Poliisin sivuilla on maininta, että aselupaa hakiessa pitää esittää sotilaspassi?! Minulla on ennestään kolme lupaa eikä viimeisin ole kuin pari vuotta vanha eikä koskaan ole kysytty sotilaspassia?
Onko ikä (55v) riittävä peruste "palvelusta vapauttamiseen" vai pitäätö todellakin jostain alkaa metsästämään sotilaspassia. Ei aavistustakaan missä moinen asiakirja mahtaa olla?
Sotilaspassi aselupaa hakiessa
20
6852
Vastaukset
- Finlexin käyttäjä
Vuosi sitten kesäkuussa voimaan tulleella aselain muutoksella täsmennettiin 45 §:ää siten, että asevelvollisen on esitettävä selvitys suoritetusta varusmies- tai siviilipalveluksesta. Jos palvelusta ei ole suoritettu, asevelvollisen on esitettävä määräys aloittaa palvelus taikka päätös palveluksesta vapauttamisesta, palvelusajankohdan siirrosta tai palveluksen keskeyttämisestä syineen.
Poikkeuksia tästä selvitysvelvollisuudesta ei ole lakiin kirjattu. Näin ollen kannattanee ryhtyä kaivelemaan kaappeja.- Reservin Korpraali
Kiitos.
On tämä melkomoista. Lakeja säädetään kiireessä ja ilman järjen häivää. Olen todellakin 55 vuotias ja aseita ollut toistakymmentä vuotta ja rikosrekisteri kattaa yhden (12 vuotta sitten) saadun ylinoepussakon. Sotilaspassiko nyt kertoisi, että minulle ei pitäisikään antaa aseita? Jos kertoo, niin loogisesti ajatellen minultahan pitäisi ottaa entisetkin aseet kiireesti pois eikä vain kieltäytyä antamasta uusia.
No kun/jos se sotilaspassi löytyy, niin ei sieltä paljastu kuin lyhyt, mutta kunniakas armeijaura, jonka huipentuma oli korpraalin natsa.
Muutenkin poliisi saisi ottaa asioiden hoidossa mallia verottajasta. Verottajallehan ei pidä enää kiikuttaa toisen viranomaisen antamia lappuja ja lippuja, vaan he ovat huomanneet, että tietotekniikka ja tietoliikenne ovat kehittyneet sitten tsaarin ajan niin paljon, että nämä tiedot liikkuvat ihan elektronisesti eikä niitä kaikkia tarvitse siinä välillä printata paperille.
Sotilaspassinkin voisi periaatteessa vaikka väärentää, mutta eri viranomaisten rekistereissä olevien tietojen (esimerkiksi armeijan keskeyttämisen syy) on vaikeampi mennä muuttamaan. Eli palvelisi paremmin tarkoitustakin kuin tämä vintage-toimintamalli. - oma passi hukassa m.51
Reservin Korpraali kirjoitti:
Kiitos.
On tämä melkomoista. Lakeja säädetään kiireessä ja ilman järjen häivää. Olen todellakin 55 vuotias ja aseita ollut toistakymmentä vuotta ja rikosrekisteri kattaa yhden (12 vuotta sitten) saadun ylinoepussakon. Sotilaspassiko nyt kertoisi, että minulle ei pitäisikään antaa aseita? Jos kertoo, niin loogisesti ajatellen minultahan pitäisi ottaa entisetkin aseet kiireesti pois eikä vain kieltäytyä antamasta uusia.
No kun/jos se sotilaspassi löytyy, niin ei sieltä paljastu kuin lyhyt, mutta kunniakas armeijaura, jonka huipentuma oli korpraalin natsa.
Muutenkin poliisi saisi ottaa asioiden hoidossa mallia verottajasta. Verottajallehan ei pidä enää kiikuttaa toisen viranomaisen antamia lappuja ja lippuja, vaan he ovat huomanneet, että tietotekniikka ja tietoliikenne ovat kehittyneet sitten tsaarin ajan niin paljon, että nämä tiedot liikkuvat ihan elektronisesti eikä niitä kaikkia tarvitse siinä välillä printata paperille.
Sotilaspassinkin voisi periaatteessa vaikka väärentää, mutta eri viranomaisten rekistereissä olevien tietojen (esimerkiksi armeijan keskeyttämisen syy) on vaikeampi mennä muuttamaan. Eli palvelisi paremmin tarkoitustakin kuin tämä vintage-toimintamalli.Mitäs jos näyttää viranomaiselle isukin sotilaspassia. Siitä sentään löytyy tietoja pitkään jatkuneesta aseen käytöstä, taistelupaikoista, sekä aseen kanssa kunnostautumisesta,saadut kunniamerkit. Lisäliitteenä vielä sukulaisten ja naapurien lausuntoja joita olen lapsesta asti saanut kuulla; "sää olet ihan kun isäs,teet kaiken kun isäs, sää olet ihan isäs näkönenkin".
- ........
oma passi hukassa m.51 kirjoitti:
Mitäs jos näyttää viranomaiselle isukin sotilaspassia. Siitä sentään löytyy tietoja pitkään jatkuneesta aseen käytöstä, taistelupaikoista, sekä aseen kanssa kunnostautumisesta,saadut kunniamerkit. Lisäliitteenä vielä sukulaisten ja naapurien lausuntoja joita olen lapsesta asti saanut kuulla; "sää olet ihan kun isäs,teet kaiken kun isäs, sää olet ihan isäs näkönenkin".
.
- rtyrtyret
Vaikka topicci on vanha niin vastaan silti.
Hain juuri hankintaluvan ensimmäiseen aseeseen (haulikko). Soveltuvuustestin jälkeen varasin ajan haastatteluun. Kysyin haastattelijalta että miksi sotilaspassi piti näyttää. Vastaus oli ihan ymmärrettävä: Jos ikäiseni 25v-mies ei olisi käynyt armeijaa, niin poliisia kiinnostaa että miksei ole. Esim onko saanut vapautuksen vaikka mielenterveyden johdosta. Eli onko armeijan käymättömyyteen syynä jokin sellainen seikka joka voisi olla esteenä aseluvan saamiselle.
Eli armeijan käynti ei ole pakollinen. Poliisia kiinnostaa vain syy että miksei ole. - toveriherkka
itselläni on diagnosoitu adhd (jonka vuoksi asepalveluksesta vapauttaminen) 14-vuotiaana, mites nyt 22-vuotiaana aseenkantolupaa hankkiessa mahtaa käydä?
- Eräjalmar
Mahdoton sitä on kenenkään ulkopuolisen tietää. Todennäköisesti johtaa jatkotoimenpiteisiin, lääkärin lausuntoihin yms. joiden perusteella virkavalta antaa päätöksensä.
- Jore Ilomantsi
Minulla on todettu krooninen tuhkarokko ollessani kuusi vuotias. Tauti vaivaa edelleen neljän vuosikymmenen jälkeen. Onko tämä este itselataavalle kiväärille tai mustaruutirevolverille. Miten lupaviranomainen yleensä suhtautuu kroonisia sairauksia sairastaviin? Eiväthän ne tartu.
- teveys
Mee jore lääkäriin ja mieluummin psykiatrille.
- Jore Ilomantsi
Mites on kun mu on vapautettu armeijasta tuhkarokon takia ja mitään oikeeta sotilaspassia ei ole. Mutta löytyy sellanen väärennetty jonka mukaan olen päässyt armeijasta kahdeksan kuukautta palvelleena niinkun everstiluutnanttina pois. Kannattaako tää ottaa mukaan luvan hakuun?
Hyvä kun muistutit lääkäriin menosta kun mulla on tänään lääkäriaika, pitää mennä näyttämään sisään kasvaneita ukkovarpaan kynsiä.- Ilman muuta se
kannattaa, kun on noin hyvät ylennykset saanut.
Hae samalla konetuliaseelle lupaa. Everstiluutnantit saa semmoiset ihan kevyesti.
Poliisi antaa omista varastoistaan pikkurahalla.
- mosa4
Lainaan aihetta kysyäkseni, miten tuon varusmiehen aseluvan kanssa asian laita on, tarvitseeko mitään muuta kuin kutsuntatilaisuuden lääkärintarkastuksen vai pitääkö käydä psykiatrilla tms. joku pällitesti vielä läpi?
- jaksamista.....
jore--Hyvä kun muistutit lääkäriin menosta kun mulla on tänään lääkäriaika, pitää mennä näyttämään sisään kasvaneita ukkovarpaan kynsiä.
kauhea tilanne...tuskaa tulossa ,,ite olin samassa ku....a ja kaikki tähdet näin noita kynsiä kavennettaessa,,en todellakaan kadehdi - kynsi-erkki
Hei kaikki! Olen menossa syksyllä kutsuntoihin ja mullakin kasvaa varpaissa kynnet sisään. Ei kai se ole syy vapautuksen saamiseen. Kävely on vaikeaa kun varpaisiin sattuu niin vietävästi. Kai ne voidaan korjata jossain sotasairaalassa?
Asepalvelus olisi minulle välttämätöntä käydä sillä olen kuullut jostain että hyvin suoritetun palveluksen jälkeen voi erilaisia armeijan aseita käydä lainaamassa varuskunnasta kun on menossa ampumaradalle harjoittelemaan. Varuskunnasta saa myös ostaa edullisesti patruunoita.
Onko kellään tietoa miten isoja aseita sieltä saa lainaan? Mua kiinnostaa lähinnä rynkky, konari ja pistooli. Mitään isompaa en oikein vois ottaakaan kun ei ole vielä ajokorttia, autosta puhumattakaan millä niitä kuljettaa.
Ton kynsiasian kun saisi nyt ensin kondikseen, kipu on ihan kauhea ja mätää valuu.- Suurin on
raskas raketinheitin, mutta sinulla pitää olla C-kortti. Muuten et sitä saa ajaa niin ei voi lainata.
Farmariautoon saa konekiväärin lainaan, muutoin vaan rynkyn.
- kynsi-erkin veli
Mulla vaivaa myös vuotavat pukamat. Onko niin että ne voi polttaa kiinni kertasingon perästä purkautuvalla lieskalla. Miten on asiantuntijat? Kai tää olis hyvä peruste saada lainaan kertasinko jostain armeijan varastosta.
- ammuskelija.
Sotilaspassin vaatiminen on jonkin aivottoman virkamiehen älynväläys. Sotilaspassi vaaditaan jokaisen aseluvan hakupaperihin, mutta esim. soveltuvuustestiä ei. Mikä leinee tuon virkamihen aivot tuhonnut vai valitaanko virkamiehiksi henkilöitä ilman aivoja.
Mihin sotilaspassi tiedot katoaisi vat, jos sen on kerran esittänyt? Ovatko piliisin tiedostot niin epäluotettavia, ettei sinne pysty tietoa pysyvästi kirjaamaan? Eikö eri virastojen välillä ole alkeellisintakaan tiedonkulkua, jottei puolustusvoimista saisi tietoa siirrettyä poliisin tietokantaan?
Tästä ei pysty muuta johtopäätöstä vetämään kuin, että lakeja valmistelevilla virkamiehillä ei ole aivoja lainkaan. - jussi 29
nykyään reservin kapteeni ja majuri ovat tasavertoisia sivarin kanssa..itekkin päällystössä palvelleena minulta kiellettiin piekkarilla harrastaminen..koska armeija ei tarkoita että kaveri osaisi käyttää asetta...
- tasa-arvo on hyvä
No eikö se tasavertaisuus ole hyvä asia, miksi joku majuri saisi mitään etua muutamasta kaupanapistaan. Ei semmoinen ole nykyaikaa.
- maj. Lepoasento
Majuri Lepoasento tässä päivää. Kyllä majurin arvosta on minulle selvää käytännön hyötyä lainatessani puolustusvoimien kalustoa. Esimerkiksi kesälomalleni hain panssariprikaatista Leopard-taistelupanssarivaunun sekä siihen kuuluvia ampumatarvikkeita sillä muutama vuosi sitten ostamallani metsätilalla on huomattavaa raivauksen tarvetta ja Leopardin käyttö tähän tarkoitukseen on aivan omiaan ja jälkeähän todella syntyi useamman hehtaarin alalle. Iltapuhteena kävin purkamassa erään naapurin leivinuunin Leopardin nuoliammuksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783