Paniikkihäiriö ja lentopelko=ahtaan paikan kammo

Iik,suljetut paikat

Minun pitäisi ensi keväänä lentää lähisukulaiseni luokse Aasiaan. Minulla on todellinen ahtaan paikan kammo: hissiä en käytä, linja-autossa tulee ahdistava olo, jos rupean ajattelemaan, että en pääse sieltä ulos, auton takapenkillä turvavöissä on myös ahdistavaa istua jne eli kaikki suljetut tilat (esim. isossa väkijoukossa, esim. kauppa, juna jne).
Lento kestäisi 8 tuntia. Miten ihmeessä selviän siitä? Miten saada lähisukulaistani uskomaan, etten mitenkään kykene olemaan kahdeksan tuntia yhteenmenoon suljetussa tilassa. En pelkää, että lentokone tipahtaa maahan, vaan juuri tuo, että olen suljetussa tilassa ahdistaa !!!
Olen jäänyt lapsena n. 5 vuoden ikäisenä komeroon, josta en päässyt pois, kun ovenripaa ei ollut sisäpuolella. Jouduin olemaan äitini mukaan siellä suljetussa tilassa vain muutaman minuutin, mutta vaikka olen jo lähes 60-kymppinen, muistan tuon tapauksen !!
Kerran (enkä ole sen jälkeen matkustanut linja-autolla) sain myös l-autossa paniikkikohtauksen, kun l-auto oli ihan tyhjä minua ja kuljettajaa lukuunottamatta. Kuljettaja ajoi l-auton l-autoasemalle, poistui ripeästi autosta ja sulki ovet perässään. Luin muistaakseni lehteä, etten huomannut ensin l-auton pysähtymistä, mutta sitten kun sen huomasin sen ja että kuski oli poissa, hätäännyin ja rupesin todella panikoimaan. Haukoin henkeä, sydän löi ja minulle tuli poissaoleva tunne. EN TIENNYT, MISTÄ SAISIN L-AUTON OVEN AUKI, KUNNES HUOMASIN PUNAISEN NAPPULAN OVEN YLÄPUOLELLA JA SE AVASI OVEN. Ryntäsin ulos l-autosta ja kuski palasi jostain ja hämmästeli, kun olin l-auton ulkopuolella. En mennyt enää l-autoon, vaan kävelin loppumatkan määränpäähäni, onneksi ei ollut paljon matkaa jäljellä. Tuosta tapauksesta on noin kaksi vuotta aikaa, mutta muistan sen hyvin. SE OLI KAMALAA !!
Eli mitä neuvotte tällaiselle tosi ahtaan paikan kammoa potevalle, miten selviän lentokoneesta ?
Lääkkeenä minulla on ollut vuosia Xanor 0,5 mg 3 krt päivässä.
Rupeanko harjoittelemaan siten, että painan hissin nappulaa, käyn hississä ja nopeasti ulos jne...:) vai ??

Luin jostain, että Finnair on järjestänyt joskus lentopelkoisille kursseja, mutta kun minulla ei mielestäni ole sillätavallla lentopelkoa, että kone tipahtaa, vaan on tuo suljetun paikan kammo.
Sitäpaitsi muistaakseni em. kurssi oli tosi kallis, ei minulla ole varaa sellaiseen !

Olen huomannut sen, että henkilöt, jotka eivät kärsi paniikkihäiriöstä, varsinkin suljetun paikan kammosta, eivät todellakaan ymmärrä millaista on joutua suljettuun tilaan. Nuo hissitkin ovat nykyään metallia, entäs jos menee sähköt, apua, en uskalla enempää kuvitella.

Käyn säännöllisesti terapiassa juttelemassa niitä sun näitä, mutta ei sielläkään oikein ymmärretä tuota suljetun paikan pelkoa.
Asiallisia neuvoja kaipaava pian 60-vuotias nainen

9

3189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12Likkanen

      Mulla ihan sama juttu ja oon 12 :<
      Eli ylihuomenna pitäis lentää lontooseen tädin luo mummin kanssa mutta alkaa se lentokoneen ajattelukin ahistaa :

    • No samoin!

      Samoin en tiedä miksi tai mistä se on tullut mutta pahimmat on hissit ja sitte linjaautot :((

    • kammo on ok

      No miksi ei voi vain yksinkertaisesti selittää, että ei pysty lentämään, koska saa siitä paniikkikohtauksen?

      Itse en saa ahtaista paikoista enkä lentokoneista, mutta ymmärrän hyvin että jotkut saavat, lentopelko on itse asiassa aika yleistä.

      Ei tavitse selittää noin pitkällä vuodatuksella kuin aloituksessa on, vaan kertoa lyhyesti ja napakasti, mistä on kyse. Jos se vastapuoli ei usko, niin sitten vain pitää ajatella kuten savolaiset, että vastuu on kuulijalla!

    • hoh huh hah heh

      No eihän sitä nyt noin yksinkertaista asiaa selitämään mennä, kaikesta pitää tehdä vaikeaa!

    • Seinätkaatuu

      Sama juttu,hissiin en mene yksin mistään hinnasta,on ne sellasia loukkuja,niitä usein jäänyt kerrosten väliin,toinen on vessat,pitääkö niissäkin olla niin idioottivarmat lukot,eiks tavallinen salpa riitä ?

    • Vanilia112654

      Miten sinun kävi? Minä en nimittäin pysty olemaan edes junassa.. Lapset haluiaisivat matkustaa mutten vaan uskalla... En voi ajatella edes lyhyttä matkaa linja-autolla. En edes kahden pysäkin väliä.

    • Lenamaria

      Suosittelen suggestoterapiaa. Rentoutusharjoituksia. On mahdollista täysin päästä eroon.

    • Anonyymi

      En tiedä onks tää oikee paikka, mut mulla on ihan päin vastoin. Mun porukat vaihto just auton. Ja kun ne meni kauppakeskukseen ja mä jäin takapenkille. En siis voi mennä markettiin, kun mulla on tosi tarkka näkö ja kuulo ja aistiyliherkkyys. Niin huomasin ettei tätä autoa saakaan sisäpuolelta auki kun se on lukossa eikä ees ikkunoita saa auki. Ja tää on vielä sedani, että tässä on vähemmän tilaa kun siinä farmarissa. Niin silti mulla oli niin ku hyvä, ja mulla alko jopa, miten sen sanos, seisoo. Ja sitä oikeen odotti seuraavan viikon ostosrereissua. Kait mulla sitten on joku käänteinen kammo.

      • Anonyymi

        Olisi se epämielyttävää, jos ei ulos pääsisi. Ei siitä ainakaan mitään kiksejä saisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe