jos joku fiksumpi tietää?

Eli sain lääkityksen noin 4 kuukautta sitten.
Silloin ei ollut viitearvot vielä yli, mutta olin elänyt 10 vuotta helvetissä.
Lääkitys alkoi auttaa 48 tunnissa ja annosta nostin tasaisesti
0,25 µ --> aina 125 µ.

Mutta kas kummaa nyt kun kävin labroissa eli kontrolleissa niin
tsh ja t4v olivat laskeneet hippusen mutta t3:nen paukahtanut
reilusti taulukosta yli viitearvon eli noussut.

Samoin väsymys ja kivut sekä aivosumu ovat palanneet.

Onko jollain tapahtunut samaa, ja onko liikaa vai liian vähän lääkettä?
11162
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

Eiku oikeesti, huolestuttaa vähän..Varsinkin kun lääkäri
ei jaksa ottaa yhteyt, sitä ei saa kiinni, se on vaihtunut 3 kertaa,
ja nyt ei oikein tiedä jaksaako uusia lääkkeittäkään.

Äänestä

Outoa jos T4V laskee, vaikka syöt Thyroxinia (onko lääkkeesi Thyroxin, näin arvelin?). TSH tietysti kuuluukin laskea, ja T3V kuuluu nousta, mutta ei jos T4V laskee. Olisi hyvä nyt konsultoida jotakin kilpirauhasiin hyvin perehtynyttä lääkäriä - niitä vain on harvassa.

Äänestä
  • Eiku sori..T3:nen on vaan noussut
    T4 noussut ja tsh on laskenut..

    Eli kaikkiko hyvin??

    Ja tyroksiinia syön.

    Äänestä

Kysypä tarkalleen ne lukemat ja teidän labran viiterajat niille ja postaa ne tänne niin on helpompi kommentoida. Oliko kyseessä "pelkkä" T3 vai T3V? "Pelkkä" T3 eli kokonaisT3 on epätarkka mittaus ja voipi sanoa vähän mita sattuu. Pökkyrä olo voi johtua liikatoiminnastakin. Ootko sykettä seurannut (onko noussut) tai ruumiinlämpöä (kuumottaako)?

Äänestä

No nyt kuulostaa jo järkevämmältä. Kun syo Thyroxinia, niin TSH kuuluu laskea ja T4V ja T3V nousta (mutta ei yli viitteiden). Laita tosiaan ne tarkat arvot ja viiterajat tänne.

Äänestä
  • T3-v = 7,5
    T4 = 20
    Ths = 0.29

    Siin on nyt kontrolliarvot, ja 150 µ menee tällä hetkellä
    ummetus ja turvotus ja väsymys on palanneet.
    Mitään oireita en ole kertaakaan tyroksiinista saanut.

    Äänestä

  • AP kirjoitti:

    T3-v = 7,5
    T4 = 20
    Ths = 0.29

    Siin on nyt kontrolliarvot, ja 150 µ menee tällä hetkellä
    ummetus ja turvotus ja väsymys on palanneet.
    Mitään oireita en ole kertaakaan tyroksiinista saanut.

    Arvot kertovat enemmän liika- kuin vajaatoiminnasta (T4V). Vastaavasti TSH on alle optimin (1-2), mikä vahvistaa liikatoiminnaksi tulkitsemisen. Keskustele lääkärisi kanssa lääkityksen vähentämisestä, mutta älä kerralla lopettamisesta.

    Äänestä

  • AP kirjoitti:

    T3-v = 7,5
    T4 = 20
    Ths = 0.29

    Siin on nyt kontrolliarvot, ja 150 µ menee tällä hetkellä
    ummetus ja turvotus ja väsymys on palanneet.
    Mitään oireita en ole kertaakaan tyroksiinista saanut.

    Kannattaa eka ihan pientä vähennystä kokeilla, vaikka nyt sitten 137,5 mikroon. TSH välttämättä osoita liikatoimintaa vars. vajislääkityllä, sehän menee monilla lähes mittaamattomaksi, vaikka nuo vars. kilpparihormonit vielä hyvin viitteissä ja saattaa olla vielä vajisoireitakin.

    Äänestä

  • ....... kirjoitti:

    Kannattaa eka ihan pientä vähennystä kokeilla, vaikka nyt sitten 137,5 mikroon. TSH välttämättä osoita liikatoimintaa vars. vajislääkityllä, sehän menee monilla lähes mittaamattomaksi, vaikka nuo vars. kilpparihormonit vielä hyvin viitteissä ja saattaa olla vielä vajisoireitakin.

    Arvot näyttävät hyviltä (viitearvoja ei ole, joten vastaan niiden yleisimpien viitearvojen mukaan), tosin T3V vähän kohonnut. Älä nyt ainakaan paljoa laske annostusta, vähän voit koittaa laskea ja katsoa, tuleeko olo paremmaksi. TSH on minusta ihan OK, se merkitsee näistä kolmesta arvosta kaikkein vähiten.

    Äänestä

  • Vajaa rouva kirjoitti:

    Arvot näyttävät hyviltä (viitearvoja ei ole, joten vastaan niiden yleisimpien viitearvojen mukaan), tosin T3V vähän kohonnut. Älä nyt ainakaan paljoa laske annostusta, vähän voit koittaa laskea ja katsoa, tuleeko olo paremmaksi. TSH on minusta ihan OK, se merkitsee näistä kolmesta arvosta kaikkein vähiten.

    Tarkoitus on vissiin lisätä?
    Että toi menis mittaamattomaksi?

    Äänestä

Miksi pitäisi lisätä mittaamattomaksi asti? Joskus hyvä olo tulee vasta kun TSH on mittaamaton, mutta useilla olo tulee paremmaksi jo ennen. Ja T3V näyttää jo vähän liikatoimintaa, joten minusta pieni annoasvähennys on se oikea.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


t3 nousee silti kirjoitti:

Eli sain lääkityksen noin 4 kuukautta sitten.
Silloin ei ollut viitearvot vielä yli, mutta olin elänyt 10 vuotta helvetissä.
Lääkitys alkoi auttaa 48 tunnissa ja annosta nostin tasaisesti
0,25 µ --> aina 125 µ.

Mutta kas kummaa nyt kun kävin labroissa eli kontrolleissa niin
tsh ja t4v olivat laskeneet hippusen mutta t3:nen paukahtanut
reilusti taulukosta yli viitearvon eli noussut.

Samoin väsymys ja kivut sekä aivosumu ovat palanneet.

Onko jollain tapahtunut samaa, ja onko liikaa vai liian vähän lääkettä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu