Gallup!

5+14

Tyttö- vai poikarotta?

8

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+12

      Tyttö!

      • suski-87

        Ehdottomasti naaras. Ovat hurmanneet minut aktiivisuudellaan ja touhottamisellaan. Jaloitellessa tulevat vähän väliä syliin ja viereen tarkistamaan mitä sitä tekee, siinä missä pojista valtaosa ei meillä poistu edes häkin päältä kunnolla lattialle. Yhtään kiiman aikana aggressiivista tapausta meille ei ole sattunut (naaraita ollut parisenkymmentä). Osa on kyllä silloin vähän hassuja pöriseviä saippuapaloja. Valtaosalta meillä ei kiimoja kyllä edes herkästi huomaa silloin kun niitä ei erikseen etsi. Pidän myös naaraiden ulkonäöstä enemmän.

        Urokset ovat omaan makuun vähän tylsiä kaikessa laiskassa mukavuuden halussaan. Omat pojat ovat rakkaia toki, mutta ellen kasvattaisi, meillä olisi ehdottomasti vain naaraita.


    • 3JätkänOmistaja

      Poika.

      Tytöt ovat kiimassa viiden päivän välein ja kiiman aikana ovat ujoja ja joskus agressiivisia.

      Pojat ovat rauhallisia jotka tykkää olla sylissä. Aikuisena pojat loikoilevat sylissä nauttien omistajasta.

    • Sedä

      Meillä on tähän mennessä ollut kolme vuotta naaraita, mutta seuraaviksi otan ihan vaihtelun vuoksi poikia. Naaraat on kyllä aktiivisuudessaan kivoja mutta joskus menee hermo, ja olisihan sylissänukkujakin vaihteeksi ihan kiva, vaikka sellainen on ollut tytöissäkin.

    • geh

      Ei ole normaalia, että kiimainen naaras on aggressiivinen. Palautetta kasvattajalle siitä.

      Itse pidän enemmän tytöistä, mutta poikiakin löytyy. Tytöillä on silti hauskimmat jutut. Omat poikani tosin eivät ole ikinä olleet sen enempää sylissänukkujia kuin tytöt. Kaikki rottani rauhoittuvat kyllä nukkumaan syliin ja raksuttelevat rapsutellessa, mutta eivät ne silti ole mitään persoonattomia läskejä, joiden elämän tarkoitus on nukkua ja pussailla. ;)

    • 3JätkänOmistaja

      Geh: Huomaa ettet arvosta rottia. Luin eräästä keskustelusta että et leikkaa rottiesi kynsiä, se aiheuttaa rotalle karsimystä kävellessä. Stressaantunut rotta lyhentää kynnet itse mikä ei ole hyvä. Huhhuh.. Oksettaa kaltaisesi ihmiset tulet tänne haukkumaan toisten rottia.. Omat rottani ovat menestyneitä jalostus-näyttelu-uroksia ja sinä sanot niitä persoonattomiksi läskeiksi? Heillä on persoonaa jokainen on erilainen! Rottani leikkivat kolmestaan pallolla ja muilla leluillaan. Rottani vain nauttivat sylissä olemisesta ja pussailusta ja etenkin silittelusta!

      Omatrottasi taitavat raksutella kivusta ja pelosta (sellainenkin pelko/kipu-raksutus on) kun revit niiden turkkia, sitten ne nukahtavat ja tyytytvät kohtaloonsa toivoen että lopetat kun ne nukkuu. Tuntuiko hyvältä? Voin sanoa että itse loukkaannuin viestistäsi syvästi. (Kirjoittaa viestiä loukkaantuneena ja vihaisena, syöttäen rotille maksalaatikkoa ja kanaa)

    • geh

      Noh, olen vain omistanut satoja rottia useiden vuosien aikana ja tutustunut tarkasti niiden käyttäytymiseen ja fysiologiaan.
      Kynsien leikkaaminen ei ole kesyrotalle välttämätön toimenpide. Meinaatko, että esim. labrarotilla tai villirotilla leikataan kynsiä? Monet ulkomailla asuvat eivät ole ikinä kuulleetkaan sellaisesta, että rottien kynsiä leikattaisi. Kynsien leikkaaminen aiheuttaa ongelmia kiipeilyn ja kiinnipitämisen kanssa. Rotta käyttää pitkiä ja teräviä kynsiään myös kaivamiseen.
      Terveet rotankynnet eivät koskaan kasva niin pitkiksi, että käveleminen aiheuttaisi kipua. Näin voi tapahtua ainoastaan jos kynnet ovat vahingoittuneet, eivätkä kasva tai kulu normaalisti. Suomessa vain jostain syystä on keksitty, että rottien kynsiä on pakko lyhentää monta kertaa kuukaudessa...
      Tarkoitus ei liene se, että lemmikkieläimet ovat täysin riippuvaisia ihmisestä? Kasvatuksessa on jotain mennyt pieleen, jos kesyrotta ei pärjää ilman kynsienleikkausta normaalisti. On toki minullakin ollut aikoinaan vanha tyttö, jolla oli yksi säännöllistä leikkausta tarvitseva kynsi. Se oli vahingoittunut, ja kasvoi normaalia puolet paksumpana ja käyräksi. Sen leikkasin säännöllisesti, mutta muutoin ei ole ollut tarvetta.

      En tainnut osoittaa viestiäni kenenkään tietyn henkilön rotille, mutta jos koet eläintesi olevan persoonattomia läskejä, niin ei kai se minun syyni ole. Myös minun eläimilläni on näyttelytuloksia ja niitä on lähtenyt myös ulkomaille jalostukseen. En kuitenkaan arvota rottiani sillä perusteella, että niillä on hienoja titteleitä tai jalostuskäyttöä. Ja jos en pidä jonkun rotan luonteesta, ei siinä paljon tittelit paina.

      En tiedä mistä keksit turkin repimisen, mutta tottahan se on, että joidenkin rottieni turkkia revin. Kiharakarvaiset rotat täytyy trimmata näyttelyihin. :D Muutoin ei ole syytä provosoitua jonkun täysin vieraan ihmisen puheista netissä jollain keskustelupalstalla. Minä en todennäköisesti ole nähnyt sinun elukoitasi, etkä sinä minun, joten vähän huono mennä sanomaan mitä ne ovat ja mitä ne eivät ole.

      Kaikkein paras tapa osoittaa arvostuksensa eläinlajia kohtaan, on tuntea sen käyttäytyminen ja fysiologia mahdollisimman hyvin. Liikkeellä on paljon tietoa, joka ei välttämättä ihan täysin pidä paikkaansa, joten kaikkeen tietoon on suhtauduttava varauksella. Parasta on, jos pystyy löytämään ja lukemaan asiasta useita tutkimuksia.
      Onneksi rotta on varmaan tutkituin nisäkäslaji, ja niiden käytöksestä ja tarpeista löytyy huimasti tietoa kun vaan jaksaa etsiä!

      Loppuun linkkejä kynsienleikkuusta:
      http://rathelp.org/raisinrats/medical/nails.html
      http://wiki.answers.com/Q/Can_you_cut_a_rats_nails (täysin päinvastainen mielipide kuin useimmilla suomalaisilla)
      http://www.ehow.com/how_2311018_trim-rats-toenails.html
      http://www.ratclub.org/ratcare_grooming.htm#clipping

    • Sedä

      "Kynsien leikkaaminen ei ole kesyrotalle välttämätön toimenpide. Meinaatko, että esim. labrarotilla tai villirotilla leikataan kynsiä? Monet ulkomailla asuvat eivät ole ikinä kuulleetkaan sellaisesta, että rottien kynsiä leikattaisi. Kynsien leikkaaminen aiheuttaa ongelmia kiipeilyn ja kiinnipitämisen kanssa. Rotta käyttää pitkiä ja teräviä kynsiään myös kaivamiseen."

      Valitettavasti ainakaan meidän olosuhteissa rottien kynnet ei vaan millään kulu tarpeeksi nopeasti, ettei ne jo jossain vaiheessa laittaisi eläimen tassua aika ikävään asentoon. Ei edes, vaikka ne saavat juoksennella vapaana lattialla niin paljon kuin haluavat. Luontaiseen kiipeilyyn esim. puunrunkoa pitkin en valitettavasti ole voinut mahdollisuutta tarjota, mutta kyllä ne on ihan hyvin näyttäneet pääsevän ylös muun muassa häkkiä ja verhoja :D Epäluonnollinen ympäristö, myönnän :/ Luonnossahan kynnet tottakai kuluisi ja labrarottien terveydestä nyt ei ylipäänsä olla kauheen kiinnostuneita (samalla periaatteellahan noi pitäisi tunkea virikkeettömiin terroihin jne).

      Mutta siis piti sanoa että meilläkin 3/6 rottaa on varmasti olleet ihan HIRMU onnettomia ja stressaantuneita kun syövät kyntensä. Iso virikkeellinen alue, terveellistä ruokaa ja kavereita. Pääasiassa jokainen omistaja varmaan näkee rotistaan itse milloin ne kärsivät tai kaipaavat hoitoa. En ehkä kannusta olemaan leikkaamatta kynsiä lähtökohtaisesti, mutta jos joku rotta pärjää ilmankin niin mikäs siinä. Muiden on vähän turha tulla ulkopuolta raivoamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe