Minttu Vettenterä: Jonakin päivänä kaduttaa

antero_heikkila

Omakustannekirjailija Minttu Vettenterän seitsemäs omakustannekirja on jokaisen omakustantajan märkä uni. Se on kirja, jonka kaikki tietävät, josta kaikki puhuvat, joka vie tekijänsä televisioon ja lehtien palstoille, josta kaikilla on mielipide, ja joka on kirjoitettu tärkeästä aiheesta. Silti se on kirja jota juuri kukaan ei ole lukenut.

Minä luin. Aloitin takakannesta. Siellä seisoo, että kirja on fiktiivinen tarina tosielämän ihmisistä. Kirja on siis keksitty juttu, mutta idea siihen on saatu tosielämästä. Mistä ihmeestä sitten kaikki melskaavat? Joku on ottanut tarinan totena, ja/tai sitä on totena markkinoitu - tai ainakin "melkein totena".
Kysymys: Miksi koulusurmaajien nimet, osoitteet, kotitalojen kuvat jne oli kerrottu netissä noin puolessa tunnissa? Vastaus: Siksi että ne ihmiset olivat oikeasti olemassa, heidät oli mahdollista löytää? Kysymys 2: Miksi kukaan ei tunne Enkeli-Elisaa, tiedä hänen kouluaan, tunne hänen vanhempiaan? Vastaus: Koska Elisa on keksitty hahmo, fiktiivinen kuten kirjan takakannessa sanotaan. En edelleenkään ymmärrä, mistä kaikki kohu tulee.

Kirja ei ole kirjallisesti mikään mestariteos. Ei todellakaan. Tyylistä paistaa läpi, että nyt tässä keski-ikäää lähestyvä aikuinen yrittää kirjoittaa kuin nuori ja että nyt tässä toisessa kohtaa kirjoittaa aikuinen, joka haluaa dramatisoida tapahtumia, tehdä niistä oikein oikein koskettavia, Tätä kermahöttöä on niin paljon liikaa, että uskottavuus kärsii. Vähemmällä kuoruttamisella teksti olisi ollut tehokkaampi ja uskottavampi.

Minttu Vettenterä on kertonut olleensa itse koulukiusattu. Hän siis tietää mistä kirjoittaa. Vai onko sekin tieto fiktiota, saattaa olla. Toivottavasti hän on nyt saanut purettua traumojaan ja joku jossain herää tekemään koulukiusaamiselle jotain.

12

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a t

      Kiitos kirja-arviosta! Mukava lukea tästä kirjasta sellainen arvio, jossa käsitellään tätä teosta kaunokirjallisena teoksena pelkän tarinan todenperäisyyden spekuloinnin sijaan, johon suurin osa nettikeskusteluistakin keskittyy.

      Olisi kiinnostavaa lukea lisää mielipiteitä tästä kirjasta. Itse olen lukenut kirjasta vain nettikeskusteluihin nostettuja poimintoja ym. Olisko vielä muita Jonakin päivänä kaduttaa -kirjan lukeneita?

      • Aikku

        Olen lukenut kyseisen kirjan pariinkin kertaan. Kirjoitin kirjasta myös arvostelun blogiini. Jos kiinnostaa niin arvostelu löytyy täältä: http://hitaitaraapaisuja.blogspot.fi/ (päivämäärällä 1.9.2012).


      • A. R. itte
        Aikku kirjoitti:

        Olen lukenut kyseisen kirjan pariinkin kertaan. Kirjoitin kirjasta myös arvostelun blogiini. Jos kiinnostaa niin arvostelu löytyy täältä: http://hitaitaraapaisuja.blogspot.fi/ (päivämäärällä 1.9.2012).

        Asiallinen analyysi huttukirjasta.


      • Kaikkiruokainen luki

        Sain just viime viikonloppuna loppuun kyseisen kirjan. Sen luki tosi nopeasti ja sujuvasti. Samaa mieltä aloittajan kanssa, ettei kirjallisesti mikään mestariteos eikä lainaukset päiväkirjasta vaikuta nuoren kirjoittamalta.
        Silti kirja antaa ajattelemisen aihetta. Koulukiusaaminen on erittäin vakava asia.

        Elisan isä Miksu on ollut nuorena koulukiusaaja. Siihen oli syynsä : hänellä oli juopot vanhemmat ja hän joutui usein suojelemaan pikkuveljeä. Nyt Miksu lähtee etsimään kaikkia niitä, noin kymmentä henkilöä, joita hän aikoinaan kiusasi. Hän löysi heidät kaikki facebookista helposti ja otti heihin yhteyttä pyytääkseen henkilökohtaisesti anteeksi.
        Yksi kiusatuista, Henna, on niin rikki, ettei uskalla poistua ollenkaan asunnostaan ja on jäänyt eläkkeelle paniikkihäiriön vuoksi 25-vuotiaana.

        Suosittelen kyllä lukemaan, jos aihe vähänkään kiinnostaa.


    • ---------------

      Jos huttua niin hyvää. Ei höttöä.

    • ak47*

      Täyttä paskaa. Noin kehno kirja ei ansaitse mitään huomiota. No, sentimentaalisuus vetoaa massoihin.

      Itse en voi ottaa vakavasti aikuista ihmistä, joka kirjoittaa blogia nimellä "Minttis".

    • 7+3

      Massoihin? Kuinka monta kpl tätä kirjaa on myyty?

    • 0+00

      Kirjan myynnistä ei ole mitään tietoa. Todennäköisesti muutama sata kpl. Minttu Vettenterästä ei olekaan kuulunut pitkään aikaan mitään, ja tuskin kuuluukaan.

    • viimesen sivun tyttö

      Olen samaa mieltä, kirjahan ei ole kirjallisuutena mestariteos. Mutta sanomaltaan loistava.

      Kaikki jotka ovat kirjan lukeneet muistavat varmasti aivan viimeisen kappaleen, jossa on viesti nuorelta tytöltä ja siitä kuinka enkeli-elisa on hänet pelastanut? Se kirjoittaja olen minä. Heti enkeli-elisan tapahtumiin tutustumisen jälkeen tiesin että tarina on fiktiivinen. Näinhän sitä mainostettiinkin. Vaikka Minttu esittäytyikin elisan isänä ja äitinä blogissa, mielestäni oli se aina selvä juttu että henkilöt ovat fiktiivisiä mutta tarina on totta. Olen itse nuori ja elisan tarina teki minuun vaikutuksen, vaikkei 'isän' ja 'äidin' kirjoitukset olleetkaan heidän kirjoittamiaan, ja vaikka Minttu onkin itse kirjoittaneet ne vain heidän kertomiensa pohjalta. Siinähän se on, minun tekstini painettuna kirjaan mustavalkoisena josta kaikki voivat selvästi lukea kuinka ison vaikutuksen tarina on minuun tehnyt.

      On aivan typerää spekuloida enkeli-elisasta, ja tuntuu että ihmiset ovat käsittäneet tarinan väärin. Ei sen tarkotus ole antaa yksityiskohtia elisasta ja hänen perheestään, vaan välittää viestiä siitä kuinka koulukiusaaminen voi johtaa kuolemaan. Onko suomalaiset todellakin unohtaneet että tarinassa yritetään tuoda tätä tabua esille? Onko sillä nyt niin väliä, että missä koulussa elisa kävi, ja että ovatko heidän vanhempansa nyt oikeasti riikka ja miksu, ja että onko se kuolinpäivä nyt se ihan oikea kuolinpäivä? no ei ole, sillä tässä asiassa on paljon syvempikin merkitys ja tarkoitus.

      Niinkuin Minttu on jo monesti sanonut (mutta niinkuin monilta on jäänyt varmasti huomaamatta) tarina on fiktiivinen, mutta tapahtumat ja henkilöt ovat totta.

      • 20+8

        Vitsi on siinä, että Minttis möi koko paskaa tositarinana. Kun Hesarin kuukausiliitteen toimittajat rupesivat tarkastelemaan "enkeli-elisa"-juttua lähempää, Minttis alkoi epätoivoisesti perua puheitaan, poistella blogikirjoituksia (joista osa onneksi oli muilla säilössä screenshotteina) ja tyhjentää "enkeli-elisalle" omistettua naamakirjan sivua.
        Vasta siinä vaiheessa, kun käry oli jo käynyt, Minttu tunnusti että vitsivitsi, eihän tämä ole tosijuttu ollenkaan.

        "tarina on fiktiivinen, mutta tapahtumat ja henkilöt ovat totta."
        Haluaisitko kertoa, mitä vittua tuo tarkoittaa? Että jossain on pariskunta nimeltä Riikka ja Miksu, ja että heillä on tytär nimeltä Elisa, jota kiusataan koulussa niin, että hän tekee itsemurhan - paitsi että eipäs olekaan?
        TARINA KOOSTUU TAPAHTUMISTA JA HENKILÖISTÄ, HELVETIN TORSPO. Joko tarinan tapahtumat ovat fiktiivisiä tai sitten ne ovat tosia. Joko henkilöt ovat tosielämän henkilöitä (vaikka esiintyisivätkin salanimillä) tai sitten he ovat jonkun keksintöä.
        Kirjoittamisen perusmääreitä siinä missä Aristoteleen draaman kaarikin. (Mitä helvettiä nykyään koulujen äikäntunnilla opetetaan?)


      • viimesen sivun tyttö
        20+8 kirjoitti:

        Vitsi on siinä, että Minttis möi koko paskaa tositarinana. Kun Hesarin kuukausiliitteen toimittajat rupesivat tarkastelemaan "enkeli-elisa"-juttua lähempää, Minttis alkoi epätoivoisesti perua puheitaan, poistella blogikirjoituksia (joista osa onneksi oli muilla säilössä screenshotteina) ja tyhjentää "enkeli-elisalle" omistettua naamakirjan sivua.
        Vasta siinä vaiheessa, kun käry oli jo käynyt, Minttu tunnusti että vitsivitsi, eihän tämä ole tosijuttu ollenkaan.

        "tarina on fiktiivinen, mutta tapahtumat ja henkilöt ovat totta."
        Haluaisitko kertoa, mitä vittua tuo tarkoittaa? Että jossain on pariskunta nimeltä Riikka ja Miksu, ja että heillä on tytär nimeltä Elisa, jota kiusataan koulussa niin, että hän tekee itsemurhan - paitsi että eipäs olekaan?
        TARINA KOOSTUU TAPAHTUMISTA JA HENKILÖISTÄ, HELVETIN TORSPO. Joko tarinan tapahtumat ovat fiktiivisiä tai sitten ne ovat tosia. Joko henkilöt ovat tosielämän henkilöitä (vaikka esiintyisivätkin salanimillä) tai sitten he ovat jonkun keksintöä.
        Kirjoittamisen perusmääreitä siinä missä Aristoteleen draaman kaarikin. (Mitä helvettiä nykyään koulujen äikäntunnilla opetetaan?)

        Tiiän että tästä on jo kulunu yli vuos mutta tuli nyt vasta huomattua vastaus tuohon mun kommenttiin. Halusin kuitenkin vastata, koska tää on todella henkilökohtainen juttu itselleni.

        Oon siinä suhteessa samaa mieltä että musta juttua ei olis koskaan pitäny myydä tositarinana, ja se on ehkä virhe jonka Minttis teki. Tarina oltais voitu ottaa enemmän positiivisin mielin vastaan, jos alunperinkin oltais kerrottu että hei muuten, tää on tositapahtumiin perustuva muttei kuitenkaan kirjaimellisesti totta.

        Olen myös samaa mieltä että lause "fiktiivinen mutta henkilöt totta" saattaa johtaa harhaan, mutta uskon että Minttiksen oli tarkoitus ilmaista asia siltä kannalta että tarina perustuu tositapahtumiin. Ei, ei varmasti ole Riikkaa ja Miksua joilla on tyttö Elisa, mutta on varmasti meille ulkopuolisille tuntematon pariskunta joiden tytär on kiusauksen takia päättynyt itsemurhaan. Ei se itseasiassa ole vaikea etsiä omastakaan lähipiiristä ihmisiä jotka sopivat tähän kuvaukseen, ja siksi uskonkin että tarina, jos olisi oikein esitetty, voisi hyvin olla metafoorina monille ihmisille heidän tilanteestaan.

        Mielestäni tässä koko kohussa on kyse siitä että Minttis esitti tarinan väärällä tavalla, ei olisi koskaan kannattanut esittää sitä totena. Eihän kirja muutenkaan ole kirjallisuudeltaan mestariteos niinkuin aiemmin vuosi sitten sanoin, mutta yritys on mielestäni onnistunut. Aikomuksena on ollut esittää tositapahtumiin pohjautuva tarina siitä kuinka tämä pariskunta on menettänyt lapsensa melkein huomaamattomalle koulukiusaamiselle. Vaikkei sitä ole taidollisesti kirjoitettu mestarillisesti, on viesti kuitenkin saatu perille.

        Olen myös siitä samaa mieltä, ettei tämä kirja mitenkään ole "apukirja" masennuksesta tai muista vaikeuksista kärsiville. Kirjahan on suuresti juuri Riikan ja Miksun näkökulmasta, eli siitä miten vanhemmat käsittelevät oman lapsen menetyksen aihetta.

        En kuitenkaan toisaalta ymmärrä miksi sanotaan että kirja romantisoi itsemurhaa eikä tuo minkäänlaista positiivisuutta esille. Kirjan lopussa oleva kirje, joka sattuu olemaan kirje jonka minä 16 vuotiaana kirjoitin Minttikselle, osoittaa siitä että kun asioita tuodaan esille voi sillä olla isokin merkitys jonkun elämään. Se että Elisan, tai kenen muun tahansa nuoren tarina tuodaan esille ja kerrotaan niistä vaikutuksista joita koulukiusaaminen voi tuottaa, auttaa ihmisiä ymmärtämään että asia on todellista ja sitä tapahtuu useinkin. Siksi juuri alunperin päädyinkin kirjoittamaan Minttikselle, vanhempien tuskan lukeminen auttoi minua ymmärtämään mit tuskaa tuotan omille vanhemmilleni olemalla kertomatta asioistani. Ja siitähän kirjassa on kyse, näyttää vanhempien näkökulmasta miten rankkaa on katsoa oman lapsensa luisuvan käsistään ja tajuavan ettei voi asialle itse mitään.

        Minulla on asiasta monta mielipidettä, ja tiedän että puolustelen Minttistä ja hänen tekojaan. Ehkä sitten jotenkin katson läpi sormien sillä aihe on minulle itselleni niin henkilökohtainen ja koska oma kirjoitukseni on osa tätä kirjaa, mutta mielestäni tässä on keskitytty liikaa merkityksettömiin yksityiskohtiin, kuin siihen mitä tarina oikeasti tuo esille. Siinä kuitenkin uskon olevan Minttiksen syy, sillä kohua ei varmasti olisi tullut jos olisi alustakin asti blogin kirjoittamisen alussa kerrottu että kirjoitukset ovat vain tositapahtumiin pohjautuvia


    • A R Itse

      Jokohan Mintun seuraava menestysteos on mukana syksyn Kirjamessuilla? Odotan mielenkiinnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3398
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2088
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1662
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1507
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1366
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1101
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1087
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      150
      933
    Aihe