Miten verikokeeseen? Lista oireistani.

sdf4r4r

Eli siis miten pääsisin verikokeeseen? Menenkö vain terveyskeskuksen päivystykseen pyytämään sellaista? Nimittäin haluaisin varmistua siitä, ettei väsymykseni ja aivojeni hitaalla käyminen johdu esim. aineiden puutoksista/hiivasyndroomasta/kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Oireeni ovat ns. "brain fog" englanninkieliseltä nimeltään.

Eli siis:
-väsymys
-muistin huononeminen
-lihasten heikkous ja hidas palautuminen
-tuntuu kuin olisin vähän humalassa 24/7
-vaikea keskustella ihmisten kanssa (jäätyminen, en löydä oikeaa sanaa)
-muutenkin epäsosiaalisempi
-vaikea keskittyä tai lukea kirjaa

Olen 18-vuotias mies.

Ulkoilu ei tunnu auttavan - olin koko perjantain viikonlopun ulkona leirillä ja siellä ihan sama juttu.

6

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nossu Jäätä

      Et sä itse voi mitään verikokeita mennä pyytämään. Lääkärin vastaanotolle ja tämä määrää kokeet oireiden perusteella jos katsoo aiheelliseksi.

      • Pistoksissa

        Ei ihan niinkään, monet pyytävät kolesteroleja, D-vitamiinia yms. Näitähän ei lääkärit oma-aloitteisesti määräile jos ei ole niihin liittyviä epäilyjä, mutta terveydestään kiinnostuneelle ehdottomasti ovat erittäin tarpeellisia testejä. Tässä tapauksessa kuitenkin ilman muuta lääkärille ja antaa sen sitten päättää, mitä kannattaa ottaa hänhän se on sitä lääkärikirjaa plärännyt vuositolkulla.


    • Loppu Propagandalle

      Olet lukenut vähän liikaa nettien huuhaapalstoja... ainoa, joka väsymystä ja masennusoireita voi aiheuttaa, on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tuo oireistoon viittaa kyllä muuhun.

      Menen lääkärille ja sitten katsotaan.

      • Loppu Propagandalle

        Ja siitä D.vitamiinista vaahtoamisenkin voi jo lopettaa.


    • hfdjshakflhjlf
    • itsekin vajaa

      Loppu Propagandalle kirjoittaa nyt kyllä kummallisia.

      Nuo aloittajan kuvaamat oireet sopivat ihan täysin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Sinun kannattaa varata aika terveyskeskuksen lääkärille ja kertoa hänelle oireet. Jos on fiksu lääkäri, hän määrää nuo verikokeet. Ja jos ei määrää, niin pyydä itse päästä kilpirauhasverikokeisiin (tsh ja t4-v-verikokeet).

      Jos asut Pirkanmaalla, niin FimLabin laboratorioihin voi mennä ottamaan kilpirauhasverikokeet ilman lääkärin lähetettä (lähetteen voi tehdä itse netissä):
      http://www.fimlab.fi/lake/oma_terveys/index.tmpl?sivu_id=36

      http://www.fimlab.fi/lake/oma_terveys/tutkimuspaketit.tmpl?sivu_id=36

      Verikokeisiin pitää mennä hyvin nukkuneena (mielellään jo muutama hyvin nukuttu yö takana), mahdollisimman pian heräämisestä, klo 8-10 välillä aamulla, mutta mieluiten heti, kun labra aukeaa, älä syö, älä juo kuin max. lasi vettä aamulla, älä polta tupakkaa, vältä alkoholia edellisinä päivinä, vältä labra-aamuna rankkaa liikuntaa. -> Muutoin verikoetulokset saattavat vääristyä ja näyttää parempaa tulosta kuin oikeasti ovat.

      Pyydä tulokset kirjallisena itsellesi. Jos lääkäri sanoo tulosten olevan ok, pyydä arvot silti itsellesi. Moni lääkäri on valitettavasti pihalla kilpirauhasen vajaatoiminnasta eikä osaa diagnosoida "rajatapauksia", joiden tulokset ovat rajalla tai viitearvojen sisässä.

      Jos mitään ei selviä, mutta oireet jatkuvat, kannattaa ehdottomasti käydä kontrolloimassa verikokeet uudestaan silloin tällöin. Joillain saattaa oireita alkaa esiintyä jo vuosiakin ennen kuin verikokeissa näkyy mitään. Toki muut mahdolliset sairaudet tulisi lääkärin myös ottaa huomioon.

      Kannattaa lukea lisää näistä:
      http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ (lue etusivun alaosasta!)

      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/ucp.php?mode=logout&sid=42dd0a1e20cf6fe92e453d915ffc4902

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe