mun ekalla sinsulla todettiin purentavika 4-vuotiaana. Se joutu kerran kuussa eläinlääkäriin Arkkiin missä lyhennettiin ilman rauhotusta yhteenkasvaneet poskihampaat. Itse leikkasin sen ylipitkät etuylähampaat 2-viikon välein kynsileikkurilla. Se eli 12-vuotiaaksi.
Sen tyttöystävä jouduttiin eilen lopettamaan, koska se ei syönyt enää kunnolla, tiputti ruuat suusta lattialle, mitään ei niellyt. Siltä poistettiin kuukausi sitten yksi mätä hammas ja leikattiin/viilattiin poskihampaita koska ne kasvoi yhteen, lisäksi yksi hammas puuttui kokonaan ja yksi oli lähtenyt irti kun lääkäri vähän koski siihen.
Hyvästä hoidosta huolimatta tilanne suussa ei parantunut. Se sai antibiooteista ripulin, laihtui ja jouduin syöttää sille ruiskulla kauravelliä. Eilen vein sen taas lekuriin, ja suussa oli tyhjiä koloja, mihin jää ruokaa, luupiikkejä ja haisi mädälle. Se piti lopettaa. Ikää oli 14-vuotta.
Onko mulla käynyt paska tuuri noitten sinsujen kanssa, vai onko tollanen yleistä? Tiedän yhden eläinkaupan jossa ei myydä kääpiökaneja sen takia kun nillä on niin paljon purenta vikoja, on kuulemma jalostettu niin pieniksi ettei hampaat mahdu kasvaa suussa.
Olen aivan romuna enkä enää ikinä aio ottaa uutta sinsua jos siitä luopuminen sattuu näin paljon.
muilla hammasongelmia?
3
83
Vastaukset
- Chinchillat100+
Chinchillan ruokavalio vaikuttaa oleellisesti hammasongelmien syntyy (erityisesti kalsiumin, A- ja D-vitamiinin puute, mutta myös muut vitamiinit ja kivennäisaineet). Siksi on tärkeää syöttää laadukasta pellettiä ja heinää. Toki muillakin tekijöillä on vaikutusta, mutta huonolaatuinen ruoka on yksi pahimmista altistajista..
Mitä ruokaa eläimesi ovat syöneet?
Tarkoitatko, että tuo 14-vuotias oli tähän asti ollut terve, mutta nyt sitten sairastui ja se piti lopettaa?- iso ikävä
Kyllä, 14-vuotias oli ollut terve kuin pukki, ei ikinä mitään. Oikein kaunis, kiltti ja ihana yksilö, voitti jonku ruusukkeenki näyttelystä kun kerran vein. Oli iso tyttö, 800-grammaa.
Ne molemmat söi jotain altromin pellettiä ja heinää, ei ikinä mitään muuta.
- Chinchillat100+
En ihan tajua pointtia, jos chinchillojen odotettu elinikä on 10-15 vuotta (joskus 20 vuotta) ja naaraasi eli terveenä 14 vuotta. Kyllähän vanhalla eläimellä aina lopuksi jokin elimistössä "pettää". En näkisi, että naaraallasi oli varsinaista hammasvikaa vaan siitä vain tuli vanha. Osanottoni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984