Raskaus ja laihtuminen

.

Olen menossa jo ns. loppusuoralla, rv 37 menossa.

Neuvolassa on kovasti ihmetelty, että kun painoni ei ole noussut raskauden aikana, tai käytännössä se on laskenut. Alkuraskaudesta laihduin (vaikka minulla ei ollut pahoinvointia) ja sen jälkeen kiloja on tullut vain muutamia lisää. Minulta on kysytty, että syönkö minä tarpeeksi ja olen siihen vastannut, että kyllä omasta mielestäni.

En siis todellakaan ole yrittänyt kontrolloida painoani mitenkään, syön pitkin päivää ja aina kun nälkä on. Jostain syystä vain painoni ei ole noussut.

Nyt tilanne siis se, että ne kilot mitä on tullut, niin ovat oikeastaan pelkästään vauvan lapsiveden paino noin suurinpiirtein ajateltuna. Lapsivettä normaali määrä.

Onko kellään käynyt samoin? Voikohan tästä seurata jotain huonoa?

Olen myös koko raskauden ajan saanut kuulla, että "voi kun sinulla on pieni maha". Sitä ne kaikki hokee.

5

7203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä hätiä

No, sinulla on varmasti tullut vielä paljon vähemmän, mutta minulla tuli yhdeksän kiloa ja olin jo ennen raskautta hoikka. Mikä itselläsi oli lähtötilanne? Ei minulla siitä mitään seurannut, paitsi että raskauskilot olivat viikossa poissa.

• Mami78

Heippa!

Mulla itsellä ei ole painoa tullut kiloakaan ja raskausviikkoja nyt 35 ja risat. Painoa on vielä -1 kg ekasta neuvolapunnituksesta.
      Olen vain tyytyväinen tilanteeseen, koska mulla oli lähtöpainoa jo yli 80kg...elikkäs ylipainoinen :(
      Missään vaiheessa ei painoni ole laskenut kerralla paljoa vaan pysynyt itseasiassa samassa koko ajan.
      Mä jäin kiinni sokerirasituksessa paastoarvossa( 5.3) joten olen ollut tarkka senkin takia.
      Kaikkee olen syönyt mutta kohtuudella parintunnin välein. Kyllä kaikki on ihan varmasti hyvin sinullakin, ja vauva ottaa tarvitsemansa.
      Me ollaan vaan kaikki niin erilaisia.
      -NOu hätä! :D

• .....

No, jos olet laiha tai normaalipainoinen niin olisin vähän huolissani. Jos et niin, asia ok. Jos olet hoikka niin käytännössähän tuo tarkoittaa, että elimistölläsi ei ole ollut antaa suoraan ravintoa lapselle vaan se on joutunut ottamaan sitä sinun rasvakudoksestasi. Tällöin on aika todennäköistä, että olisit saanut proteiineja ja muita hivenaineita tarpeeksi päivittäin. 1kilo per kuukausi eli 250g viikossa pidetään rajana, joka takaa lapselle sen tarpeellisten ravintoaineiden saannin ja kasvu mahdollisuuden. Imetys harvoin onnistuu, jos paino ei ole noussut ollenkaan. Ja imetys on tosi tärkeää pienelle. Tässä puhuin, jos ihminen on hoikka lähtöpainolta.

• ....

Siis epätodennäköistä. Ja varmasti tiedät itse oletko syönyt tarpeeksi. Jos et ole niin onhan se hieman väärin lasta kohtaan. Jo noin 7kilon painonnousu takaa yleensä jonkinlaisen pohjan imetykselle.

• emmäänytnimeekeksi

Täällä mennään vähän päälle puolivälin ja painoa on -5kg lähtöpainosta. Olen laihtunut, esim. lantiolta on lähtenyt 2 cm viimeisen 3 viikon aikana. Maha on kyllä pyöristynyt somasti :) En tiedä missä vaiheessa tuon painon pitäisi alkaa nousta, mutta painoa on sellainen 85 kg tällä hetkellä. Tosin teen fyysisesti raskasta työtä ja päivittäinen kulutukseni aineenvaihdunnan kanssa on sellainen 2000-2300kcal. Lisäksi myös käyn päivittäin salilla ja siellä palaa 500-1000 kcal päivittäin. Syön jonkun 1500 kcal edestä kasviksia, munia, lihaa, ruisleipää, maitotuotteita yms suht terveellistä, eli aika paljon tässä miinuksen puolelle jäädäänkin. Mutta oloni on mainio ja kätilö enemmänkin tyytyväinen, sillä hirveästi tuo paino ei saisikaan nousta.

Arvot on pysynyt hyvinä kun on liikkunut ja syönyt terveellisesti. Ja tunnen olevani elämäni kunnossa! Energiaa on kuin pienessä kylässä :D Katsotaan sitten mites se tuossa viimeisellä kolmanneksella sitten menee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe