Mekong risteilyt

LCC

Onko kokemuksia Mekong risteityistä HCMC-Phnom-Penh,tai päinvastoin?
Siellähän on muutama varustamo joka tekee 4-5päivää kestäviä risteilyitä.
Ovatko vaivan arvoisia?
Onko näissä mukana oleva Mekong-delta osuus pelkkä ostoskäynti floating-marketissa,vai kuuluuko siihen muutakin?

4

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse kävin tuollaisella risteilyllä 2008 ja sen jälkeen olen omatoimisesti käynyt Mekongilla eli positiivinen kuva jäi. Tosin, täytyy huomauttaa, että jos kulkuneuvo on pakettiauto, niin matkan järjestäjät usein tunkevat autot liian täyteen ja sen huomaa matkustusmukavuudessa. Muistaakseni rajan ylityksen jälkeen oli eri vaihtoehtoja. Itse taisin ottaa hitaan veneen ja vaikka maisemat olivat kauniit, niin per... takapuolen puutuminen puupenkillä hieman verotti nautintoa.
      Risteilyn hintaan kuuluu varmaan jotain alligaattorifarmeja, temppeleitä, tutustuminen Can Thoon tms. Riippuu varmaan järjestäjästä mitä siihen loppujen lopuksi kuuluu. Noihin risteilyihin kuuluu varmaan Cai Ben kelluva tori, joka on melko kansoitettu turisteista.
      Mutta Mekong on ehdottomasti omasta mielestäni parhainta Vietnamia ja siihen kannattaa tutustua omin neuvoin. Jos on rajallinen aika tms, niin kyllä em risteilyt käyvät paremman puutteesta.

    • LCC

      No ajallisesti mulla on kaksi viikkoa valua Mekongia pitkin,mutta koska tarkoitus olis kiertää myöskin Kambodzassa niin ajattelin tuota 4-5 päivän reissua.
      Mutta tuo puupenkki kokemus kyllä koettelee,kun käsittääkseni rajalta menee nopealla veneellä 4h Phnom-Penhiin.
      On nuo viime vuoden puupenkit vielä hyvässä muistissa,kun veneiltiin Angel Fallseille se 5 tuntia.
      Mekong Delta kuuluu lähes jokaiseen matkaan,myöskin Cai Ben,tuo Mekongin suisto on kuulemma noita pakollisia nähtävyyksiä,ja tarkoitus olis liikkua veneellä koko ajan.

      • Noissa Mekong risteilyissä kyllä käsittääkseni kaikissa suurin osa aika istutaan bussissa, pahimmassa tapauksessa pikkubussissa. Pisin aika veneessä on Cau Docista Phnom Penhiin, mutta välillä käydään toki veneilemässä mm Cai Bellä.
        Itse tein viime vuoden huhtikuussa sellaisen retken, että ensiksi otimme bussin Saigonista My Thohon (liput ostettiin Pham Ngu Laolta). My Thossa käytiin katsomassa muun muassa Cao Dai temppeliä (Kyllä pienempi sellainen löytyy täältä vaikka usean vietnamilaisen kanssa jouduinkin asiasta väittelemään), vähän kiertelyä kaupungilla ja sitten veneellä joen yli, jossa tutustuttiin mehiläisfarmiin, ostettiin (mulle) pakolliset banaaniviinit ja vähän kookoskarkkeja. Mehiläisfarmilta moottoripyöräkyydillä Ben Trehen, jossa yöpyminen. Ben Trestä bussi kyydillä lauttarannalle ja jälleen joen ylitys. Toisella puolen onnistuttiin pääsemään jonkun vietnamilaisen ryhmän bussiin ja Tra Vinhiin. Tra Vinhissä tutustuttiin Ho sedälle omistettuun temppeliin ja sitten taas bussilla Vinh Longiin. Vinh Longissa yövyimme kotimajoituksessa, joka itse asiassa oli hedelmäfarmi, jossa oli vähän useampikin bungalowi. Seuraavana aamuna perheen isäntä vei meidät Cai Behen (toki jouduimme maksamaan siitä huvista) ja olimme toisen yön hedelmäfarmilla. Sieltä lähdimme takaisin Saigoniin, mutta mielessä oli, että olisimme jatkaneet Can Thohon jne. Tässä reissussa yövyimme siis kolme yötä eli hyvin olisimme ehtineet Kambodzaan viidessä päivässä. Sen verran täytyy paljastaa, että ystäväni oli vietnamilainen, joten käytännön asiat hoituivat helpommalla kuin täysin ummikkona.
        En tiedä mikä on käsityksesi Mekongin suistosta, mutta eteläisestä Vietnamista suuri osa on Mekongin suistoa. Ei ole mitään Mekong-jokea, jota pitkin lipuisit kohti Kambodzaa vaan Mekong haarautuu useaksi joeksi jo ennen Vietnamia. Vietnamiksi jokea kutsutaan yhdeksäksi lohikäärmeeksi eli varmaan sitten se on haarautunut yhdeksäksi isommaksi joeksi, en tiedä mutta jokea on siellä joka paikassa. Täten ei ole mitään mekongin suistoa joka olisi oma vierailukohteensa vaan käytännössä koko matka tapahtuu suistoalueella. Kaikki edellä mainitsemani paikat esim ovat suiston alueella.
        Mielestäni edellä mainitut risteilyt ovat ihan ok vaihtoehto jos haluaa säästää vaivaa. Omasta mielestäni tutustumiskohteet eivät olleet hirmu kiinnostavia, mutta koko suistoalue kokemuksena oli niin positiivinen, että halusin mennä sinne uudestaan. Omatoimisesti voi tutustua huomattavasti mielenkiintoisempiin paikkoihin ja saada matkasta enemmän irti ja kyllä siinäkin on oma pointtinsa matkustaa paikallisten kanssa paikallisella bussilla verrattuna siihen, että olet ahtautunut yhdeksän muun länsituristin kanssa pikkubussiin rinkoinenne.


      • D1.
        happy_buddha kirjoitti:

        Noissa Mekong risteilyissä kyllä käsittääkseni kaikissa suurin osa aika istutaan bussissa, pahimmassa tapauksessa pikkubussissa. Pisin aika veneessä on Cau Docista Phnom Penhiin, mutta välillä käydään toki veneilemässä mm Cai Bellä.
        Itse tein viime vuoden huhtikuussa sellaisen retken, että ensiksi otimme bussin Saigonista My Thohon (liput ostettiin Pham Ngu Laolta). My Thossa käytiin katsomassa muun muassa Cao Dai temppeliä (Kyllä pienempi sellainen löytyy täältä vaikka usean vietnamilaisen kanssa jouduinkin asiasta väittelemään), vähän kiertelyä kaupungilla ja sitten veneellä joen yli, jossa tutustuttiin mehiläisfarmiin, ostettiin (mulle) pakolliset banaaniviinit ja vähän kookoskarkkeja. Mehiläisfarmilta moottoripyöräkyydillä Ben Trehen, jossa yöpyminen. Ben Trestä bussi kyydillä lauttarannalle ja jälleen joen ylitys. Toisella puolen onnistuttiin pääsemään jonkun vietnamilaisen ryhmän bussiin ja Tra Vinhiin. Tra Vinhissä tutustuttiin Ho sedälle omistettuun temppeliin ja sitten taas bussilla Vinh Longiin. Vinh Longissa yövyimme kotimajoituksessa, joka itse asiassa oli hedelmäfarmi, jossa oli vähän useampikin bungalowi. Seuraavana aamuna perheen isäntä vei meidät Cai Behen (toki jouduimme maksamaan siitä huvista) ja olimme toisen yön hedelmäfarmilla. Sieltä lähdimme takaisin Saigoniin, mutta mielessä oli, että olisimme jatkaneet Can Thohon jne. Tässä reissussa yövyimme siis kolme yötä eli hyvin olisimme ehtineet Kambodzaan viidessä päivässä. Sen verran täytyy paljastaa, että ystäväni oli vietnamilainen, joten käytännön asiat hoituivat helpommalla kuin täysin ummikkona.
        En tiedä mikä on käsityksesi Mekongin suistosta, mutta eteläisestä Vietnamista suuri osa on Mekongin suistoa. Ei ole mitään Mekong-jokea, jota pitkin lipuisit kohti Kambodzaa vaan Mekong haarautuu useaksi joeksi jo ennen Vietnamia. Vietnamiksi jokea kutsutaan yhdeksäksi lohikäärmeeksi eli varmaan sitten se on haarautunut yhdeksäksi isommaksi joeksi, en tiedä mutta jokea on siellä joka paikassa. Täten ei ole mitään mekongin suistoa joka olisi oma vierailukohteensa vaan käytännössä koko matka tapahtuu suistoalueella. Kaikki edellä mainitsemani paikat esim ovat suiston alueella.
        Mielestäni edellä mainitut risteilyt ovat ihan ok vaihtoehto jos haluaa säästää vaivaa. Omasta mielestäni tutustumiskohteet eivät olleet hirmu kiinnostavia, mutta koko suistoalue kokemuksena oli niin positiivinen, että halusin mennä sinne uudestaan. Omatoimisesti voi tutustua huomattavasti mielenkiintoisempiin paikkoihin ja saada matkasta enemmän irti ja kyllä siinäkin on oma pointtinsa matkustaa paikallisten kanssa paikallisella bussilla verrattuna siihen, että olet ahtautunut yhdeksän muun länsituristin kanssa pikkubussiin rinkoinenne.

        Sen verran mitä on itse tullut tuolla suistoalueella liikuttua niin olen samaa mieltä kanssasi. Alue on täynnä jokia ja riisipeltoja sekä moskiittoja. Jos on vähänkin herkkä moskiitoille niin on syytä suojautua huolella ja spreijata hotellihuone Raidilla ennen nukkumaan menoa.

        Mielestäni suistoalue on aika tylsää seutua, mutta kannattaa toki kierrellä sielläkin. Yksi kokemus lisää reppuun....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe