedä toimiiko abs jarrut. muuten toimii kaikki paitsi radio. hetken näyttää code näytössä käynnistyksen jälkeen ja sitten pimenee.
Todennäköisesti kakki on kunnossa ja toimii. Akun irroituksen jälkeen radion muistista kanavat vaan ovat hävinneet. Joudut säätämään ne uudelleen.
Nuo mitauslukematkin ovat ihan oikein, paitsi et mittaa virtaa vaan jännitettä. Mootorin käydessä 14,3 V on oikea jännite, eli laturi toimii ja 12,7 V on hyvässä kunnossa olevan akun napajännite moottorin olessa pysähdyksissä. Se voi laskea muutaman tunnin kuluttua pari kymmenystä, ellei ole aivan uusi akku, ja vieläkin on täysin kunnossa.
Kun vikakoodit sammuvat moottorin käynnistyttyä, niin kaiken pitäisi olla ok. Mutta jos olet katsatukseen menossa, niin nuo muistiin jääneet mahdolliset vikakoodit pitää käydä huollossa nollaamassa.- ruuvit löysällä
Ei voi radioon säätää kanavia kun se ei lähde päälle. moottorin kun käynnistää niin code on hetken aikaa näytössä ja sitten pimenee. sitten se ei tee mitään vaikka painaisi mitä nappia.
kuuluuko olla 14,3 myös akku kytkettynä?
ei sammu edelleenkään abs jarrujen valo. se sammuu n. 5sek ajaksi kun käynnistää ja sitten syttyy uudelleen. moottorin vikavalo sammuu kyllä. - Kaikki on kunnossa?
ruuvit löysällä kirjoitti:
Ei voi radioon säätää kanavia kun se ei lähde päälle. moottorin kun käynnistää niin code on hetken aikaa näytössä ja sitten pimenee. sitten se ei tee mitään vaikka painaisi mitä nappia.
kuuluuko olla 14,3 myös akku kytkettynä?
ei sammu edelleenkään abs jarrujen valo. se sammuu n. 5sek ajaksi kun käynnistää ja sitten syttyy uudelleen. moottorin vikavalo sammuu kyllä.Se autoradiosi on ollut sähköttömänä jonkin aikaa ja luulee, että se on varastettu ja siihen on mennyt suojaus päälle? Oliko auton mukana radiolle erillistä ohjetta tai suojakoodi lappusta, jolla radion saa henkiin. Tuntuu siltä, että radiosi on kunnossa, mutta sinun pitää vain antaa sille radiosi ohjekirjan mukana olevasta lapusta löytyvä PIN-koodi.
Moottorin käydessä akkua ladataan ja silloin nimenomaan kuuluu jännitteen olla hieman yli nimellisen eli tuo mittaamasi 14,3 V. Kun moottori sammutetaan, akun jännite putoaa suhteellisen nopeasti lepotilaan 12,7 V tässä tapauksessa. Kun akun jännite putoaa alle 12 voltin, niin talvella alkaa tulla ongelmia pakkaskäynnistysten suhteen. Autosi akussa tuntuu olevan vielä voimaa tallella... - Kaikki on kunnossa?
Kaikki on kunnossa? kirjoitti:
Se autoradiosi on ollut sähköttömänä jonkin aikaa ja luulee, että se on varastettu ja siihen on mennyt suojaus päälle? Oliko auton mukana radiolle erillistä ohjetta tai suojakoodi lappusta, jolla radion saa henkiin. Tuntuu siltä, että radiosi on kunnossa, mutta sinun pitää vain antaa sille radiosi ohjekirjan mukana olevasta lapusta löytyvä PIN-koodi.
Moottorin käydessä akkua ladataan ja silloin nimenomaan kuuluu jännitteen olla hieman yli nimellisen eli tuo mittaamasi 14,3 V. Kun moottori sammutetaan, akun jännite putoaa suhteellisen nopeasti lepotilaan 12,7 V tässä tapauksessa. Kun akun jännite putoaa alle 12 voltin, niin talvella alkaa tulla ongelmia pakkaskäynnistysten suhteen. Autosi akussa tuntuu olevan vielä voimaa tallella...Jäi vielä tuo ABS-valo huomioimatta. Monesti turvajärjestelmä vaatii merkkiliikkeessä käynnin, jossa vikakoodi tarkistetaan ja kuitataan pois, jos ongelma on poistunut. Samalla tarkastuksella tulee siivottua vikamuisti muutenkin.
- ilman akkua
"nyt tuon tapauksen jälkeen on sammunut abs vikavalo mutta moottorin valo jää palamaan"
"ei sammu edelleenkään abs jarrujen valo."
"moottorin vikavalo sammuu kyllä."
Mikä siellä siis nyt palaa ja mikä sammuu? Vai palaako abs ja moottorin vikavalot miten sattuu ja sammuvat välillä? Niissä on varmaan vikakoodeja joten merkkiliikkeessä ne saa nollattua.
Ilman akkua voi ihan hyvin ajaa kunhan on jotain kuormitusta päällä. Itse kun ostin w124 mersun, missä ei ollut akkua ollenkaan niin se pantiin kaapeleilla käyntiin ja suojattiin plus kaapeli kiristämällä kumihanska akunkengän ympärille nippusiteellä.
Kotimatka oli n. 400km ja onnistui aivan normaalisti, kun vain muisti ettei kannata sammuttaa. Kaikki sähkölaitteet pelasi ihan normaalisti, mitään ihmeellisiä yli tai alijännitteitä tai vikavaloja ei palanut eikä jännitteet ainakaan valoista päätellen heittelehtineet yhtään.
Radioon piti koodi syöttää ja sekin toimi ilman akkua aivan normaalisti. Ajoin autolla vielä ilman akkua akkuliikkeeseen samalla tavalla, kaapeleilla käyntiin ja kumihanska pluskaapelin suojaksi.- Historiaa
w124-mersussa ei ole elektroniikkaa/tietokoneita. Pelkkää mekaniikkaa. Ei pidä nykyautoilla edes kokeilla ilman akkua ajoa.
- ruuvit löysällä
Siis abs vikavalo palaa ei moottorin meni puurot ja vellit välillä sekaisin. täytyy katsoa radion ohjekirjaa olisiko siinä mitään koodia. jos näissä on tällainen varkaus suoja niin sehän olisi järkeenkäypä.
autossa on siis ihan uusi akku niin pitäisi olla voimaa tallella. ehkä täytyy vielä odotella jos abs sammuu, onko vaarallista odottaa seuraavaan huoltoon saakka vai täytyykö mennä heti näyttämään. - Vikakoodit lukuun
ruuvit löysällä kirjoitti:
Siis abs vikavalo palaa ei moottorin meni puurot ja vellit välillä sekaisin. täytyy katsoa radion ohjekirjaa olisiko siinä mitään koodia. jos näissä on tällainen varkaus suoja niin sehän olisi järkeenkäypä.
autossa on siis ihan uusi akku niin pitäisi olla voimaa tallella. ehkä täytyy vielä odotella jos abs sammuu, onko vaarallista odottaa seuraavaan huoltoon saakka vai täytyykö mennä heti näyttämään.ABS:n toiminnan voi testata hiljaisella nopeudella jossain rauhallisella kadun pätkällä tai vaikkapa laajemmalla parkkipaikalla (missä ei ole tolppia lähellä). Kun auto pysäytetään kovaa jarrua painaen niin ABS:n toimiessa jarrupolkimen pitäisi antaa kevyitä napautuksia kengänpohjaan jarrujen "rutinan" säestyksellä.
Suosittelen, että viet autosi huoltoon vikakoodien lukua varten. On hyvä tarkistaa, mikä siellä antaa virhekoodia. Pahimmassa tapauksessa se tulee ABS-yksiköstä. ABS oikea toiminta on kovassa jarrutuksessa tarpeellinen ja katsastuksessa sen on toimittava.
Nykyään on ABS-yksikkö monessa mukana. Uudemmissa malleissa ABS-antureilta saadaan tieto esim. renkaiden pyörimisnopeuksista ja niitä keskenään vertaamalla päätellään jonkin renkaan mahdollinen tyhjeneminen.
Volvossani oli ongelmia luistoneston kanssa ja todettiin, että kyseisen boksin tietoihin pääsee parhaiten merkkihuolto. Koemielessä selailtiin samaisen auton tietoja pienemmällä vikakoodin lukijalla. Sillä ei päässyt käsiksi esim. luistoneston boksiin, mutta mm. autoradion sielunelämään näytti olevan melko vapaa pääsy. Onnistuukohan radion resetointi väylän kautta, jos kuittauskoodia ei löydy? - 11+8
Historiaa kirjoitti:
w124-mersussa ei ole elektroniikkaa/tietokoneita. Pelkkää mekaniikkaa. Ei pidä nykyautoilla edes kokeilla ilman akkua ajoa.
vilkaisepa tarkemmin, kyllä sieltä taitaa jokunen boksi löytyä, bensiinimoottorin suihkutus, asd, abs, asr, lamppuvalvonnat ym. kaikki...
- Anonyymi
Vikakoodit lukuun kirjoitti:
ABS:n toiminnan voi testata hiljaisella nopeudella jossain rauhallisella kadun pätkällä tai vaikkapa laajemmalla parkkipaikalla (missä ei ole tolppia lähellä). Kun auto pysäytetään kovaa jarrua painaen niin ABS:n toimiessa jarrupolkimen pitäisi antaa kevyitä napautuksia kengänpohjaan jarrujen "rutinan" säestyksellä.
Suosittelen, että viet autosi huoltoon vikakoodien lukua varten. On hyvä tarkistaa, mikä siellä antaa virhekoodia. Pahimmassa tapauksessa se tulee ABS-yksiköstä. ABS oikea toiminta on kovassa jarrutuksessa tarpeellinen ja katsastuksessa sen on toimittava.
Nykyään on ABS-yksikkö monessa mukana. Uudemmissa malleissa ABS-antureilta saadaan tieto esim. renkaiden pyörimisnopeuksista ja niitä keskenään vertaamalla päätellään jonkin renkaan mahdollinen tyhjeneminen.
Volvossani oli ongelmia luistoneston kanssa ja todettiin, että kyseisen boksin tietoihin pääsee parhaiten merkkihuolto. Koemielessä selailtiin samaisen auton tietoja pienemmällä vikakoodin lukijalla. Sillä ei päässyt käsiksi esim. luistoneston boksiin, mutta mm. autoradion sielunelämään näytti olevan melko vapaa pääsy. Onnistuukohan radion resetointi väylän kautta, jos kuittauskoodia ei löydy?Ei aut, ei löydy vimaa. Ap.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aut, ei löydy vimaa. Ap.
Ihan mahtava viisaus ja vinkki vuoden 2012 ketjuun ja ongelmaan.
Olet nero.
- Anonyymi
Mäkistartilla ilman akkua vaihtovirtalaturi ei lähde lataamaan, koska herätevirta puuttuu.
Jos akkukaapeli irtoaa moottorin käydessä, niin laturin jännite voi nousta jopa 84 volttiin hetkellisesti.
Ylijännite saattaa tuhota auton sähköjärjestelmän.
Myös laturi voi tuhoutua.
Vaihtovirtalaturi tarvitsee akun kaverikseen koska ne keskustelevat keskenään.
Keskustelua on enemmän jos laturissa on COM portti. Tällöin kyseessä on energian hallinta jossa lasketaan käytetty virta sekä akkuun ladattu virta. - Anonyymi
Com laturi autosta ei saa irroittaa akkua moottori sammutettunakaan, ennen kuin odottanut turva-ajan.
Sopiva odotusaika on 30 minuuttia.
Odotusajalla ei mikään virrankuluttaja saa olla päällä ja virta-avain pois lukosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869