Maitomäärä lisääntynyt?

äippäliini

Eli täällä sellanen tilanne, että vauva nyt 2kk. 2vko ikäisestä saakka aloitettiin lisänä korvike aina imetyksen päälle ja sitä menikin sitten imetyskerroilla aina 60-200ml. Korvike aloitettiin lisäksi, koska vauvan paino oli liian alhainen 2vko iässä, vauva painoi alle syntymäpainonsa. Silloin vauvaa syötin neuvolasta saadun ohjeen mukaan niin, että jokaisella imetyksellä molemmat rinnat 15min/rinta ja lisäksi korvike. Kun painokontrollit neuvolassa loppuivat, kun vauvan paino saatiin tasaantumaan, jatkoin osittaisimetystä niin, että annoin vauvan olla rinnalla niin kauan kun hän siinä tahtoi olla (ns.lapsentahtinen imetys), joskus oli 30min per rinta ja sitten lisäksi korviketta..
Nyt kuitenkin olen noin viikon ajan huomannut, ettei vauva enää tarvitse korviketta lisäksi oikeastaan muuten kuin illalla tai iltapäivästä ja kerralla menee 60-120ml imetyksen päälle. Ja lisäksi päivisin/öisin saattaa vauva syödä joskus vain 5min ja olla sen jälkeen tyytyväinen, syöntivälit päivällä on suunnilleen 2-4h, jos vauva syö vaan 5min kerrallaan niin sitten tuo syöntiväli pienemi ja jos syö 10-20min kerrallaan niin sitten väli pidempi. Sitten noin klo 21-22 aloitetaan "iltatankkaus", joka kestää yleensä parikin tuntia, jolloin imetän molemmat rinnat, joista vauva syö 15-20min per tissi (lopettaa itse syömisen) ja sen päälle annan korviketta, jota menee päivästä riippuen 120-200ml. Neuvolassa sanottiin vaan, että kyllä sen itse tietää, onko vauvalla nälkä jne. Juu ja kyllä, erotan jo vauvan itkuista, milloin vauva itkee nälkäänsä, väsymystä tms. Kuitenkin mietin, että onko tosiaan niin, että oma maitoni on vaan lisääntynyt? Eilen pumppasin pitkästä aikaa, kun rinnat tuntuivat kovin täysiltä, eikä vauva tuntunut olevan nälkäinen, niin sain 20min aikana pumpattua molemmista rinnoista yhteensä noin 110ml..Tiedän kyllä, että vauva voi saada enemmän maitoa, mitä pumpulla tisseistä heruu, mutta joskus aiemmin kun pumppasin, sain maks 80ml, joskus en yhtään mitään.
Ja miten muuten kun ennen toisesta tissitä suorastaan suihkusi maitoa, kun toisesta syötiin, niin nyt ei, eikä liivinsuojia kovinkaan monesti tarvii enää vaihtaa päivän aikana kun tissit eivät enää vuoda, onko sekin normaalia tässä vaiheessa? Alussa tuntui olevan jatkuvasti suojat märät ja kerääjiä sillon käytin, ni ne oli aina täynny, nyt ihan turha laittaa kerääjiä, kun ei niihin tule oikeastaan yhtään mitään..
Esikoinen kun on kyseessä niin kaikki nää jutut on mulle ihan uusia..

1

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieno juttu!

      Heippa! Hienoa, että olet jaksanut osittaisimettää! Osittaisimetyksestä on täysin mahdollista päästä vielä täysimetykseen teidän tapauksessa, kun korviketta menee noin vähän. Jos korvikemäärä on alle 200 ml päivässä, sillä ei ole juuri ravitsemuksellista merkitystä ja sen voi jättää pikku hiljaa pois. Kuten sanottua, huomaat kyllä, jos vauva on nälkäinen ja maitomäärän riittävyyttä voi seurata myös pissavaippoja tarkkailemalla. Jos niitä tulee riittävästi vuorokaudessa, niin nou hätä. :) Kyllä maitomäärä voi lisääntyä juurikin noin, että lapsen annetaan olla rinnalla aina, kun hän haluaa ja tarjotaan rintaa usein. Silloin vauva "tilaa" lisää maitoa rinnalta ja se alkaa sitä myös tuottaa. Pumppaamisesta ei tosiaan voi juuri määristä päätellä, mutta ei se nyt ainakaan huonompaan suuntaan ole muutosta, jos saa pumpattua enemmän, kuin ennen. Älä kuitenkaan säikähdä, jos yhtäkkiä et saakaan enää pumpattua paljonkaan, kun maitomäärä tasaantuu, vähenee monasti myös pumpulle heruminen.

      On täysin normaalia, että rinnat eivät enää valu maitoa, alussa rinnat vähän tulvivat yli. :) Minäkään en ole varsinaisesti tarvinnut liivinsuojia enää kuukauteen (vauva nyt 3 kk), vaikka alussa ne olivat läpimärät monta kertaa päivässä. Käytän niitä kyllä ihan hygieniasyistä, mutta eipä ne kastu enää oikeastaan ollenkaan.

      Voisit varmaan tehdä nyt niin, että kokeilet jättää korvikkeen melko pian pois ja pyydät sitten neuvolasta vaikka ylimääräisen punnituskerran, niin näet, onko painonnousu ok ja voit lakata huolehtimasta maidon riittävyydestä. :) Tsemppiä jatkoon, tosi hienolta kuulostaa teidän tilanne!

      Ps. Vauvan kasvaessa hänen imutehonsa kasvaa ja vauva pystyy imemään itsensä jopa muutamassa minuutissa kylläiseksi. Imetysajan pituudesta ei siis tarvitse huolehtia, vauva säätelee sitä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe