”Jyvät seuloutuvat akanoista” kp:lla

jyvä vaiko akana?

Lainasin otsikon eräästä äskettäin olleesta kirjoituksesta Kohtauspaikalla, koska se kertoo mielestäni varsin ytimekkäästi Kohtauspaikan sisäisestä yhteishengestä tai vertaistuesta, jos sitä sitten niin haluaa nimittää.

Samalla taisi minullekin selvitä syy joittenkin kirjoittajien valituksiin Kohtauspaikan sisäpiiristä ja ikävästä hengestä kirjoittajien välillä. Merkille laitoin myös sen että toiset uudet kirjoittajat toivotellaan tervetulleeksi hyvin lyhyesti ja vain harva vaivautuu kirjoittaman sanan tai pari kun taas toisille kirjoitellaan selvästi enemmän ja ihan eri tyyliin. Jos kriteerinä on se, että ensin avautuu puoli elämää julkisesti muille kohtauspaikkalaisille, niin voi hyvät hyssykät sentään!

Tällainen jyvien ja akanoiden erottelu on ikävä piirre ja antaa koko keskustelupalstalle ikävän hengen. Tuosta edellä mainitsemastani viestistä saa vielä sen käsityksen, että kyseinen kirjoittaja suorastaan kehottaa uutta tulokasta erottelemaan jyvät ja akanat toisistaan.

Toinen hyvä esimerkki on se, kun eräskin kirjoitti kuinka hyvin menee diabeteksen kanssa, niin saman tein vakituiset kirjoittajat teilasivat kirjoituksen. Olen monta kertaa miettinyt miksi kaikki sairautensa kanssa hyvin pärjäävät diabeetikot katoavat palstalta hyvien vinkkiensä kanssa ja vain ne, joilla menee tavalla tai toisella huonosti diabeteksen kanssa tai joilla on muita ongelmia itsensä kanssa, jäävät kirjoittelemaan toisille samankaltaisille. En voi kun ihmetellä sellaista ajatusmaailmaa missä elämä ei saisi sujua hyvin diabeteksen kanssa.

Kolmas kirjoitti myös hyvin osuvasti ”…ei ajattelisi itse olevansa vain antavana osapuolena, vaan osoittaisi että saattaisi arvostaa muidenkin kokemuksia ja itsekin kykenevänsä vastaanottamaan jotain.” Minusta tuo on varsin oiva suositus juuri pitkänlinjan diabeetikoille, koska heistä monella tuntuu ajatukset jämähtäneen paikalleen.

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä jo-piirteenä mainittakoon yleensä näitten samojen em. kirjoittajien käyttämä joitakin nimimerkkejä erittäin ikävästi halventava tyyli kirjoittaa palstalla. Ei voi kuin ihmetellä, miten aikuiset ihmiset eivät pysty hillitsemään omaa kielenkäyttöään. Kaiken lisäksi, pitäisikö näihin samoihin ihmisiin voida jotenkin samanaikaisesti myös luottaa, etteivät he jossain vaiheessa ryhdy halveeraamaan samalla tavalla vaikka nyt juuri minun kirjoituksia. Tai miten heidän kanssa arvaisi lähteä johonkin livetapaamiseen uskoutumaan omista asioista. Mutta tuossahan heillä onkin varsin oiva ”salainen ase” pitää palsta omassa hallinnassaan, tosin erittäin ikävä sellainen. Minunkin tajunta alkaa vähitellen ymmärtää sen, miksi niin harva uusista kirjoittajista viihtyy Kohtauspaikalla alkua pitempään.

Olisikohan syytä pitkään palstalla olleiden välillä miettiä myös omia asenteitaan eikä aina vaan syyttää muita? Tuskin tänne suomi24-palstalle aikaisemminkaan kirjoitetut Kohtauspaikka-aiheiset valitukset kuitenkaan ihan perättömiä ovat.

Seuraavaksi varmaan joku yli-innokas kohtauspaikkalainen tulee tännekin puolustautumaan ja kääntämään asioita omaksi edukseen, mutta tosiasia on kuitenkin se, että miettimisen aihetta löytyy varmasti monenkin kirjoittajan asenteessa ja suhtautumisessa muihin kirjoittajiin eikä erilaisten ajatusten ja mielipiteiden suvaitseminenkaan ole kriminalisoitu teko, ei ainakaan vielä. Jokainen meistä on kuitenkin ihan oma ja erilainen yksilö ja painii viime kädessä ihan itse oman sairautensa kanssa eikä muut kirjoittajat voi mitenkään tietää, miten muut lukijat kokevat teidän kirjoittelunne ja jyvä-akana erottelunne. Kanssaihmisten mielipiteiden ja ajatusten aliarvioiminen on tänä päivänä hämmästyttävän yleistä, vaikkakin hyvin ikävää.

Olen seurannut Kohtauspaikkaa hieman vaihtelevasti joitakin vuosia ja alussa jopa kirjoittelinkin, mutta sisäinen ilmapiiri sai vetäytymään pois. Itse toivoisin etenkin pitempään sairastaneilta ja vuosia Kohtauspaikalla aikaansa viettäneiltä enemmän erilaisten mielipiteiden suvaitsevaisuutta ja itsehillintää viesteihin vastaamisessa, myös erilaisten mielipiteiden kunnioittamista ja vastaavasti vähemmän provosoitumisia, toisten kirjoittajien halveksuntaa ja julkisia sanasotia. Tämän taudin hoito kun ei jokaisella onnistu yhdellä ainoalla, samalla metodilla.

Joskus tuntuu kieltämättä myös sille, että jopa Tiedotus ”tuomitsee” mielipiteitä turhan pitkään näiden pitkänlinjan diabeetikkojen kannan mukaisesti ja poistaa ainoastaan joitakin viestejä ketjuista, mutta kaikki halveeraukset ym. jätetään ketjuun.

13

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämäkö?

Tarkoitatko nyt hätä hyökkäystä Veijo Puustista vastaan, jota Kohtauspaikalla on viime aikoina käyty? Veijo tuli uutena ja häntä kohtaan todellakin on siellä hyökäytty. Veijon ajama asia on hyvä, mutta hänen tapansa tuoda sitä esiin ei ehkä ole niin hyvä. Veijo on suututtanut ihmiset jo täällä suomi24-sivustolla sekä ainakin iltalehden keskustelupalstalla. Näistä hänet on jo heitetty pihalle. Nyt on näköjään vuorossa Kohtaupaikka, seuraillaan kuinka pitkään hän pysyy siellä.

Mielenkiinnolla seuraan kumpaakin, niin tätä diabetes-palstaa kuin kohtauspaikkaakin. Rivien välistä kun lukee, saa kaipaamiaan vinkkejä molemmista. Suodatinta täytyy toki käyttää kummassakin, kuten muissakin netti-informaatioissa.

Terveisin vain vähän vaivainen diabeetikko, yleensä sujuu kuitenkin kivasti

• Korjaus

Oho, kirjoitusvirhe...alku: Tarkoitatko nyt TÄTÄ hyökkäystä... Jne.

• jyvä vaiko akana?

En tarkoita Veijo Puustista sen enempää kuin ketään muutakaan erikseen, vaan mielestäni Kohtauspaikan henki ja sisäinen ilmapiiri ovat kaukana siitä, mitä vertaistukipalstalta toivoisi. Itse en ainakaan pystyisi mitenkään uskoutumaan tuollaiselle poppoolle, joka seuraavassa hetkessä ivaa ja pitää pilkkanaan joitakin kirjoittajia. En mitenkään voi kuvitella vertaistuen antajiksi noin kaksinaamaisesti toimivia kirjoittajia!

• Saman todennut34

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Muutamia kirjoituksia tehneenä voin sanoa sivustoa sisäsiittoiseksi. Uusia jäseniä kohdellaan aika tylysti. Vielä jos hoito on terveen luokkaa,, niin jotain vikaa siitä löytyy tai arvostellaan kielteisen sävyyn.

Eikö kuitenkin ole hieno asia, jos jollain on hoito hyvin hallinnassa (helppohoitoinen D1)!

• -ei-kiitos-

Ne on varmaan samoja tyyppejä, jotka on kouluaikona olleet koulukiusaajia ja nyt ne on vaan siirtyneet nettiin kiusaamaan kun ei ole muita kiusattavia. Tai sitten ne on ite joutuneet koulukiusatuiksi ja pistävät "vahingon" kiertämään netissä. Raukkamaistahan se on.

Ei kohtauspaikalla ainoastaan vanhat kirjoittajat ole ilkeitä vaan monet uudemmat on ihan samanlaisia. Ja yksi pahimpia on se mammapalsta, missä tuoreet äidit laukovat mitä sattuu ja ovat ajamassa muita pois. Tänäänkin siellä kirjoitti joku jotain ettei toisten vertaistuki ole mitään ja oli ajamassa muille palstoille. Mistä sekin tietää kuka saa irti kenenkin kirjoituksista ja mitä. Olisi enemmin pitänyt itse suunsa kiinni ennen kuin menee aukomaan suutaan muitten puolesta.

• -ei-kiitos- kirjoitti:

Ne on varmaan samoja tyyppejä, jotka on kouluaikona olleet koulukiusaajia ja nyt ne on vaan siirtyneet nettiin kiusaamaan kun ei ole muita kiusattavia. Tai sitten ne on ite joutuneet koulukiusatuiksi ja pistävät "vahingon" kiertämään netissä. Raukkamaistahan se on.

Ei kohtauspaikalla ainoastaan vanhat kirjoittajat ole ilkeitä vaan monet uudemmat on ihan samanlaisia. Ja yksi pahimpia on se mammapalsta, missä tuoreet äidit laukovat mitä sattuu ja ovat ajamassa muita pois. Tänäänkin siellä kirjoitti joku jotain ettei toisten vertaistuki ole mitään ja oli ajamassa muille palstoille. Mistä sekin tietää kuka saa irti kenenkin kirjoituksista ja mitä. Olisi enemmin pitänyt itse suunsa kiinni ennen kuin menee aukomaan suutaan muitten puolesta.

Oho, olin juuri kirjoittamassa, että KOhtauspaikan Diabetes ja raskaus -palsta on ihana. Siellä kirjoitellaan ystävällisesti ja ollaan empaattisia ja otetaan uudet hyvin mukaan. Olen vain seuraillut kirjoittelua taka-alalta, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi osallistua keskusteluun. Paljon olen saanut hyviä vinkkejä omaan raskaushaaveiluuni 1-tyypin diabeetikkona.

Ja sitten huomasin täällä tämän kirjoituksen:

"Ja yksi pahimpia on se mammapalsta, missä tuoreet äidit laukovat mitä sattuu ja ovat ajamassa muita pois. Tänäänkin siellä kirjoitti joku jotain ettei toisten vertaistuki ole mitään ja oli ajamassa muille palstoille."

Yllätyin todella paljon, että onko tosiaan joku raskaus-palstalla tällaista kirjoittanut ja kävin lukemassa kaikki eilen ja tänään kirjoitetut viestit -->ei löytynyt tällaista kuvailemaasi kirjoitusta, ei yhtään edes tämän kaltaista kirjoitusta :/ . Ei kai tämä ollut keksittyä? Käykäähän lukemassa, ei siellä ole tällaista tällä päivämäärällä eikä eiliselläkään...

Muilta kohtauspaikan palstoilta voin tällaista toimintaa odottaakin, niissä ollaan aika paljon sotajalalla erilaisten näkemysten kanssa, mutta mammapalsta ihan oikeasti poikkeaa muista palstoista. En pysty vahvistamaan nimimerkin "-ei-kiitos-" näkemystä, vaan minusta se vaikuttaa täysin keksityltä. Ja tätä ei kai tarvitse sen enempää todistella, vaan jokainen voi käydä itse kyseistä mammapalstaa lukemassa ja todeta tämän olevan täyttä valetta.

Mukavaa päivän jatkoa kaikille - niin diabeetikoille kuin muillekin! :)

• -ei-kiitos-

Kuule "basaali", luepas vähän tarkemmin, mitä kirjoitin, tai siis mitä en kirjoittanut. En nimittäin kirjoittanut raskaus-palstasta yhtään mitään, vaan mammapalstasta ja eikös niitä mammoja ole muuallakin, joten käypä aikasi kuluksi lukemassa vähän muitakin kp-palstoja. itse en viitsi enää lähteä etsimään kys. viestiä enkä tiedä vaikka kys. kirjoittaja olisi sen poistanut, mutta sinun on ihan turha tulla tänne laukomaan perättömiä valheitasi ja syyttelemään toisia valehtelemisesta, kun itse kuitenkin osoittauduit nyt valehtelijaksi!

Oma käsitykseni kohtauspaikasta sen kun vahvistuu tuon "basaalin" kirjoituksen myötä tuohon aloittajan suuntaan. Ja jos vähän tarkemmin pohtii asiaa, niin eihän kohtauspaikalla taida olla minkäänlaista kunnon ryhmähenkeä, kun on yhtä tappelua ja kinastelua koko ajan ja typerää provosoitumista kaiken maailman asioista. En voi kun ihmetellä aloittajan kanssa koko touhua ja sitä että mikä siinä on että nykyihminen on niin täynnä omaa itteään ja omahyväisyyttään, ettei pysty enää sulattamaan toiste mielipiteitä ja ajatuksia, jos ne ei ole oman mielensä mukaan, vaan aina pitää olla kommentoimassa palstoille jotain typeryyksiä ja vääntämässä riitaa muitten kirjoituksista.

Tiedotuksen viestin lukaisin ja siinä olikin tällä kertaa ihan asiaa, kun kehottivat olemaan provosoitumatta toisten kirjoituksista. Sen kun vielä oppisivat vaikka taitaa olla turha toive suurimmalle osalle.

• Sori "-ei-kiitos-" !!! Nyt minulle tapahtui silkka väärinymmärrys, joten pahoitteluni :) .

Ymmärsin tosiaan virheellisesti, että tarkoitit tuolla mammapalstalla raskaus-/odotus-palstaa, joten vilpittömät pahoitteluni. Kuten aiemmin kirjoitinkin, ihmettelinkin tosiaan jos raskaus-palstalla olisi tällaista toimintaa ollut. Minä kun olen kokenut sen niin mukavaksi palstaksi. Mutta hyvä, kun väärinymmärrys tuli korjattua. Usein mammapalstoilla tosiaan viitataan näihin raskausjuttuihin, en ymmärtänyt että viittasit äiti-kirjoittelijoihin.

Ja "basaali" toivoo, ettei häntä leimattaisi kohtauspaikan "mammoihin"...kun en kerran siellä ole rekisteröityneenäkään. :)

• heipä hei

Minäkin sain kuvan että mammapalstalla tarkoitettiin raskauspalstaa. Hyvä kun asia korjaantui. Minäkin olen käynyt lukemassa kohtauspaikan raskauspalstaa ja minusta se on mukava. :)

Ei viitsittäisi täällä alkaa käyttäytyä samalla tavalla kuin kohtauspaikalla yleensä käyttäydytään...eli ehkä "-ei-kiitos-"nimimerkin ei tarvitse ihan noin vihaisesti hyökätä "basaalin" kirjoitusta vastaan...hyökkäys oli nyt kuin suoraan kohtauspaikalta...ja "-ei-kiitos-": en tarkoittanut tätä pahalla C:
      Ja minusta "basaali" pyysi jo mukavasti anteeksikin väärinkäsitystään eli ehkä voimme jatkaa tästä ilman hyökkäyksiä :)

• -ei-kiitos-

"heipä hei" sinulle, sitähän täällä on nimenoman toivottu, ettei tänne tulisi samanlaista epäsovinnaista henkeä kuin kohtauspaikalla on, Jos kuitenkin lukisit uudelleen tuon "basaalin" viestin, niin ehkä huomaat kuinka hän ihan selvin sanoin väitti, että valehtelen. Edellinen vastaukseni oli siis hänelle, ei sinulle, ja kirjoitin sen siinä vaiheessa, kun hän ei ollut vielä kirjoittanut anteeksipyyntöään ja sitten tulet sinä tähän väliin seli-seli-juttuinesi.

Noh, menköön tällä kertaa. Pääasia, että asia selkisi ja "basaalin" väite valehtelusta tuli kumottua. Sen verran kuitenkin vielä tuosta mammapalstasta, että itse kolmen lapsen vanhempana en niinkään katso vasta raskaana olevia äideiksi kuin sellaisia, joilla on jo lapsia. Tuo on juuri tärkeä muistaa, että me ei kaikki ajatellakaan samalla tavalla edes samoista asioista ja jos niin kuvittelee, niin sillä saa helposti kylvettyä eripuraa keskusteluihin.

Asia siis ok, "basaali".

• heipä hei

"ja sitten tulet sinä tähän väliin seli-seli-juttuinesi"

:( höh, sorry, minäpä poistun. :(

• "-ei-kiitos-": OK! Hyvä kun asia selvisi eikä jäänyt paha mieli kumallekaan. :)

Ja se on kyllä totta, että eri ihmiset ajattelevat heräkästi samoistakin asioista eri tavalla. Tää oli nyt täysin mun moka tällä kertaa, myönnän sen reippaasti. Varmaan tää "mammapalsta"-sekaannus on myös vähän sukupuoleen sidottu asia. Naiset usein pyörisekelevät näillä mammapalstoilla (ja nyt tarkotan siis raskaus ja odotuspalstoja). Ja nämä mammapalstat (siis muutkin kuin kohtauspaikan) väkisinkin muodostuvat haaveilevista, juuri raskautuneista, odottavista, pikkuvauvojen äideistä ja jo isojen lasten äideistä eli mamma-käsite on aika laaja. Vaikka en vielä olekaan äiti, valitettavasti :/ ja vaikka itsekin ajattelen äidin olevan vasta sitten, kun lapsi on jo syntynyt, niin nyt tämä yleinen nettien mammapalstakulttuuri sekoitti minua tässä tapauksessa. Ja virheellisesti luulin sinun takoittavan kohtauspaikan raskaus-osiota. Siellä kun keskustelevat vasta lapsesta haaveilevat kuin jo synnyttäneetkin äidit, vaikka palstan nimi onkin Diabetes ja raskaus.

Mutta tästä ei tarvitse enää minun puolestani jatkaa. Hyvä kun asia selvisi. :)

• Mie ja sie

Kyllä tänne kaikki mahtuvat! Ja kaikki(en) seli-selitkin. Ei tartte "heipä hei" mihinkään poistua. :>

Ja miekin luulin ensiksi, että mammapalstalla takoitettiin sitä kohtauspaikan raskaus-odotus-synnytys-äitiys palstaa. Oon myös nainen ja oon "basaalin" kanssa samoilla linjoilla että ehkä naiset käsittävät herkemmin tuon mammapalstailun laajemmin. siis siten että sillä tarkotetaan myös haaveilevia, odottavia, synnyttäneitä äityleitä. Naiset niillä palstoilla enempi pyörivät miusta tai mie en oo koskaan törmännyt eri mammapalstoilla miehiin.

Ja miun diabeteksesta sen verran että oon ykkönen ja ihan kivasti mennee. Joskus tietysti tökkii ja jottain ongelmaakin on ilmennyt mutta elämästä nauttien kuitenkin. :>

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe