Kaikenlaista oppii!

Olen nyt tehnyt sudokuja tossa kisojen aikana ja
musiikkia kuunnellessa.

Systerin mies kun niitä teki ja katoin vieressä ajattelin ettei noin voi.
Hän heitteli numeroita sinne ja tänne mun mielestä ilman mitään järkeä.
Valmiiksi ne tuli ja oikein:)

Ite tuhrasin alussa kauheen vaikeesti rivi kerrallaan ja neliö kerrallaan.
Hidasta ja työlästä.
Mutta kun niitä olen nyt enemmänkin tehnyt niin olen oppinut jotenkin helpommin hahmottamaan kokonaisuutta ja ne tulee nopeammin täyteen.
Noh, täytyy myöntää että vielä menen niissä helpoissa.
Uskon kuitenkin että kun aikani niiden kanssa touhuilen niin alan niiden vaikeampien kanssa kohta pärjäämään.
Kait sitä vanhakin vielä oppii, jopa noissa ärsyttävissä numeroissa pärjäämään :)

Onks täällä muita sudokun täyttäjiä ja millä tavalla etenette?

21

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin satunnaisesti ajankulua.. valkkaan ne helpoimmat, niin voi tulla täys ja oikeenkin :)
      Joku tosin sanoi, kun paikallisessa lehdessä helppo,keskivaikea, vaikea.. ettei se välttämättä oo niin, silti otan helpon, jos jonkin otan.

      • Ite oon nyt jäänyt ihan koukkuun niihin.
        Ostin sellaisen ristikkolehden missä on sudokujakin monta sivua.
        Nyt kohta siirryn niihin keskivaikeisiin yhden helpon vielä teen.

        Niiden kanssa voi istua pihallakin.
        Aika vaan kuuluu kauheen nopeasti.


    • Joka (työ)päivä kolme sudokua, kahvi- ja ruokatauoilla. Die Zeit lehden sivuilta niitä kopioin. Schwer pitää olla, mittelitkään ei enää kelpaa. Mukavaa aivojumppaa, siinä se vierähtää kahvitauko, toisessa kädessä kahvimuki ja toisessa sudokukynä. Kuitenkin sitä kahvitaukoa venyttämättä. Joutuuhan sitä välillä loput jättämään seuraavalle tauolle, kun ei ole tarpeeksi älliä.
      Tyylinä ensin ykkösestä ysiin koko ruudukossa ja sitten riveittäin. Ruutuihin, joihin sopii vain kaksi numeroa, merkitsen ne himmeästi. Kun samassa rivissä tai pikkuruudukossa kaksi näitä, voi kyseiset numerot sulkea pois muista ruuduista.

      Harjoitus tekee mestarin, kohta sitä sinäkin täyttelet mieluummin niitä vaikeampia.

      • No aivojumppaa se kyllä mulle on ihan todella.
        Ja se just on kivaa kun mokomassa huomaa edistyvänsä.
        Oikein odotan etä koska pääsen niihin vaikeisiin käsiksi.
        Eli koska se hahmottaminen helpottaa niin paljon että ymmärrän niistä vaikeammista.


    • Onku se sudoku uusi kamppailulaji :).
      no, kyllä miä sen tiedän, että se on ristisanan joku muunnos. En sitten muuta tiedäkään.
      Oppimisen kanssa on niin sun näin.Jos jotain oppii, kohta unohtuu.
      Tässä on muuten tälle illalle oma sudoku. Ostin kymmenen kiloa mansikoita, siinä on jo tarpeeksi, että muistaa panna mansikat pakasterasiaan ja kannat roskiin.
      Oon miä aiemmin ostanut 50 kiloa, jokohan nuo riittäs.

      • Kyllä sulla ainakin mansuja riittää :))
        Meinaat tehdä kakkuja ja lettuja ihan oikein urakalla talven aikana.

        Jos ei olis tuota vuorotyötä niin lähtisin tai chitä opettelemaan. Sekään ei ole taistelulaji vaan sellainen rauhallinen liikuntamuoto.
        Katselin juuri vähän aikaa sitten kaupan senällä oli ilmoituksia.
        Kesällä tuolla yhdessä puistossa on aina niitä harrastajia.


    • Hei kun keikuskelen

      "Onks täällä muita sudokun täyttäjiä ja millä tavalla etenette?"

      No täälä näytön takana ei ainakaan ratkota sudokuja. Heevetin tylsää :) Jos mun kouraani lykättäis sudoku, niin se olis verrattavissa, jos kätöseeni lykättäis virkkuukoukku ja kalastajalankaa ja sanottais, että teehän sängynpeitto. Kauhiaa. Sekä virkkuu että sudoku lentäis varmaan aika sukkelaan päin seinää.

      Ristikkolehden ostin heinäkuussa ja ratkoin sitä saaressa, mutta täälä kotona sekin on tyssähtänyt.

      Mun hyvä ystäväni on sudoku-"hullu". Aina kun Tukholmasta luokseni saapuu, niin kassista kaivelee paksun sudokukirjan.

      Mulla on kaks sisarusta oppilaana. Ekana toinen soittelee 45 minsaa ja toinen oottelee käytäväs, sitten se toinen plimputtelee samaiset 45 minsaa. Lapset lukevat odotellessaan Aku Ankan taskukirjaa, mutta isä istua tapittaa koko puolitoista tuntia paikallaan ja ratkoo sudokuja. Hänellä(kin) on niihin oikein intohimo.

      Mulla on sitten joitakin muita juttuja, joita muut hämmästellen ihmettelee, että miten ihmeen ihmeessä jaksan tehdä semmosta.

      • Jokaiselle onneksi varmaan löytyy omansa mitä tykkää tehdä.
        Ite oon nyt varsinkin innostunut kun sen teko on saanut jotain sellaista laajuutta tai miten sen sanois.
        Alku oli melko takkuista.


      • Rimmir tänään

        Kyllä on huono omatunto tuon virkkuukoukun takia. Miten sitä jaksoikin virkata vaikka ja mitä verhoista patalappuihin silloin kun lapset olivat pieniä. Oli sitä melko pöhkö. Sekin aika olisi ollut paljon parempi olla muiden äitien ja lasten seurassa.

        Ikäpäivänä ei verhot ole passanneet ikkunoihini ja patalaputkin ovat aikoja sitten palaneet ja nakattu roskiin.


    • Pasi Anssi

      http://alypaa.com/sudoku

      Tuossa minun harrastus. Ja älypää vaikeusaste on jo niin vaikea, että on pakko arvata lopussa jokin numero ennen kuin saa valmiiksi. Siinä se ongelma juuri tuleekin, kun ei voi oikein päättelemällä ratkaista, vaan joutuu arvaamaan ja kokeilemaan meneekö loppu putkeen. Pitäisi aina voida päättelemällä ratkaista tehtävä, jos joutuu arvauksen puolelle, niin siitä menee mielenkiinto koko touhuun

      • Mie en koneella pelaile oikeestaan kun pasianssia.
        Ärsyttäviä noi mainokset jokaisessa välissä, ja kun yritin päästä eteenpäin niin olinkin jo ihan eri sivulla.
        Enkä siinäkään kilpaile. Edes itseäni vastaan.
        Sudokut riittää mulle vielä paperilla varmaan pitkään.
        Eilenkin kisojen aikana tuli paljon pyyhittävää, onneks käytän lyijykynää :))


    • Salander*

      Se on hyvä unilääke! Kerran löysin sellaisen sudokun missä oli 25 numeroa/ruutu ja rivi, olikohan nimeltään Mastodontti sudoku. Tärisin innosta :)) Aika rontti se oli, en saanut läpi.

      Niin kuin ylläoleva sanoi, en minäkään pidä niistä jotka tulee niin vaikeiksi että on pakko arpoa yhden numeron. Aika vähän niitä onneksi on, luulen että tulee vaan sokeaksi ratkaisulle jossain vaiheessa kun tekee ja tekee. Ei näe puita metsästä vai miten se meni. Luulen ettei mun pää vaan riitä hallitsemaan niin monta numeroa kerrallaan kun ne vaatisi. Joku korjatkoon mua jos olen väärässä..

      • Toi Mastodontti olis varmaan mulle ihan lian vaikee.
        Nyt kun Olympialaiset on ohi niin vähemmän on tullut oltua sudokuissa, teeveen äärellä kun myös koneellakaan.

        Syksyn tulo on taas vienyt mun sydämeni, tuntuu kuin koko maailma olis taas auki :)


    • u.u.

      Vaikeat sudokut ovat yksikertaisesti liian vaikeita. Helpoissa ei ole mitään haastetta. Oikeastaan sudokut eivät puhuttele mua mitenkään. Tykkään enempi kirjaimista.
      Musiikiksi valitsen Laura Närhiä esim. Hetken tie on kevyt, Mä annan sut pois - suomalaista riipaisevaa melankoliaa.

      • Tavallisia ristikoita on tullut tehtyä ihan lapsesta lähtien siksi sudokut on tuoneet väriä tohon elämään.
        Vaikeet on kyllä liian vaikeita ja ne jää mulla vielä tekemättä.
        Tossa lehdessä oli niitä niin paljon että oli hyvä valita.
        Aikani kattelin ja sitten joku alkoi hahmottua päässä ja sen kimppuun kävin.

        Mulla on nyt ollut korvamatona soimassa Jesse Kaiikurannan, Vie mut kotiin.
        Ja se alkaa vähän kiusaamaan jo.
        Vois vaikka vaihtaa tohon, Mä annan sut pois :)


      • u.u.
        tulisilla kirjoitti:

        Tavallisia ristikoita on tullut tehtyä ihan lapsesta lähtien siksi sudokut on tuoneet väriä tohon elämään.
        Vaikeet on kyllä liian vaikeita ja ne jää mulla vielä tekemättä.
        Tossa lehdessä oli niitä niin paljon että oli hyvä valita.
        Aikani kattelin ja sitten joku alkoi hahmottua päässä ja sen kimppuun kävin.

        Mulla on nyt ollut korvamatona soimassa Jesse Kaiikurannan, Vie mut kotiin.
        Ja se alkaa vähän kiusaamaan jo.
        Vois vaikka vaihtaa tohon, Mä annan sut pois :)

        Toisaikaista innostusta mullakin normiristikot, mikään haka en ole niitä ratkomaan. Silti tavaton hinku kokonaan ratkaistusta tehtävästä jonkinlaista tunnustusta vastaan.

        Saat vaihtaa, ellet halua Rasmuksen kappaletta Chill :)


    • Opettelin viime keväänä Hollanissa sudokujen tekoa. Aloitin helpoista, etenin keskivaikeisiin ja lopuksi vaikeisiin, joita en kuitenkaan aluksi saanut ilman apua läpi, mutta onnistumisen ilo oli suuri kun eka vaikea meni oikein.

      Sanaristikot ovat lemmikkilajini.

      • En niitä alussa minäkään läpi päässyt ilman apuja, mutta kun aikansa ahkeroi niin kyllä se alkaa helpottaa.

        Nyt oon taas harkinnut palapelin hommaamista kun mulla sellainen ihan oikeestaan tyhjänä oleva pöytä ja kuitenkin uskoisin syksyn edetessä tulee sateisia päiviä.

        Sanaristikot saa toistaiseksi odottaa päivää jolloin pääsen kyllästymisestä niihin.


    • Rimmir tänään

      En jaksa keskittyä sudokuun. Ratkoilen sanaristikoita ennen nukkumatin tuloa. Ristikot voivat olla suomeksi tai tämän maan kielellä.

      Työkaverit taas puolestaan innostuivat pelaamaan niitä sanaratkomisia puhelimitse ja internetin kautta, he pelaavat muitakin pelejä tuntemattomien kanssa. Ja kaikki he ovat 50 henkilöitä.

      • Sudokut on siitä kivoja,että kielimuuri ei estä niiden ratkomista ; )


      • Tää tietone kyllä mahdollistaa vaikka mitä!
        Ja varmasti löytää uusia kavereitakin pelien kautta.
        Koko maailma on käytössä.
        Ja onneksi iän ei kannata antaa lopettaa yhtään mitään.

        Nyt taas vähemmän minäkään pelailen mitään.
        Enemmän taas tällä hetkellä luen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe